- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (180 opinii)
- 2 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (141 opinii)
- 3 115-metrowe mieszkanie w Gdańsku (33 opinie)
- 4 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (326 opinii)
- 5 Studenci o styku Starego i Młodego Miasta (34 opinie)
- 6 Penthouse za 24,8 mln zł w Gdańsku (161 opinii)
Jaka przyszłość dla Gdyni Zachód?
Obniżenie klas najważniejszych dróg, propozycja stworzenia zespołu usług dedykowanych branży medycznej i stworzenie linii komunikacji szynowej połączonej z koleją metropolitarną - to najważniejsze postulaty dotyczące przyszłości Gdyni Zachód.
Iskrą, która ma przyczynić do intensyfikacji działań w tym zakresie są kończące się warsztaty "Jaka przyszłość dla Gdyni Zachód".
- Planowanie przestrzenne nie zmienia świata, tylko tworzy możliwości do współpracy podmiotów publicznych i inwestorów - mówił w czasie inauguracji warsztatów Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Kluczowe wyzwania dla podmiotów zaangażowanych w rozwój Gdyni Zachód to podjęcie decyzji dotyczących siatki drogowej w powiązaniu z propozycjami rozwiązań dotyczących transportu publicznego, zaplanowanie rozwoju gospodarczego tej części miasta, tak aby powstały tu także miejsca pracy i żywe miasto zamiast miejskiej sypialni oraz zaplanowanie struktury wewnętrznej dzielnicy, tak aby pod każdym względem żyło się tu komfortowo.
- Współczesne "urban design" polega na łączeniu różnych funkcji: handlowej, usługowej, rekreacyjnej, biurowej, mieszkaniowej, tak aby powstawały przestrzenie w których poruszają się ludzie. Chodzi o tworzenie adresów, a nie ulic. Wykluczone jest myślenie przez pryzmat komunikacji samochodowej. Potrzeby samochodowe muszą być zintegrowane, ale nie kluczowe - mówił wyznaczając kierunki myślenia Maciej Mycielski z Mycielski Architecture&Urbanizm, organizator warsztatów.
Tymczasem zgodnie z obecnymi planami przez Gdynię Zachód przebiegać ma droga ekspresowa, tzw. łącznik gdyński, który prowadzić ma z dolnego tarasu do tzw. Trasy Lęborskiej, której powstanie jest projektowane. Rezerwy planistyczne zachowane pod tę drogę przewidują stworzenie nawet ośmiopasmowej trasy (po cztery pasy w każdą stronę). To spowodowałoby przecięcie dzielnicy i wyalienowanie za akustycznymi ekranami ludzi oraz przestrzeni z dwóch stron drogi.
Forsowany w czasie warsztatów pomysł zakładał obniżenie o trzy klasy znaczenia tej drogi, stworzenie docelowo dwóch pasów w każdą stronę, pozostawienie jednak rezerw pod ewentualną rozbudowę, które zamieniłyby się w pas zieleni. Pozwoliłoby to także na oddalenie od drogi pierwszej linii zabudowy, umożliwiło stworzenie lokali usługowych w parterach, włączenie tego pasma w przestrzeń publiczną dzielnicy.
Obniżenie klasy łącznika gdyńskiego do klasy drogi zbiorczej pozwoliłoby także na stworzenie większej ilości skrzyżowań, a więc rozproszenie ruchu w dzielnicy, a to zapobiegłoby korkowaniu się ruchu samochodowego na kilku kluczowych skrzyżowaniach.
Podobny scenariusz w czasie warsztatów przewidywany był dla mającej powstać w przyszłości jako łącznik między Chwarznem a Dąbrową ulicy Jana Nowaka Jeziorańskiego (kontynuacja Chwaszczyńskiej). Do tej pory droga ta postrzegana była jako szybka trasa z małą ilością skrzyżowań. Spowolnienie ruchu na niej przez wprowadzenie większej ilości skrzyżowań i przejść dla pieszych spowodowałoby, że miałaby ona szanse włączyć się w miejskie życie.
ZOBACZ PREZENTACJE Z WYNIKAMI PRAC WARSZTATOWYCH
Zgodnie z wyliczeniami przedstawionymi przez uczestników warsztatów inwestycje w gęstą siatkę mniejszych ulic i rozwój transportu miejskiego mogłyby być ekonomiczną alternatywą dla dotychczasowego modelu zagospodarowania Gdyni Zachód, zakładającego budowę dużych ciągów komunikacyjnych. Oszczędność mogłaby wynieść ponad 50 mln złotych.
Potwierdzenie swoich teorii komunikacyjnych (dotyczących indywidualnego transportu samochodowego i publicznego) dla Gdyni Zachód organizatorzy warsztatów znaleźli w modelach transportu przygotowanych niezależnie od gdyńskich wyliczeń przez inżynierów z Politechniki Krakowskiej. Na konferencji podsumowującej można było usłyszeć zapewnienie, że proponowane modele i założenia testowane będą w Gdyni.
- Szansą Gdyni Zachód jest stworzenie zrównoważonego transportu, gdzie pieszy, rower, samochód i transport publiczny będą funkcjonować równolegle - mówił Maciej Mycielski. - Wypracowana w czasie warsztatów propozycja opiera się na stworzeniu linii dla pojazdu szynowego, która "wniknie w nową dzielnicę", będzie miała swoje przystanki w jej kluczowych miejscach i przystanek przesiadkowy skomunikowany z linią kolei metropolitarnej.
Idea projektowania jednostek mieszkaniowych i morfologii miejskiej tkanki zachodniej Gdyni opiera się na tworzeniu bardziej i mniej kluczowych śródmiejskich centrów, wokół których każdy mieszkaniec dzielnicy w ciągu kilkuminutowego spaceru byłby w stanie załatwić codzienne sprawunki (handel, usługi, edukacja, służba zdrowia). W płynnie zaprojektowanym mieście centra i subcentra przenikają się ze sobą tworząc przestrzeń na ludzką skalę.
Kluczowym elementem wpływającym na rozwój miasta jest powstawanie w nim miejsc pracy. Potencjał Gdyni Zachód pod względem przeanalizował Wim Beernaert z belgijskiej Nelson Group.
- W Gdyni jest 34 455 przedsiębiorstw, w tym 95 proc. firm zatrudnia do dziewięciu pracowników. Coraz więcej z nich przebranżawia się z tradycyjnych branż morskich i budowlanych i idzie w kierunku IT, biotechnologii, zdrowia, designu - mówił. - Ten potencjał trzeba wykorzystać, bo to szansa nie tylko dla dzielnic zachodnich, ale dla całej Gdyni, metropolii i regionu.
Ekonomista przedstawił trzy pomysły na biznes w tym rejonie: kampus usług zdrowia, kampus zaawansowanych technologii lub skandynawski park biznesowy. Jednak w toku warsztatów, wobec faktów demograficznych, za najbardziej korzystny i realny do realizacji uznany został pomysł stworzenia tu kompleksu poświęconego usługom medycznym powiązanego z potrzebami osób starszych. Swoje miejsce znaleźć mogłyby tu firmy związane z opracowaniem i produkcją nowych technologii dla medycyny, jednostki mieszkaniowe dedykowane osobom starszym, jednostki zapewniające im opiekę, jednostki edukacyjne związane z rynkiem usług geriatrycznych.
Według optymistycznych prognoz Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdańska jest szansa, że połowa osób w wieku produkcyjnym z docelowej rzeszy 20 tys. mieszkańców Gdyni Zachód będzie zatrudnionych blisko swojego domu.
Warsztaty prowadzone były przez niezależną pracownię urbanistyczną MAU, występującą w roli konsultanta. Brały w niej udział władze miasta, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni i jego pracownicy, specjaliści od marketingu miast, niezależni inżynierowie transportu, pracownicy Politechniki Gdańskiej, przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przedstawiciele Grupy Inwestycyjnej Hossa oraz mieszkańcy Gdyni Zachód.
Sponsorem konferencji i warsztatów jest GI Hossa, właściciel większości terenów przewidzianych w Gdyni Zachód pod zabudowę wielorodzinną (na taką zabudowę przeznaczono tam ok. 30 proc. powierzchni pod zabudowę mieszkaniową). Po raz pierwszy w Trójmieście to deweloper podjął inicjatywę tej skali w celu zaplanowania wartościowej tkanki miejskiej. Dyskusje dotyczyły perspektywy rozwojowej na kolejne dziesięciolecia, nie należy się spodziewać, że zaistnieją już w najbliższych miesiącach i latach. O tempie rozwoju tej części miasta będą decydowały twarde czynniki ekonomiczne, dobry plan jest tylko podbudową.
Dzisiaj do godz. 14 w przedszkolu przy ulicy Staniszewskiego 1 trwa połączona z atrakcjami dla mieszkańców Gdyni Zachód prezetacja wyników gdyńskich warsztatów
Wydarzenia
Opinie (37) ponad 10 zablokowanych
-
2012-05-26 12:28
Bez normalnych drog dojazdowych Gdynia Zachod bedzie dzielnicą (3)
dla masochistow lubiacych jezdzic 2 x dziennie w korku po co najmniej 45 min
- 55 12
-
2012-05-26 14:26
(1)
pieprzysz jak opętany, 20-25 minut w jedną strone z sokołki do centrum w godzinach 7.00-9.00 i 15.00-18.00, wiem bo tu mieszkam i codziennie tak jeżdżę.
- 17 9
-
2012-05-28 08:44
z sokólki moze tak, ale tez do czasu. poza tym gdynia zachod to nie tylko sokółka.
poczekaj jak sie wybuduja i zaludnia wszystkie planowane osiedla to pogadamy. poza tym nie uwazam przejechania 8 km w 25 minut za sukces.
- 9 5
-
2014-04-18 20:22
Prawda.
Należy inwestować w porządne drogi i bez tych cholernych świateł co 100 metrów. Płynna jazda z poszczególnych dzielnic do centrum..
- 2 2
-
2012-05-26 12:39
w Gdyni to się robi duszno - wszystko zabetonowane, skostniałe no i brak perspektyw (2)
- 20 39
-
2012-05-26 13:22
Gdynia zabetonowana? (1)
Chyba z konia spadłeś.
- 19 6
-
2012-05-26 15:22
Nie z konia spadł tylko gdańszczanin po prostu...
- 16 8
-
2012-05-26 12:41
dzielnica
musi być skuteczna, niezawodna i miła dla OKA!
- 11 2
-
2012-05-26 12:50
Gdynia,moje miasto jest najpiękniejsze (2)
- 43 13
-
2012-05-26 16:21
wyjedź z niego pozwiedzać świat (1)
szybko zmienisz zdanie..
- 6 12
-
2012-05-26 23:01
idioto, w Gdyni właśnie miezkają sami ci co już świat widzieli
złośliwy i małointeligentny budyniowy bałwanie
- 8 0
-
2012-05-26 14:19
moze warto bardziej zajac sie rewitalizacja w strone Wejherowa! tam jest potrzebna wielka rewitalizacja Chyloni itd. (2)
Tam Gdynia musi zrobic rewitalizacje na wielka skale !!!!!!!! Tam nalezy zainwestowac wielkie pieniadze i nadac tym osiedlom nowe zycie.
- 35 6
-
2012-05-26 14:29
(1)
tam trzeba burzyć, a w gdyni zachód nie trzeba
- 10 4
-
2012-09-19 08:00
heheh
zaburzyło Ci się logiczne myślenie najwyraźniej
- 2 0
-
2012-05-26 14:21
(1)
jak na razie tojest wolna amerykanka, deweloperzy stawiaja bloki jak chca i zadnych centrow dzielnic nie ma np pogorze, obluze itp
- 23 1
-
2012-05-26 18:40
Obłuże ma swoje centrum głuptasku - szkoła, przychodnia, targowisko, biblioteka, pawilony, poczta... a to wszystko na Unruga :) Pogórze może i nie ma, ale to są stare dzielnice - Gdynia Zachód dopiero się buduje i ważne jest żeby to zaplanować :) dobra inicjatywa :)
- 6 0
-
2012-05-26 15:09
Gdzie jest ten zachód Gdyni? Patrzę sobie na plan miasta i tam są lasy. (3)
Na północy Obłuże, na południu jakieś Karwiny. Chodzi o patologię z Pustek Cisowskich i Cisowej?
- 7 49
-
2012-05-28 13:29
(1)
Wypraszam sobie Pustki Cisowskie to najspokojniejsza dzielnica prosze jej nie utożsamiać z Cisową :P
- 4 3
-
2012-09-19 22:26
Co Ty masz do Cisowej?
- 0 0
-
2012-09-19 22:26
Patologie to Ty masz w głowie i w gaciach
- 0 0
-
2012-05-26 15:26
w usa wszystkie drogi maja po 8 pasow i nie ma zadnych problemow a u nas buduja jedenpasek ha ha i to dziurawy ! szok (2)
wiec z kim tu i o czym planowac !? jak sie nie zmieni pokolenie to nie ma o czym mowic ludzie jedzcie do USA i zobaczcie jak wygladaja drogi domy dojazdy itd a potem zrobcie to samo w PL inaczej beda wypadki i syf jaki mamy ! nie mowie zebyscie budowali jak obwodnica LA 16 pasow ale choc te marne 3 pasy w jedna strone top bedziie duza ulga dla nas wszystkich !
- 11 21
-
2012-05-26 15:32
Jedź do usa i nie wracaj....
- 11 4
-
2012-05-26 16:10
żebyś pajacu mógł jeździć tylko lewym pasem
bo inaczej czujesz dyskomfort
- 9 1
-
2012-05-26 16:27
to bajki
a rzeczywistosc jest smutna. Bez szybkiej przebudowy skrzyzowania na Witominie mozna zapomniec o dobrym dojezdzie do obwodnicy i Gdyni-Zachod
- 20 0
-
2012-05-26 20:00
a moze zajmiemy sie Gdynia Północ? (2)
To chyba jedna z bardziej zaniedbanych przez miasto czesci.... Przydałyby sie naprawione drogi i skoro juz ma tam byc lotnisko, to moze kolej pociagnac pod nie? tory juz są (były uzywane przed wojna) a to skrociłoby czas jazdy miedzy Obłużem i np. Orłowem
- 12 4
-
2012-05-28 17:26
Jak powstanie to lotnisko, to można uznać, że Szczurek te dzielnice zaorał.
- 3 2
-
2012-09-19 08:02
i Gdynia Wschód...
Chylonia, Cisowa, Pustki Cisowskie...No ale tam nie mieszka nikt ważny z Urzędu, więc nie ma co liczyć na większe zmiany...( w przeciwieństwie do Gdyni-Zachód)
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.