• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Trójmieście przybywa magazynów. Kolejne 32 tys. zostało oddane do użytku na Kowalach

Ewa Budnik
9 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
7 kwietnia 7R Logistic oficjalnie otworzyło piąty magazyn (32. tys. m kw.) na terenie Centrum Logistycznego Gdańsk Kowale. 7 kwietnia 7R Logistic oficjalnie otworzyło piąty magazyn (32. tys. m kw.) na terenie Centrum Logistycznego Gdańsk Kowale.

Poruszając się na co dzień po Trójmieście widzimy, że przybywa nowych biurowców, rozrastają się osiedla mieszkaniowe, budują nowe galerie handlowe. Tymczasem w mniej widocznych miejscach nieźle rozwija się jeszcze jeden segment rynku nieruchomości: magazynowy.



Najlepsze rozwiązanie to:

Nie można oczywiście wpadać w zachwyt. Trójmiasto to nie Polska Południowa czy Centralna, gdzie powstały setki tysięcy metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni magazynowych. Ale nie da się ukryć, że nawet na naszą trójmiejską skalę można mówić o postępie. Analizy rynkowe wskazują, że 2016 rok był rekordowy pod względem podaży i popytu, a trwający rok również zakończyć ma się na plusie.

Jak wynika z szacunków agencji doradczej Colliers International w ubiegłym roku w Trójmieście znaleźli się chętni na około 110 tys. m kw. powierzchni magazynowych (97 tys. wg. Cushman&Wakefield), na dodatek zdecydowaną większość, bo około 88 proc. transakcji stanowiły nowe umowy. To najlepszy wynik w historii. Deweloperzy oddali w tym czasie do użytku ponad 80 tys. m kw. (w tym samym okresie w Trójmieście przybyło 60 tys. m kw. nowych powierzchni biurowych). Warto przy tym zaznaczyć, że poziom pustostanów wciąż utrzymuje się na dość niskim poziomie, wynoszącym ok. 5,8 proc. - wskaźnik ten jasno pokazuje, że na powierzchnie są chętni.

- To dobry znak dla całego rynku. Pokazuje optymizm zarówno wśród inwestorów, jak i najemców. W pewien sposób jest to też potwierdzenie dobrej sytuacji ekonomicznej w całym kraju, nie tylko na rynku lokalnym - podkreśla Łukasz Grupa z Działu Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers International.
Według wyliczeń Colliers na całym rynku trójmiejskim mamy około 380-400 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni magazynowej (podczas gdy nowoczesnych powierzchni biurowych mamy ok. 640 tys m kw.). Biorąc pod uwagę, że w całej Polsce nowych magazynów jest 11,2 mln m kw., jest to niewielki odsetek.

Całkowita podaż i wskaźnik pustostanów na głównych polskich rynkach na koniec 2016 roku. Całkowita podaż i wskaźnik pustostanów na głównych polskich rynkach na koniec 2016 roku.
Ze względu na dwa dobrze działające terminale - gdański, który powiększył się w ostatnim czasie dwukrotnie i gdyński, zacieśnia się współpraca z krajami położonymi na północ od Polski. Zdaniem ekspertów w dłuższej perspektywie może to być duży atut sprzyjający rozwojowi regionu i wpływający na zwiększone zapotrzebowanie na nowoczesne obiekty magazynowe.

- Dla deweloperów magazynowych, poza terenami przy portach, szczególnie atrakcyjne grunty leżą przy obwodnicy - w rejonie Pruszcza i Kowal, a także w rejonie Kokoszek Przemysłowych. Druga oś to rejon rafinerii, czyli dawnej drogi krajowej numer 7. W każdym z tych obszarów jest jeszcze potencjał do zabudowy - ocenia Marzena Zaczkiewicz, Leasing Manager z firmy deweloperskiej 7R Logistic.
W trójmiejskich magazynach obecni są zarówno przedstawiciele branży FMCG (czyli produkty szybkozbywalne), sieci handlowych, jak i logistycy potrzebujący lokalnych węzłów.

- Operatorzy logistyczni z całej Polski zdają sobie sprawę ze znaczenia trójmiejskiego rynku, dlatego lokalizują tu swoje oddziały przeznaczone głównie do obsługi północnej części kraju - wyjaśnia Łukasz Grupa.
Nowy obiekt na Kowalach

7R Logistic, deweloper z Krakowa, zakończył właśnie budowę Centrum Logistycznego Gdańsk-Kowale V. To piąty z planowanych sześciu magazynów wchodzących w skład Parku Logistycznego Gdańsk-Kowale. Ma 32 tys. m kw. i został oddany do użytku po ośmiu miesiącach od rozpoczęcia budowy.

- Decyzja 7R Logistic o rozpoczęciu budowy pierwszego magazynu w Gdańsku - Kowalach osiem lat temu była podyktowana brakiem odpowiedniej powierzchni magazynowej na tym rynku. Jako jeden z pierwszych inwestorów dostrzegliśmy potencjał tej lokalizacji. Potwierdzeniem słuszności tej decyzji jest duże zainteresowanie każdym z budowanych przez nas obiektów - mówi Marzena Zaczkiewicz.
W ostatnich latach deweloper podejmował decyzję o budowie kolejnych obiektów na zasadzie spekulacyjnej, jeszcze przed podpisaniem umów najmu. Każdy z magazynów zapełnił się najemcami. W 2016 roku oddany został tu do użytku magazyn Gdańsk-Kowale IV o powierzchni 16,4 tys. m kw. W tym roku rozpocząć ma się budowa szóstego, ostatniego w ramach tej inwestycji obiektu o powierzchni ok. 18 tys. m kw. - cały park logistyczny będzie miał wtedy 140 tys. m kw. Właścicielem części parku jest fundusz inwestycyjny Hillwood Europe. Deweloper, nie zdradzając póki co kolejnych lokalizacji, już zapowiada kolejne inwestycje w Trójmieście.

Wśród najemców nowego obiektu znajdą się między innymi przedstawiciele branży automotive czy elektrycznej. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom jednego z najemców z branży motoryzacyjnej (Auto-Partner), 7R przystosowało Centrum Logistyczne Gdańsk-Kowale V pod zabudowę wielopoziomową z automatyką magazynową w postaci automatycznej linii transportu wewnętrznego, a także w system techniki przeładunkowej.

Wnętrze magazynu Gdańsk-Kowale V. Współcześnie magazyny są tak projektowane, by ich obsługa była jak najbardziej zautomatyzowana. Wnętrze magazynu Gdańsk-Kowale V. Współcześnie magazyny są tak projektowane, by ich obsługa była jak najbardziej zautomatyzowana.

Rozbudowa parków logistycznych przyspiesza

Największym, bo obliczonym docelowo na 500 tys. m kw., parkiem magazynowym w Trójmieście jest Pomorskie Centrum Logistyczne powstające na Stogach, przy terminalu DCT zobacz na mapie Gdańska. Kończy się tu budowa kolejnego obiektu klasy A, wtedy łączna powierzchnia centrum wyniesie ponad 88 tys. m kw. Magazyny o powierzchni 51 tys. m kw. zostały wynajęte do czerwca ubiegłego roku. Wtedy też ruszyła rozbudowa obiektu o kolejne 36,7 tys. m kw.

- Początkowo planowaliśmy wybudować ten obiekt w dwóch fazach, najpierw 15 tys., a następnie 21 tys. metrów. Ponieważ jednak szybko znaleźliśmy klientów na te magazyny, to od razu zdecydowaliśmy się stawiać większy budynek - tłumaczy Tomasz Arent z firmy Goodman.
Wraz z rozwojem terminalu kontenerowego (w ubiegłym roku oddane do użytku zostało tu kolejne nabrzeże przeładunkowe) przewidywany jest dalszy szybki rozwój tego parku. Oczekiwana jest informacja o rozbudowie parku o kolejne 36,7 tys. m kw.

Czytaj także: trójmiejski rynek zmienia się dzięki DCT

Panattoni, międzynarodowy deweloper, który w Trójmieście zrealizował już składający się z czterech hal magazynowych Panattoni Park Gdańsk (w sumie 46,5 tys. m kw., ul. Elbląska zobacz na mapie Gdańska) w ubiegłym roku oddał do użytkowania dwa kolejne magazyny, w sumie 28,6 tys. w ramach Panattoni Park Gdańsk II. Hale zlokalizowane są w Pruszczu Gdańskim, przy ul. Zastawnej, a więc tuż przy wjeździe na autostradę A1.

Panattoni Park Gdańsk II zlokalizowany jest przy wjeździe na autostradę A1. Panattoni Park Gdańsk II zlokalizowany jest przy wjeździe na autostradę A1.
Sukcesywnie rozwija się także Centrum Logistyczne na terenie gdyńskiego portu. W lutym przy ul. Polskiej 19-23 zobacz na mapie Gdańska oddano do użytku magazyn wysokiego składowania o powierzchni 5 tys. m kw. przeznaczony dla towarów drobnicowych. Obiekt wybudowano z zachowaniem skrzydła zachodniego i z odbudowaniem skrzydła północnego przedwojennego magazynu K wpisanego do Gminnej Ewidencji Zabytków miasta Gdyni. To trzeci obiekt oddany do użytkowania w ramach Centrum Logistycznego na terenie portu. Do końca 2019 roku jego potencjał magazynowy wzrośnie o kolejny magazyn wysokiego składowania (ok. 11 600 m kw.) w rejonie ul. Kontenerowej i Logistycznej.

Ile kosztuje najem?
Czynsze w Trójmieście już od jakiegoś czasu są historycznie jednymi z najniższych, ale są stabilne. Aktualnie efektywna stawka czynszu wynosi od 2,20 do 2,90 euro za m kw. za miesiąc.
W kraju najdroższe są w tej chwili najlepsze magazynowe lokalizacje warszawskie (od 3,50 do 4,80 euro za m kw. za miesiąc) oraz krakowskie (od 2,80 do 4,50 euro za m kw. za miesiąc).

Miejsca

Opinie (82)

  • tytuł... jak z plotka - 32 tysiące magazynów? (1)

    ja rozumiem, ze czytelnicy tego portalu wykazuja się dosyc prymitywnymi pogladami, ale...

    • 11 1

    • Dobre ! Faktycznie ;)

      • 0 0

  • Miejsca ciężkiej tyry

    Za 1400 na ręke...

    • 0 0

  • Auto-Partner - 7r ???

    Auto-Partner nie wynajmuje hali od 7r. Wynajął halę przed 7r.

    • 0 0

  • pranie mózgu -czyli bicie piany.

    A z czego się cieszyć?przerzucanie zjednego magazynu na drugi.nic się nie produkuje .ni się nie wytwarza.za te lipne magazyny płacimy my wszyscy.a praca tam na umowę o dzielo.żeby to były fabryki,stocznie,firmy wytwarzające to ok.ale przelewanie z jednego do drugiego to kpina.

    • 0 2

  • Dlaczego ceny są w euro?

    • 0 0

  • Nowe miejsca pracy

    Spoko. Będą nowe miejsca pracy dla ukraińców, a polacy będą robili to co robią od dziesiątek lat... zap... za granicą, bo rąb... złodziejski polski rząd woli sprowadzać ukraińców milionami, niż podnieść zarobki i dawać pracę w pierwszej kolejności polakom.

    • 3 1

  • Kowale

    Kowale, gmina Kolbudy, Trójmiasto?

    • 2 0

  • No dobrze Pani "redaktor". (9)

    To proszę jeszcze wytłumaczyć czym uzasadniony jest w tytule oraz w artykule stwierdzenie "w trójmieście". Wszystkie wspomniane inwestycje zlokalizowane są w Gdańsku lub jego okolicach (na potrzeby Gdańska).

    • 72 20

    • Widzę, że po moim komentarzu (3)

      Pani redaktor na szybko dopisała coś na siłę o Gdyni.
      Widać jak na dłoni, że w tej Gdyni to inwestycji co niemiara.

      • 23 14

      • (2)

        Smutne takie zycie spedzone na trojmiasto.pl pod katem "dosrywania" Gdyni...

        • 18 6

        • Dlaczego uważasz, że to "dosrywanie" Gdyni? Raczej konstruktywna krytyka (1)

          Gość napisał jak jest. Tak właśnie trzeba robić by coś mogło się zmienić na lepsze. Jak będziemy wbrew faktom udawać jak dobrze jest w Gdyni to z roku na rok będziemy zostawać coraz bardziej w tyle

          • 4 7

          • Domyślam się, że ze względu na stały charakter wypowiedzi jednako podpisującej się osoby

            - i to pod wieloma artykułami, które często nawet Gdyni nie dotyczą. To nie jest żadna konstruktywna krytyka, tylko zionące jakąś chorą nienawiścią do sąsiedniego miasta wypociny, często wbrew faktom i z wyzwiskami pod adresem osób, które ośmielą się mieć inne zdanie.

            Wiem, że trola nie warto karmić, ale może jakiś sens jest piętnować. A jeżeli masz wątpliwości co do intencji, poszukaj innych wpisów osoby podpisującej się jako "S". Styl zawsze jednakowy. I całą pewnością autor wątku nie życzy sobie, aby w Gdyni cokolwiek zmieniło się na lepsze.

            • 2 2

    • Jeśli ul.Polska w Gdyni jest okolicą Gdańska to fajnie :D A było o tej lokalizacji w artykule :D

      • 3 1

    • (1)

      A Kowale należą do Gdańska??

      • 12 0

      • Nie. Ale o inwestycjach w Gdańsku też jest napisane w tym artykule

        • 2 0

    • (1)

      Szkoda tylko, ze w Kokoszkach wyjezdzajace z parku magazynowego tiry blokuja ruch na jednopasmowej wyjazdowej drodze z Gdanska w strone Żukowa , Kartuz i Kościerzyny, bo zbudowac magazyny to jedno, ale troche pomyslec jak one beda funkcjonowac zwlaszcza w godzinach porannych i popoludniowych szczytow ruchu samochodowego to juz sie nie chcialo... Bravo za krotkowzrocznosc

      • 16 6

      • Dokładnie to pokazuje że najpierw budujemy drogi a potem całą resztę. Na początku może się wydawać że droga nie jest potrzebna, ale potem to procentuje.

        • 16 0

  • Współczuje (3)

    Wszystko pieknie tylko wspolczuje ludziom ktorzy pobudowali tam wczesniej domki teraz maja piekny widok na hale plus jedzace w te i na zad TIRy tylko w Polsce takie cuda

    • 10 4

    • (1)

      Dlaczego dojazd do magazynów jest ul.pałacową?To skandal!Tereny przemysłowe oddziela od domów jednorodzinnych 3metrowa droga.kto to wymyślił?

      • 3 4

      • Jest nowa droga dojazdowa do magazynów zrobiona, co za ściemę tutaj krzyczysz.

        • 1 1

    • Przecież to wszystko powstaje na terenach przemysłowych

      • 4 1

  • Wszystko fajnie... (4)

    Ale weź tam dojedz. Lokalizacja przy najgorszym węźle na obwodnicy. Nie dość że nie można z niego wyjechać to teraz jeszcze to całe towarzystwo tym węzłem zjeżdża do magazynów. Rewelacja. Budujcie tam dalej a za chwilę ten cały węzeł będzie sparaliżowany...chociaż co ja mówię, już jest sparaliżowany.

    • 31 8

    • Węzeł jest sparaliżowany przez mieszkańców kowal i okolic, ciężarówki to tam wiele nie robią różnicy.

      • 0 2

    • Zanim powstanie projekt wraz z pozwolenia mi minie parę lat.przez ten czas tiry jeździć będą przez niewielkie rondo przy stacji benzynowej.jakiś idiota wydaje pozwolenie na budowę tych magazynów bez rozbudowy infrastruktury drogowej.do magazynów powinien być dojazd bezpośrednio z obwodnicy

      • 4 1

    • cóz tak już bywa wszędzie

      • 1 1

    • właśnie opracowujemy koncepcję

      w 3 wariantach. :) będzie dobrze!

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane