• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwóch chętnych na zagospodarowanie gdyńskiego Międzytorza

Patryk Szczerba
14 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Teren tzw. Międzytorza niebawem może zmienić swój charakter, bowiem poszukiwania inwestora przez PKP idą w szybkim tempie. Teren tzw. Międzytorza niebawem może zmienić swój charakter, bowiem poszukiwania inwestora przez PKP idą w szybkim tempie.

Jest szansa, że na przełomie 2014/2015 roku poznamy inwestora, który będzie współpracował ze spółką PKP SA przy zabudowie terenu tzw. Międzytorza zobacz na mapie Gdyni. Oferty złożyły dwie firmy, jednak do tego, by na działce powstała nowa zabudowa, potrzebny jest plan zagospodarowania terenu.



Tak obecnie wygląda proces zagospodarowanie śródmieścia Gdyni. Tak obecnie wygląda proces zagospodarowanie śródmieścia Gdyni.

Które tereny powinny być w pierwszej kolejności zabudowane?

Procedura wyłaniania inwestora rozpoczęła się w lutym bieżącego roku. Międzytorze, położone w dobrej lokalizacji, na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego, przy zabudowaniach mieszkalnych, w niedalekiej odległości od dworca, ma stać się w przyszłości kolejną "strefą prestiżu" i ostatnim elementem nowego śródmieścia Gdyni obok zabudowań na terenach Dalmoru i Stoczni Nauta. Na Międzytorzu ma się znaleźć miejsce na biura, mieszkania, a także galerię handlową.

Na razie PKP S.A. ujawniło dwie firmy, które zostały dopuszczone do ostatecznego etapu przetargu. To Grupa Inwestycyjna Semeko oraz konsorcjum Anguloa Trading Limited i TriGranit Development Polska. Pierwsze z przedsiębiorstw to lokalny deweloper z siedzibą w Gdyni, który jednak w mieście do tej pory nie zaistniał na szerszą skalę, budując jedynie osiedle Nowe Horyzonty na Grabówku i koncentrując się przede wszystkim na Rumi i Redzie.

Drugi oferent to mariaż firm, które mają już doświadczenie przy inwestycjach dworcowych. Trigranit Development zrealizowało zabudowę dworca w Poznaniu w połączeniu z galerią handlową. Działając od blisko 20 lat na rynku Europy Środkowo-Wschodniej ma na swoim koncie też inne inwestycje m.in. w Budapeszcie, Bratysławie, Pradze, czy Katowicach z flagowym obiektem - galerią Silesia City Center.

Z kolei Anguloa Trading wciąż pozostając jednym z trzech firm starających się o pierwszeństwo w zabudowie dworca Wrocław Świebodzki.

Na razie przedstawiciele PKP szczegółów negocjacji nie zdradzają, zasłaniając się tajemnicą handlową. Wstrzymują się także z deklaracją, czy umowę podpisze ostatecznie tylko jedna firma na całe 14 hektarów.

- Ostateczne zagospodarowanie zależy w znacznej mierze od koncepcji inwestora. Przyszła zabudowa powinna być wkomponowana w przestrzeń miejską i odpowiadać potrzebom rynku, lokalnej społeczności. Wybór partnera, z którym chcemy podpisać umowę inwestycyjną, powinien nastąpić na przełomie roku - informuje Paulina Jankowska z PKP S.A.

Na rozpoczęcie inwestycji możemy poczekać dłużej. Inwestor będzie zmuszony bowiem odbyć kolejne negocjacje - tym razem z miastem. Gdynia podobnie jak w przypadku terenów po Naucie, chce w pierwszej kolejności zabezpieczyć miejsce pod budowę Nowej Węglowej i przedłużenie Waszyngtona. Szacowany koszt to 100 mln zł. Miasto liczy, że w 3/4 inwestycje będą sfinansowane z pieniędzy unijnych.

Na razie wszyscy bazują na ogólnym studium przewidującym w tym miejscu m.in.: tereny usług (dopuszcza budowę obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m kw.) komercyjnych i publicznych, a także zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Bez konkretnego planu zagospodarowania się nie obędzie.

- Czekamy na pojawienie się inwestora i wtedy przejdziemy do konkretów. Nie możemy sobie pozwolić na ryzyku uchwalenia dokumentu i późniejszego zmieniania lub zaskarżania jego treści przez inwestora albo - co najgorsze - wycofania się firmy kupującej teren wyłącznie w celach spekulacyjnych - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Wiadomo, że w pierwszej kolejności zostaną zabezpieczone tereny pod infrastrukturę drogową. Urzędnicy przyznają, że gotowi na ustępstwa, rozmowy w zakresie lokalizacji dróg, ale nieduże.

- Nie może dojść do sytuacji, gdy będziemy musieli budować infrastrukturę w miejscu zajętym przez dewelopera, wykupując ziemię i ponosząc dodatkowe nakłady budowlane. Kluczem jest odpowiedni balans pomiędzy interesami miasta i właścicieli. Infrastruktura drogowa jest w interesie obydwu podmiotów - dodaje.

Jeśli inwestor, który będzie współpracował z PKP, rzeczywiście zostanie wybrany, bez dewelopera, o ile nie zapadną konkretne wcześniej, pozostanie tylko teren po Stoczni Nauta zobacz na mapie Gdyni. Dla niego dopiero w ostatnim czasie został jednak uchwalony plan zagospodarowania, choć protesty jednej z działających tam firm nie ustają. Niewykluczone, że dokument zostanie zaskarżony, więc droga do znalezienia inwestora może się wydłużyć.

W dobrych humorach są za to przedstawiciele Polskiego Holdingu Nieruchomości. Działka po Dalmorze zobacz na mapie Gdyni swojego inwestora znalazła kilka tygodni temu. Firma mLocum ma w pierwszym etapie razem z PHN rozpocząć zabudowę działki o wielkości 20 ha. Najdalej posunięta jest firma Vastint(dawne Swedecenter), która już od ponad roku prowadzi inwestycje przy centrum Waterfront (dawne Gemini) zobacz na mapie Gdyni. Także i ten obiekt również docelowo ma zostać przeobrażone w nowy obiekt, o czym świadczy ostatni zakup terenu pod nową inwestycję.

Miejsca

  • PKP Gdańsk, Dyrekcyjna 2-4

Opinie (144) 1 zablokowana

  • 1 ma byc tunnel pucka - chylońska w koncu (12)

    jo

    • 60 12

    • Mokry sen Horały....

      • 11 7

    • (8)

      poczytaj trochę o budowie geologicznej tego terenu, a później się wypowiadaj

      • 6 10

      • Ludzie kilometrowe tunele w skale drążą.. kładą tunele na dnach cieśnin.... (4)

        ... przekopują tunele metra w błocie i to w strefach czynnych sejsmicznie.... nawet w kosmos człowiek lata, a Ty mówisz że nie da się zrobić kilkusetmetrowego tunelu w Gdyni?

        • 17 2

        • Ano nie da się. Z jednej, bardzo waznej przyczyny. (3)

          A jest nią brach akceptacji miasta. Oni sie uparli ze tylko w ramach OPATu i juz Nic tego nie zmieni. Nawej jakby skauy sr*uy.

          • 6 0

          • Ależ oni mogą zrobić tunel bez najmniejszych strat dla OPATu (2)

            Wystarczy zrobić niski tunel pod Pucką. Taki jak w Wejherowie.

            • 3 0

            • Gdyby mogli to by zrobili ;)

              Ale przeciez nie mogą. ;)

              Nie mogą zrobić niskiego tunelu na puckiej, a poczekać z pełnowymiarowym w miejscu obecnej północnej

              Ważniejsza jest kolej linowa na szczyt Kamiennej lub tez Szkoła Filmowa dla 16 studentów. Infobox, superkładke rowerową obłużową oraz lotnisko pomijam ;)

              • 12 1

            • albo wiadukt...

              • 1 0

      • Nie masz bladego pojecia o czym piszesz. (2)

        Tego tunelu nie będzie z prostego powodu - jego funkcję ma spełnić OPAT. Jeśli powstanie tunel to szanse na budowę OPAT są mniejsze.

        • 2 1

        • czyli cos w rodzaju....
          - Pozyczysz mi 50 zł?
          - OK, jak wróce z Radomia.
          - A kiedy sie wybierasz?
          - Nie zamierzam

          • 4 0

        • jedno z drugim nie powinno mieć nic wspólnego bo cele tych du inwestycji są zupełnie różne

          • 1 0

    • niemożliwe dla tej ekipy
      co innego tak "ważne" rzeczy jak lotnisko...

      • 9 4

    • lepszy byłby tunel na północnej do obwodnicy

      • 5 0

  • mieszkania przy torach... coz za wspaniały pomysł

    • 56 7

  • pan Ryszard już w Gdyni nie inwestuje ? (3)

    • 32 6

    • zapytaj pana rysia

      • 4 0

    • jego ludzie tak

      jego ludzie tak

      • 3 0

    • Zawsze lepiej jak to lokalni inwestują

      ... niż jakieś konsorcja z zagranicznym kapitałem.

      • 2 0

  • haha (1)

    Więcej mieszkań!!!! Więcej korków!!! 2km dróg!!!

    • 14 15

    • Więcej mieszkań...

      .... tylko dla kogo jak prognozy demograficzne mówią że za 10 lat ubędzie z Trójmiasta 50 tyś ludzi.. Konecznie 3 duże centra handlowe, multuikina, spa, i żadnego przemysłu. A przed tą strefą tabliczka "SKANSEM" - Głupota polaków !

      • 13 4

  • A będzie tam następna (1)

    kawiarenka z rozwodnionym latte za jedyne 12.99 ?

    • 47 5

    • będzie po 24,99

      • 24 2

  • Budowac, pracowac, zmieniać trzeba oblicze tej ziemi (1)

    Bo w Gdansku np. Od Alchemii w stronę gdańska głównego są tylko jakieś baraki prl'owskie generalnie syf

    • 18 24

    • syf to masz u siebie na wsi

      • 12 8

  • A co z infrastrukturą PKP Cargo? (3)

    Wkomponowana w przestrzeń miejską? Ale jak? Postawią biurowce w kształcie węglarek? Sgsów z kontenerami?
    Mieszkać obok cystern z 23UN1923 raczej bym się bał...
    Z jakiegoś też powodu tory od strony ul. Polskiej są ogrodzone.
    Jak? ..się pytam.
    Rozumiem, że działkowców też wykurzą?

    • 21 6

    • Odkad pamietam pkp chce sie pozbyc tych terenow, a jest ich duzo. Jak budynki beda ladne to moze tam zamieszkam.

      • 4 4

    • Przeniesie się działki poza miasto

      czyli tam gdzie jest ich miejsce.

      • 8 0

    • Mamo tato możecie już przyjechać

      Właśnie odebrałem klucz od apartamentu na 20 pietrze .
      Tak tak przez tory przejdziecie i zapraszam do góry
      Mama uważaj zaraz bedzie intersiti

      • 6 0

  • kl (2)

    Boże drogi, kto to pisał. Silesia City Center stoi przy ul. Chorzowskiej w Katowicach- ze 2 kilometry od Dworca. Autorowi chodziło chyba o Galerię Katowicką. A dworzec we Wrocławiu to WROCŁAW ŚWIEBODZKI na linii łączącej Wro i miasto ŚWIEBODZICE. Czy ktoś sprawdza jakąś ogólną wiedzę dziennikarzy przed ich przyjęciem do redakcji? Weźcie poprawcie ten artykuł póki jest wcześnie i nikt nie czyta...

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 40 0

    • Mapka też jest niestety niedokładna.

      Nowa Waszyngtona narysowana dwie ulice dalej, czyli tam gdzie przebiega Świętojańska.

      • 7 0

    • No to zes wyskrobal

      Musisz tam mieszkać lub pracować ze dokładnie wiesz co i jak.
      Gratulacje jeszcze troszkę i była by tragedia
      a panowie z brygady specjalnej tylko czekają na sygnał.

      • 1 4

  • (5)

    My chcemy tam koniecznie z 4 BIEDRONKI bo my jesteśmy ubodzy i nie mamy gdzie zrobić w miarę tanich zakupów w GDYNI

    • 24 8

    • moi koledzy wypisują wszystko na anty, a to jakoś nie POmaga

      wszytko przez tego oszołoma z UMG "maRycha"

      • 2 1

    • Myślę, że ceny mieszkań w tej okolicy będą takie, że klientów Bidronki (3)

      znajdzie się jedynie wśród służby, a to za mało. Gdynia jest miastem dla młodych zdrowych, bogatych i postępowych.

      Reszta, jak tu wielu pisze, wynocha na zmywak.

      • 2 1

      • wynocha na zmywak (2)

        albo do Gdańska

        • 3 2

        • Oficjalne stanowisko Samorządności? (1)

          • 3 1

          • 100/100
            trudno nie odnieść takiego wrażenia

            • 1 0

  • ja czegoś nie kumam. tyle gadali o tym międzytorzu, planu wizualizacje, a tu PZP nie ma.... no jak to? tyle lat... (3)

    nochyba że urzedasy czekają, żeby pod inwestora zrobić, jak zawsze...?

    • 30 7

    • Czekają na dewelopera żeby ustawić plan zagospodarowania. A gdyby był plan zagospodarowania to mogłoby wejść 10 małych deweloperów i każdy zrobić swoje..

      • 8 2

    • racja, a Panie i Panowie urzędnicy, proszę wrócić do PRACY a nie minusować ;)

      jw

      • 7 2

    • jakby było pzp to jak by tu wałki robić?

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane