• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

55-metrowy budynek może stanąć na granicy Międzytorza

Michał Brancewicz
24 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Trwa burzenie budynku magazynowego na granicy MiędzytorzaMapka, w pobliżu Hali Targowej w Gdyni. W tym miejscu planowany jest budynek mieszkalno-usługowy z możliwą dominantą do wysokości 55 metrów. Nadal nie wiadomo, kiedy ruszy zapowiadana od kilku lat zabudowa samego Międzytorza.



W Gdyni brakuje wysokich budynków?

W budynku przy Jana z Kolna 36Mapka działał klub bilardowy, paintball elektroniczny i salon meblowy, a różne firmy miały tam też swoje magazyny. Teraz obiekt powoli znika z mapy Gdyni. Od kilku tygodni trwa jego rozbiórka.

Nieruchomość jest własnością Grupy Zarządzającej Pomerania, samorządowej spółki należącej do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Agencji Rozwoju Pomorza. W jej zasobach jest też m.in. Dwór Srebrniki we Wrzeszczu i Dwór Ferberów przy Trakcie św. Wojciecha.

Dla niektórych nieruchomości spółka szuka nowego nabywcy, a dla innych współinwestora, który wsparłby finansowo budowę nowego obiektu. Tak jest w przypadku terenu przy ul. Jana z Kolna.

- W tym miejscu planowana jest budowa dużego budynku mieszkalno-usługowego z możliwą dominantą do wysokości 55 metrów - mówi Andrzej Słowiński, prezes GZ Pomerania. - Obecnie trwają prace projektowe, które mają zakończyć się jeszcze w tym roku.
Za projekt odpowiada gdyńska pracownia Arch Deco.

Według wstępnych szacunków budowa nowego obiektu pochłonie ok. 80 mln zł.

Co dalej z Międzytorzem?



  • Koncepcja zabudowy Międzytorza w Gdyni
  • Koncepcja zabudowy Międzytorza w Gdyni
  • Koncepcja zabudowy Międzytorza w Gdyni
  • Koncepcja zabudowy Międzytorza w Gdyni
Za "plecami" budynku przy Jana z Kolna rozciąga się rozległy teren Międzytorze, gdzie od kilku lat zapowiadana jest wspólna inwestycja PKP i dewelopera Semeko.

Uchwalony ponad trzy lata temu miejscowy plan dopuszcza na 14-hektarowej działce powstanie galerii handlowej oraz budynków mieszkalnych i biurowych do 55 metrów.

Opinie (170) 3 zablokowane

  • Dlaczego tylko 55 m wysokości ? (4)

    Rozumie w wydzielonej strefie Świętojańskiej i kilku związanej z nią ulic, ale Międzytorze powinno moim zdaniem zabudowywana min. 70 m ciekawymi architektoniczne budynkami. Miasta można sklasyfikować ze względu na główne funkcje, jakie spełniają. I tak Gdynia już straciła swoją funkcje przemysłową, a stara się zwiększać logistyczno -transportową, portową, handlowousługową, latem wypoczynkowo- rekreacyjną i inną.
    Takie dynamiczne miasto, ma wykształconą większości odrębność i przejawia się w mniejszości innymi cechami, np. do gdańskiej historyczności, i tworzonymi pod nią architektonicznych czy kulturowych destynacji.
    Śródmieście z uwagi na swoje położenie musi przejawiać najwyższy poziom urbanizacji podobny, a może i wyższy, notowany w państwach wysoko rozwiniętych. Wystarczy nawiązać do głównych miast zachodu i ich modernizacji, która polegała na wyburzeniu terenów poprzemysłowych, przeludnionego centrum i wytyczeniu nowego układu komunikacyjnego. Proste ulice połączyły place, obiekty publiczne, dworce i parki miejskie i b.wysokie obiekty. Międzytorze musi byc zaprojektowane i wybudowane jako wzorcowe w centrum Gdyni jak wielki apartamentowiec, który ma stać się ikoną nowoczesnego budownictwa mieszkaniowego. Ma to być Habitat 2.0, bo tak nazywamy się projekty, nawiązujące do legendarnego projektu kompleksu domów.

    • 7 8

    • "wielki apartamentowiec, który ma stać się ikoną"

      Już mamy ikonę - Witawa...
      Dziękuję...

      Z "międzytorza to został pas wzdłuż Jana z Kolna, bo kolei się odwidziało.

      • 3 1

    • (1)

      już mamy ikonę Szafa na dole której znajduje się DT Chylonia

      • 3 0

      • Też mi porównanie :)) Nie sądziłem, że na tym forum spotykają się ludzie bez wyobrażeń

        Porównanie pierzei całej nowo projektowanej inwestycji do supernowoczesnego apartamentowca do DT Chylonia można tylko domniemać, że pisze to osoba gdzieś z głębokich kaszub. Gdzie jego osiągnięciem stanowiła wielkie osiągnięcie techniczne jego checz. Dla takich ludzi może i wybitnych, ale bez wyobraźni, określałoby ją jako barbarzyńską szaleńczą masę budowlana przytłaczającą wspaniałe historyczne modernistyczne budowle. Jednak z czasem stanie się ona jeśli będzie niepowtarzalna, przyszłościowa, kreująca symbol miasta i należała będzie do najpopularniejszych budowli europy a może i świata.

        • 0 3

    • i do kompletu ten koszmarek

      w Redłowie...
      Koło portu też popełniono jakiś "falowiec" ikoniasty...

      • 1 1

  • (3)

    Na Jana z Kolna ten budynek wyglądał jeszcze najlepiej z tych wszystkich starych budowli, szkoda że nie zaczęli tych innych zdecydowanie gorzej wyglądających terenów zabudowywać

    • 8 0

    • co za różnica, tam wszystko jest do wyburzenia.

      • 0 4

    • proponowałbym zaczac wyburzanie od Urzędu Miasta

      • 5 0

    • senior

      cała jana z kolna jest do wyburzenia łącznie z ohydna halą targową w jej miejscu widział bym nowoczesny nowy obiekt chandlowy

      • 0 0

  • Port miasto (12)

    Najpierw powinien być port, bo daje prace czy jest dobrze czy jest kryzys. Miejsca na nowe budynki są w innych miejscach. Portu nie przeniesiemy za obwodnicę, chyba, że przekop!Szkoda terenów przy morzu. Czy chcemy być miastem jak Kołobrzeg, czy chcemy bogacić się z przepływu dobra. Decyzje zostały podjęte o nie rozwijaniu portu.

    • 14 3

    • (2)

      Jana z Kolna to nie teren portu, to 150 m od dworca.

      • 2 4

      • To raczej zaplecze portu. Czyli właśnie magazyny , miejsce dla pociągów towarowych.

        • 6 0

      • to są tereny portu

        a raczej były, dzięki "światłym" rajcom miejskim:

        "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

        Tak działa miasto "z morza"...

        • 6 0

    • (8)

      Drogi @W a wiesz że w dzisiejszych czasach można port wyciagnąć w głąb zatoki gdańskiej , a nie w środek lądu

      • 0 6

      • ale trzeba do niego dojechać (7)

        i mieć gdzie towary ształować...
        To nie jest miłe sąsiedztwo, choć ponoć pieniądz nie śmierdzi...
        Pewnie że można "wyciągnąć" port w morze, tylko trzeba chcieć. A miasto nie chce, co pokazało działaniami na dawnych nabrzeżach rybackich i ich otoczeniu.
        Powstają tam "mrowiska" które już teraz sarkają, że pyli i że śmierdzi...

        A jak jeszcze zaczną bramownice z kontenerami w okna zaglądać?

        Rybackie i tereny po Naucie to jedyny kawałek lądu przydatnego do tworzenia portu zewnętrznego. Drugi jest na Stogach. W Pucku jest za płytko.
        A "wizjonerzy" widzą tam "szklane domy"...

        • 5 0

        • (6)

          Tylko za budowe portu odpowiada Państwo a nie Miasto. Pamietej że tereny portowe należą do skarbu pąństwa Czyli ktoś na ulicy wiejskiej w warszawie podjąć decyzje o budowie portu tak jak to się odbyło 100 lat temu. Że zaczeli budować port a, dokołą dopiero miasto . Tak ze 100 lat temu wizja budowy portu była właśnie w kierunku dzisiejszej Rumi I budowa zakończyła sie na terminalach kontenerowych

          • 0 2

          • ileż można to wklejać?! (4)

            Za budowę portu również odpowiadało miasto.
            To co sprawdza się w krajach zachodu, gdzie trzy osoby zarządzają portem, przedstawiciel państwa, gminy i portu, stało się nieszczęściem w naszym przypadku:
            "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

            Wystarczyło odpowiednie korytarze wydeptać i kwity przepchnąć, bo to człowiek z człowiekiem się nie dogada? Szczegółów sobie poszukaj...

            To że "miasto" buduje się wokół portu nie było żadną decyzją. Po prostu, 100k luda przyjechało i mieszkało w slumsach budowanych z czego się dało. Byle do roboty bliżej.
            Miasto miało trzy ulice i Chylonia była bardziej centrum.
            Prawdziwy rozwój sterowany przez urbanistów to lata powojenne, a tak na prawdę, to dopiero epoka Gierka, gdzie slumsy zaczęły zanikać z centrum i któremu Gdynia zawdzięcza bardzo dużo.
            Chyba więcej niż Gdańsk Tuskowi...

            • 4 0

            • (1)

              "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

              Ale uwczesny wiceminister mógł na ten wniosek się niezgodzic . Ale na tamte czasy były takie pomysł i cięzko z tym się teraz kłocić
              Z drugiej strony dziś też jest inne pomysły na porty w polsce.
              A zobacz że jak zaczynali budować port w latach 1926-1939 tez były ine plany co do portu.

              • 0 1

              • po to wydreptano korytarze

                aby się zgodził.
                A kto dreptał, to sobie znajdź w papierach.

                • 1 0

            • (1)

              Porównajmy to do lat budowy z lat 1926-1939 , wtedy były ine kocepcje na port .A powojnie nastały ine koncepcja na port i trzymali tereny niby zbędne .Wiec nastały lata 1990-2003 i następiła ina koncepcja na port. A dziś znów jest ina koncepcja portu. I jak byś chciał to nawet port gdynia mógłby sięgac aż po Hel w lini prostej.

              • 0 1

              • były inne technologie a nie koncepcje

                Przed wojną mieliśmy skrawek wybrzeża ale potrafiliśmy z niego zrobić użytek. Co do koncepcji: Oksywie miało być wyspą a na Mościch Błotach (Kazimierz) miała być huta. Bo się ze Szwedami dogadano i Kiruna byłaby w Gdyni z polskim węglem ciągniętym 201, zbudowanej w 10lat za wyłudzony od Francuzów kredyt. Ale przyszła wojna...
                Po wojnie byla odbudowa i brak umiejętności wykorzystania i nadążenia za światem. Za Gierka miała być "gwiazda logistyczna" na środku zatoki ze składowiskami na zsypanej zatoce Puckiej. Na szczęście budowa Portu Północnego pokazała słabość potencjału wytwórczego i nie było kim tego realizować. Nie było też za co...
                A Gdynię konikami wykopano...

                "Koncepcja" roku 2003 to nie koncepcja a biała flaga wywieszona w okresie przekonfigurowania światowej logistyki. Zamiast wykorzystać tę możliwość, Gdynia, prekursor transportu kontenerowego (PLO), odrzuciła australijską propozycję budowy terminala przeładunkowego. To poszli do Gdańska i zbudowali DCT, zabierając Maersk, przy którym wielu myślało emerytury doczekać... Co skutkowało 50% tąpnięciem w wynikach Gdyni...
                Priorytetem magistratu wtedy była budowa "kolei gondolowej" na terenie międzytorza oraz rodzące się wizje "szklanych domów" i wygodnego życia z kasy zostawianej przez turystów... Tak zachowuje się "gospodarz" zasiadający w Radzie Nadzorczej?

                A Skandynawowie biją kolejne "larseny" i zasypują kolejne połacie morza, rozszerzając możliwości przeładunkowe i logistyczne.
                I tak od 200 lat.

                • 1 0

          • a kto ustala słynny...

            plan zagospodarowania?

            "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem miasto mu tam budować się nie pozwoli."

            • 1 0

  • GZ Pomerania

    Dworek Srebrniki - doprowadzenie do całkowitego upadku tak pięknej zabudowy która przetrwałą dwie wojny czasy PRL a teraz od iluś lat stoi wszystko i gnije gnije wali się rozpada .
    Dewastacja . Świadome działanie właścicieli na całkowity rozkład tego obiektu

    • 9 1

  • ZUZA

    a gdzie parkigi pierowe dla aut bo ten za poczta to nieciekawy wizerunek gdyni a ulica jana z kona to juz tragedia i za malo zieleni w miescie duzo betonuja a woda potem przy desczu to juz pewne ppodtopienia gotowe,szkoda ze w gdyni nie ma takiego parku jak w wejherowie bo ten za urzedem miasta nic ciekawego a silownia ciezko chodzi kto to spawdzal i kto wykonal kolejna fuszerka i kedy ulica pucka bo dostac sie do gdyni polnocnej to koszmar nawt trojlebusy nie pomoga mogli by kolej pobudowac niektore tory sa dworzes skm i dworzec autobusowy to chyba prl za duzo betonu a za malo zieleni

    • 6 1

  • a kogo to obchodzi

    Po co w październiku wszystko walnie cała gospodarka

    • 3 2

  • Gdynia stacza sie ku prowincji (7)

    Brak świeżości i zasiedziała władza. Likwidacja szkół bibliotek i szampan z deweloperami - tak to wygląda nad czym ubolewam .

    • 12 3

    • (6)

      @Po to weż się doroboty i narób troszke dzieci żeby zapełnic te likwidowane szkoły dzieciarnią

      • 0 3

      • (5)

        do tych co sie z opinia nie zgadzają .Po prostu jeżeli dzieci niebędzie to i szkół niebędzie. Czyli tam gdzie jest dzieciarnia tam są szkoły , a tam gdzie zaczyna spadać to się likwiduje .I w to miejsce powołuje sie domy dla seniorów

        • 0 1

        • Dzieci sa, gdy jest nadzieja i srodki do zycia. (4)

          Reszta jest pochodna.
          Jesli ludzi podejmujacych trud rodzicielstwa traktuje sie jak patologie i/lub frajerow, to nalezy spodziwac sie retorsji.
          Dlatego najwiecej Polakow rodzi sie w... Wielkiej Brytanii.

          • 1 0

          • (3)

            Dlatego jest napisane , że nieraz niema co płakać nad zamykanymi szkołami i bić piane że prezydent zamyka szkoły . Poprostu to naturalna kolej rzeczy.

            • 0 1

            • nie, to nie jest naturalna kolej rzeczy (2)

              to jest eksterminacja.

              Całą komunę słyszłem od "opozycjonistów", że jak przyjdą lepsze czasy, to będziemy uczyć małe klasy ze starannością, troską, poświęcając każdemu odpowiednią ilość czasu, w lepszym otoczeniu i wyposażeniu.
              I jak klasy zaczęły się zminiejszać, to... zamknięto szkoły...

              • 0 0

              • (1)

                Spójrz jeszcze inaczej , jeżeli nw danej dzielnicy było 10000 dzieci powiedzmy w 1990 roku to potzeba było ze 6 szkól . A dzisiaj w tej samej dzielnicy jest 1000 dzieci to starczy 2 szkoly .A za kolejne 10 lat bedzie 0 dzieci , to znaczy że trzeba zlikwidować te szkoły . A poprostu w inych dzielnicach otworzyć gdzie poprostu są . A tej gdzie niema dzieci to w tym miejscu są sami seniorzy i dla nich trzeba stworzyć coś

                • 0 1

              • na tej samej zasadzie

                zniszczono połaczenia kolejowe wewnątrz województwa pomorskiego... Bo przecież każdy chce mieć brykę!
                Zamknięto żłobki, przedszkola, szpitale, szkoły... Gdańsk chciał zlikwidować Dom Młodzieży...

                To po co robić dzieci?

                Postępuje się jak chińscy dygnitarze partyjni walczący z wróblami. Bez wiedzy i szacunku dla zjawiska i procesów społecznych.
                A to prosta droga do katastrofy.

                • 0 0

  • tak jak myslałam zaraz deweloperka łapę połozy

    w tym miejscu mieszkać serio ktoś by chciał? na zakręcie, obok menelstwo, zapach z hali rybnej a z tyłu torowisko i opuszczone działeczki.Nie dziekuję

    • 7 3

  • wysoki ok,ale nie w tym miejscu bedzie wygladać komicznie

    ludzie troche poczucia estetyki i spójności z resztą

    • 4 1

  • Co tam tak śmierdzi ? (1)

    Co tam tak śmierdzi przy rozbiórce? To karboleum? Szkoda mi ludzi którzy tam spędzali dużo czasu- obojętne dla zdrowia to to raczej nie jest

    • 1 2

    • to zapach szczura

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane