• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dawna zajezdnia w Oliwie. Na zmiany trzeba poczekać

Ewa Budnik
16 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (190)

Stan budynków danej zajezdni pogarsza się od końcówki lat 90.

Wydaje się to niesłychane, by w dzisiejszych czasach, w tak eksponowanym miejscu jak zbieg ul. Pomorskiej i al. GrunwaldzkiejMapka, przez tyle lat stały ruiny - takie jak budynki dawnej zajezdni tramwajowej. Co więcej: nie należy się spodziewać, by w tym miejscu cokolwiek się zmieniło w ciągu najbliższych lat. Przygotowanie inwestycji opóźniają konsultacje i procedury planistyczne. Projekt jednak powstaje.



Co powinno powstać w miejscu dawnej zajezdni?

Raz po raz czytelnicy Trojmiasto.pl pytają, jaka przyszłość czeka ruiny dawnej zajezdni. Były tu już pożary, dawno zawalił się dach jednego z budynków, kolejni konserwatorzy próbowali wymusić zabezpieczenie zabytku, a ruiny jak straszyły, tak straszą.

Od spółki do spółki



Do 1998 r. właścicielem budynków dawnej zajezdni było miasto (w 1996 r. zostały one wpisane do rejestru jako zabytki architektury przemysłowej). Wtedy obiekty zostały sprzedane fundacji "Pro Publico Bono", która zobowiązała się do wyremontowania budynków. To zadanie jednak ją przerosło i w 2007 r. obiekt został sprzedany firmie Easy.pl należącej częściowo do przedsiębiorcy Krzysztofa Mielewczyka. Na działce planował on zbudować hotel, ale uniemożliwiał to plan miejscowy. Ówczesny konserwator zabytków próbował nawet karami wymusić ratowanie zabytku.

Wydarzenia wokół zajezdni od 2010 r.



Od 2016 r. działka o powierzchni 4707 m kw. miała kolejnego właściciela - należącą do grupy Truss Real Estate firmę Idea Invest. Odpowiadała ona także za powstanie dwóch budynków biurowych przy ul. Piastowskiej 11 zobacz na mapie Gdańska i (bardziej widocznego) przy Piastowskiej 7 zobacz na mapie Gdańska. Inwestor deklarował po zakupie nieruchomości, że zależy mu na odpowiedzialnym zagospodarowaniu tego terenu.

Idea Invest nadal jest właścicielem nieruchomości, ale spółka ta nie należy już do grupy Truss, ale do Doraco, które niemal po sąsiedzku, przy ul. OpackiejMapka ma swoją siedzibę w odnowionym zabytkowym dworku i otoczonym zrewitalizowanym ogrodem kompleksie biurowym. Całość została włączona w strukturę Parku Oliwskiego i otwarta dla zwiedzających.

Najpierw musi powstać studium dla Grunwaldzkiej



- Spółka Idea Invest, która jest właścicielem nieruchomości, od kilku lat prowadzi starania w celu uzgodnienia projektu z odpowiednimi służbami, między innymi z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Ich uzyskanie umożliwiłoby rozpoczęcie procesu projektowego - tłumaczy Kamil Łaszcz, marketing manager w Doraco. - Jesteśmy na etapie opracowania koncepcji zagospodarowania terenu będącej połączeniem funkcji użytkowej i mieszkalnej, tak by miejsce to mogło się stać swoistą "bramą do Gdańska". Realizacja tej idei jest dla nas bardzo ważna, niestety nie wszystko zależy od nas.


Rzeczywiście od 2018 r. w toku sporządzania jest nowy plan miejscowy dla tego terenu, który umożliwiałby realizację zabudowy mieszkaniowej, komercyjnej i oferty usługowej dla społeczności lokalnej.

Plan obowiązujący (z 2011 r.) przewiduje powstanie w tym miejscu funkcji usługowej, czyli np. hotelu czy obiektu zamieszkania zbiorowego z mini lokalami na wynajem (wyjątkiem są m.in szpitale czy przedszkola, których nie można tam usytuować). Zabudowa nie może przekraczać 12 m wysokości, a architektura budynków ma być zgodna z historyczną.

Restauracje w Oliwie



Sęk w tym, że procedura uchwalenia nowego planu miejscowego nie może być w tej chwili dokończona.

- W kwietniu 2022 r. miasto Gdańsk rozpoczęło procedury sporządzenia studium pasma alei Grunwaldzkiej, w skrócie PAG. Wszystkie działania planistyczne, w tym sporządzanie nowych planów miejscowych dla terenów położonych w obszarze powstającego studium, zostają wstrzymane do czasu zakończenia prac nad dokumentem. Bierzemy czynny udział w tej procedurze, która według informacji urzędowych ma zakończyć się na koniec 2023 r. - informuje Kamil Łaszcz.
  • Te ruiny od lat znają wszyscy, którzy poruszają się al. Grunwaldzką.
  • Te ruiny od lat znają wszyscy, którzy poruszają się al. Grunwaldzką.
  • Te ruiny od lat znają wszyscy, którzy poruszają się al. Grunwaldzką.
  • Te ruiny od lat znają wszyscy, którzy poruszają się al. Grunwaldzką.
  • Te ruiny od lat znają wszyscy, którzy poruszają się al. Grunwaldzką.
  • Te ruiny od lat znają wszyscy, którzy poruszają się al. Grunwaldzką.

Konsultacje z konserwatorem są w toku



Procedura opracowania studium ma się zakończyć pod koniec 2023 r., potem kolejne miesiące upłyną na uchwaleniu nowego planu, który zapewni mu możliwość realizacji zabudowy usługowo-mieszkaniowej. Oznacza to, że na działce u zbiegu Pomorskiej i Grunwaldzkiej nic nie będzie się działo przez kolejne co najmniej dwa lata.

- Już teraz staramy się konsultować nasze wizje przyszłej inwestycji z konserwatorem zabytków, aby w momencie "uwolnienia" procedowanej obecnie przez miasto Gdańsk zmiany studium "PAG" można było rozpocząć prace projektowe na podstawie zaktualizowanego planu miejscowego - informuje Kamil Łaszcz.
Barometr cen nieruchomości Barometr cen

Barometr cen

Sprawdź ceny mieszkań i domów na trójmiejskim rynku nieruchomości. Wykres generowany jest na podstawie cen ofertowych z ogłoszeń zamieszczanych w portalu Trojmiasto.pl.

Miejsca

Opinie (190) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Tylko muzeum.

    Bardzo stary i piękny zabytek .rozrusza to turystkę w tym terenie.turysci nie zwiedzają blokowiska tylko zabytki.

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Tam powinno powstać muzeum transportu (7)

    tramwajowego Gdańska.

    • 160 29

    • stara zajezdnia

      popieram ideę muzeum komunikacji (patrz kraków)

      • 0 0

    • raczej pożarnictwa

      • 0 0

    • Muzum im posłanki Arciszewskiej

      • 1 0

    • Nie pierwsza i nie ostatnia inwestycja jaką Doraco robi z miastem.

      Jak już dotarli do interesu okrężnymi drogami, będzie tak jak oni chcą.

      • 7 0

    • Popieram

      • 5 3

    • nie z kasy miasta

      Jak sfinansujesz to ok ale nie z kasy miasta

      • 2 13

    • Zenada

      Taak. A ostatnio jakies cyrki ze świętem tramwajow byly abtu wizytowka historii tramwajów w gdansku hahhha

      • 6 8

  • Przede wszystkim zabezpieczyć to co pozostało i nie udało się spalić.Zabezpieczyć i zachować pozostałości zabytkowe.

    • 3 0

  • Muzeum komunikacji i historii Oliwy z kawiarnią i ogrodem

    • 3 0

  • działanie na czas, w końcu wszyscy zmęczeni stwierdzą że apartamenty i buira będą tam najlepsze (4)

    oczywiście za drobną opłatą

    • 52 7

    • Takie bloki jak po przeciwnej stronie skrzyżowania?

      Dziękuję, wolę tak, jak jest.

      • 1 0

    • Wiadomo (1)

      Prywatny inwestor powinien zrewitalizować i oddać za darmo do użytku mieszkańców (:

      • 2 1

      • Skoro kupił zabytek

        To jego obowiązkiem jest rewitalizacja. Wiedział co kupuje.

        • 2 0

    • wszystko bedzie lepsze niz ta stodola

      • 8 5

  • Oj tam, widzię że od niedawna w TriCiti?

    Wyspa Spichrzów stała w ruinie przez prawie 30 lat od "odszukania wolności" w 89', podczas, gdy komuna trwała 45lat. Z resztą w nie do końca znanych okolicznościach tak przestała być ruiną, jak i ruiną była. I takie tam...

    • 0 0

  • Pożar miał miejsce w 2011 r.

    • 2 0

  • Gdańsk - zabytki wyburzają albo nagle się palą

    i będą mieszkanka i radość deweloperów. Miasto deweloperów...

    • 4 1

  • wystarczyło sprzedać deweloperowi na M, który tak prężnie "upiększa oliwę" (3)

    Znajomy króliczka napisałby ekspertyzę, że remont jest niemożliwy, fundamenty naruszone, a konstrukcja niestabilna. I za chwile powstałby piękny odbudowany budynek z hotelem na pięterku i dyskontem na parterze. Okoliczne tereny zielone zostałby zamienione w wyłożony kostką parking, a odgłosy ptaków z pobliskiego stawu zagłuszy wentylacja, klimatyzacja i dostawy kontenerem chłodniczym pędzonym na diesla w standardzie emisji EURO 0.
    W końcu mieszkańcy superior living oraz ci z drugiej strony żyjący w harmonii chodziliby w kapciach po odmrażane pieczywo i spożywkę a'la tano kupić - drogo sprzedać.
    Z serdecznymi pozdrowieniami dla wszystkich, którzy uważają, że nowoczesne inwestycje to jedyne panaceum na ładne zagospodarowanie przestrzeni w takich miejscach jak historyczne dzielnice miast.

    • 17 3

    • i bardzo dobrze gdyby tak sie stalo! (1)

      a tak,to bedzie ta ohydna ruina strzszyla ludzi przez dziesieciolecia.Szkoda gadac!Gdansk w pigulce-nic sie nie da,wszystko moze poczekac..

      • 2 3

      • niedobrze by się stało

        wszędzie nowe mieszkania w tej okolicy, a do sklepów daleko, kilka kafejek na krzyż, no i korki wszechogarniające, Oliwa będzie piękna jeśli zostanie dużo zieleni, stawki , parki i kafejki, dość już dzikich zabudów

        • 0 0

    • a najlepoje, jakby prywatny inwestor wyłożył z kilkanaście baniek na odnowienie zgodnie z wizją konserwatora

      po czym budynek nie nadawałby się właściwie do niczego, dla nikogo. Ale byłby piękny

      • 1 1

  • przecież już jest po spaleniu

    więc co stoi jeszcze developerowi na przeszkodzie? Czy najpierw spłonął, a teraz nie wiedzą co na tych zgliszczach mogą wybudować i wychodzi na to, że szybka kasa poszła z dymem.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane