- 1 Kto kupuje 100-metrowe mieszkania? (196 opinii)
- 2 Meble ogrodowe. Co wybrać na balkon? (5 opinii)
- 3 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (261 opinii)
- 4 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (298 opinii)
- 5 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (887 opinii)
- 6 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
Dawna zajezdnia w Oliwie. Na zmiany trzeba poczekać
Stan budynków danej zajezdni pogarsza się od końcówki lat 90.
Wydaje się to niesłychane, by w dzisiejszych czasach, w tak eksponowanym miejscu jak zbieg ul. Pomorskiej i al. Grunwaldzkiej, przez tyle lat stały ruiny - takie jak budynki dawnej zajezdni tramwajowej. Co więcej: nie należy się spodziewać, by w tym miejscu cokolwiek się zmieniło w ciągu najbliższych lat. Przygotowanie inwestycji opóźniają konsultacje i procedury planistyczne. Projekt jednak powstaje.
Od spółki do spółki
Do 1998 r. właścicielem budynków dawnej zajezdni było miasto (w 1996 r. zostały one wpisane do rejestru jako zabytki architektury przemysłowej). Wtedy obiekty zostały sprzedane fundacji "Pro Publico Bono", która zobowiązała się do wyremontowania budynków. To zadanie jednak ją przerosło i w 2007 r. obiekt został sprzedany firmie Easy.pl należącej częściowo do przedsiębiorcy Krzysztofa Mielewczyka. Na działce planował on zbudować hotel, ale uniemożliwiał to plan miejscowy. Ówczesny konserwator zabytków próbował nawet karami wymusić ratowanie zabytku.
Wydarzenia wokół zajezdni od 2010 r.
Od 2016 r. działka o powierzchni 4707 m kw. miała kolejnego właściciela - należącą do grupy Truss Real Estate firmę Idea Invest. Odpowiadała ona także za powstanie dwóch budynków biurowych przy ul. Piastowskiej 11 i (bardziej widocznego) przy Piastowskiej 7 . Inwestor deklarował po zakupie nieruchomości, że zależy mu na odpowiedzialnym zagospodarowaniu tego terenu.
Idea Invest nadal jest właścicielem nieruchomości, ale spółka ta nie należy już do grupy Truss, ale do Doraco, które niemal po sąsiedzku, przy ul. Opackiej ma swoją siedzibę w odnowionym zabytkowym dworku i otoczonym zrewitalizowanym ogrodem kompleksie biurowym. Całość została włączona w strukturę Parku Oliwskiego i otwarta dla zwiedzających.
Najpierw musi powstać studium dla Grunwaldzkiej
- Spółka Idea Invest, która jest właścicielem nieruchomości, od kilku lat prowadzi starania w celu uzgodnienia projektu z odpowiednimi służbami, między innymi z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Ich uzyskanie umożliwiłoby rozpoczęcie procesu projektowego - tłumaczy Kamil Łaszcz, marketing manager w Doraco. - Jesteśmy na etapie opracowania koncepcji zagospodarowania terenu będącej połączeniem funkcji użytkowej i mieszkalnej, tak by miejsce to mogło się stać swoistą "bramą do Gdańska". Realizacja tej idei jest dla nas bardzo ważna, niestety nie wszystko zależy od nas.
Rzeczywiście od 2018 r. w toku sporządzania jest nowy plan miejscowy dla tego terenu, który umożliwiałby realizację zabudowy mieszkaniowej, komercyjnej i oferty usługowej dla społeczności lokalnej.
Plan obowiązujący (z 2011 r.) przewiduje powstanie w tym miejscu funkcji usługowej, czyli np. hotelu czy obiektu zamieszkania zbiorowego z mini lokalami na wynajem (wyjątkiem są m.in szpitale czy przedszkola, których nie można tam usytuować). Zabudowa nie może przekraczać 12 m wysokości, a architektura budynków ma być zgodna z historyczną.
Restauracje w Oliwie
Sęk w tym, że procedura uchwalenia nowego planu miejscowego nie może być w tej chwili dokończona.
- W kwietniu 2022 r. miasto Gdańsk rozpoczęło procedury sporządzenia studium pasma alei Grunwaldzkiej, w skrócie PAG. Wszystkie działania planistyczne, w tym sporządzanie nowych planów miejscowych dla terenów położonych w obszarze powstającego studium, zostają wstrzymane do czasu zakończenia prac nad dokumentem. Bierzemy czynny udział w tej procedurze, która według informacji urzędowych ma zakończyć się na koniec 2023 r. - informuje Kamil Łaszcz.
Konsultacje z konserwatorem są w toku
Procedura opracowania studium ma się zakończyć pod koniec 2023 r., potem kolejne miesiące upłyną na uchwaleniu nowego planu, który zapewni mu możliwość realizacji zabudowy usługowo-mieszkaniowej. Oznacza to, że na działce u zbiegu Pomorskiej i Grunwaldzkiej nic nie będzie się działo przez kolejne co najmniej dwa lata.
- Już teraz staramy się konsultować nasze wizje przyszłej inwestycji z konserwatorem zabytków, aby w momencie "uwolnienia" procedowanej obecnie przez miasto Gdańsk zmiany studium "PAG" można było rozpocząć prace projektowe na podstawie zaktualizowanego planu miejscowego - informuje Kamil Łaszcz.
Miejsca
Opinie (190) ponad 20 zablokowanych
-
2023-02-16 08:37
Opinia wyróżniona
Tam powinno powstać muzeum transportu (7)
tramwajowego Gdańska.
- 160 29
-
2023-04-22 13:53
stara zajezdnia
popieram ideę muzeum komunikacji (patrz kraków)
- 0 0
-
2023-02-19 17:54
raczej pożarnictwa
- 0 0
-
2023-02-16 23:06
Muzum im posłanki Arciszewskiej
- 1 0
-
2023-02-16 17:06
Nie pierwsza i nie ostatnia inwestycja jaką Doraco robi z miastem.
Jak już dotarli do interesu okrężnymi drogami, będzie tak jak oni chcą.
- 7 0
-
2023-02-16 14:40
Popieram
- 5 3
-
2023-02-16 13:08
nie z kasy miasta
Jak sfinansujesz to ok ale nie z kasy miasta
- 2 13
-
2023-02-16 11:43
Zenada
Taak. A ostatnio jakies cyrki ze świętem tramwajow byly abtu wizytowka historii tramwajów w gdansku hahhha
- 6 8
-
2023-02-16 07:31
Opinia wyróżniona
muzeum (2)
a powinno powstać muzeum komunikacji gdańskiej
- 224 40
-
2023-02-16 12:44
kolejne muzeum ma przejąć partia pislamska i wrzucić tam swoje kukiełki? (1)
a miasto wyda miliony na remonty?
- 4 10
-
2023-02-16 13:59
Takie cyrki to w nowej radzie po zlikwidowanym sng
- 2 4
Wszystkie opinie
-
2023-10-31 11:31
Tylko muzeum.
Bardzo stary i piękny zabytek .rozrusza to turystkę w tym terenie.turysci nie zwiedzają blokowiska tylko zabytki.
- 1 0
-
2023-02-16 08:37
Opinia wyróżniona
Tam powinno powstać muzeum transportu (7)
tramwajowego Gdańska.
- 160 29
-
2023-04-22 13:53
stara zajezdnia
popieram ideę muzeum komunikacji (patrz kraków)
- 0 0
-
2023-02-19 17:54
raczej pożarnictwa
- 0 0
-
2023-02-16 23:06
Muzum im posłanki Arciszewskiej
- 1 0
-
2023-02-16 17:06
Nie pierwsza i nie ostatnia inwestycja jaką Doraco robi z miastem.
Jak już dotarli do interesu okrężnymi drogami, będzie tak jak oni chcą.
- 7 0
-
2023-02-16 14:40
Popieram
- 5 3
-
2023-02-16 13:08
nie z kasy miasta
Jak sfinansujesz to ok ale nie z kasy miasta
- 2 13
-
2023-02-16 11:43
Zenada
Taak. A ostatnio jakies cyrki ze świętem tramwajow byly abtu wizytowka historii tramwajów w gdansku hahhha
- 6 8
-
2023-02-19 18:00
Przede wszystkim zabezpieczyć to co pozostało i nie udało się spalić.Zabezpieczyć i zachować pozostałości zabytkowe.
- 3 0
-
2023-02-17 16:27
Muzeum komunikacji i historii Oliwy z kawiarnią i ogrodem
- 3 0
-
2023-02-16 07:11
działanie na czas, w końcu wszyscy zmęczeni stwierdzą że apartamenty i buira będą tam najlepsze (4)
oczywiście za drobną opłatą
- 52 7
-
2023-02-17 09:46
Takie bloki jak po przeciwnej stronie skrzyżowania?
Dziękuję, wolę tak, jak jest.
- 1 0
-
2023-02-16 11:06
Wiadomo (1)
Prywatny inwestor powinien zrewitalizować i oddać za darmo do użytku mieszkańców (:
- 2 1
-
2023-02-16 21:00
Skoro kupił zabytek
To jego obowiązkiem jest rewitalizacja. Wiedział co kupuje.
- 2 0
-
2023-02-16 07:36
wszystko bedzie lepsze niz ta stodola
- 8 5
-
2023-02-17 09:45
Oj tam, widzię że od niedawna w TriCiti?
Wyspa Spichrzów stała w ruinie przez prawie 30 lat od "odszukania wolności" w 89', podczas, gdy komuna trwała 45lat. Z resztą w nie do końca znanych okolicznościach tak przestała być ruiną, jak i ruiną była. I takie tam...
- 0 0
-
2023-02-17 05:47
Pożar miał miejsce w 2011 r.
- 2 0
-
2023-02-17 00:17
Gdańsk - zabytki wyburzają albo nagle się palą
i będą mieszkanka i radość deweloperów. Miasto deweloperów...
- 4 1
-
2023-02-16 08:48
wystarczyło sprzedać deweloperowi na M, który tak prężnie "upiększa oliwę" (3)
Znajomy króliczka napisałby ekspertyzę, że remont jest niemożliwy, fundamenty naruszone, a konstrukcja niestabilna. I za chwile powstałby piękny odbudowany budynek z hotelem na pięterku i dyskontem na parterze. Okoliczne tereny zielone zostałby zamienione w wyłożony kostką parking, a odgłosy ptaków z pobliskiego stawu zagłuszy wentylacja, klimatyzacja i dostawy kontenerem chłodniczym pędzonym na diesla w standardzie emisji EURO 0.
W końcu mieszkańcy superior living oraz ci z drugiej strony żyjący w harmonii chodziliby w kapciach po odmrażane pieczywo i spożywkę a'la tano kupić - drogo sprzedać.
Z serdecznymi pozdrowieniami dla wszystkich, którzy uważają, że nowoczesne inwestycje to jedyne panaceum na ładne zagospodarowanie przestrzeni w takich miejscach jak historyczne dzielnice miast.- 17 3
-
2023-02-16 08:53
i bardzo dobrze gdyby tak sie stalo! (1)
a tak,to bedzie ta ohydna ruina strzszyla ludzi przez dziesieciolecia.Szkoda gadac!Gdansk w pigulce-nic sie nie da,wszystko moze poczekac..
- 2 3
-
2023-02-16 21:48
niedobrze by się stało
wszędzie nowe mieszkania w tej okolicy, a do sklepów daleko, kilka kafejek na krzyż, no i korki wszechogarniające, Oliwa będzie piękna jeśli zostanie dużo zieleni, stawki , parki i kafejki, dość już dzikich zabudów
- 0 0
-
2023-02-16 19:03
a najlepoje, jakby prywatny inwestor wyłożył z kilkanaście baniek na odnowienie zgodnie z wizją konserwatora
po czym budynek nie nadawałby się właściwie do niczego, dla nikogo. Ale byłby piękny
- 1 1
-
2023-02-16 21:48
przecież już jest po spaleniu
więc co stoi jeszcze developerowi na przeszkodzie? Czy najpierw spłonął, a teraz nie wiedzą co na tych zgliszczach mogą wybudować i wychodzi na to, że szybka kasa poszła z dymem.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.