- 1 Pomysły na zmianę centrum Brzeźna (64 opinie)
- 2 Jak może wyglądać tunel pod Motławą? (189 opinii)
- 3 Kredyt na 2 proc. ma spore ograniczenia (155 opinii)
- 4 Basen we Wrzeszczu: poznaliśmy projekt (232 opinie)
- 5 Meble na bardzo mały balkon (48 opinii)
- 6 Postoczniowe tereny bardziej "stoczniowe' (78 opinii)
Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i lokalny rynek na Morenie
W cyklu dotyczącym dzielnic Gdańska prezentujemy planowane przez Biuro Rozwoju Gdańska i ważne dla lokalnych społeczności zmiany w przestrzeni. Dwa tygodnie temu przedstawiliśmy opracowanie dla Przeróbki - Nabrzeża Szyprów. Dzisiaj prezentujemy propozycje dla rejonu ul. Piecewskiej na Morenie (Pieckach-Migowie) , gdzie dominować będzie zieleń oraz lokalny niewielki rynek przy pawilonie handlowym. W styczniu opiszemy rejon tzw. Zielonego Stawu przy ul. Potęgowskiej
.
Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.
W rejonie ul. Piecewskiej do opracowania GPL wskazano obszar między przychodnią zdrowia
Celami społecznymi są w tym przypadku przede wszystkim: stworzenie miejsca integracji mieszkańców z uwzględnieniem funkcjonowania Domu Sąsiedzkiego, siedziby rady dzielnicy oraz obiektów handlowo-usługowych.
Ponadto zwrócono uwagę na znaczenie historyczne Dworu Uphagena wraz z dawnym parkiem (obecnie nieurządzonym i zaniedbanym terenem zieleni).
Piecewska dla pieszych i ryneczek przy pawilonie handlowym
Najważniejszym elementem pod względem organizacji ruchu są zmiany na ul. Piecewskiej, gdzie przewiduje się budowę progów zwalniających w formie wyniesionych przejść dla pieszych - wskazano trzy takie lokalizacje: dwie w pobliżu pawilonu handlowego oraz jedną przy przychodni.
Przestrzeń przed pawilonem handlowym powinna zmienić się w strefę pieszą określoną jako "mały rynek". Jako preferowane zagospodarowanie wskazano np. niewielki plac z możliwością prowadzenia drobnego handlu lokalnego.
Ponadto postuluje się zachowanie terenów zieleni pomiędzy blokami bez wprowadzania nowej zabudowy.
Nowy-stary park oraz zieleń na skarpie przy przychodni
Zgodnie z wytycznymi GPL należy przywrócić wspomniany dawny park przy Dworze Uphagena
Ostatnim z terenów zieleni wskazanym w opracowaniu jest... skarpa i zaplecze przy przychodni. W jaki sposób urbaniści zamierzają urządzić tutaj ogólnodostępną zieleń?
- Właścicielem tego terenu jest gmina, a wskazanie go jako terenu zieleni ogólnodostępnej do urządzenia było jednym z wniosków przedstawicieli Zarządu Rady Dzielnicy Piecki - Migowo - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska - Rada Dzielnicy brała czynny udział w opracowaniu wytycznych zawartych w karcie GPL. Konsultacje i dyskusje odbyły się podczas licznych spotkań z Zarządem Dzielnicy, jak i omówione zostały na posiedzeniu Rady Dzielnicy. Uwagi zgłaszane podczas tych spotkań zostały uwzględnione w wytycznych karty GPL. Rada Dzielnicy przyjęła też uchwałę, w której wskazała teren przy ul. Piecewskiej jako miejsce do analiz w ramach GPL.
Kto będzie utrzymywał zieleń? Biuro Rozwoju tylko wyznacza tereny
Czy takie zagęszczenie terenów zieleni będzie możliwe do utrzymania w należytym stanie estetycznym? Miasto w ostatnich latach szuka oszczędności m.in. na koszeniu trawników. Czy Biuro Rozwoju Gdańska podjęło się analiz finansowych pod tym kątem?
- Sporządzanie analiz utrzymania terenów zieleni, finansowanie jej wykonania oraz samo utrzymanie zieleni w mieście nie należą do kompetencji biura. Jest to kompetencja Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni - mówi dyrektor BRG.
Czytaj też:
- Niekoszenie traw będzie kontynuowane, ale na innych zasadach
- Zarastający nowy skwer na Przymorzu urządzony z Budżetu Obywatelskiego
Powiązania piesze z Rakoczego na terenach prywatnych
Cały zaproponowany układ terenów zieleni opiera się ponadto o liczne powiązania piesze (w tym do ul. Rakoczego
Dla terenu objętego opracowaniem nie ma również żadnego miejscowego planu zagospodarowania, który mógłby zagwarantować dalsze istnienie przejść między ulicami Piecewską a Rakoczego.
- Wytyczne zawarte w GPL są pewną wizją, w jaki sposób ta przestrzeń mogłaby funkcjonować docelowo w sposób właściwy w kontekście ruchu pieszego. Część powiązań już fizycznie istnieje, a jedno z nich jest realizowane przez prywatnego inwestora. Jeżeli zostanie w tym miejscu podjęty plan miejscowy, wskazane w karcie GPL powiązania zostaną zawarte w projekcie planu - zapewnia Edyta Damszel-Turek.
Należy jednak pamiętać, że w myśl zasady "prawo nie działa wstecz", przyjęcie planu po wcześniejszym przegrodzeniu przejścia np. murem, płotem (zgodnym z uchwałą krajobrazową) czy nową kubaturą nie może wymusić na właścicielu jego rozbiórki.
Czytaj tez: [Artykuł z 2016 r.] Jak planowane są polskie miasta? Uwarunkowania prawne
Widok z żurawia budowlanego na osiedlu Centralpark w 2015 r.
Miejsca
Opinie (91) 4 zablokowane
-
2020-12-24 08:47
morena
Morena super city
- 21 19
-
2020-12-24 09:10
powinna być opcja w ankiecie: (1)
Dobrej urbanistyki
- 45 2
-
2020-12-27 19:19
I likwidacji wszechobecnych miejsc do parkowania.
- 0 0
-
2020-12-24 09:18
Przede wszystkim powinien byc lepszy dobor mieszkancow (2)
Gle, nol, nba
- 42 11
-
2020-12-25 19:30
Co trzeba miec w glowie, aby sortowac ludzi (1)
na podstawie koloru skory, narodowosci, orientacji czy tablic rejestracyjnych?
- 9 2
-
2020-12-26 07:34
Odpowiem
Niewiele /nic
- 3 2
-
2020-12-24 09:24
To zmarnowana dzielnica. wybitnie nieprzyjazna. (1)
zwykła sypialnia, nic wiecej. szkoda. potencjał zmarnowany
- 40 14
-
2020-12-24 19:45
Tak, od 15 lat to sypialnia. Jak cały Gdańsk.
- 9 1
-
2020-12-24 09:49
Zawsze jak przejeżdżam przez Morenę (4)
to zastanawiam się, jak ludzie mogą chcieć mieszkać w takim okropnym otoczeniu. Jak można budować coś tak nieestetycznego. To samo dotyczy Chełmu i Oruni górnej..
- 44 34
-
2020-12-24 12:25
Niestety całkowita racja (2)
Przy wyżej wymienionych nawet Zaspa, Przymorze i Żabianka wydają się być całkiem niezłe.
- 11 27
-
2020-12-24 19:44
(1)
Ale pieprzysz głupoty!
- 14 7
-
2020-12-24 21:40
bardziej solę
pieprzę nieco rzadziej
- 6 8
-
2020-12-25 10:59
Jak mogą mieszkać
Okolica do poprawy, natomiast Morena ma najlepsze mieszkania, duże, kilkupokojowe, doświetlone, lazienki i wc oddzielnie, parkiety, duże balkony...Jeszcze Zaspa ma taki lepszy stadard.
To nie jest dzisiejszy developerski chów klatkowy na 30tu metrach- 13 4
-
2020-12-24 10:11
najpierw sprzedaż gruntów za jak największą kasę a później żądanie od prywatnych właścicieli by udostępnili pod ciągi
przecież to jest poronione
- 59 3
-
2020-12-24 10:30
Prywatne grunty... (2)
Czy nie można odkupić prywatnych gruntów.... I spokój do końca życia...
- 24 1
-
2020-12-26 20:39
kup
- 0 0
-
2020-12-27 19:21
Wywłaszczyć. Zresztą w mieście nie powinno być w ogóle prywatnej własności nieruchomości.
- 0 0
-
2020-12-24 11:09
Stare bloki na Morenie będą stały (9)
jeszcze bardzo długo, nie da się też ich przenieść, wyburzyć czy spowodować żeby zniknęły. Powinno się wobec tego chociaż przerobić elewacje na nowoczesne (kolorystyka, atrapy np. z ciemnych szyb, przeszklenia na balkonach) oraz bezpośrednie otoczenie tych budynków na wzór tego co robią dziś deweloperzy (piękne nasadzenia roślinne, ścieżki, ławeczki, parkingi i mała architektura). Bo teraz to wyglada jak obraz nędzy i rozpaczy. Nie tylko na Morenie, wszędzie gdzie te bloki stoją. Czasami gdzieś robi się murale, czasami coś się odnawia, ale potrzeba podejścia kompleksowego do tematu. Po takiej metamorfozie blok wyglada naprawdę dobrze. I nie trzeba tu odkrywać koła na nowo - wystarczy zobaczyć jak zrobili to Niemcy w dawnym DDR.
- 32 25
-
2020-12-24 11:22
obraz nędzy i rozpaczy to są te nowe osiedla bez żadnej przestrzeni (4)
- 19 7
-
2020-12-24 11:33
Fakt
" podziwiam" mieszkańców nowych "apartamentowców", balkon na przeciw balkonu, brak przestrzeni, sąsiad jest na bieżąco z życiem drugiego sąsiada....karton gips
- 29 4
-
2020-12-24 13:04
(1)
bo osiedla PRLu mają tę przestrzeń? mieszkańcy nowych osiedl mają chociaż gdzie zaparkować ;)
- 7 20
-
2020-12-27 19:22
No, zapraszam na spacer po Zaspie, Przymorzu, Żabiance, Suchaninie,
- 0 0
-
2020-12-25 01:19
Nie. Obraz nędzy i rozpaczy
to mrówkowce z obdrapanymi, szarymi ścianami, wymazanymi kibolskimi hasłami. Beznadziejne, malutkie balkoniki z powieszonymi szmatami na linkach, zaszczane klatki i windy, śmierdzące i ciemne korytarze, piwnice do których schodzisz z sercem w przełyku i gdzie wszystko już skradziono co miało jakąkolwiek wartość. Rozdeptana, pełna psich kup trawa w okół tej wspaniałej przestrzeni, upstrzonej zdewastowanymi placami zabaw, połamanymi ławkami na których młodzież krzyczy do siebie. Parkingami na których panuje off-road, głębokimi kałużami i zrytymi chodnikami, po których chodzi zakompleksiona patola marząca o atrakcjach i wypisująca bzdury w komentarzach pod artykułami o nieruchomościach, na które nigdy nie będzie ich stać. Strasząca wiecznie bańkami spekulacyjnymi, uwiązywaniem się kredytami do końca życia z mieszkaniem u bardzo niedobrego dewelopera, który śmiał wybudować na działce wartej kilkadziesiąt milionów złotych nowoczesne osiedle zamiast... skwerku.
- 10 10
-
2020-12-24 21:07
To co robią deweloperzy to zabójstwo urbanistyki!
Gdyby deweloperzy projektowali miasto, żadnego turysty byście nie zobaczyli!
- 19 0
-
2020-12-25 11:44
Bzdura. Bloki upstrzone w ciapki, plamki i kwadraty- dramat. (2)
Pewnie takie ciapki masz w domu. Surowa forma budynku jest często lepsza niż pokolorowana w kolory disco- polo. Tak jak falowce schrzanili malując w odcieniach żółci i czerwieni. Falowce były ładne w swojej pierwotnej czystej formie- białe z czarnymi elementami (barierki). Że coś jest kolorowe to nie zawsze znaczy że jest ładne.
- 13 3
-
2020-12-25 12:32
Jeśli to do mnie (1)
to nigdzie nie pisałem o plamkach i ciapkach.
Jestem wrogiem kolorowej tandety. Najładniejsze są dla mnie po prostu białe elewacje z elementami drewna lub stylowej cegły lub odcieniami czerni i szarości i szkła, z którymi świetnie komponuje się zieleń. Dotyczy to bloków, kamienic czy zwykłych, jednorodzinnych domów.- 5 0
-
2020-12-27 19:23
Odnowić tak, ale tylko przywracając pierwotny, projektowany wygląd. Nie róbmy z brutalizmu postmodernizmu!
- 0 0
-
2020-12-24 12:08
Lokalny rynek.To mi się podoba.
A na Chełmie zarząd spóldzielni usilnie dąży do zlikwidowania rynku i postawieniu kolejnego bloku.
- 23 3
-
2020-12-24 14:00
Parkowanie na Piecewskiej (8)
Ulica Piecewska na calej dlugosci jest zastawiona samochodami. Poniewaz jest jednokierunkowa wielu kierowcow parkuje na trawnikach, chodnikach, przejsciach dla pieszych oraz zastawia wjazdy. Przy lewoskrecie w Rakoczego czesto stoja zaparkowane samochody jednym kolem na chodniku , jednym na jezdni blokujac pas do skretu w lewo, stwarzajac ryzyko kolizji ze skrecajacymi w prawo. Proponuje aby oprocz wszystkich wspomnianych artykule bardzo dobrych zmian rozwiazac kwestie chaosu parkowania na Piecewskiej. Tym bardziej , ze wkrotce oddane do zamieszkania wiezowce Hossy i przybedzie kilkaset samochodow!!
- 50 1
-
2020-12-24 21:10
To jest przykład cudownej wizji rozbudowywa miasta! (1)
Nowe osiedla jak rak wdzierają się w przestrzeń doskonałe zaprojektowanych osiedli przedwojennych i tych z PRLu. Bo za komuny budowano dla ludzi, a teraz buduje się dla kasy, aby tylko więcej wycisnąć!
- 22 1
-
2020-12-25 06:54
Ale jakis planista z miasta na takie zmiany planow przeciez pozwolil?
Ktos jest za to z imienia i nazwiska odpowiedzialny.Jakis slup z urzedu miasta!
- 10 0
-
2020-12-25 11:47
A dlaczego? Bo cudowni włodarze naszego miasta sprzedali grunt na wyspie i postawili wieżowce... (5)
- 7 2
-
2020-12-25 17:27
A dlaczego? (4)
Bo w dzielnicy gdzie jest tramwaj, PKM i dużo autobusów w każdy rejon miasta trzeba mieć statystycznie na rodzinę: 1 auto dla męża, 1 dla żony, 1 suv rodzinny i jeszcze służbowe. To potem jest parkowanie na trawnikach, bo przecież "miasto musi mi dac miejsce parkingowe"
- 6 4
-
2020-12-25 19:37
Tramwaj jedzie dwa razy wolniej do wrzeszcza niz auto w szczycie i w korku. (3)
Autobus jezdzi co 20min, a z dojsciem na przystanek i czekaniem to srednio 40min, aby dostac sie do wrzeszcza, a pkm srednio jezdzi co godzine. Ponza tym przystanki bretowo i jasien sa w polu. Samo dostanie sie do pkm to okolo 15min, chyba ze mieszka ktos w alfa park. Jeszcze jakies pomysly, jak dojechac do wrzeszcza w 20min w szczycie z okolic bulonskiej?
- 7 3
-
2020-12-26 12:47
(1)
A hulajnoga elektryczna lub rower? Do wrzeszcza w 10 min
- 0 1
-
2020-12-27 11:26
Już widzę panie Halinke na hulajnodze zoltodziobie....LOL
- 0 0
-
2020-12-27 19:25
To zamiast kupować balchosmroda trzeba bombardować Miasto petycjami o poprawę działania komunikacji miejskiej!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.