- 1 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (190 opinii)
- 2 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (195 opinii)
- 3 Kto kupuje 100-metrowe mieszkania? (218 opinii)
- 4 Meble ogrodowe. Co wybrać na balkon? (10 opinii)
- 5 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (267 opinii)
- 6 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (298 opinii)
Będą kolejne woonerfy w Trójmieście
Piesi, rowerzyści i samochody obok siebie, na jednej płaszczyźnie, niedzielonej krawężnikami - taka przestrzeń nazywana jest z niderlandzkiego "woonerf". Idea, która zrodziła się 50 lat temu w Holandii, zaczyna pojawiać się na ulicach Trójmiasta. Pierwszy woonerf powstał w Gdyni, a w najbliższym czasie planowane są kolejne w Gdańsku i Sopocie.
W Polsce pierwszy woonerf powstał w 2014 roku na ul. 6 Sierpnia w Łodzi. Niezbyt atrakcyjna ulica zaczęła przyciągać imprezowiczów i miłośników dobrej kuchni. Potem woonerfy zaczęły powstawać we wszystkich dzielnicach Łodzi.
Młode Miasto ma być pełne woonerfów
Woonerfy planowane są na terenie Młodego Miasta, gdzie Stocznia Cesarska Development i Stocznia Centrum Gdańsk przygotowują swoje projekty rewitalizacji dawnych terenów przemysłowych.
- Stawiamy sobie za cel stworzenie na naszym terenie jednej z najbardziej ekologicznych dzielnic Gdańska, więc woonerfy będą tu występować dosyć powszechnie. Główny szlak komunikacyjny naszej dzielnicy - historyczna ul. Narzędziowców - będzie doskonale nadawała się do organizacji w formie woonerfu - zapowiada Gerard Schuurman, dyrektor projektu Stoczni Cesarskiej. - Od niej odchodzić będą kolejne drogi, również zorganizowane na zasadzie koegzystencji ruchu pieszego, samochodowego i rowerowego.
"Wcześniej stał tu samochód na samochodzie"
Warto przypomnieć, że Trójmiasto czekało na swój woonerf do lata zeszłego roku, kiedy to współdzielona przestrzeń pojawiła się na fragmencie ul. Abrahama w Gdyni. Ulica, która do tego czasu była zarezerwowana głównie dla kierowców, a piesi przeciskali się wąskimi chodnikami, ożyła. Pojawili się rodzice z dziecięcymi wózkami, spacerowicze przysiadali na ławkach, ludzie zatrzymywali się na środku, do niedawna jezdni, by porozmawiać.
- Woonerf świetnie funkcjonuje, to bardzo miła przestrzeń - uważa Magda Modrzejewska-Tek z pracowni Floral Design przy Abrahama 27. - Wielu ludzi przychodzi w tę część ulicy, aby spędzić czas w kafejkach czy kawiarniach. Myślę, że takie przestrzenie w miastach są jak najbardziej potrzebne. Jeszcze trzy lata temu na tym odcinku Abrahama stał samochód na samochodzie, co uniemożliwiało ruch pieszych. Aktualnie komfort życia mieszkańców się poprawił, a sama przestrzeń jest o wiele bardziej estetyczna.
Sopot planuje najdłuższy woonerf w Polsce
Swój woonerf zacznie w tym roku budować również Sopot. W sumie ma on mieć 1,2 km długości i powstanie w kwartale ulic: Parkowa, Kordeckiego, Wojska Polskiego, Kilińskiego.. Przebudowa realizowana będzie etapami. W roku 2020 miasto wyda na ten cel 7 mln zł.
Woonerf planowany jest także w Oliwie, w sąsiedztwie kompleksu biurowego Olivia Business Centre, w ramach budowy ul. Nowej Sudeckiej, która w przeważającej części zostanie sfinansowania przez inwestora parku biurowego. Obecnie trwają konsultacje z mieszkańcami Oliwy odnośnie do jej przebiegu i charakteru.
O autorze
Michał Brancewicz
Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.
Opinie (157) 4 zablokowane
-
2020-02-27 15:49
Nic nowego
W południowo wschodniej Azji to jest norma zwyczajowa
- 0 3
-
2020-02-27 14:52
Nie beda mi tu jacyś obcy z zagranicy w obcych językach mówić po czym ma chodzić , ja dalej będę chodził deptakiem a nie pojakiś woon....cos tam !
- 3 1
-
2020-02-27 11:41
Jeśli chodzi o woonerf w Gdańsku
Moim zdaniem bardzo kiepski pomysł, jednak najgorszą rzeczą w tym jest lokalizacja planowanej inwestycji.
Jest to teren stoczniowy - przemysłowy. Mimo zakończenia prac w tej okolicy należy pamiętać że po drugiej stronie kanału nadal będzie funkcjonował oraz niedaleko stocznia remontowa. Więc prace takie jak malowania kadłubów czy piaskowania nadal będą się odbywały, co może mieć wpływ na zanieczyszczenia tego obszaru.- 0 4
-
2020-02-26 09:59
Opinia wyróżniona
(8)
No i tak powinno być w naszym kraju. Powinniśmy dzielić się przestrzenią i być otwarci na takie rozwiązania. Świetnie to się sprawdza w Holandii, dlaczego nie mogłoby się to sprawdzić w Polsce w Trójmieście? Jestem zdecydowanie ZA! Miasto powinno podjąć się realizacji wielu takich projektów. Naprawdę ułatwiłoby nam to życie.
- 97 31
-
2020-02-27 09:45
dzielić przestrzenią
dzielić przestrzenią można się jedynie w przypadkach gdy istnieje przestrzeń . Brak przestrzeni czyli nienormatywne szerokości chodników, pasów jezdni, przepisowych miejsc postojowych i ścieżek rowerowych wstrząśnięte, zmieszane i wrzucone do jednego worka nazwiemy po europejsku i będziemy udawać że jesteśmy nowocześni. Specjaliści od PR i diabeł zacierają ręce.
Rodziny z dzieciaczkami, starsi ludzie o laseczkach, osoby niedowidzące i poruszające się na wózkach plus lans ludzi w największych możliwych autach osobowych, które mogą wszędzie bo ich stać cudownie....- 4 0
-
2020-02-27 08:46
Moim zdaniem w Holandii właśnie się nie sprawdza...
To ma sens tylko w małych miasteczkach. W dużych miastach jak Haga, czy Utrecht, gdzie jest duży turystów i studentow jest w takich miejscach straszny chaos i jest. Ludziom się spieszy, jeżdżą na niesprawnych rowerach i widzi się dużo niebezpiecznych sytuacji.
- 4 0
-
2020-02-26 12:16
(2)
ja bym puścił jeszcze tam tramwaje i skm
- 9 2
-
2020-02-26 13:20
(1)
Brno. Główny deptak, potoki ludzi. Środkiem tory tramwajowe, tramwaj spokojnie się toczy.
- 6 1
-
2020-02-26 14:28
Tramwaj traci sens bytu jak porusza się tempem marszowy.
- 3 1
-
2020-02-26 10:37
Powiedz Januszowi że ma się jezdnią dzielić. Zagryzie cię. (1)
Od razu uprzedzam że w służbach wsparcia mieć nie będziesz.
- 14 8
-
2020-02-26 13:45
No przeca to paraliż miasta jak on 70km/h nie będzie mógł przejechać
- 13 3
-
2020-02-26 11:59
w niektórych miejscach tak ale nie we wszystkich, proste
- 4 1
-
2020-02-27 09:31
Wprowadzacie ludzi w błąd podając błędną definicję.
- 0 0
-
2020-02-27 09:27
mieszkańcy brońcie się
przed tym nowomodnym pseudo dobrodziejstwem. Pomysł do niczego z ulicy parku nie zrobisz. Marnowanie przestrzeni i środków. Miasta w Polsce powinny się skupić na komunikacji publicznej a nie na takich zbędnych na ta chwilę ozdobnikach
- 4 1
-
2020-02-26 09:31
już widzę współdzielenie przestrzeni na parkowej w sopocie (3)
cebulane spasione janusze w pasacie z podlaskiego zastawią wszystko po sam brzeg plaży i tyle będzie ze współdzielenia
- 61 9
-
2020-02-27 07:07
czapki z głów
brawo proszę Pana, klasa sama w sobie....
- 0 0
-
2020-02-26 13:40
Najwięcej z GD (1)
- 3 2
-
2020-02-26 14:13
No, trudno żeby w GD nie było najwięcej z GD :)
- 3 1
-
2020-02-26 13:03
Skwer Kościuszki (1)
Ogromny potencjał do zapełnienia ludźmi i co? Budy z goframi, syfoza i ciemność - strach spacerować. W każdym normalnym cywilizowanym mieście, to miejsce tętniłoby życiem!
- 12 0
-
2020-02-26 21:28
a kto ma na tym
zarobić?
Jak sobie odpowiesz na to pytanie, to wiele zrozumiesz.- 0 0
-
2020-02-26 20:59
Nie ma jak
piesi zatrzymujący się na środku jezdni by porozmawiać! To jest odpowiednie miejsce akurat na pogaduszki lub gapienie się w ekran telefonu.
- 5 1
-
2020-02-26 20:53
Floral Design- nie tak ta Pani sie nazywa
Pani ktora prowadzi pracownie Floral Design nie nazywa sie tak jak napisaliscie. Jeden czlon sie zgadza. Reszta nie. Poprawcie bo tak troche głupio chyba tej Pani a Wy sie nie przylożyliście do tego
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.