- 1 Gedania, Danziger Hof - problemy do rozwiązania (284 opinie)
- 2 Tulipanowe pole już otwarte (103 opinie)
- 3 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (256 opinii)
- 4 Morska Park. Osiedle będzie dokończone (184 opinie)
- 5 Ten gmach znany jest tylko od strony wody (66 opinii)
- 6 Opryski w ogrodzie. Jak ochronić rośliny? (6 opinii)
Mało magazynów, ale dobre perspektywy
Trójmiasto ciągle jest jednym z najmniejszych w Polsce ośrodków dystrybucyjnych. Potencjał polskich miast portowych nie przekłada się na razie na ich pozycję na rynku magazynowym. Sytuacja będzie się zmieniać wraz z rozwojem infrastruktury drogowej i portowej.
Wpływ rozwoju infrastruktury portowej na rynek magazynowy doskonale widać na przykładzie rozbudowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego (DCT) w Gdańsku. W jego sąsiedztwie powstaje Pomorskie Centrum Logistyczne, które może docelowo osiągnąć powierzchnię 500 000 m kw.
Projekt powstaje na 110 hektarowej działce sąsiadującej z DCT Gdańsk jako multimodalne centrum logistyczne. Po wygranym przetargu deweloperem tej inwestycji jest międzynarodowa firma Goodman.
Inwestycja jest na etapie uzgodnień. Na dzień dzisiejszy wiadomo, że budowa - jeśli nic nie stanie na przeszkodzie - rozpocznie się w II kwartale tego roku. W pierwszym etapie powstanie tu 20 tys. m kw. powierzchni.
W tej części Trójmiasta, w pobliżu Lotosu (między drogą krajową nr 7 a Trasą Sucharskiego ) powstaje także Panattoni Park Gdańsk. Powierzchnia istniejąca wynosi 16 030 m kw., w budowie jest 6 500 m kw., docelowo powstanie tu ponad 45 500 m kw. powierzchni. Na dzień dzisiejszy do wynajęcia jest 27 020 m kw., ale nie ma powierzchni do wynajęcia od zaraz.
Oczywistym przyczynkiem do rozwoju rynku najmu magazynów jest nie tylko rozbudowa portu, ale także wydłużenie autostrady A1. Tereny zlokalizowane blisko węzła Rusocin oraz trójmiejskiej obwodnicy, która de facto jest przedłużeniem A1, zyskują na znaczeniu.
Blisko pierwszych bramek A1, w Pruszczu Gdańskim, inwestycję planuje Segro. Docelowo powstać może tutaj 95 tys. m kw. powierzchni magazynowych. Prace budowlane mają się rozpocząć wiosną tego roku.
Przy "magazynowej" ulicy Zastawnej w Pruszczu Gdańskim zlokalizowane jest Logistic Center.
Budynek został zaprojektowany dla małych i średnich najemców. Poza tradycyjnym wysokim składowaniem możliwe jest również przechowywanie towarów, dla których wymagana jest temperatura kontrolowana. W tej chwili wynająć można tam od ręki ponad 1 500 m kw. powierzchni.
Dalej, w stronę Gdyni, na gdańskich Kowalach funkcjonuje 7R Logistic. W pierwszym etapie inwestycji powstało 13 500 m kw. nowoczesnej powierzchni magazynowej z zapleczem biurowym. Obiekt został oddany do użytkowania w sierpniu 2010 roku. Drugi etap to kolejne 25 930 m kw.
Diamond Business Park Gdańsk to z kolei projekt centrum magazynowego o pow. 43 104 m kw., który powstać ma tuż przy obwodnicy, przy ulicy Lubowidzkiej. . Inwestorem jest AIG Lincoln.
Na gdańskich Kokoszkach stoi z kolei ProLogis Park Gdańsk Kokoszki o powierzchni całkowitej 90 tys. m kw. Jest on w tej chwili głównym parkiem magazynowym w Trójmieście, oferuje powierzchnię zarówno biurową, jak i magazynową, którą można dostosować do lekkiej produkcji. Według danych Jones Lang LaSalle jest tam w tej chwili do wynajęcia prawie 7 tys. m kw. powierzchni.
W 2011 roku w Trójmieście poziom wolnej powierzchni osiągnął 11 proc. Jednak potencjalni najemcy szukający w Trójmieście większych powierzchni (od 5-6 tys. m kw.) muszą pogodzić się z faktem, że będzie im bardzo trudno znaleźć wolny obiekt od ręki.
Lekko rosnący popyt i spadające wskaźniki wolnej powierzchni będą prowadzić do cenowej stabilizacji (z delikatną tendencją wzrostową). Obecnie w Trójmieście i okolicach stawki czynszów wynoszą od 2,80 do 3,30 euro/m kw. za miesiąc (dla porównania w Warszawie od 3,60 do 5,30 euro).
Z raportu JLL wynika, że tak dobrego wyniku na rynku magazynów nie osiągnięto w Polsce od 2008 roku. W 2011 roku wynajęto w Polsce 1,69 mln m kw. powierzchni dystrybucyjnej (40 proc. to umowy przedłużone), przybyło w Polsce 371 tys. m kw. powierzchni magazynowej. Na koniec 2011 roku na etapie budowy znajdowały się magazyny o łącznej powierzchni 354 tys. m kw., czyli niemal tyle, co wybudowano w całym 2011 roku. Wskaźnik dostępnej powierzchni wyniósł 11,5 proc.
Całkowita wielkość nowoczesnej powierzchni magazynowej w Polsce osiągnęła poziom 6,59 mln m kw. Oznacza to, że w skali Europy Środkowo-Wschodniej jesteśmy zdecydowanym liderem.
Opinie (47) ponad 20 zablokowanych
-
2012-02-13 07:46
trojmiasto to prowincja (11)
Bo trojmiasto to straszne zad&pie jest. Nie ma co sie oszukiwać ale jesteśmy prowincja. Porównując nas do wawy, wrocka czy krakowa, widać ogromna roznice na wielu polach od rynku pracy, przez samych ludzi ( kwakifikacji, poziomu a nawet ubioru) po liczbę imprez, firm czy jakości zycia. Z g&@a batu nie ukrecisz..
- 38 55
-
2012-02-13 08:18
Studenci do skrypt
idiota....
- 17 3
-
2012-02-13 08:58
niestety smutne acz prawdziwe...
- 9 11
-
2012-02-13 09:01
jasne
jak studiujesz politologie lub socjologie to sie nie dziwie ze tak myslisz. poszukaj sobie pracy w Szczecinie, Olsztynie... tam jest masakra
Mam sporo znajomych w Krakowie i nie ma tam rewlacji, moze w Wroclawiu jest calkiem niezle ale raczej po Politechnice niz Uniwerku.
Do Warszawy nie ma co sie porownywac bo to jest stolica - poza zasiegiem kazdego innego miasta- 14 3
-
2012-02-13 09:18
to my je tworzymy
jeszcze niczego w życiu nie zrobiłeś , a już jesteś pretensjonalnie nastawiony do rzeczywistości. Zakasaj rękawy i zmieniaj Trójmiasto, bo to młodzi maja szanse zmienić warunki i jakość w najbliższym otoczeniu.
- 22 2
-
2012-02-13 09:36
Wawa to do szczecina można porównywać powoli
W Warszawie, jak nie masz znajomosci lub twoja kariera nie trwała już z sukcesami na studiach od pierwszego roku to leżysz. Jak jesteś średniakiem czyli masz studia, jakieś doświadczenie (ale nie jesteś chempionem) to proponują ci tylko: słuchawki, doradców nieruchomości za 1200 lub za darmo lub sprzedasz to zarobisz stówke. Czyli żeby zarobić normalną wypłatę jak na warszawę min 2800 na rękę to musisz mieć znajomości. Ci co mówią że jest inaczej w Warszawie to oglądają za dużo telewizji, albo tylko w Warszawie byli i ewentualnie na Kanarach. Warszawa przez wiekszość jest nazywana dużą wioską i powiem że trójmiasto w wielu aspektach jest lepsze. Tu nawet ze stadionu z którego pogoniono dwie wielkie imprezy obrabiają to na sukces.To że w Trójmieście jest gorzej z pracą fakt bo nawet zw słuchawek nie dzwonią. W warszawie dużo jest ludzi dla których tyranie na 50ciu bezpłatnych praktykach to jest sukces i taki też ludzi pracodawcy wyzyskiwacze w 90% poszukują.
- 13 1
-
2012-02-13 09:49
Studenciaku
Chyba nigdy we Wrocławiu nie byłeś i generalnie nigdzie poza internet nie wychodzisz. Odwiedź proszę miasta, o których piszesz żeby mieć jakiekolwiek pojęcie o rzeczywistości. A tego, że nie masz pracy i kwalifikacji czy nie stać cię na imprezy nie generalizuj na innych mieszkańców Trójmiasta.
- 15 1
-
2012-02-13 10:01
Gdańsk rozwija się doskonale
warszawy nikt nie przeskoczy na dzień dzisiejszy a tobie pajacu chyba krakowski smog zaszkodził. Bo jak wiadomo krakowska bieda pali w piecu czym popadnie.
- 13 2
-
2012-02-13 18:51
(1)
A to ciekawe...poziom wynagrodzen w Trojmiescie wg GUS jest wyzszy niz we Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie. Poziom bezrobocia jest nizszy niz we Wrocławiu. Wg badania Diagnoza Społeczna (najbardziej profesonalnego tego typu badanie w Poslce) mamy najlepsza jakosc zycia. Wrocław to najbardziej zakorkowane i dziurawe miasto w Polsce. A liczba imprez...to tez ciekawe...porównaj liczbę koncertów Gdanska i Wrocławia - jeszcze 3 lata temu Wrocław miał przewage, od kiedy jest Ergo Wrocław jest daleko w tyle. Wroc ma jedną przewagę - niesamowity wizerunek, z danymi gospodarczymi gorzej.
Porównywac sie do W-wy nie mozemy i nie bedziemy mogli - to zupełnie inny typ miasta.- 8 1
-
2012-02-13 21:34
wyzszy bo sa miejsca gdzie jest wielu prezesow/menagierow z wyplatami ponad
6000zl do lapki :)
- 0 0
-
2012-02-13 21:11
dokladnie tak
np szukajac czesci samochodowej najwiekszy wybor znajdziemy w malopolsce lub na slasku :) zreszta podobnie jest z ubraniami
- 0 0
-
2013-01-21 20:54
Re: trojmiasto to prowincja
Wiadomo, że w Trójmieście z magazynami nie jest najlepiej porównując Górny Śląsk. W okolicach Trójmiasta jest sporo mniejszych miejscowości gdzie można wynająć magazyn na produkcję lub składowanie. W Elblągu jest spory potencjał, magazyny z dostępem do portu.
- 0 0
-
2012-02-13 09:08
(1)
prawda Gdańsk to prowincja ale bardzo atrakcyjna prowincja, niestety zarządzana przez głupich ludzi.
- 26 18
-
2012-02-13 09:53
używając słowa prowincja spójrz na stutysięczne miasto Grudziądz :) życie zmusiło mnie do zamieszkania i pracowania tu, a 15 lat mieszkałem w Gdańsku, są jeszcze inne takie miasta pewnie i to one bardziej zasługują na etykietę "prowincja" :)
- 7 0
-
2012-02-13 09:41
(1)
Trójmiasto ma duży potencjał, który jest wykorzystywany w bardzo małym stopniu. Zaniedbywane jest to po części przez samorządy, ale i w znacznym stopniu przez państwo. Bo!!! Co się de facto stało z transportem rzecznym, a konkretnie transportem Wisłą !! Kiedyś pamiętam nad Motławą stała barka za barką. Teraz co najwyżej stoi tam woda i też nie zawsze. Można by odciążyć i tak już zdewastowane drogi przez ciężarówki. Kiedyś transport rzeczny stanowił o potędze tego regionu. Teraz przecież też może!!
- 25 2
-
2012-02-13 09:46
think
Nie po to rozbudowują porty w Niemczech by te w Polsce zwijały im klientów. Pomyśl?. A z kim dogadać się żeby porty w Polsce nie stanowiły konkurencji. Pomyśl z Janem Kowalskim?
- 3 1
-
2012-02-13 09:42
Czemu piszą Trojmiasto jak to wszystko w Gdańsku ma byc lub jest budowane.. :// Prowincja... Az szkoda słow.
- 8 3
-
2012-02-13 09:56
...a atrakcyjna lokalizacja na ul. Hutniczej ???? (2)
...magazyny na ul. Hutniczej to dopiero magazyny, warto zerknąć na www.hutnicza.pl - polecam :)
- 7 6
-
2012-02-13 18:49
Szkoda że rampy ani jednej tam nie ma.
Pewnie towar trzeba "paleciakiem" przeorać, fajnie.
- 0 0
-
2012-02-14 09:02
Oczywiście !
Żadnych korków, żadnych przejazdów kolejowych, a jeśli są to bezkolizyjne... Idealne miejsce dla ulokowania magazynów, w końcu jest to bardzo blisko największego ośrodka miejskiego - Gdańska.
I pewnie własnie dlatego normalne firmy powoli się stamtąd wynoszą w okolice Pruszcza, gdzie "tak naprawdę" rozpoczyna się autostrada A1 :D- 0 0
-
2012-02-13 10:07
Odstajemy od Wrocławia,Poznania czy Warszawy ale jednak w ich przypadku położenie miast ma kluczowe znaczenia (2)
Trójmiasto leży na uboczu i dlatego jest troche prowincjonalne i zapyziałe
- 7 8
-
2012-02-13 10:20
jakie k...a ubocze?
Trójmiasto to Port morski! A to iż nasi rządzący olewali dobre skomunikowanie portu z resztą krają i to iż bardziej sie opłaca czechom czy Węgrom korzystać z portów niemieckich bo dojazd jest lepszy to to już zupełni inny problem.
Kuźwa nawet teraz - autostrada z niemiec do ukrainy jest prawie kompletna a z północy kraju na południe nawet nie wiadomo kiedy będzie.
Zgroza- 10 0
-
2012-02-14 11:17
ubocze?
zerkni koleś na mape,zawsze to było strategiczne miejsce.nie mówie już o historii....
- 0 0
-
2012-02-13 10:20
No i sprawa jasna dlaczego ślimaczy się (8)
budowa na obszernych terenach Gdyni, Rumi, Redy, Wejherowa i Kosakowa Subregionalna Strefa Funkcjonalna "Dolina Logistyczna". A przecież gdyńscy samorządowcy w ramach unijnego projektu "SoNorA" przygotowali już dawno jej koncepcję. Według władz Gdyni, które w sprawie swoich zamierzeń podpisały porozumienia z sąsiednimi gminami, stworzenie Doliny Logistycznej jest niezbędne do właściwej obsługi w przyszłości gdyńskiego rozbudowanego w morze portu.
Tak samo jak ostatnio Michał Tusk napisał i strasznie fałszywie ubolewał, że Lotnisko cywilne Gdynia-Kosakowo nie w pełni będzie gotowe na Euro 2012 jak pomocnicze;)) U nas ciągle ważniejsze jest, jak przeszkodzić niepokornemu do tego samorządowcowi. A już na pewno o zgrozo polityka dużo ważniejszą jest niż gospodarka.- 9 15
-
2012-02-13 10:26
Bezstronny a co sądzisz o programie unijnym "Galileo 2020" ,sądze że z niego Gdynia mogłaby pozyskać środki na rozbudowe (3)
infrastruktury logistycznej
- 0 5
-
2012-02-13 11:12
nie miałem czasu się z nim zapoznać, (2)
do tego programów Galileo jest multum. Ja mam w domu w najbliższej rodzinie fachowca, który nie tylko jest logistykiem, ale też ze wszech miar wykształconym pod wzg. programów nie tylko unijnych. Brał udział w (rządowym) programie pozyskiwania ropy z Iraqu.
Obecnie czytam i analizuje"Młodzi 2011"- 2 4
-
2012-02-13 12:48
Ktoś sobie z ciebie jaja robi bo nie ma takiego programu (1)
- 3 1
-
2012-02-13 13:59
Programów Galileo jest b. wiele
jak napisałem, a czy jest w zakresie Logistyki(na pewno są pro. kosmiczne, naukowe,..)
Od razu wiedziałem, że to koński żart jak i głowa żartownisia,
ale miech myślę sobie, pocieszy się w poniedziałek z rana.
To coś w rodzaju jak przy
zakupie konia przez wiejskiego chłopa:
- Panie, czemu ten ogier taki drogi?
- Ponieważ z powodzeniem biegał na torach?
- Na torach? To on się musi bardzo pociągów bać.
To tak, aby przy logistyce było jeszcze eko;))- 2 2
-
2012-02-13 10:39
i znowu sprawdza się powiedzenie o rąbku spódnicy i miernej baletnicy
płaczki o zapachu śledzia idźcie czcić swoje słońce skweru mistrza bajeru
- 5 1
-
2012-02-13 13:48
tym sie różni Gdańsk
od gdyni.
Wy znujedzie mżonki Gdańsk buduje.- 6 3
-
2012-02-13 16:29
Joasiu!
Proponuję, żeby portal wystosował apel do Joanny G., podejrzewanej o posługiwanie się nickiem Bezstronny, o publikowanie pod własnym nazwiskiem lub oficjalne dementi. Zawsze to lepiej wiedzieć, że bierze pensję za to, co pisze. I proszę o zmianę nicka, bo jeszcze niektórzy biorą go na poważnie.
- 3 3
-
2012-02-14 08:39
Bezstronny hehe! taki z ciebie bezstronny jak z osła wierzchowiec
skonczyły sie psychotropy ze znowu sie aktywizujesz?
Rozbudowywany w morze port gdynski haha w którym roku 2050?
Niestety propaganda gdynskiego UM juz nie zamydla oczy ludziom, widac ze Gdynie dopadła zadyszka przez megalomanie Szczurka.- 0 0
-
2012-02-13 11:03
(2)
Pani redaktor, artykuł ciekawy, poruszjący ważny! temat, czyli logistyki,
która jako pierwsza gałąź, odczuwa wszelkie zmiany w gospodarce.
Ale warto, aby tekst pokrywał się ze zdęjciami w artykule lub na odwrót.
Do czego ta uwaga, otóż drugie małe zdjęcie od góry, gdzie są pokazane czerwone-białe budynki magazynowo-biurowe, to park logistyczny 7RLogistic
z Krakowa, ale nie, jak w podpisie w Kokoszkach, gdzie swój park logistyczny ma.. konkurent ;) ProLogis, przy ulicy Bysewskiej, o czym...w artykule ;),
tylko w Kowalach, przy ulicy Magnackiej.- 10 0
-
2012-02-13 20:44
Portal Trojmiasto.pl (1)
Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.
- 1 0
-
2012-02-14 16:37
Nie ma sprawy !
Nie zmienia to jednak faktu, że jest to najgorzej skomunikowany
Park Logistyczny w Trójmieście..,a dołączy do niego Diamond BP.
Inwestotrzy nie biorą pod uwagę, że ludzie, potencjalni pracownicy,
muszą tam jakoś dojechać.- 0 0
-
2012-02-13 11:28
A co z małymi firmami? (2)
Spróbujcie wynająć małe biuro ok. 60m2 plus magazyn, do którego podjedzie samochód dostawczy, ok. 30-40m2. Tragedia, same slamsy, albo piękne biurowce,ale dla finansistów, bankierów i ubezpieczeniowców. Nic praktycznego.
- 17 0
-
2012-02-13 16:15
Pytanie
Mam w Pruszczu Gdańskim działkę - czy jest sens zbudować na niej magazyn?
- 2 0
-
2012-02-13 21:40
na chwaszczynskiej kolo
dawnego famu za 60mkw placilismy 2000zl z mediami. biuro/magazyn na 2pietrze. e bufynku byla winda towarowa
- 1 0
-
2012-02-13 11:42
coś tu nie tak..
piszą, że zapotrzebowanie na powierzchnie rośnie a pro logis ma 7tysm2 do wynajęcia inne również - a z tabeli wynika, że podaż jest większa niż popyt co oznacza, że część mg stoi pusta i nikt nie zarabia więc po co budować?
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.