- 1 Gedania: poseł żąda wywłaszczenia terenu (239 opinii)
- 2 Nowe życie byłego domu Ryszarda Krause (193 opinie)
- 3 Walka z insektami to nie tylko dezynsekcja (18 opinii)
- 4 Premiery u deweloperów. Wrzesień 2023 (116 opinii)
- 5 Stogi. Nowy plan dla rejonu kąpieliska (63 opinie)
- 6 Wyjątkowy budynek ożywi dzielnicę (106 opinii)
Dla kogo bezpieczny kredyt 2 proc.? Czy warto skorzystać z rządowego wsparcia?
Od 1 lipca 2023 r. obwiązują przepisy dotyczące programu "Bezpieczny kredyt 2 proc.". Chodzi o kredyt z dopłatą państwa do rat i konto mieszkaniowe z możliwością uzyskania premii mieszkaniowej z budżetu państwa. Jak na razie kredytów z programu udziela pięć banków: PKO BP, Pekao SA, Alior Bank, VeloBank i SGB-Bank. Kredyt 2 proc. cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, jednak niewielu klientów się do niego kwalifikuje. Warto sprawdzić, jakie warunki należy spełnić.

Kto może dostać bezpieczny kredyt 2 proc.?
Kredyt może uzyskać osoba do 45. roku życia, która nie ma i nie miała mieszkania, domu ani spółdzielczego prawa do lokalu lub domu. W przypadku małżeństwa lub rodziców co najmniej jednego wspólnego dziecka warunek wieku spełnić będzie musiało przynajmniej jedno z nich.
Maksymalna wysokość kredytu, który może uzyskać jedna osoba, wynosi 500 tys. zł. W przypadku małżeństwa lub rodziców z dzieckiem maksymalna kwota kredytu to 600 tys. zł. Kredyt można otrzymać na mieszkania zarówno z rynku pierwotnego, jak i wtórnego. W programie nie obowiązuje limit cen za 1 m kw. mieszkania.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Oferty mieszkaniowe deweloperów. Rynek pierwotny
Dopłata do rat kredytu mieszkaniowego to różnica między stałą stopą ustaloną w oparciu o średnie oprocentowanie kredytów o stałej stopie w bankach kredytujących a oprocentowanie kredytu zgodnie ze stopą 2 proc. Dopłata będzie przysługiwała przez 10 lat.
W okresie objętym dopłatami kredyt będzie spłacany w ratach malejących. Po okresie 10 lat spłata kredytu będzie się odbywać w ratach równych, chyba że kredytobiorca złoży wniosek o zachowanie dotychczasowego sposobu spłaty.
Bezpieczny kredyt 2 procent - koszty dodatkowe
- Wspomniane preferencyjne warunki polegają na tym, że przez pierwsze 10 lat spłaty kredytu stopa procentowa będzie obniżona do 2 proc. Do tego będzie trzeba doliczyć również marżę banku oraz prowizję, jeżeli w danym przypadku będzie obowiązywać, i trzeba być świadomym tych "dodatkowych" kosztów, bo sama nazwa projektu może być myląca. Resztę kwoty będzie dopłacać Państwo przez wspomniane 10 lat. Dopłaty będą finansowane ze środków Rządowego Funduszu Mieszkaniowego, utworzonego w ramach Banku Gospodarstwa Krajowego. Jak można przeczytać w oficjalnych źródłach, dopłata będzie stanowiła różnicę między średnim oprocentowaniem nowo udzielanych kredytów mieszkaniowych o okresowo stałej stopie procentowej (stopa stała w okresie 5 lat), skorygowanym o współczynnik odzwierciedlający składnik marży banku (w projekcie założono 0,9 średniego oprocentowania), a oprocentowaniem kredytu wynoszącym 2 proc. (oprocentowanie podstawowe). 1. Po 10 latach, gdy dopłaty się skończą, bezpieczny Kredyt 2 proc. będzie oprocentowany stopą zmienną, chyba że kredytobiorca wynegocjuje z bankiem inne warunki - komentuje Agnieszka Łuczak, ekspert Związku Firm Pośrednictwa Finansowego.
Przewiduje się możliwość udzielenie kredytu z prawem dopłat do rat również kredytobiorcom, którzy nie zgromadzili środków na wkład własny. Istnieje bowiem możliwość udzielenia gwarancji wkładu własnego poprzez połączenie z programem "Mieszkanie bez wkładu własnego".
Bezpieczny kredyt 2 proc. - warunki
Co ważne, w momencie składania wniosku o "Bezpieczny kredyt 2 proc." potencjalny kredytobiorca nie może być stroną umowy o kredyt hipoteczny, która została zawarta w ciągu ostatnich 36 miesięcy. Ta zasada nie obowiązuje, gdy umowa kredytu została rozwiązana z przyczyny odstąpienia od umowy deweloperskiej.
- Kredytobiorca musi posiadać również odpowiednią zdolność kredytową, aby otrzymać kredyt na preferencyjnych warunkach. Będzie ją oceniać bank, który będzie udzielać finansowania. Nastąpi to po pozytywnej weryfikacji i spełnieniu kryteriów ustawowych oraz wewnętrznych zasad konkretnego banku - zaznacza Agnieszka Łuczak.
W czerwcu 2023 r. Komisja Nadzoru Finansowego zmieniła Rekomendację S dotyczącą zasad obliczania zdolności kredytowej - wprowadzono w niej nowe wytyczne, które pozwalają bankom brać pod uwagę rządowe programy i dopłaty podczas oceny zdolności kredytowej potencjalnych klientów. Dzięki wprowadzonym zmianom zdolność kredytowa przy zaciąganiu "Bezpiecznego kredytu 2 proc." będzie wyższa niż w przypadku "standardowej" oferty banków, co oznacza, kredyt hipoteczny stanie się bardziej dostępny.
Przykładowy kredyt 2 proc.
Małżeństwo z jednym dzieckiem wzięło kredyt na okres 30 lat na kwotę 550 tys. zł. Oprocentowanie o stałej stopie wynosi 8,46 proc.. Dla ustalenia dopłaty jest one pomniejszone o 10 proc. (uwzględnienie składnika marży), czyli wynosi 7,61 proc.
- w okresie 10 lat dopłata ze środków Rządowego Funduszu Mieszkaniowego pomniejszy ratę. Raty kapitałowo-odsetkowe będą w tym czasie malejące, dlatego rata i wysokość dopłaty będą się zmieniały.
- dla pierwszej raty różnica to prawie 2,6 tys. zł. Rata bez dopłaty wyniesie ok. 5,4 tys. zł, a z dopłatą ok. 2,8 tys. zł.
- po 10 latach kredytobiorca będzie spłacał kredyt w formie stałej raty kapitałowo-odsetkowej. Bez zmiany oprocentowania miesięcznie będzie to 3 172,74 zł. Kwota ta może być niższa np. z uwagi na nadpłatę kredytu czy niższe stopy procentowe.
- dla porównania spłata kredytu w formie równych rat kapitałowo-odsetkowych bez dopłaty wynosiłaby 4 213,44 zł.
Kredyt na 2 % (11 opinii)
Opinie wybrane
-
2023-07-03 11:39
(11)
Tylko chyba wszyscy zapominacie, że takich kredytów ma być 10 000 na cały kraj.
Także to kropla w morzu. Po drugie - tylko naiwniacy wierzą, że po uplynie okresu 'bezpiecznego', bank ustali uczciwe warunki marży itd. Wiadomo, że będzie chciał odrobić co stracił przez początkowe lata i dopiero wtedy zacznie się rzeźnia ;)- 52 11
-
2023-07-03 11:41
bank nic nie traci (3)
ma być dopłata z naszych podatków
Bank dostanie tyle ile powinien dostać
czytajcie umowy, punkt po punkcie,
najpierw dostajecie wzór umowy do domu, tam czytajcie i zaznaczajcie niejasne punkty
w Banku przy podpisaniu znowu czytajcie umowę, oni zaczekają aż skończycie, macie do tego prawo- 29 0
-
2023-07-04 11:06
(2)
Nie bank... ale Państwo :) byłam na rozmowie u finansowca.. odradził ten kredyt .
W umowie jest że przez 10 lat dopłaca Państwo, a poźniej hulaj dusza piekła nie ma , wibor wzrośnie , prowizja tez jak sobie bedą cheili taką zrobią, mieszkania sprzedać nie można wyprowadzić się i wynająć coś żeby płacić mniej za wynajem i spłacać z wynajmuNie bank... ale Państwo :) byłam na rozmowie u finansowca.. odradził ten kredyt .
W umowie jest że przez 10 lat dopłaca Państwo, a poźniej hulaj dusza piekła nie ma , wibor wzrośnie , prowizja tez jak sobie bedą cheili taką zrobią, mieszkania sprzedać nie można wyprowadzić się i wynająć coś żeby płacić mniej za wynajem i spłacać z wynajmu swojego mieszkania kredytu nie można, nic nie można w momencie jak rata podskoczy x razy. To nie jest bezpieczny kredyt. lepiej wziąć normalny ze stałą stopą procentową.- 2 1
-
2023-07-04 14:49
(1)
Tak, to prawda byłem gabinetem w którym była ta rozmowa. Te bzdury to z niewiedzy czy celowe wprowadzanie w błąd?
- 2 3
-
2023-07-04 17:27
Proponuję umówić się do dobrego doradcy finansowego, zanim Pan/Pani będzie dawać takie komentarze .
Widzę brak wiedzy u Pana/Pani, szkoda by było wejść w głębokie bagno i zrujnować sobie przyszłość.- 3 0
-
2023-07-03 11:54
(3)
Skąd te 10 tysięcy, wielokrotnie było już powtarzane że w tym roku limitów nie ma, w przyszły po wyborach to już inna kwestia. ;)
"Po drugie - tylko naiwniacy wierzą, że po uplynie okresu 'bezpiecznego', bank ustali uczciwe warunki marży itd. " Kolejna manipulacja, zgodnie z zapisami ustawy marża nie może być inna niż taka jak wSkąd te 10 tysięcy, wielokrotnie było już powtarzane że w tym roku limitów nie ma, w przyszły po wyborach to już inna kwestia. ;)
"Po drugie - tylko naiwniacy wierzą, że po uplynie okresu 'bezpiecznego', bank ustali uczciwe warunki marży itd. " Kolejna manipulacja, zgodnie z zapisami ustawy marża nie może być inna niż taka jak w aktualnie obowiązujących rynkowych produktach. Ustalona na początku zostaje, po 10 latach dochodzi do niej oprocentowanie zmienne które będzie w tym czasie obowiązywać.
Drogie trójmiasto jaki jest sens promować opinie ewidentnie wprowadzające ludzi w błąd?- 15 3
-
2023-07-03 12:05
(2)
A no od notariuszy i bankowców :) Co wy, pierwszy raz okłamani przez rząd jesteście????? haha
- 9 7
-
2023-07-03 12:19
(1)
Tak z pewnością, znajomi anonima z trojmiasto.pl to z pewnością lepsze źródło od przeczytania ustawy i tekstów ekspertów kredytowych. No ale rząd na pewno okłamie i w nocy wygumkuje tekst ustawy i dopisze coś długopisem.
- 6 4
-
2023-07-04 17:28
Idź do doradcy finansowego czlowieku zanim sobie życie zrujnujesz.
- 0 0
-
2023-07-03 13:32
Co stracił jak państwo dotuje.Nie siej propagandy.
- 2 2
-
2023-07-03 15:24
Co 10 lat robią skok na kase ludzi
Szafki finansowe prowadzą profesorowie tak jak na UG
- 2 0
-
2023-07-25 11:43
Bank nic nie traci, bo do kredytu dopłaca Państwo. Także banki i tak wyjdą na swoje..
- 0 0
-
2023-07-03 23:00
Dla bogatych.. (5)
To nie jest wsparcie dla sredniej klasy. Malo kto bedzie mial zdolnosc kredytowa i mozliwosc splaty. Kolejny wymysl i niewypal. A szkoda.... Od lat kredyty sa tylko dla "bogatych" a inne wsparcie tylko dla osob bez pracy i na zasilkach.... Szkoda.
- 22 8
-
2023-07-04 05:21
kto to wymyślił (2)
że kredyty są dla tych co nie mają
przyjdzie dobry wujek bank i da dla biednego Jasia, żeby miał na mieszkanie, samochód i Bóg jeden wie, co jeszcze.
a potem nagle się okazuje, że trzeba oddać pieniążki i wielka afera, jak z tymi frankowiczami.
kredyty są dla tych, któzy pieniądze mają, tylko na przykład ulokowane gdzieś, ale mogące zawsze służyć jako ubezpieczenie dla pożyczki
myślta ludzie
a w ogóle, to "dobry zwyczaj - nie pożyczaj"- 3 5
-
2023-07-04 06:23
Dlatego też te programy są robione pod bogatych, czyli zdecydowaną mniejszość Polaków. Mąją sporo, będą mieć więcej. To biedniejsza cześć Polaków ma problem by zamieszkać na swoim, a państwo takim osobom pomagać nie chce, a przecież to jest najliczniejsza grupa społeczeństwa.
- 2 1
-
2023-07-04 06:24
Jak nie umiesz oddawać
No to wtedy nie pożyczaj. Bo tak, to można ze wszystkich usług porezygnować w ramach "oszczędności".
- 1 0
-
2023-07-04 06:23
Mylisz się
Kredyty mieszkaniowe są właśnie dla klasy średniej i niższo-średniej. Bogaci nie dają zarobić bankom na swoim lokum, właśnie dlatego, że są bogaci, a z drugiej strony banki nie mogą dawać kredytu ludziom, których na to nie stać, bo będzie powtórka z 2008 i bezdomność wyskoczy na 5%. W skrócie dla biednych wynajem albo fart w spadku.
- 8 0
-
2023-07-04 07:33
i nie dwa - ale jak wczoraj wyliczyli 4,79 % z obowiązkowymi opłatami - znowu oszukują ala kreatywna księgowośc ... tak jak budżet liczyli bez pasyw i wyszeł na plus
- 2 1
-
2023-07-03 10:13
Wszystko fajnie. (17)
Tylko ilu jest ludzi, którzy chcieliby skorzystać, a nie mogą, bo kiedys mieli mieszkanie? Miałam kawalerkę, potem mieliśmy 2 pokoje. Teraz chętnie skorzystałabym z programu, bo na ratę 5tys nas nie stać, wynajmujemy mieszkanie 4 pokojowe z 3 dzieci.
- 26 53
-
2023-07-03 10:17
Ten kredyt wogole jest niesprawiedliwy społecznie a (10)
Co z tymi co wzięli rok temu na 25 lat ? , Albo dlaczego podatnicy mają dopłacać do czyjegoś mieszkania ?
- 77 5
-
2023-07-03 10:31
(9)
Jest niesprawiedliwy, rok temu kupiłam kawalerkę za gotówkę i musiałam płacić podatek na pierwsze mieszkanie. Zapożyczyłam się u rodziny, żeby ten podatek plus notariusza zapłacić. Nie mogłam przez to zacząć remontu. A teraz chcą znieść ten podatek...
- 27 5
-
2023-07-03 10:37
(6)
Cóż widziały gały co brały, ceny i warunki zawsze się zmieniają. Zresztą kupujący w największym boomie mieszkaniowym przy zerowych stópkach twierdzili, że to inwestycja, której wartość będzie tylko rosnąć. To jednak tak nie jest?
- 20 11
-
2023-07-03 11:35
(3)
a kot mógł wiedzieć że rząd co miesiąc nowy pomysł i nowa nie przemyślana ustawa , bo wybory idą i trzeba wyborców znowu nałapać ...tak jest źle że banki dzięki Glapińskiemyu drugi rok rekordowe zyski ... przestańcie bo przy tym rządzie nie wiadomo9 co będzie jutro
- 12 2
-
2023-07-03 11:55
(1)
Hmm, chociażby ja mając już trochę lat na karku w Polsce zakładałem, że tak może być, rząd wpadnie na jakiś przedwyborczy pomysł i nie kupowałem w panice, tylko czekałem. No się doczekałem.
- 7 4
-
2023-07-03 12:02
Rok temu nie było paniki tylko nicość
- 5 0
-
2023-07-03 16:00
a mógł bo właśnie po pisie to takich rzeczy można się spodziewać
w sensie niewiadomo czego się spodziewać, bo są nieobliczalni
- 4 3
-
2023-07-03 20:33
Ja kupowałem na górce, teraz mam prawie 9% na kredycie wiec dziekuje bardzo... rzygam tym pomaganiem mniej ogarniętym...
- 10 1
-
2023-07-04 06:38
A myślisz, że ten kredyt spowoduje spadek cen? Oczywiście, że jeszcze bardziej je nakręci. To pierwsze zdanie o gałach, wobec nieprzewidywalnych, chaotycznych, ale ostro socjalistycznych ru***ach władz - nietrafione.
- 2 1
-
2023-07-03 10:41
(1)
Aga, to nie jest program dla ludzi, których stać na to, by sobie mieszkanie za gotówkę kupić. To dla osób, które są gorzej usytuowane finansowo od Ciebie
- 17 6
-
2023-07-03 20:35
Dzięki, ale dzięki takim programom to nas, tych których było stać na wzięcie kredytu za swoje stawia sprowadzą się na dół... pier... takie państwo gdzie ludzie ciezko pracujący są mieszanie z błotem na każdym kroku.
- 7 1
-
2023-07-03 10:52
A kto cię kazał robić 3 dzieci? (4)
- 18 19
-
2023-07-03 11:36
(1)
że dla ciebie pustej beczki nie było ... żal
- 2 8
-
2023-07-03 13:11
Masz racje, żal. Ale nie mając dzieci, mam i dom i mieszkanie i jeszcze 3 auta
To mnie dopiero stać na dzieci, a nie ludzi co ledwo koniec z końcem wiązą. I jeszcze rodzą piątkę dzieci by na starość było komu wody podać i 800+ przelewało się
- 8 5
-
2023-07-03 12:38
(1)
a kto się tobą zajmie w domu starców?
- 2 13
-
2023-07-03 16:00
ja się poddam eutanazji
- 5 1
-
2023-07-03 14:29
No jak mieliście 2 pokoje, a teraz wynajmujecie, to po drodze coś zrobiliście nie tak.
- 18 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.