• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa osiedla obok siebie bez połączenia drogowego. Zaskakujące ustalenia planów

Krzysztof Koprowski
13 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (238)
  • Widok na osiedle Wolne Miasto od strony ul. Cedrowej. W oddali widoczne budynki osiedla Wiśniowa Aleja.
  • Osiedle Wiśniowa Aleja znajduje się tuż obok ostatniego, będącego jeszcze w budowie, etapu os. Wolne Miasto.
  • Osiedle Wiśniowa Aleja znajduje się tuż obok ostatniego, będącego jeszcze w budowie, etapu os. Wolne Miasto.

Na ZaborniMapka tuż obok siebie powstają dwa duże osiedla mieszkaniowe: Wolne MiastoWiśniowa Aleja. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że układ drogowy obu inwestycji nie jest ze sobą powiązany. Co więcej, dojazd do drugiego z osiedli poprowadzony jest wąską drogą przez obszar zabudowy jednorodzinnej.



Czy osiedla Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja powinny być ze sobą połączone?

Zabornia to część Gdańska, która od kilku lat dynamicznie się rozwija. Największym osiedlem, realizowanym w tej części Gdańska w kilku etapach, jest Wolne Miasto.

Wydawać się mogło, że zakomponowany tu charakterystyczny układ przestrzenny z deptakiem i głównym placem ("rynkiem") będzie kontynuowany w kolejnych projektach deweloperskich, tworząc atrakcyjną i logicznie ukształtowaną przestrzeń miasta. 

Nic bardziej mylnego, po sąsiedzku trwają ostatnie prace nad osiedlem Wiśniowa Aleja. Wprawdzie jeszcze przed nim wyrosną ostatnie budynki Wolnego Miasta, ale już wiadomo, że osiedla nie zostaną ze sobą w żaden sposób połączone drogowo.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.


Lokalizacja osiedli Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja na Zaborni. Lokalizacja osiedli Wolne Miasto i Wiśniowa Aleja na Zaborni.

Dojazd do osiedla ulicą wzdłuż domów jednorodzinnych



- Mieszkam w bliskim sąsiedztwie obu osiedli i nie mogę zrozumieć, dlaczego dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie przebiegał wąską ul. CzereśniowąMapka między domami jednorodzinnymi zamiast bezpośrednio przez osiedle Wolne Miasto do Cedrowej, która jest szeroką ulicą z chodnikami po obu stronach i wygodnym dojazdem do ul. Kartuskiej [przez Nową Olchową - dop. red.] - dziwi się nasza czytelniczka.
Trudno w tym przypadku obarczać winą wyłącznie deweloperów obu osiedli. Muszą oni stosować się do planów zagospodarowania przestrzennego, w tym najnowszego z 2019 r.

  • Różnica wysokości pomiędzy osiedlami. Widok z os. Wiśniowa Aleja w kierunku os. Wolne Miasto.
  • Różnica wysokości pomiędzy układem drogowym os. Wolne Miasto (po lewej) i Wiśniowa Aleja (po prawej).
  • Połączenie piesze między osiedlami. Chodnik z os. Wiśniowa Aleja.
  • Połączenie piesze między osiedlami. Schody z os. Wiśniowa Aleja.

Dwa warianty analizowane w trakcie prac nad planem



Jak informuje Biuro Rozwoju Gdańska, na etapie prac nad tym dokumentem rozważano dwie opcje połączenia nowych terenów inwestycyjnych z ul. Cedrową:

  1. poprzez tereny ogrodów działkowych - rezerwa terenowa pod taką drogę została wyznaczona w sąsiednim i wciąż obowiązującym planie z 1999 r.,
  2. przez nowy układ drogowy osiedla Wolne Miasto, czyli zgodnie z propozycją czytelniczki.

- Pierwszy z wariantów nie jest obecnie rozpatrywany przez miasto w kategoriach inwestycyjnych. Na drugie rozwiązanie nie zdecydowano się natomiast z uwagi na strukturę własnościową dróg wewnętrznych oraz przyległych do nich miejsc parkingowych, użytkowanych przez mieszkańców osiedla Wolne Miasto - wyjaśnia Magda Zaborowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Należy także nadmienić, że w toku prac nad planem pięć lat temu dwukrotnie wykładano do publicznego wglądu jego projekt. Nie wpłynęły jednak żadne uwagi dotyczące połączenia terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie (obecnie m.in. osiedle Wiśniowa Aleja) z ul. Cedrową.

  • Obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z 2019 r. Kropkami zaznaczone są powiązania piesze między osiedlami (terenami inwestycyjnymi).
  • Nieaktualny plan zagospodarowania z 2007 r. Brak tutaj nawet powiązań pieszych.
  • Nieaktualny plan zagospodarowania z 1999 r., który przewidywał zabudowę ekstensywną.

Wcześniejsze plany również bez połączenia drogowego



Takiego połączenia - równoległego do Trasy W-Z (al. Armii Krajowej) - nie znajdziemy także we wcześniej obowiązujących planach: 
  • z 2007 r., który w bardzo liberalny sposób regulował zabudowę, wskazując jedynie na potrzebę odsunięcia jej od "wuzetki" ze względu na uciążliwość hałasową oraz planowaną budowę bezpośredniego zjazdu z ul. Cedrowej w Trasę W-Z oraz linii energetycznej wysokiego napięcia,
  • z 1999 r., w którym zamiast osiedla Wolne Miasto przewidywano zabudowę ekstensywną - jednorodzinną z dość "zawiłym" układem drogowym, ale również bez drogi równoległej do Trasy W-Z.

W planie z 1999 r. wskazane było połączenie piesze między osiedlem jednorodzinnym a kolejnymi terenami w kierunku zachodnim. W 2007 r. zrezygnowano z takich zapisów, zaś jedynym "gwarantem" przejścia była rezerwa pod linię energetyczną wysokiego napięcia wraz z pasem zieleni wzdłuż "wuzetki".

Deptak na osiedlu Wolne Miasto nie powstał jako element planu zagospodarowania, lecz z inicjatywy dewelopera. Deptak na osiedlu Wolne Miasto nie powstał jako element planu zagospodarowania, lecz z inicjatywy dewelopera.

Wymagane wyłącznie połączenie piesze między osiedlami



Dopiero w obowiązującym planie wyznaczono dwa przejścia między osiedlami w formie "zalecanych lokalizacji ciągów pieszych", które jednak w praktyce pokrywają się w znacznej mierze ze zrealizowanym i jeszcze powstającym układem komunikacyjnym.

Co istotne, w obowiązującym planie z 2019 r. (i żadnym wcześniejszym) nie ma uwzględnionego deptaka przez osiedle Wolne Miasto. Istnienie tej przestrzeni nie jest wymuszone planem, lecz własną inicjatywą dewelopera.

  • Skrzyżowanie ul. Czereśniowej (w lewo) z Kartuską.
  • Ulica Czereśniowa.
  • Ulica Czereśniowa.
  • Nowy odcinek ul. Czereśniowej - dojazdowy do os. Wiśniowa Aleja.

Układy drogowe osiedli na zupełnie innej wysokości



Układy drogowe obu osiedli zostały zaprojektowane na zupełnie innych wysokościach (rzędnych), więc nawet ewentualne porozumienie między deweloperami, wspólnotami mieszkaniowymi oraz/i miastem nie pozwoli na budowę drogi z osiedla Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej.

Dojazd do osiedla Wiśniowa Aleja będzie zapewniony przez ul. Czereśniową oraz jej nowy odcinek (przedłużenie) w kierunku Trasy W-Z.

- Założenia planu uwzględniają konieczność realizacji ul. Czereśniowej w zupełnie nowych parametrach niż funkcjonujący obecnie ciąg pieszo-jezdny, czyli o przekroju jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i chodnikami - dodaje przedstawicielka BRG.
Alternatywny dojazd z os. Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej przewidziano przez ogrody działkowe. Ta inwestycja nie jest jednak przewidziana do realizacji w najbliższych latach. Alternatywny dojazd z os. Wiśniowa Aleja do ul. Cedrowej przewidziano przez ogrody działkowe. Ta inwestycja nie jest jednak przewidziana do realizacji w najbliższych latach.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (238)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

ERES Annual Conference

600 - 2200 zł
konferencja

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33950 zł/m2
Gdynia Orłowo
24050 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23500 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22200 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
30350 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
20450 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16750 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16500 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15800 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane