• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy na nowych osiedlach powstają stacje ładowania pojazdów elektrycznych?

Joanna Puchala
24 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Samochodów elektrycznych będzie przybywało. Coraz częściej dostrzegają to także budujący w Trójmieście deweloperzy. Samochodów elektrycznych będzie przybywało. Coraz częściej dostrzegają to także budujący w Trójmieście deweloperzy.

Inwestycje mieszkaniowe coraz częściej wychodzą naprzeciw ekologii. Jednym ze sposobów na ułatwienie przyszłym mieszkańcom życia w harmonii z naturą jest uwzględnianie przez deweloperów stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Postanowiliśmy sprawdzić, jakie inwestycje w Trójmieście będą wyposażone w tego typu rozwiązania.



Stacje ładowania pojazdów elektrycznych:

Wymogi dotyczące stacji ładowania pojazdów z napędem elektrycznym określa Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. Po jej wejściu, budynki użyteczności publicznej oraz budynki mieszkalne wielorodzinne oraz wewnętrzne i zewnętrzne stanowiska postojowe, usytuowane w określonych w art. 60 ust. 1. gminach, powinny być projektowane i budowane z uwzględnieniem wyposażenia stanowisk w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW. Sposób ustalania minimalnej mocy przyłączeniowej określi minister właściwy do spraw energii.

- Po wejściu w życie Ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2018 poz. 317) należy w określonych budynkach zapewnić moc przyłączeniową, pozwalającą wyposażyć stanowiska postojowe w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW. - mówi Joanna Wójcik Ryłko, architekt z Arch Deco - biura projektowego, odpowiedzialnego za projekt inwestycji Oliva Koncept. - Do dnia dzisiejszego nie zostało opublikowane rozporządzenie ministra, więc na ten moment nie ma przepisów wykonawczych w tym zakresie.

Odpowiedzialność ekologiczna



Mimo to, niektórzy deweloperzy uwzględniają już w swoich inwestycjach mieszkaniowych rozwiązania ekologiczne, w tym również stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Jedną z takich inwestycji jest Olivia Koncept, powstająca w Gdańsku Oliwie, w pobliżu ul. Spacerowej. Oliva Koncept jest flagową inwestycją dewelopera Budner Inwestycje w segmencie premium. Uniwersalne stacje ładowania samochodów elektrycznych powstaną tam w każdej hali garażowej.

Rolą odpowiedzialnych deweloperów jest zapewnienie mieszkańcom osiedli rozwiązań otwartych na przyszłość, wykraczających ponad to, co narzucają nam przepisy prawa. Do takich na pewno należą rozwiązania związane z elektromobilnością, która z roku na rok zyskuje nowych użytkowników. Oliva Koncept zapewnia takie rozwiązania, podobnie jak wiele innych z obszaru inteligentnych technologii. Rozwiązania te wynikają z dużego zapotrzebowania rynku na nowe, przyjazne technologie, które ułatwiają codzienne życie. Zauważamy to szczególnie w segmencie premium. Klienci, decydując się na zakup nowego mieszkania na własny użytek, szukają komfortu także w obszarze nowych technologii, pozwalających im żyć ekologicznie i oszczędnie. Należą do nich m.in. rolety okienne dopasowujące się do stopnia nasłonecznienia czy dopasowywanie szczytów zapotrzebowania na energię elektryczną w godzinach porannych i wieczornych. Do ekologii i optymalizacji kosztowej należy również elektromobilność - mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Budner Inwestycje, dewelopera realizującego Olivia Koncept.

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych jako jedno z udogodnień



- Zaprojektowane stacje ładowania samochodów elektrycznych są wartością dodaną inwestycji. Ich zastosowanie nie wynika z wymogów prawnych. Ponadto obowiązujące przepisy w tym temacie dotyczą głównie punktów ogólnodostępnych. W przypadku inwestycji deweloperskiej, jedynym warunkiem do spełnienia jest uzyskanie od dostawcy prądu odpowiedniej energii - dodaje Joanna Wójcik Ryłko.
  • Jedną z inwestycji, w których znajdą się miejsca do ładowania pojazdów z napędem elektrycznym jest Olivia Koncept realizowana przez Budner Inwestycje.
  • Jak mówi deweloper, uwzględnienie tego rozwiązania wynika z dużego zapotrzebowania rynku na nowe, przyjazne technologie, które ułatwiają codzienne życie.


Kolejną inwestycją, która uwzględnia rozwiązania ekologiczne są Tarasy Bałtyku, zlokalizowane na gdańskim Przymorzu. Realizowana przez Allcon Osiedla inwestycja zdobyła nagrodę Best Residential High-rise Development Poland w ramach prestiżowego European Property Awards 2019-2020.

- Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów oraz w trosce o środowisko, w Tarasach Bałtyku zaplanowano profesjonalną stację ładowania dla pojazdów o napędzie elektrycznym. Będzie ona zlokalizowana w podziemnej hali garażowej przy miejscach ogólnodostępnych. Ponadto, przy prywatnych miejscach postojowych będzie możliwość doprowadzenia instalacji elektrycznej w celu ładowania samochodów lub innego zapotrzebowania na energię. To tylko kilka z ekologicznych rozwiązań zaplanowanych w ramach tej inwestycji - mówi Piotr Tarkowski, dyrektor ds. sprzedaży Allcon Osiedla.
Tarasy Bałtyku to realizacja Allcon Osiedla, która zdobyła nagrodę Best Residential High-rise Development Poland w ramach prestiżowego European Property Awards 2019-2020. Jednym z udogodnień w tej inwestycji będzie stacja do ładowania pojazdów elektrycznych. Tarasy Bałtyku to realizacja Allcon Osiedla, która zdobyła nagrodę Best Residential High-rise Development Poland w ramach prestiżowego European Property Awards 2019-2020. Jednym z udogodnień w tej inwestycji będzie stacja do ładowania pojazdów elektrycznych.


Działający w Warszawie i Trójmieście deweloper Yareal stara się zapewnić mieszkańcom możliwość ładowania samochodów elektrycznych.

- To element podjętego przez firmę strategicznego założenia, by budować budynki w sposób jak najbardziej zrównoważony, zapewniający ograniczenie wpływu na środowisko również po oddaniu mieszkań ich właścicielom. Z tego powodu każda inwestycja mieszkaniowa Yareal przechodzi drobiazgowy proces certyfikacji ekologicznej w systemie Breeam, który weryfikuje takie aspekty budynków, jak m.in. zdrowie i komfort ich użytkowników, wykorzystanie terenu, innowacje, efektywność energetyczną oraz wykorzystane materiały - mówi Katarzyna Rauber z Yareal.
Jak twierdzi deweloper Yareal, tworzenie infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych jest kolejnym krokiem, by umożliwić przyszłym mieszkańcom korzystanie ze zrównoważonych środków transportu. Dlatego również w gdańskiej inwestycji Wzgórze Zinglera przy ul. Sobótki 15, część miejsc postojowych w podziemnych halach garażowych będzie wyposażona w ładowarki dla samochodów.

- Będą to urządzenia do tzw. wolnego ładowania, czyli na prąd zmienny z poziomem ładowania od 20 do 100 proc. w czasie od około godziny do 8 godzin w zależności od pojazdu. Ich moc nie będzie przekraczała 11kW. Współpracujemy z wyspecjalizowanymi partnerami z branży energetycznej, którzy znają zarówno wszystkie wymagania prawne, jak i najlepsze dostępne technologie elektromobilności, również te, które mogą stać się standardem w przyszłości. Każde z wyposażonych w ten sposób miejsc będzie miało indywidualne opomiarowanie, aby właściciel mógł kontrolować zużycie energii. Dotychczasowe doświadczenia z kupującymi potwierdzają, że zainteresowanie elektromobilnością stale rośnie. Widzimy to w wynikach sprzedaży miejsc postojowych z możliwością ładowania aut elektrycznych w garażach podziemnych - podkreśla Katarzyna Rauber.
Wstępna wizualizacja osiedla Wzgórze Zinglera, które Yareal planuje zrealizować przy ulicy Sobótki w Gdańsku, w miejscu, gdzie kiedyś był oddział TVP. Budynki mają mieć rozwiązania umożliwiające ładowanie pojazdów. 
Wstępna wizualizacja osiedla Wzgórze Zinglera, które Yareal planuje zrealizować przy ulicy Sobótki w Gdańsku, w miejscu, gdzie kiedyś był oddział TVP. Budynki mają mieć rozwiązania umożliwiające ładowanie pojazdów.

Miejsca

Opinie (107) 4 zablokowane

  • Polska jest zalana szrotem z zachodnich złomowisk trujacych najbardziej w europie dlatego niech ładuja bezpłatnie (1)

    Do momentu az nie pozbędziemy się tych złomów z ulic w Polsce sredni wiek to18lat złomu .,Ale jak się w koncu wprowadzi opłaty za jazde po miescie to większość z nich w koncu zrezygnuje.

    • 7 3

    • ale nie za moje pieniądze

      • 0 1

  • Miejsca do lądowania dronem

    należy projektować w każdym nowo powstającym budynku.
    Takiego drona jeszcze nikt w Gdańsku nie ma, ale za 5 lat będzie pierwszy, a za 10 będzie ich mnogo.

    A nie gniazdko elektryczne do ładowania Dacii.

    • 1 3

  • EuroStyl podobno tez juz montuje takie instalacje. Ma byc z Mezzo

    • 0 4

  • taka wspaniala ta elektromobilnosc (3)

    ze zapominamy w jaki sposob wytwarza sie w Polsce energie elektryczna, juz w tej chwili w upalne lato energetyczny Polski jest na granicy wytrzymalosci, ciekawe, czy da rade gdy bedziemy ladowac milion samochodow elektrycznych w tzw. szybkich ladowarkach po kilkadziesiat kilowatow mocy
    pomijam fakt, ze produkcja i utylizacja baterii w ogole "nie obciaza" srodowiska naturalnego

    • 13 1

    • Mnie to też zastanawia, nawet zagranicą elektryki to wciąż max kilka procent pojazdów (1)

      Co w sytuacji, gdy za około 10 lat elektryków będzie na ulicach państw 50%? To rąbnie i to w każdym państwie, bo elektrownie nie będą w stanie tego uciągnąć.
      Plus produkcja i utylizacja baterii, albo najgorsze, czyli gaszenie płonącego elektryka, gdzie ogniwa gasi się bardzo ciężko, bo w nich się żarzy i bateria potrafi zapalić się ponownie i wywołać kolejny pożar po kilku godzinach od ugaszenia.

      Dlatego uważam, że elektryki to jak SUVy, chwilowa trwająca jakiś czas moda, już raz zresztą były próby u zarania dziejów motoryzacji, gdy samochody elektryczne dominowały nawet nad spalinowymi i parowymi. A i potem były prototypy elektryczne i małoseryjna produkcja, gdzieś od późnych lat 80.

      • 1 1

      • z suvami się nie zgodzę ale z reszta tak ;)

        • 0 1

    • Odpowiedź na to jest prosta: prąd w elektrowni Bełchatów dla samochodu elektrycznego to 1/10 emisji CO2 dla samchodu spaliniwego o tej podobnej mocy.

      • 0 0

  • Elektrownia Belchatow lubi to.

    • 7 0

  • jezeli dobrze rozumiem (1)

    to autor art. pisze o kilku miejscach w takiej hali garażowej.... a co w przypadku gdyby wszyscy chcieli mieć elektryki..... i każdy chciałby mieć swoje gniazdko.... czy system / rozdzielnia obsłuży 100-150 przyłączy po 3,7 kV?

    • 4 0

    • Tak obsluzy tyle, ze trzeba wczesniej to zaplanowac. Koszt calej instalacji na 1 miejsce to nawet 40 tys pln.

      • 0 0

  • Z ostatniego raportu

    najbardziej eko jest gaz. Pod uwagę brano wytwarzanie energii/paliwa. Samochody elektryczne wypadły blado.

    • 3 0

  • Elektryki to chwilowa moda, już raz to przerabiano u początków motoryzacji. (1)

    I mimo, że w pewnym czasie takich aut było więcej niż spalinowych zdecydowano się na silniki spalinowe. Zresztą elektryki można było wprowadzać już w latach 90 i na początku 2000, od lat 80 pracowano nad tym rodzajem napędu u kilku producentów, co nawet owocowało małoseryjną produkcją.

    Np. VW zbudował i sprzedał około 250 Golfów 3 CitySTORMer, które były autami w pełni elektrycznymi, choć zasięg miały marny, bo 50 km, ale to przez stare kwasowe akumulatory, a wcześniej też około 100 egzemplarzy CitySTORMera opartego na Golfie 2 i prototyp Jetty 2, który miał największy zasięg z nich bo 120 km, a to są auta z lat 80 i 90, bo w 2001 była prototypowa Bora Electric, która podobno miała zasięg.

    No i najsłynniejszy przykład General Motors EV1 - pojazd z lat 1996-1999, zbudowany w ponad 1000 sztuk, które GM odkupiło od większości właścicieli i zniszczyło, zachowało się około 60 sztuk, zależnie od rodzaju baterii potrafił przejechać od 169 km do 230 km. Projekt zamknięty i anulowany przez GM nie wiadomo dlaczego, określony jako porażka, choć jest prawdopodobna teoria, że GM go anulowało pod naciskiem koncernów paliwowych.

    • 1 3

    • LiPo Made in China

      I wszystko się zmieniło.

      • 0 0

  • Ostatnio czytałem na jednym z portali artykuł, którego autor testował akurat dłużej elektryka

    jeżdżąc nim na co dzień i przy tej okazji opisał swoje problemy z ładowaniem w Warszawie, w sytuacji, gdy mieszka w 3 - letnim warszawskim bloku, gdzie w hali garażowej nie ma nawet gniazdka. I wiecie co?
    Nawet w Warszawie jednak w tej chwili elektryk jest tylko dla osób, które mają dom jednorodzinny, ewentualnie halę garażową z ładowarką i brak sąsiadów lub tylko jednego-dwóch co mają elektryki.
    Dlaczego? Bo ładowarki w naszej stolicy to jednak głównie tereny salonów samochodowych, gdzie przeważnie podpięte są testowe elektryki danej marki, parkingi centrów handlowych, a na ogólnodostępnych miejscach często stoją inne auta prywatne, albo carsharingowe. No i konsekwencje są najgorsze, gdy wypadnie, że trzeba podładować auto w niedzielę niehandlową albo święto, bo wtedy centra handlowe i parkingi w nich pozamykane.

    I mnie to zastanawia, bo co wtedy z w sumie większością takiego Gdańska, gdzie większość mieszkańców żyje w blokach i kamienicach, gdzie nie ma hal garażowych? Jak będą głównie elektryki to będzie trzeba dosłownie zawalić miasto ładowarkami, żeby to jakoś wyglądało.

    • 2 0

  • Ciekawe co powie zaklad energetyczny jak uslyszy jakie zlacze jest potrzebne

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane