Alchemia. Biurowiec z basenem oficjalnie otwarty



Z oficjalnym pozwoleniem na użytkowanie, ponad 70-procentowym poziomem komercjalizacji, a nawet w trakcie trwającego treningu pływackiego oficjalnie zainaugurowana została działalność pierwszej części gdańskiej Alchemii - biurowca z basenem i częścią rekreacyjno - sportową.



Czy podoba Ci się pierwszy etap Alchemii?

Zobacz wyniki (557)
Budynek zaczął powstawać pod koniec 2011 roku. Dwie pierwsze wieże uzyskały pozwolenie na użytkowanie na początku grudnia ubiegłego roku. Budowa trwała zatem nieco ponad dwa lata. Jest to pierwszy obiekt w Trójmieście łączący tego typu funkcje. Powierzchnia użytkowa przewidziana do wynajęcia to 21 651 m kw. Prawie 16 700 m kw. zajęły powierzchnie biurowe, 4 500 m kw. sportowo-rekreacyjne, a 550 m kw. restauracja. Do tego niemal 400 miejsc parkingowych na czterech poziomach. Projekt inwestycji powstał w warszawskiej pracowni APA Wojciechowski. Wykonawcą robót (do stanu surowego) był sopocki Bauhaus.

Zobacz z czego można skorzystać w części sportowo - rekreacyjnej Alchemii

Dumy nie kryła Małgorzata Dobrowolska, prezes Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego oraz właścicielka firmy Torus - dewelopera Alchemii.

- Wierzę, że uaktywnią się tu cechy dawnych alchemików - kreatywność, mądrość, upór w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań oraz umiejętność niepoddawania się w obliczu chwilowych niepowodzeń. Tutejsi alchemicy nie stworzą może eliksiru nieśmiertelności, ale wynajdą receptę na kryzys - mówiła w czasie otwarcia.

Obiekt jest w tracie certyfikacji LEED na poziomie platynowym (ang. Leadership in Energy and Environmental Design). Podczas tej procedury ocenia się, jak budynek wpisuje się w ideę zrównoważonego budownictwa (m.in. racjonalne zużycie wody, zużycie energii i emisji, jakość środowiska wewnętrznego czy lokalizację). Alchemia przeszła już dwa etapy certyfikacji. Trzeci i ostatni jest w trakcie.

Budowa obiektu była sporym wyzwaniem inżynieryjnym. Na poziomie gruntu znajduje się tu basen i część sportowa, a nad nimi parking. Dopiero powyżej kondygnacje biurowe.

- Konstrukcja budynku powstała w technologii tradycyjnej. Przyjęliśmy to rozwiązanie, bo chociaż jest najbardziej czasochłonne, zapewnia największą trwałość. Sama konstrukcja powstawała przez osiem miesięcy - mówi Marcin Frozyna, kierownik budowy Alchemii. - Dużym zadaniem była szeroko konsultowana budowa basenu, ale równie trudne było właściwe uszczelnienie znajdującego się nad nim parkingu nadziemnego. W takich przypadkach często dochodzi do przecieków. Zastosowaliśmy najlepsze rozwiązania, aby tego uniknąć. Ważny elementem tego budynku jest też szklana elewacja. Jest tylko kilka takich - segmentowych - elewacji w Polsce. To szkła bardzo wysokiej jakości, bo muszą spełniać wymagania certyfikatu LEED.

Trwają prace wykończeniowe przy budowie przejścia podziemnego, którym (na tyłach Alchemii) przejść będzie można bezpośrednio na przystanek SKM. Mają one zostać ukończone w kwietniu. W pierwszym etapie powstał prowadzący do budynku prawoskręt dla jadących w kierunku Sopotu. W drugim etapie planowana jest budowa skrzyżowania z lewoskrętem dla jadących w kierunku centrum Gdańska. Powstaną zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych oraz sygnalizacja świetlna. Nie dojdzie do budowy kładki dla pieszych.

Deweloper oficjalnie potwierdził także, że rozpoczęła się już budowa kolejnego etapu inwestycji. Na prawo od istniejących budynków powstaną dwa kolejne, które mają być architektoniczną kontynuacją istniejących obiektów. W części usługowej powstanie tym razem centrum medyczne, prawdopodobnie w oddziałem chirurgii jednego dnia, przedszkole z wygodnym zieleńcem dostępnym tylko dla maluchów oraz część handlowo-usługowa. Niewykluczone, że pojawi się również placówka banku, większa kawiarnia sieciowa oraz niewielki sklep. Pewne jest, że nie będzie tu średniej wielkości marketu).

Przeczytaj co wydarzyło się w ubiegłym roku na trójmiejskim rynku biurowym

Cały kompleks obliczony jest na siedem budynków, które powstać mają w czterech etapach. Budowa drugiego etapu potrwa około dwóch lat. Według planów ma zostać ukończona na początku 2016 roku. Trzeci etap budowany będzie w miejscu gdzie teraz stoi budynek Grunwaldzka 417 (zbieg. al. Grunwaldzkiej i ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska). Tam też planowana jest dominanta wysokościowa kompleksu. Dopiero na samym końcu wyburzony zostanie budynek Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego.

To ostatnie właśnie przeprowadza się na 10 i 11 piętro w budynku Aurum (dwa istniejące budynki Alchemii to Aurum i Platinum). Ósme i dziewiąte piętro (czyli razem 2400 m kw.) zajmować będzie fińska firma z branży chemicznej - Kemira, która opuści tymczasowe biura w biurowcu Olivia Busieness Centre. Kolejnym najemcą jest firma Progres - dostawca rozwiązań z zakresu pracy i doradztwa personalnego, która swoją siedzibę przenosi z Pruszcza Gdańskiego. Po dodaniu wynajętych powierzchni restauracji i AquaStacji deweloper informuje, że w dniu otwarcia poziom komercjalizacji biurowców wynosi 71 procent.

Przeczytaj czym zajmuje się i jakie plany ma Kemira

Materiał archiwalny

Zobacz plac budowy Alchemii oraz panoramę terenów na granicy Oliwy i Przymorza.

Opinie (130) 2 zablokowane

  • A gdzie kładka (16)

    którą właściciel tejże Alchemii miał wybudować nad Grunwaldzką?

    • 76 34

    • (6)

      czytaj ze zrozumieniem, wytłuszczone na niebiesko jest że kładki nie będzie !

      • 20 12

      • To widzę. (5)

        Ale miała być. Czemu godzić się z tym, że coś miało być, a nagle się okazuje, że nie będzie bo komuś się odwidziało. To tak samo jak z punktem widokowym w gdyńskim wieżowcu.

        • 38 14

        • to sa karty przetargowe

          zeby ludziom zamydlic oczy... a potem jest bardzo latwo sie z nich wycofac ze wzgledow bezpieczenstwa itp. tak samo jak partnerstwo publiczno prywatne wiezy GSM gdzie karta przetargowa byla budowa tarasu widokowego, taraas jest ale ZAWSZE sa zle warunki pogodowe, albo jest zamkniety :) tak sie robi interesy... tak samo wielkie oburzenie ze LPP ucieklo z kraju z podatkami... tak samo wielkie oburzenie są umowy śmieciowe, a Pani jakaś rzeczni w TV powiedziala "Firmy powinny być karane za NADUŻYWANIE PRAWA!!!!" zaśmiałem się i włączyłem Trybsona....

          • 41 4

        • Kładkę zbuduj u siebie

          nikt nie chce bzdurnego pomysłu

          • 29 20

        • Padło kiedykolwiek zdanie ze "na pewno będzie"

          lub ze "inwestor musi w ramach projektu wybudować kładkę"??? Jakoś nie kojarzę

          • 8 3

        • Bogu dzięki (1)

          kładki nie będzie, będzie normalne, miejskie przejście dla pieszych.

          • 6 6

          • kladka nie jest zła

            Jeśli wiodłaby od przystanku SKM do McDonalda, albo do Hali Olivia i miałaby zejścia na chodniki naziemne po obu stronach Al. Grunwaldzkiej oraz po obu stronach nasypu kolejowego, byłaby znacznie wygodniejsza, niż obecne przejście chodnikiem i po pasach. Trzeba tylko wymyślić jakieś ruchome przęsło dla pieszych, do przejścia nad torami.

            Najlepiej, gdyby Al. Grunwaldzka była obniżona względem chodników dla pieszych tak, by przejście przez kładkę nie wymagało wiele dodatkowego wysiłku.

            • 1 0

    • (2)

      I bardzo dobrze że nie będzie.

      Grunwaldzka to nie autostrada.

      • 30 17

      • (1)

        ok, ale zamiast kładki niech będzie przejście dla pieszych na drugą stronę. Bo obecnie Grunwaldzka właśnie jest jak autostrada.

        • 30 6

        • Duch Przepustowości na to nie pozwoli

          skrzyżowania ze światłami powinny mieć PdP w każdej możliwej relacji

          • 10 4

    • Torus (1)

      bo torus zawsze duzo obiecuje i nie spelnia obietnic, pewnie okaze sie ze materialy byly po taniosci kupione...

      • 15 12

      • ojej

        Nie dali karnetu na basen za darmo? Przykro mi.

        • 2 1

    • Nie ma kładki ale budują drugi tunel z dworca

      • 8 1

    • Ale jest przejście pod torami SKM...

      • 6 0

    • to było na etapie mamienia ludzi

      i wręczania komu trzeba, by przymknięto oko

      tak samo było z Leklerkiem,

      była obietnica wybudowania basenu dla osiedla

      • 3 2

    • a

      a na cholere kladka skoro bedzie tunel pod peronem??

      • 1 0

  • (7)

    Fajnie to wygląda, mam nadzieję że cała architektura w tej części Oliwy będzie spójna.
    Mam nadzieję że miasto planuje jakieś odświeżenie Hali Oliwii, bo wygląda co raz bardziej jak zapomniany barak a nie fajne duże lodowisko

    • 87 8

    • Grunt aby lemingi się cieszyły (3)

      Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na chęć wyburzenia Hali Oliwia. Obiekt jest w coraz gorszym stanie (komuś na tym zależy), za jakiś czas usłyszymy, że ze względów bezpieczeństwa halę należy zamknąć. W końcu i tak zasłonięta jest reklamami, za moment nikt nie będzie pamiętał jak wygląda. Potem się wyburzy i powstaną kolejne biura których właścicielami będą biznesmeni, dziwne fundusze sponsorowane przez służby i mafię...grunt aby lemingi się cieszyły i była praca na śmieciówkach. Mohery będą mogły sobie ponarzekać i wszyscy k.... będą szczęśliwi.

      • 8 16

      • (2)

        I dobrze. Niech zbuduja wiezowiec a pod ziemia zrobia lodowisko bo sama hala jest malofunkcjonalna i maloestetyczna.

        • 11 4

        • (1)

          Hala jeszcze tak źle nie wygląda, wystarczy lifting elewacji i usunięcie szpecących reklam, gorzej natomiast z tym blaszakiem po Media Markt, powinien być jak najszybciej rozebrany a na jego miejscu pasowałby wysoki biurowiec, albo dwa, w tym rejonie brak przecież przeciwskazań dla tego typu zabudowy

          • 8 2

          • Jaki biurowiec? Przecież ten teren należy do Uniwersytetu Gdańskiego (łącznie z Castoramą, McDonaldem, itd.)

            To chyba, że władze uczelni miałyby potrzebę tak wysokiego obiektu.

            • 0 0

    • Nadzieja matką głupich

      • 0 0

    • Hmmm, jakoś spójności jak na razie brak, to widać gołym okiem

      • 1 0

    • a

      najlepiej jakby zburzyli

      • 0 0

  • fajnie zaczyna wygladac ta czesc miasta. (11)

    dobrze, ze planuja przejscie dla pieszych a nie kladke. okolica zdecydowanie sie ucywilizuje.

    • 59 20

    • Przejścia co 200m? (10)

      To może po prostu od razu namalować zebrę na całej długości ulic i po problemie?

      • 16 25

      • kladki niech buduja nad obwodnicami i autostradami. (8)

        w miescie powinny byc przejscia dla pieszych. widac dla wielu samochod to jakis fetysz...

        • 31 4

        • Nie fetysz (7)

          a narzędzie pracy. Autobus też zresztą jeździ ulicami. I też będzie stał na światłach czy w korkach. A taki pieszy potem narzeka, że autobus czy tramwaj za długo jedzie, za długo się na niego czeka i w ogóle za drogo jak na tak powolną jaze. I w ogóle...

          • 19 17

          • nie zaslaniaj sie autobusem, czy tramwajem (ktorego tam nie ma) (2)

            skoro chodzi Tobie o tylko i wylacznie Twoja wygode.

            • 15 7

            • no patrz, jaki dziad

              Chciałby, żeby mu było wygodnie...

              • 5 2

            • tamwaju niema ale autobusy są np 199 jest napewno ale jeszce inne linie tez

              • 4 1

          • Narzędzie pracy? dla ilu osób? (3)

            mamy samych zawodowych kierowców? listonoszy, kurierów, taksówkarzy, dostawców? Nie. Autobusy tkwią w korkach, ale korki są spowodowane przez fakt, że osoby które mogłyby śmiało dojeżdżać do pracy KM wolą się wozić po całym mieście.

            • 14 4

            • jak cie nie stac na samochód to nie odbieraj prawa do jazdy nim innym. (2)

              kto jest za masowa komunikacja dzis, tego dziadek w przeszlości byl za masowymi grobami, i pewnie sam je kopal a i w tył głowy pewnie strzelał. na szubienice z komuchami i ich współczesnymi pomysłami na zbydlecenie ludzi.

              • 2 13

              • do mleczenia (1)

                nie wciskaj komunizmu tym których nie stać, sam )z..aj na piechotę cwaniaku i jeszcze pouczaj innych na świecie ze pieszy po samochodzie ma pierwszeństwo, aw ogóle to po co przejścia niech skaczą a jak któregoś p-olnie to fajnie1

                • 1 1

              • A co jest zajefajnego w byciu pieszym?

                To dopiero fetysz. Nic nie może się szybciej znudzić.

                • 1 4

      • najlepiej co 100 metrów. Iść w mieście 200 m to też dużo i utrudnia dogodną pieszą komunikację.

        • 12 1

  • Podobno nie ma kładki ponieważ okoliczni mieszkańcy się na to nie zgodzili :( (2)

    j.w.

    • 18 17

    • (1)

      mieszkańcy ? wydaje mi się że w najbliższej okolicy Grunwaldzkiej w tej części miasta najbliżej mieszkający ludzi są po drugiej stronie torów albo za kampusem UG

      • 17 3

      • pewnie pytali te szczury co w tej alchemi juz mieszkają i one sie niezgodziły:)

        • 3 1

  • a gdzie (3)

    tam jest najblizszy budynek mieszkalny ? za torami lub w starej oliwie chyba...

    • 14 8

    • lubisz mieszkać między biurowcami ?

      ocb ?

      • 4 2

    • To poco kladka

      • 2 3

    • Jest jak mówi koleś powyżej - mieszkańcy oprotestowali kładkę.

      Odległość budynków wg waszych standardów nie ma tu nic do rzeczy.

      • 0 0

  • (5)

    Części biurowe ok. Ale przyziemie z każdej strony wygląda jak zaplecze biurowca - mało reprezentacyjne.

    Kompleks OBC architektoniczne bije na głowę Alchemię, szczególnie ostatnie etapy.

    • 21 21

    • OBC jest kiepskie (4)

      Ktos kto planował OBC chyba robił pierwszy raz taki projekt.
      Widać, że przestrzeń między budynkami będzie zamknięta w związku z tym zrobi się studnia w której bedzie bardzo głośno. Trasy piesze są kompletnie nie zaplanowane i piesi chodzą drogą albo przez parkingi. Brak miejsc do parkowania i właściwie cała droga dojazdowa do budynków jest cały czas obstawiona. Do tego wyjazd na grunwaldzką nie ma własnego pasa. Bedzie jeszcze gorzej.

      • 10 7

      • Moze po prostu chodzi o to, aby ludzie nie wozili sie tylko samochodami wszedzie (2)

        po to buduje sie takie osrodki blisko siebie w centrum, aby mozna bylo do pracy dojechac inaczej niz Golfem II TDI...

        Samochod dzis nie jest juz wyznacznikiem bogactwa. A przynajmniej nie obojetnie jaki samochod. Narod jednak jeszcze nie pojal.

        • 14 6

        • "naród" nie pojął, ale ty oczywiście tak, mistrzu

          • 6 3

        • Nie każdy jeździ by szpanować.

          Po prostu tak jest wygodniej i tyle. Po co do tego dorabiać ideologię?

          • 1 1

      • Zenek marudo

        A od czego ma być ten hałas?? Od fontanny czy od ogródka restauracyjnego? Zresztą okna są tak wyciszone, że od strony Grunwaldzkiej też nic nie słychać.

        • 8 4

  • (1)

    Prawie jak Warszawie czyli wszechobecne beton,stal,szkło i korki na ulicach bo wszyscy chcą do biura dojechać własnym samochodem!

    • 30 13

    • o ile w tej czesci szklo i stal mi nie przeszkadzaja

      to fakt, ze wszyscy chca koniecznie jechac samochodami jest irytujacy.

      • 19 3

  • Teraz powinna nastapic redukcja predkosci na Grunwaldzkiej z 70 do 50 mx pozniej do 30 (10)

    trasa przelotowa na nowej drodze (budowany tunel) I tam powinno byc jak najmniej swiatel I predkosc 70km/h, dobre polaczenie z obwodnica. Tylko takie rozwiazania ozywi Wrzeszcz I zwoci go mieszkancom I malym biznesom. Jeszcze tylko banki wywalic gdzie indziej I ozywic handel. Wiecej zieleni. Jak zmniejszy sie ruch samochodowy mozna pomyslec o fajnym zagospodarowaniu wysepki z mnostwem zieleni.

    • 34 17

    • (8)

      Pierdzielenie na antenie......
      We Wrzeszczu jest wszystko co potrzebne mieszkańcom. Jest zieleň, szerokie chodniki, ścieżki rowerowe, małe i duże sklepy, można pograć w kręgle, wybrać się na dyskotekę, napić się kawy w jednej z licznych kawiarni, zjeść ciasteczko, obiad, kupić ciuszki w małym butiku lub dużej sieciówce, wpaść gdy jest taka potrzeba do swojego oddziału banku, kupić bilet na samolot albo wycieczkę w biurze podróży. Nie brakuje księgarń, są biblioteki. Jest też na szczęście dużo miejsc parkingowych a dla nielubiących samochodów tramwaj, autobus i kolejka skm.
      "Zwrocić go mieszkañcom" - pusty slogan bez sensu

      • 21 7

      • zdejmij na chwile sluchawki (naprawde bez nich tez przezyjesz) pospaceruj wzdluz Grunwaldzkiej to bedziesz wiedzial o czym (7)

        • 9 9

        • (6)

          Nie używam słuchawek, siedzę w domu, w tle cicho gra radio.
          A jakieś konkretne argumenty ?

          • 6 5

          • (5)

            Piszę o Grunwaldzkiej., Chodniki są coraz węższe, z połowy zrobili ścieżki rowerowe. Tam gdzie kiedyś były różne sklepy, np. Jubiler, Moda Polska itp. obecnie są banki. samochody generują hałas.

            • 8 7

            • (2)

              Moda Polska ???? !!!! To było chyba 40 lat temu? Firma już dawno nie istnieje, trudno więc aby z zaświatów utrzymywała sklep na jakiejkolwiek ulicy...
              Ścieżkę rowerową zbudowano po prawej (w stronę Gdyni) stronie Grunwaldzkiej szer. ścieżki 2,0 m. Pozostawiono chodnik szerokości 3,0 m i pas zieleni od strony jezdni 1,5 m. Po tej stronie bank jest 1 (jeden) - Credit Agricole na odcinku od Miszewskiego do GB. Poza tym na tym odcinku są ze 4 restauracje, parę małych punktów gastronomicznych, cukiernie, małe piekarnie, sklepiki z ciuchami, bibelotami, 2 księgarnie, sklepik dla turystów, fotograf, ze trzy zakłady fryzjerskie, sklepiki z biżurerią, butami, kantory wymiany walut, parasolnik, kwiaciarnie, zegarmistrz................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

              • 11 3

              • Wróć na prawą stronę Grunwaldzkiej, na odcinek od Miszewskiego do GB i przelicz banki jeszcze raz. (1)

                • 5 8

              • ojej.Ojej! OJEJ !!!
                Jest jeszcze SKOK na rogu Konopnickiej !
                Ale SKOK to kasa pożyczkowa a nie bank :)

                • 7 6

            • Ok. Samochody generują hałas. Ale tramwaje i autobusy też

              • 5 5

            • Albo się mieszka w centrum miasta, albo w sypialni - nowych osiedlach lub na wsi.

              • 5 1

    • troche utopia

      i nie bylbym znowu takim predkosciowym faszysta.

      Jednak ogolnie sie zgadzam, ze samochod niszczy miasto, jesli uzytkownik nie pomysli nawet przez chwile, aby uzyc czegokolwiek innego niz tylko swojej bryki ... :D

      • 8 4

  • łebska kobitka (4)

    Ta Małgosia Dobrowolska

    • 24 14

    • (2)

      Wazeliniarz

      • 7 6

      • (1)

        Nie pracuję u niej. Mam tylko karnet na basen w Alchemii.... :/

        • 8 4

        • Taniej ?

          • 2 0

    • Po co tak od razu podawać nazwisko ?

      Jełsi - to kredyt i tak na spółkę

      • 0 0

  • wyjazd na Grunwaldzka zasłania drzewo (4)

    Będzie multum wypadków

    • 24 12

    • (2)

      Chyba z twoim udziałem. Jak masz słaby wzrok to jeździj autobusem.

      • 7 3

      • Nie wtracaj sie parówo (1)

        • 2 3

        • To nie pisz bzdur baranie

          • 4 0

    • ma racje

      masz racje, też to zauważyłem, jeżdze tam na basen

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ogłoszenia polecane

Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
29550 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
17750 zł/m2
Gdynia Orłowo
16800 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
16600 zł/m2
Gdynia Gdynia Port
16400 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
21350 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
16250 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15600 zł/m2
Gdynia Działki Leśne
12050 zł/m2
Gdynia Orłowo
11600 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl