- 1 Sprawa zniszczonych kafli umorzona (152 opinie)
- 2 Postoczniowe tereny bardziej "stoczniowe' (53 opinie)
- 3 Nowy budynek na wjeździe do Śródmieścia (50 opinii)
- 4 Sopocki Haffner w sieci Dobry Hotel (24 opinie)
- 5 Plan miejscowy dla części Łostowic (105 opinii)
- 6 10 lat temu Riviera stała się Rivierą (152 opinie)
Dzielnice - wizje przestrzeni. Zmiany przy największym falowcu na Przymorzu
Utworzenie brakujących przejść przez ul. Obrońców Wybrzeża, poprawa jakości terenów zieleni oraz elementów małej architektury w obrębie pawilonu handlowego - to postulaty zawarte w opracowaniu Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla Przymorza w rejonie najdłuższego falowca. Dwa tygodnie temu prezentowaliśmy ustalenia dla Suchanina, a za kolejne dwa napiszemy o rejonie zbiornika retencyjnego Wielkopolska
na Łostowicach.
Ewentualną zmianą na wielką skalę będzie budowa trasy tramwajowej przez ul. Obrońców Wybrzeża, co wymusi daleko idące przekształcenia w tzw. w pasie drogowym. Realizacja takiej trasy jest w pełni dopuszczona w GPL z zastrzeżeniem, aby zrealizować tzw. zielone torowisko.


Jeżeli nie tramwaj, to skwerki rekreacyjne z retencją
Gdyby jednak w najbliższym czasie nie doszło do budowy nowego układu tramwajowego ani poszerzenia ul. Obrońców Wybrzeża o drugą nitkę jezdni, w GPL zawarto pomysł wykorzystania terenu zieleni pod "skwerki rekreacyjne" z ukształtowaniem terenu i nasadzeniami roślinności, które pozwolą na retencję wody.
Nowe przejścia dla pieszych przez ul. Obrońców Wybrzeża
W obrębie jezdni ul. Obrońców Wybrzeża opracowanie GPL zawiera postulat wyznaczenia dwóch przejść dla pieszych. Najważniejsze z nich zaproponowano na wysokości przejścia przez pawilon handlowy i pod falowcem, a w szerszym ujęciu - na przedłużeniu deptaka rozciągającego się przez cały obszar Przymorza Wielkiego.
Drugie z przejść proponuje się wyznaczyć na wysokości komisariatu Policji (a właściwie "przenieść" o kilkanaście metrów istniejące przejście w stronę plaży) z myślą o jego przedłużeniu w otoczeniu nowych nasadzeń drzew w kierunku ul. Przymorze Wielkie oraz Jagiellońskiej.
Oba przejścia należy wykonać w formie wyniesionej na całej długości zamiast obecnie zastosowanego rozwiązania ul. Obrońców Wybrzeża, czyli montażu progów zwalniających w formie tzw. poduszek berlińskich.
- Dokładna lokalizacja przejść dla pieszych będzie wskazana na etapie projektu układu drogowego ulicy, nad którym trwają obecnie prace w ramach projektu tzw. Zielonego Bulwaru [wraz z budową trasy tramwajowej - dop. red.]. Opracowanie zostało przekazane jako wytyczne do tego projektu - dodaje Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej BRG.
Plac z zielenią i małą architekturą przed pawilonem handlowym
Po stronie pawilonu handlowego w ramach opracowania GPL pojawił się pomysł doposażenia tej przestrzeni o nowe elementy małej architektury celem wykreowania niewielkiego placu.
Czy ta przestrzeń nie będzie jednak zbyt wąska dla takiej funkcji?
- W rozumieniu karty GPL "plac" jest pojęciem szerokim. Ma on spełniać funkcje integrujące lokalną społeczność, przestrzenią, gdzie można się zatrzymać i spędzić czas, natomiast kompozycyjnie ma tworzyć spójną całość - wyjaśnia Błaszkowska. Istotne jest, aby na tym odcinku chodnik i obszar przed pawilonem były projektowane razem, a zieleń miała funkcję integrującą poziomy wysokościowe, np. dzięki murkom oporowym z siedziskami. Istnieje wiele możliwości rozwiązań szczegółowych, dzięki którym przestrzeń, nawet wąska, może być atrakcyjna i funkcjonalna.
Poprawa przejścia przez falowiec i pawilon handlowy
Bardzo istotnym elementem jest także "uczytelnienie" przejścia przez pawilon i falowiec - obecnie jest ono zastawione zaparkowanymi pojazdami, co wpływa negatywnie nie tylko na estetykę powiązania pieszego ciągnącego się przez całe Przymorze, ale również na bezpieczeństwie ruchu - pieszy wychodzi wprost zza aut na jezdnię.
Od strony falowca na pawilonie handlowym zaproponowano ponadto wykonanie niewielkiego muralu jako elementu uzupełniającego małą architekturę oraz zieleń.
Rada Dzielnicy w obronie czterech miejsc postojowych
Opracowanie GPL było konsultowane z lokalną Radą Dzielnicy jesienią 2021 r. Rada Dzielnicy Przymorze Wielkie przyjęła opracowanie uchwałą w listopadzie 2021 r.
Radni pozytywnie ocenili pomysł poprawy przejścia przez budynek pawilonu i falowca, przy czym mieli zastrzeżenia w zakresie likwidacji miejsc postojowych na rzecz wygody pieszych.
- Postulatem warunkującym pozytywną opinię Rady w tym zakresie było odtworzenie przynajmniej czterech miejsc postojowych, likwidowanych na rzecz utworzenia przejścia od budynku falowca do pawilonu usługowego, co zostało uwzględnione. We wcześniejszej wersji opracowania GPL proponowane przejście było szersze - informuje przedstawicielka BRG.

Gdańskie Przestrzenie Lokalne (w skrócie GPL)
Gdańskie Przestrzenie Lokalne to opracowania przygotowywane przez Biuro Rozwoju Gdańska docelowo dla ponad stu lokalizacji na terenie całego miasta.
Miejsca te mają być bezpieczne, łatwo dostępne oraz integrujące lokalną społeczność niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stopnia sprawności fizycznej jej członków.
Ich lokalizacja jest dobierana w taki sposób, aby stworzyć spójną sieć powiązaną z terenami zieleni, centrami usługowymi i transportem zbiorowym.
Materiały przygotowane przez Biuro Rozwoju Gdańska mogą okazać się szczególnie pomocne przy realizacji zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego, wydatkowaniu środków finansowych rad dzielnic oraz sporządzeniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Mapa inwestycji
Zależy Ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-03-21 09:43
deptak Przymorski (6)
Ciąg pieszy deptak ciągnący się przez całe Przymorze Wielkie - już dawno zaniechano tej idei urbanistycznej aż stała się nieczytelna w przestrzeni, zabudowano stopniowo jego fragmenty (m.in. częściowo na nim powstała Galeria Przymorze i Decathlon z parkingami). To był nieregularny falisty deptak z okrągłymi klombami po środku, widoczny jeszcze po
Ciąg pieszy deptak ciągnący się przez całe Przymorze Wielkie - już dawno zaniechano tej idei urbanistycznej aż stała się nieczytelna w przestrzeni, zabudowano stopniowo jego fragmenty (m.in. częściowo na nim powstała Galeria Przymorze i Decathlon z parkingami). To był nieregularny falisty deptak z okrągłymi klombami po środku, widoczny jeszcze po drugiej stronie falowca przy klubie osiedlowym, a za Kołobrzeską koło przychodni i dalej w stronę Opolskiej, w drugą stronę ocalał fragment za Galerią Przymorze w stronę Jagiellońskiej. W okolicach falowca na Obrońców Wybrzeża deptak wchodził w bardzo szerokie niegdyś przejście pod falowcem na wysokości wjazdu do centrum handlowego i stacji benzynowej, a nie w to wąskie, które potem jest kontynuowane przejściem pod pawilonem handlowym z poczta i biblioteką.
- 73 4
-
2023-03-21 12:20
Władze miasta postawiły na beton (1)
- 12 1
-
2023-03-21 12:31
tak bo miast składa się z drzew trawy i rowerów, a beton to tylko w bajkach
- 7 6
-
2023-03-21 14:39
Zgadza się.
Teraz te same urzedy proponuja niby rewolucje?
- 6 1
-
2023-03-21 18:09
Nowe falowce były pięknie zaprojektowane wraz z okolicą.
- 8 1
-
2023-03-22 08:40
jeśli Deptak to Żabianka jest niedoścignionym wzorem... (1)
- 2 5
-
2023-03-26 08:11
Fontanna odnowiona?
- 0 1
-
2023-03-21 11:26
(5)
Absolutnie nie można poszerzać tej ulicy bo to wygeneruje większe korki. Należy jak najszybciej wybudować tan linię tramwajową oraz ścieżki rowerowe.
- 34 79
-
2023-03-21 11:59
Nic nie psuć na siłę.
- 10 3
-
2023-03-21 12:03
(1)
znow madrala od zwezania drog. wciskacie nam kit jak pisowcy. to miasto trzeba zdrenowac!
- 13 6
-
2023-03-21 17:00
Gdańsk, Warszawa, Poznań, Kraków ...
...tam robią ten cyrk ze zwężaniem ulic, drogami rowerowymi i in bzdurami, a tam pis nie rządzi, ale po***paprańcy.
- 11 3
-
2023-03-21 12:45
Fleming tam sa drogi rowerowe gdybys miał mózg to bys to widział ze sa na zdjeciach i wlasnie je chca zlikwidowac (1)
nie mieszkaqsz tam a sie odzywasz. A tramwaj tam wciskany jest na siłe Buspa pas jest najlepszym rozwiazaniem wmiescie i odblokowuje korki gdy jest potrzebny
- 9 7
-
2023-03-22 13:18
Bzdura
W zeszłym roku została puszczona ścieżka wzdłuż ulicy! Ścieżka przy chodniku z kostki jest zbędna
- 1 0
-
2023-03-21 08:58
Kto to wymyślił? (25)
Trasa tramwajowa? Po co? Gdzie by to miało jechać? Wymagałoby to przebudowy całego odcinka do Hallera jeśli dobrze rozumiem? Autobus 148 świetnie sobie radzi. Przesuwanie przejść dla pieszych? Ludzie macie przejście 30 metrów obok, czy to logiczny wydatek przesuwanie go o tak mały dystans? Jedyna słuszna zmiana (jeżeli jakakolwiek jest naprawdę potrzebna) to trochę więcej zieleni
- 160 54
-
2023-03-21 09:03
samochody najważniejsze. wiadomo.
kupa blachy ważniejsza niż człowiek! samochodoze można leczyć.
- 25 29
-
2023-03-21 09:20
Tramwaje nie stoją w korkach (3)
są dużo lepsze od autobusów. Przejścia dla pieszych - im więcej tym lepiej, chodzi tylko o bezpieczeństwo, bo piesi już w tej chwili mogą tam przechodzić przez jezdnię dzięki zmianom w przepisach (sprawdź sobie przejście sugerowane). Fajnie byłoby jeszcze ogarnąć to dzikie parkowanie na wysokości skrzyżowania ze starą Dąbrowszczaków.
- 29 29
-
2023-03-21 09:26
Hałas 2 x większy
- 22 15
-
2023-03-21 09:51
stoja w tramwajowych korkach i jeden nie moze innego minac, to rozwiazanie z 20 wieku
- 21 15
-
2023-03-21 10:21
popierwsze stoja wkorkacj i same je tworza jeden zepsuty tramwaj blokuje wszyskie na lini !Dzien bez awari tramwaju to dzien
- 15 12
-
2023-03-21 09:26
Informuję że tam gdzie jeździ tramwaj, ludzie płacą większe podatki
Może pogonić Babe Du?
- 13 8
-
2023-03-21 09:55
Tramwaj niema zadnych zalet w miescie jest wrecz szkodnikiem autobus z buspasem jest najlepszy i popierwsze bezawaryjny i tanszy (2)
- 15 29
-
2023-03-21 11:07
do szkoly dziecko! (1)
- 10 7
-
2023-03-21 12:34
Ty nie jestes nawet na poziomie umysłowym dziecka
- 2 4
-
2023-03-21 10:51
(6)
Tramwaj z Hallera na Przymorze to jest tylko kwestią czasu. Od wiosny do Jesieni przejazd trasy autobusem to walka o przetrwanie z racji ogromnych korków, generowanych przez stonkę wjeżdżająca na ten teren przez tunel, lub wracająca przezeń. Problem będzie się pogłębiać, wraz z rozmachem betonowania pasa nadmorskiego. Przecież warszafka wszędzie się pcha autem, więc będzie tylko gorzej. A tramwaj byłby dobra alternatywa.
- 23 11
-
2023-03-21 12:25
trzeba zrobić buspas a nie torowisko - będzie taniej, ciszej i wygodniej
- 12 8
-
2023-03-21 12:36
jak alternatywą dzbanku bus pas zajmuje mniej miejsca niz tory tramwajowe kosztuje mniej wykonuje sie szybciej (1)
z bus opasa korzystaja karetki policja i straz pozarana a po torach jedzie tylko tramwaj raz ze kosztuje to 100razy wiecej to jeszce awaria tramwaju praktycznie co dziennie hałas itp
- 10 5
-
2023-03-21 14:01
ale macie bół d**y o ten hałas. tak przeszkadza to się wyprowadzcie z miasta.
- 6 8
-
2023-03-21 12:40
Ta "walka o przetrwanie" to raptem 5 minut stania w korku.
- 3 4
-
2023-03-21 14:01
jaka warszawka? poprzednia ciepła niedziela, zawalone wszystko, wszystko na trojmiejskich blachach. szkoda, ze ludzie nie moga wybrac komunikacji czy roweru. wiec komunikacja dojechac w niedziele bylo mega ciezko, bo leniuszki musialy podjechac autem nad morze....
- 7 2
-
2023-03-22 08:34
Tylko tramwaj,popieram!
- 2 2
-
2023-03-21 11:03
Jak to kto
osiedlowi terrorysci
- 7 3
-
2023-03-21 11:56
(3)
Autobus kiepsko sobie radzi bo jedzie tylko aktualnie do pck
- 6 3
-
2023-03-21 12:37
Kiepsko jest s z twoim rozumem tam sa 2 linie autobusowe (2)
- 3 7
-
2023-03-21 14:03
a druga to ta która co jeździ co godzinę do wrzeszcza? hahaha no to jest świetna linia
- 5 4
-
2023-03-22 08:35
Autobusy stoją w korkach,a powinny mieć pierwszeństwo.
- 0 1
-
2023-03-21 12:42
Tu nie chodzi o to czy przesunięcie przejścia dla pieszych jest potrzebne tylko o to kto i ile za to może zarobić. Projekt pewnie z milion złotych będzie kosztował, a realizacja kolejne dwadzieścia.
- 12 1
-
2023-03-21 13:59
chyba nie jeździsz autobusem na tej trasie, pozdro xd
- 6 0
-
2023-03-22 13:19
Kiedyś był chyba plan, żeby puścić ten tramwaj w kierunku Jagiellońskiej i dalej kierunek Jelitkowo/oliwa
- 2 0
-
2023-03-26 08:09
Dojazd do Nowej Letnicy pociągną?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.