Wiadomości

stat

Funkcjonalny pokój dziewczynki w wieku szkolnym

Koncepcja pierwsza. Antresola z miejscem do spania nie będzie pełnowymiarowa w pomieszczeniu o wysokości 240 cm, jednak w przypadku dziecka doskonale spełni rolę miejsca do spania i zabawy. Takie rozwiązania pozwalają efektywnie wykorzystać cenne centymetry kwadratowe "w pionie".
Koncepcja pierwsza. Antresola z miejscem do spania nie będzie pełnowymiarowa w pomieszczeniu o wysokości 240 cm, jednak w przypadku dziecka doskonale spełni rolę miejsca do spania i zabawy. Takie rozwiązania pozwalają efektywnie wykorzystać cenne centymetry kwadratowe "w pionie".

Przystępując do aranżacji pokoju dziecka warto rozważyć, czy będzie to tylko sypialnia, pokój do odrabiania lekcji, bawialnia, a może połączenie wszystkich tych opcji? Najczęściej konieczna jest multifunkcjonalność, czyli stworzenie pokoju do nauki, spania i zabawy.



Kształt i wymiary pokoju dziewczynki.
Kształt i wymiary pokoju dziewczynki.
Nad tym, jak pomieścić w jednym pomieszczeniu cały program funkcjonalny konieczny dla dziecka, które niebawem zacznie chodzić do szkoły zastanawia się pani Ewelina.

- Niestety pokój córki jest mały, nieustawny. Myślałam o łóżku na antresoli, a pod nią by były jakieś fotele czy pufy, ale chyba pokój jest zbyt niski (2.40 m), poza tym wydaje mi się, że to zbytnio zagraci - napisała w liście do redakcji czytelniczka. - Chciałabym, żeby córka miała miejsce i do zabawy i do nauki, żeby mogła sobie usiąść z koleżankami. Mała, jak to w tym wieku uwielbia tańczyć i stroić się, najlepiej przed lustrem.

Córka pani Eweliny ma 5 lat, w przyszłym roku idzie do szkoły. W pokoju przydałoby się więc biurko, a ponadto szafa na ubrania i miejsce na zabawki, przy czym najlepiej, aby nie były to otwarte półki.

W tej chwili pokój jest biały, przedzielony mniej więcej na pół szerokim (70 cm) różowo-buraczkowym pasem idącym od podłogi przy drzwiach, przez sufit i kończącym się na ścianie przy oknie.

- Jest też różowy filcowy żyrandol w motylki. Przynajmniej przez jakiś czas chcielibyśmy zachować tą kolorystykę. Podłoga jest jasna, świerkowa, z długich desek. Mamy też fioletowo-szary, rozsuwany tapczanik, którego na razie również nie chcemy się pozbywać - opisuje wyposażenie pokoju pani Ewelina.

Dwie koncepcje urządzenia tego wnętrza oraz garść istotnych porad dla czytelniczki przygotowała Dominika Batogowska z Pracowni Projektowej Denika.

Koncepcja pierwsza
Rodzice zażyczyli sobie, aby w pokoju zastosowano kolor różowy. Aby nie tworzyć z pokoju "sklepu z cukierkami", róż potraktowano jako dodatek. Ściany w szarym, stonowanym kolorze, nadają szlachetności i są doskonałym tłem dla różowych elementów. Dodatkowo, gdy dziecko podrośnie, wyjdzie z etapu lalek, podmiana samych elementów sprawi, że pokój zmieni charakter. Świetne rozwiązanie dla praktycznych osób.

Wprowadzenie wielu mebli do niewielkiego, wielofunkcyjnego pokoju, przeładuje go. Dobrym rozwiązaniem jest więc zabudowa w pionie. Projektowane pomieszczenie ma 240 cm wysokości. Wstawienie łóżka na antresoli jest rozwiązaniem, które pozwoli zagospodarować przestrzeń nad i pod łóżkiem. Trzeba mieć jednak świadomość, że przy takich wysokościach nie uzyska się pełnej funkcjonalności. 80-100 cm nad łóżkiem (zakładając, że będzie ono służyło jedynie do spania) w zupełności wystarczy. Pod łóżkiem pozostaje 130-150 cm i wystarczy to na miejsce do zabaw.
W strefie nocnej dookoła łóżka zastosowano tzw. miękkie ściany. Sprawią, że miejsce stanie się bardziej przytulne, a z praktycznego punktu widzenia dziecko będzie miało cieplej i miękko od ściany.

W pokoju na ścianie wymalowana jest aktywna tablica. Można po niej rysować i spełnić się artystycznie. Z perspektywy wystroju to niepowtarzalny element, który tworzy indywidualny styl. Kształty i kolory na tablicy stworzone przez dziecko to kolejny element wystroju. Do pary z tablicą pod antresolą umieszczona jest tapeta do kolorowania. Takie dodatki i sztuczki sprawiają, że pokój zaczyna żyć, a dziecko chętniej spędza w nim czas - w końcu samo przyłożyło kredkę do jego urządzenia.

Projekty prezentowane w katalogach często pozbawione są mebli na ubrania i zabawki, wyglądają wtedy przestronniej.
Jednak, jeśli w mieszkaniu nie ma garderoby, rzeczy przechowywać trzeba przecież w pokoju. Tutaj komoda z kolorowymi szufladami oraz szafa ubraniowa bez problemu zaspokoją potrzeby dziecka. W komodzie znajdują się posegregowane zabawki, do których jest łatwy dostęp. Szafa z ubraniami z zewnątrz ma kolorowe wstawki, które są kolejnym dodatkiem i przełamują szary kolor ścian. Zamiast kolorowych wstawek, można użyć lustra. Optycznie powiększy pokój i pozwoli młodej damie w przygotowaniu się do szkoły/przedszkola.

Dziewczęcy klimat pokoju tworzą dodatki: lampa-królik, kolorowe lampiony pod antresolą, pufy.


Koncepcja druga
W drugiej koncepcji nawiązaliśmy do naturalnej podłogi-desek świerkowych, wykorzystaliśmy motyw surowego drewna - sklejki na meblach.

Ponieważ rodzice chcieli zostawić kolorystykę ścian w tonacji białej, ociepliliśmy pokój drewnianymi dodatkami pozostawiając kolor różowy jako dodatek. Dzięki takiemu trikowi zmiana stylistyki pokoju będzie ułatwiona, kiedy nadejdzie taka potrzeba. Na dzień dzisiejszy nie ma tu wrażenia przeładowania; pojawiający się w umiarkowanej ilości róż jest nie dziecinny a dziewczęcy.

W tej koncepcji "zeszliśmy na ziemię" - łóżko stoi na podłodze i pełni funkcję sypialną w nocy i rolę kanapy w ciągu dnia. Aby maksymalnie wykorzystać zajmowaną przestrzeń - polecamy zastosowanie łóżka z szufladą- zyskujemy kolejne miejsce na przechowywanie.

Dzięki wprowadzeniu mebla narożnego - szafy, zaoszczędziliśmy dużo miejsca w przestrzeni pokoju. Zabawki znajdą swoje miejsce na półkach i w szufladach pod siedziskami.

W tej wersji biurko przenieśliśmy bezpośrednio pod okno, zyskaliśmy maksymalne doświetlenie stanowiska pracy oraz uzyskaliśmy naturalny obraz - przynoszący ukojenie podczas wysiłku intelektualnego.


Pomieszczenia dla dzieci kojarzą się zwykle z żywymi kolorami, tak przecież wyglądają wszystkie place zabaw czy sklepy z zabawkami. Mocne, ciepłe kolory są miłe dla oka i na pewno spodobają się dziecku. Jednak zastanówmy się lepiej nad takim rozwiązaniem. Sen wymaga spokoju, a nauka koncentracji. Multum kolorów jest dobre podczas zabaw, pobudza, przyciąga uwagę, dodaje energii. Podczas nauki przeszkadza, dokładnie z tych samych powodów. Dzieci nie potrzebują dodatkowych bodźców wzrokowych, gdy śpią, czytają lub odrabiają lekcje.

Do ożywienia pomieszczenia lepiej stosować dodatki:
kolorowe zabawki, ramki na zdjęcia, półki itd. Nie dominują w pokoju, ale ożywiają go, dodając charakteru oraz sprawiając, że nie będzie nudnym pomieszczeniem.

Na pewno część rodziców rozważa tematyczną aranżację pokoju dziecięcego. Jest to na pewno spełnienie marzeń dziecięcych - przeniesienie się w krainę baśni, pomalowanie ścian na multum kolorów, wymalowanie ulubionych bohaterów baśniowych, bądź utworzenie statku pirackiego, czy pałacu rodem z krainy lodu.

Polecamy również i takie aranżacje! Należy tylko pamiętać, że dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym dopiero kształtują swój gust i upodobania, często je zmieniają, dlatego trzeba się liczyć z możliwością przearanżowania danej przestrzeni co jakiś czas, aby dziecko czuło się komfortowo w swojej oazie.

Wydaje się także zasadnym urządzanie pokoju zgodnie z zainteresowaniami dziecka, które należy wzmacniać i rozwijać, czyli pokój muzyka z instrumentem, bądź miejscem do przechowywania instrumentów, nut, słuchania muzyki; pokój żeglarza, pływaczki z motywami żeglarskimi, wzorami węzłów, czy pokój baletnicy albo tancerza - z miejscem do trenowania i rozwijania pasji...

Jak przy każdej przestrzeni należy tworzyć indywidualny klimat oraz charakter dopasowany do danego użytkownika oraz jego upodobań, z tym że w przypadku pokojów dziecięcych jest to zadanie o wiele trudniejsze, gdyż taki użytkownik oczekuje spektakularnych efektów.

Kilka zasad dotyczących urządzania pokoi dziecięcych:
- biurko staramy się ustawiać pod oknami, co gwarantuje dopływ naturalnego światła,
- miejsce do nauki powinno być stonowane, zbyt wiele bodźców wzrokowych rozprasza uwagę,
- gusta i zainteresowania dzieci szybko się zmieniają, stosowanie kolorowych dodatków tworzących charakter pomieszczenia jest prostsze i łatwiej je wymienić,
- dziecko uczestnicząc w tworzeniu swojej przestrzeni, lepiej się w niej odnajdzie i chętniej będzie w niej przebywać.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (16)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.