• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężki chleb budowniczych portów lotniczych. Ale nie wszystkich

Michał Stąporek
7 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Choć początek roku to przede wszystkim czas podsumowań, ostatnie tygodnie przyniosły lawinę nowych informacji dotyczących biznesu lotniczego. Także takich, które każą inaczej spojrzeć na zakończoną w pierwszej połowie 2012 roku rozbudowę lotniska w Rębiechowie.



Modlin: najpierw mgły, potem posypał się nowy pas

Końcówka roku nie była udana dla nowo otwartego portu lotniczego w Modlinie. Najpierw jesienne mgły sprawiły, że lotnisko pozbawione systemu wspomagania lądowania ILS nie mogło przyjmować kolejnych lotów. Rozeźlony tym Wizzair (największa linia operująca z Modlina) przeniósł się do Warszawy, bo zbyt wiele wydawał na dowożenie swoich pasażerów na lotniska, gdzie lądowały jego samoloty po zamknięciu Modlina.

Tuż przed świętami okazało się, że trzeba zamknąć betonową część pasa startowego (ok. 1000 m), ponieważ pojawiły się na nim wykruszenia, które uniemożliwiały bezpieczne użytkowanie drogi startowej. Skrócony do 1,5 km pas nie pozwalał na przyjmowanie dużych rejsowych Boeingów i Airbusów. Lotnisko, przez które wcześniej przewijało się ok. 5 tys. pasażerów dziennie, zamknięto na dwa tygodnie, by je wyremontować. Straty: od kilkuset tysięcy do 1 mln zł.

Kielce: wniosek o upadłość

Pod koniec grudnia prezes zarządu lotniska w podkieleckim Masłowie przesłał do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości spółki. Powód? Urząd skarbowy zajął konta, bo na lotnisku ciążą wieloletnie zaległości podatkowe na kwotę 800 tys zł.

Właściciele spółki (samorząd województwa świętokrzyskiego, gmina Masłów i Aeroklub Kielecki) zdecydowali, że nie przekażą dodatkowych pieniędzy na funkcjonowanie spółki.

Kosakowo: pół roku oczekiwania

Terminów uruchomienia lotniska cywilnego w Gdyni było już kilka: przed Euro 2012, na początku 2013 roku. Z czego wynikają opóźnienia? Przedstawiciele lotniska tłumaczą je festiwalem Open'er oraz niesprzyjającą pogodą.

Choć w powstającym kosztem 100 mln zł porcie lotniczym w Kosakowie zostało do zrobienia stosunkowo niewiele (system kontroli bezpieczeństwa i informacji, transport bagaży oraz dokończenie budowy ogrodzenia), to dokładnej daty otwarcia drugiego lotniska dla Trójmiasta wciąż nie poznaliśmy. Nieoficjalnie mówi się o lecie 2013 r.

Berlin: trzy lata opóźnienia

Ale problemy mają nie tylko polskie porty lotnicze. Od 2006 roku pod Berlinem powstaje gigantyczne lotnisko Berlin Brandenburg International, które po Frankfurcie i Monachium będzie największym portem lotniczym w Niemczech: trzy lata po otwarciu ma odprawiać 27 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 45 mln.

By wyobrazić sobie ogrom nowego portu lotniczego, wystarczy zaznaczyć, że działania związane z ochroną środowiska w ramach tej inwestycji kosztowały 140 mln euro, czyli nieco więcej niż kosztowała cała rozbudowa portu lotniczego w Rębiechowie.

Problem w tym, że termin zakończenia budowy BBI przekładano już wielokrotnie, w tym pięciokrotnie w ciągu trzech ostatnich lat. Pod koniec roku dziennikarze ujawnili, że także najnowszy termin, czyli październik 2013 r. jest nie do utrzymania. Do tego lawinowo rosną koszty budowy: najpierw mówiono o 2 mld euro, do dziś wydano 4,3 mld, a do ukończenia trzeba jeszcze 1,2 mld.

Rębiechowo: bez emocji

W tym kontekście warto przypomnieć, jak wyglądała rozbudowa lotniska w Rębiechowie. Projekt nowego terminalu powstał już w 2007 roku, ale na rozpoczęcie budowy przyszło nam poczekać dwa i pół roku. Kontrakt na budowę nowego terminalu pasażerskiego podpisano 24 lutego 2010 roku z konsorcjum firm Budimex i Doraco. Na prace zarezerwowano 24 miesiące. W międzyczasie trwało 10 innych inwestycji na lotnisku, z czego trzy duże - drogę kołowania, płytę postojową i stanowiska do odladzania, które zbudowała Skanska - zakończono w grudniu 2011 roku. Sam terminal pasażerski T2 był gotowy w marcu 2012 r., choć oficjalnie otwarto go 1 kwietnia.

Oczywiście nie wszystko podczas budowy przebiegało idealnie. Problemy ze zmontowaniem finansowania tej inwestycji sprawiły, że nowy terminal jest nieco mniejszy niż pierwotnie planowano, nie wyposażono go też w rękawy, które ułatwiają wchodzenie bezpośrednio do samolotu.

Jednak porównując przebieg wartych grubo ponad 400 mln zł inwestycji w Rębiechowie, dzięki którym przepustowość lotniska wzrosła do 5 mln pasażerów rocznie, z podobnymi inwestycjami nie tylko w Polsce, mamy powody do dumy.

Zobacz wnętrze Terminalu T2.

Miejsca

Opinie (129) 4 zablokowane

  • kto normalny lata z Gdańska ? (9)

    ja unikam tego pseudo lotniska jak moge - wogole to staram sie latac tylko z niemiec. Latam glownie na dalsze kierunki i 100x bardziej wole pojechac samochodem do berlina lub Lipska i stamtad poleciec niż dolot z Gdańska do niemiec !

    • 8 45

    • ja latam z Gdańska

      • 17 2

    • dla mnie to mozesz jechac do Madrytu i z tamtad leciec ha ha

      • 23 1

    • Sam sobie odpowiedziałeś. Każdy normalny poleci z Gdańska w godzinę lub półtorej do jednego z hubów w Europie a idiota będzie jechał samochodem kilka-kilkanaście godzin.

      • 14 1

    • A nie lepiej z Gdańska do Frenfurktu, a stamtąd dalej? (4)

      Bo Lipsk to też prowincjonalne lotnisko. No i kilkugodzinny dojazd samochodem + kilkaset Euro przy dłuższym wyjeździe opłaty parkingowej średnio mnie bawi. Wręcz niweluje korzyści płynące z komunikacji drogą powietrzną.

      edit.
      O, przedmówca mnie uprzedził :)

      • 2 1

      • odezwał sie z gdańskiej prowincji (1)

        Dziecko Gdańsk do Lipska to nawet za 20 lat nie doścignie!!

        • 0 5

        • Jako port lotniczy to tak.

          Ruch mniejszy niż w Gdańsku, podobna liczba połączeń, ogólnie prowincjonalne lotnisko jak na skalę Niemiecką gdzie masz Monachium i przede wszystkim Frankfurt, który obsługuję więcej osób niż wszystkie lotniska w Polsce do kupy.

          I jak było wspomniane wcześniej, jak leci się za ocean do leci się z Gdańska nad Niemen a dalej stamtąd, a nie spędza się większość czasu podróży do NYC w samochodzie, po to by z Lipska i tak polecieć do Frankfurtu i dopiero stamtąd do NYC. Ogólnie twój model podróżowania stosują jedynie akwizytorzy, którzy mają paliwo za darmo a chcą oszczędzić dwie-trzy stówy na bilecie lotniczym.

          • 2 0

      • Najbliższy lot ma ma do Hamburga (czyli Lubeki) (1)

        Dokąd według Ciebie mam pojechać samochodem aby tam dolecieć zamiast lecieć z GDN Wizzairem za mniej niż 100 zł w każdą stronę?

        • 0 0

        • no chyba najlepie wg. niektórych z moskwy - ale najpierw promem do helsinek i pociągiem do moskwy i już jesteś prawie w hamburgu

          • 0 0

    • Chyba cię powaliło

      Lipsk? To niby duże lotnisko? Ilość pasażerów rocznie 2,3 mln a w Gdańsku 2,9 mln.

      • 0 0

  • Gdańsk rządzi !!!

    A lamusy d... cicho !

    • 10 8

  • powiem tak (6)

    powiem tak: gdyby nie animozje władz na linii Gdańsk - Gdynia, to rozsądniejszym wyjściem była by zawczasu współpraca Kosakowa z Rębiechowem i rozbudowa Kosakowa jako głównego portu dla Trójmiasta. Dlaczego? Mniej kasy by to kosztowało [infrastruktura lotniskowa prawie gotowa) + lepsze warunki pogodowe. A tak się miasta nie dogadały i każdy sobie - bez sensu. Teraz już "po ptokach", trzeba było przed 2007 podjąć najlepszą decyzję.

    • 12 34

    • Szurek Mistrzem (1)

      ...mówisz infrastruktura prawie gotowa. A z Kosakowa do Gdańska to niby przefrunę. Tu zaraz będziesz miał Kolej Metropolitalną i Obwodnicę Metropolitalną i gdzie infrastruktura Kosakowa. Chore ambicje Gdyni. Szczur Was wykończy, no ale Gdańsk ma to i Gdynia musi mieć - ze..aj się a nie daj się...

      • 14 1

      • nie bój żaby! zaufaj!

        A z HHN do Frankfurtu przefruwasz? z Luton do Lądka przefruwasz? Byle kawał drogi betonowej autobusom wystarczy, na początek. Do GDN wystarczy do dziś.

        Na razie dojeżdżam z GDN do Wrzeszcza w kwadrans i za cenę 3zł. Jak będzie PKM, to będzie pół godziny i dycha, więc nie wiem czy postęp jest warty świeczki. Zawsze lepiej niż bywał dojazd do HHN, za 18, drożej niż za bilet na przelot Ryanairem, plus trzy godziny czekania w środku nocy, bez poczekalni.

        Trzymam kciuki za Kossakowo i QYD, choć mieszkam w Oliwie i do GDN mam w nocy autkiem

        • 3 7

    • Ale wciąż jest nadzieja. Niech Gdynia zbuduje, wystartuje i.. zbankrutuje (jak Scyzoryki)..

      i kto wtedy im pomoże? GDN! i powstanie ładny zespół portów, z podziałem na IATA i tanie linie, cargo i "taksiarzy". Wszystko się przyda. Może jednak czuwa nad nami Opaczność Boska i mimo zakrętasów, wygibasów i afer, wciąż idziemy do przodu?

      • 4 2

    • Bredzisz chłopie. Nawet przed 2007 r. Rębiechowo było daleko daleko przed Gdynią, żeby lotnisko w Gdyni dorównało standardowi obecnego Rębiechowa, to potrzeba by większej niż 400 mln zł. kasy. O dojeździe nawet nie ma co wspominać, skoro połowa Gdyni ma lepszy dojazd do Rębiechowa niż do Kosakowa, to co dopiero mieliby powiedzieć mieszkańcy Sopotu czy Gdańska.
      O warunki pogodowe też się nie martw, ile było w zeszłym roku odwołań lądowań? Gra nie warta świeczki dla tych kilku przypadków, a zawsze jeszcze jest opcja podniesienia kategorii ILS-a.

      • 4 0

    • Jaka infrastruktura prawie gotowa? Krótszy pas startowy niż ten w Rębiechowie od kilkunastu lat? Czy może drogi kołowania które dla większych samolotów pasażerskich praktycznie nie istnieją? A może brak odpowiednich płyt postojowych to ta gotowa infrastruktura?

      • 3 0

    • Przecież tam do 2007 roku nie było żadnej infrastruktury.

      Kawał betonu robiący za pas startowy (i to dość krótki) jest jednym z najtańszych elementów infrastruktury lotniskowej.

      Inną kwestią jest lokalizacja, Kosakowo jest położone tragicznie jeżeli idzie o połączenie komunikacyjne z trójmiastem. Mam rodzinę w tamtej okolicy (Pierwszyzno, Mosty) i korki jakie się w tamtej okolicy tworzyć potrafią przypominają mi słowackiego przed rozbudową.

      • 2 0

  • Za chwile PO i tak cos zepsuje albo podniesie oplaty lotniskowe

    • 7 10

  • Co tam Berlin, NYC,.. mamy w Gdańsku najlepszy terminal lotniczy w Polsce (1)

    Wśród krajowych i regionalnych lotnisk w kraju i europy to absolutny unikat. Gdański terminal jest największy i najładniejszy pod względem kubatury i jako jedyny niepowtarzalny, a niedługo będzie korzystał z rękawów służących do bezpośredniego wsiadania do samolotu z budynku. Nowoczesne wyposażenie ? takie samo, jak w największych europejskich portach lotniczych i niepowtarzalną architekturą oraz stylowym i eleganckim wnętrzem z zielenią.
    - To najnowsza wizytówka nie tylko Gdańska, ale obok wspaniałego stadionu PGE Areny, ECS, Teatru, Nowych Dróg,.. także całego turnieju UEFA Euro 2012 najlepszy odbył się w Gdańsku. Jestem dumny, że pierwsze tak nowoczesne regionalne lotnisko w Polsce teraz czekamy aby Gdańsk stał się stolicą Unii i wpisany został do Niepowtarzalnych miejsc na Świecie (7-cudów)

    • 12 10

    • hahahah dobre ale widze ze lemingi nawet niezrozumiały ironi:)

      • 2 1

  • A gdzie infrastruktura? (3)

    Terminal jak terminal d..y nie urywa typowe ,szkło i nierdzewa,ale ktoś zauważył że nie poprawiła się infrastruktura wokół niego? Miała być skm-ka a skończyło się modernizacji przejazdu przed rondem,hotelu obok nie ma trzeba drałować do centrum za noclegiem .Hol główny też nie zagospodarowany należycie ,a te 3 miliony podróżnych hmm.....OLT upadło to zobaczymy w tym roku.

    • 13 19

    • takich jak ty powinno sie izolowac od spoleczenstwa

      • 10 6

    • Somebody

      ...od społeczeństwa i dzikiej przyrody, chłopakowi chyba koza zdechła. Według mnie takie typy powinni co najwyżej pić Fantę!!!

      • 6 3

    • Hotel się przecież buduje.

      PKM ma termin na 2015.

      OLT stanowiło odsetek ruchu (nie więcej jak kilka procent).

      Hol główny, czego tam ci brakuje?

      • 3 2

  • majster

    TROJMIASTO RZADZI!!!!!

    • 3 4

  • jest kilka firm w trójmieście

    którym ten port lotniczy wyszedł bokiem

    • 6 2

  • W Modlinie też zrewitalizowano wojskowe lotnisko (1)

    I jaki efekt?
    Kasa wywalona w błoto,
    pas się posypał na dzień dobry, to samo z Kosakowem będzie - ale co tam - megalomania gdyńskiego prezia nie ma granic.

    • 17 5

    • W Modlinie

      zastosowano wypracowane stołeczne technologie.

      • 4 0

  • SyneknTuska wybitny socjolog, redaktor,expert komunikacji chińskiej przekręt i kombinator

    Ten facet bierze 7000 zł za gębę i nazwisko.

    • 12 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane