Funkcjonalny pokój dziewczynki w wieku szkolnym

Koncepcja pierwsza. Antresola z miejscem do spania nie będzie pełnowymiarowa w pomieszczeniu o wysokości 240 cm, jednak w przypadku dziecka doskonale spełni rolę miejsca do spania i zabawy. Takie rozwiązania pozwalają efektywnie wykorzystać cenne centymetry kwadratowe "w pionie".
Koncepcja pierwsza. Antresola z miejscem do spania nie będzie pełnowymiarowa w pomieszczeniu o wysokości 240 cm, jednak w przypadku dziecka doskonale spełni rolę miejsca do spania i zabawy. Takie rozwiązania pozwalają efektywnie wykorzystać cenne centymetry kwadratowe "w pionie".

Przystępując do aranżacji pokoju dziecka warto rozważyć, czy będzie to tylko sypialnia, pokój do odrabiania lekcji, bawialnia, a może połączenie wszystkich tych opcji? Najczęściej konieczna jest multifunkcjonalność, czyli stworzenie pokoju do nauki, spania i zabawy.



Kształt i wymiary pokoju dziewczynki.
Kształt i wymiary pokoju dziewczynki.
Nad tym, jak pomieścić w jednym pomieszczeniu cały program funkcjonalny konieczny dla dziecka, które niebawem zacznie chodzić do szkoły zastanawia się pani Ewelina.

- Niestety pokój córki jest mały, nieustawny. Myślałam o łóżku na antresoli, a pod nią by były jakieś fotele czy pufy, ale chyba pokój jest zbyt niski (2.40 m), poza tym wydaje mi się, że to zbytnio zagraci - napisała w liście do redakcji czytelniczka. - Chciałabym, żeby córka miała miejsce i do zabawy i do nauki, żeby mogła sobie usiąść z koleżankami. Mała, jak to w tym wieku uwielbia tańczyć i stroić się, najlepiej przed lustrem.

Córka pani Eweliny ma 5 lat, w przyszłym roku idzie do szkoły. W pokoju przydałoby się więc biurko, a ponadto szafa na ubrania i miejsce na zabawki, przy czym najlepiej, aby nie były to otwarte półki.

W tej chwili pokój jest biały, przedzielony mniej więcej na pół szerokim (70 cm) różowo-buraczkowym pasem idącym od podłogi przy drzwiach, przez sufit i kończącym się na ścianie przy oknie.

- Jest też różowy filcowy żyrandol w motylki. Przynajmniej przez jakiś czas chcielibyśmy zachować tą kolorystykę. Podłoga jest jasna, świerkowa, z długich desek. Mamy też fioletowo-szary, rozsuwany tapczanik, którego na razie również nie chcemy się pozbywać - opisuje wyposażenie pokoju pani Ewelina.

Dwie koncepcje urządzenia tego wnętrza oraz garść istotnych porad dla czytelniczki przygotowała Dominika Batogowska z Pracowni Projektowej Denika.

Koncepcja pierwsza
Rodzice zażyczyli sobie, aby w pokoju zastosowano kolor różowy. Aby nie tworzyć z pokoju "sklepu z cukierkami", róż potraktowano jako dodatek. Ściany w szarym, stonowanym kolorze, nadają szlachetności i są doskonałym tłem dla różowych elementów. Dodatkowo, gdy dziecko podrośnie, wyjdzie z etapu lalek, podmiana samych elementów sprawi, że pokój zmieni charakter. Świetne rozwiązanie dla praktycznych osób.

Wprowadzenie wielu mebli do niewielkiego, wielofunkcyjnego pokoju, przeładuje go. Dobrym rozwiązaniem jest więc zabudowa w pionie. Projektowane pomieszczenie ma 240 cm wysokości. Wstawienie łóżka na antresoli jest rozwiązaniem, które pozwoli zagospodarować przestrzeń nad i pod łóżkiem. Trzeba mieć jednak świadomość, że przy takich wysokościach nie uzyska się pełnej funkcjonalności. 80-100 cm nad łóżkiem (zakładając, że będzie ono służyło jedynie do spania) w zupełności wystarczy. Pod łóżkiem pozostaje 130-150 cm i wystarczy to na miejsce do zabaw.
W strefie nocnej dookoła łóżka zastosowano tzw. miękkie ściany. Sprawią, że miejsce stanie się bardziej przytulne, a z praktycznego punktu widzenia dziecko będzie miało cieplej i miękko od ściany.

W pokoju na ścianie wymalowana jest aktywna tablica. Można po niej rysować i spełnić się artystycznie. Z perspektywy wystroju to niepowtarzalny element, który tworzy indywidualny styl. Kształty i kolory na tablicy stworzone przez dziecko to kolejny element wystroju. Do pary z tablicą pod antresolą umieszczona jest tapeta do kolorowania. Takie dodatki i sztuczki sprawiają, że pokój zaczyna żyć, a dziecko chętniej spędza w nim czas - w końcu samo przyłożyło kredkę do jego urządzenia.

Projekty prezentowane w katalogach często pozbawione są mebli na ubrania i zabawki, wyglądają wtedy przestronniej.
Jednak, jeśli w mieszkaniu nie ma garderoby, rzeczy przechowywać trzeba przecież w pokoju. Tutaj komoda z kolorowymi szufladami oraz szafa ubraniowa bez problemu zaspokoją potrzeby dziecka. W komodzie znajdują się posegregowane zabawki, do których jest łatwy dostęp. Szafa z ubraniami z zewnątrz ma kolorowe wstawki, które są kolejnym dodatkiem i przełamują szary kolor ścian. Zamiast kolorowych wstawek, można użyć lustra. Optycznie powiększy pokój i pozwoli młodej damie w przygotowaniu się do szkoły/przedszkola.

Dziewczęcy klimat pokoju tworzą dodatki: lampa-królik, kolorowe lampiony pod antresolą, pufy.


Koncepcja druga
W drugiej koncepcji nawiązaliśmy do naturalnej podłogi-desek świerkowych, wykorzystaliśmy motyw surowego drewna - sklejki na meblach.

Ponieważ rodzice chcieli zostawić kolorystykę ścian w tonacji białej, ociepliliśmy pokój drewnianymi dodatkami pozostawiając kolor różowy jako dodatek. Dzięki takiemu trikowi zmiana stylistyki pokoju będzie ułatwiona, kiedy nadejdzie taka potrzeba. Na dzień dzisiejszy nie ma tu wrażenia przeładowania; pojawiający się w umiarkowanej ilości róż jest nie dziecinny a dziewczęcy.

W tej koncepcji "zeszliśmy na ziemię" - łóżko stoi na podłodze i pełni funkcję sypialną w nocy i rolę kanapy w ciągu dnia. Aby maksymalnie wykorzystać zajmowaną przestrzeń - polecamy zastosowanie łóżka z szufladą- zyskujemy kolejne miejsce na przechowywanie.

Dzięki wprowadzeniu mebla narożnego - szafy, zaoszczędziliśmy dużo miejsca w przestrzeni pokoju. Zabawki znajdą swoje miejsce na półkach i w szufladach pod siedziskami.

W tej wersji biurko przenieśliśmy bezpośrednio pod okno, zyskaliśmy maksymalne doświetlenie stanowiska pracy oraz uzyskaliśmy naturalny obraz - przynoszący ukojenie podczas wysiłku intelektualnego.


Pomieszczenia dla dzieci kojarzą się zwykle z żywymi kolorami, tak przecież wyglądają wszystkie place zabaw czy sklepy z zabawkami. Mocne, ciepłe kolory są miłe dla oka i na pewno spodobają się dziecku. Jednak zastanówmy się lepiej nad takim rozwiązaniem. Sen wymaga spokoju, a nauka koncentracji. Multum kolorów jest dobre podczas zabaw, pobudza, przyciąga uwagę, dodaje energii. Podczas nauki przeszkadza, dokładnie z tych samych powodów. Dzieci nie potrzebują dodatkowych bodźców wzrokowych, gdy śpią, czytają lub odrabiają lekcje.

Do ożywienia pomieszczenia lepiej stosować dodatki:
kolorowe zabawki, ramki na zdjęcia, półki itd. Nie dominują w pokoju, ale ożywiają go, dodając charakteru oraz sprawiając, że nie będzie nudnym pomieszczeniem.

Na pewno część rodziców rozważa tematyczną aranżację pokoju dziecięcego. Jest to na pewno spełnienie marzeń dziecięcych - przeniesienie się w krainę baśni, pomalowanie ścian na multum kolorów, wymalowanie ulubionych bohaterów baśniowych, bądź utworzenie statku pirackiego, czy pałacu rodem z krainy lodu.

Polecamy również i takie aranżacje! Należy tylko pamiętać, że dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym dopiero kształtują swój gust i upodobania, często je zmieniają, dlatego trzeba się liczyć z możliwością przearanżowania danej przestrzeni co jakiś czas, aby dziecko czuło się komfortowo w swojej oazie.

Wydaje się także zasadnym urządzanie pokoju zgodnie z zainteresowaniami dziecka, które należy wzmacniać i rozwijać, czyli pokój muzyka z instrumentem, bądź miejscem do przechowywania instrumentów, nut, słuchania muzyki; pokój żeglarza, pływaczki z motywami żeglarskimi, wzorami węzłów, czy pokój baletnicy albo tancerza - z miejscem do trenowania i rozwijania pasji...

Jak przy każdej przestrzeni należy tworzyć indywidualny klimat oraz charakter dopasowany do danego użytkownika oraz jego upodobań, z tym że w przypadku pokojów dziecięcych jest to zadanie o wiele trudniejsze, gdyż taki użytkownik oczekuje spektakularnych efektów.

Kilka zasad dotyczących urządzania pokoi dziecięcych:
- biurko staramy się ustawiać pod oknami, co gwarantuje dopływ naturalnego światła,
- miejsce do nauki powinno być stonowane, zbyt wiele bodźców wzrokowych rozprasza uwagę,
- gusta i zainteresowania dzieci szybko się zmieniają, stosowanie kolorowych dodatków tworzących charakter pomieszczenia jest prostsze i łatwiej je wymienić,
- dziecko uczestnicząc w tworzeniu swojej przestrzeni, lepiej się w niej odnajdzie i chętniej będzie w niej przebywać.

Opinie (16) 1 zablokowana

  • Osobno dla dziewczynki, czyli osobno i dla chłopczyka... oj, podpadacie lewackim feministkom, tym lansującym ideologię dender. Gdzie tutaj jest "równość"?

    • 13 8

  • Przyznam, że tym razem mi się podoba ;)

    • 23 2

  • 'rownosc' jest w stonowanym rozu

    ciekawe czy rozowe majtki specjalnie dla dziewczynek nie lewackich feministek beda dalej dominowac??

    • 3 1

  • Różowo, wiadomo... Dla małej barbie.

    • 16 6

  • Radzę nie zabudowywać grzejnika w ten sposób.

    Sam tak zrobiłem i żałuję. Oczywiście są otwory w biurku nad grzejnikiem, ale to niewiele daje. Powietrze nie krąży w pomieszczeniu. Jeśli już to spróbować dać bardzo duży otwór zasłonięty kratką + otwarty bok (brak szufladek - zamiast tego nogi biurka).

    • 18 0

  • Biurko w złym miejscu.

    Bleeeeeeeeee różowy pokój, dla księżniczki? Czy są tam tez różowe Barbie i inne różowe zabawki?
    Biurko nie powinno stać przy oknie i dodatkowo zasłania grzejnik.
    W zimie z jednej strony będzie wiać zimno w głowę od okna (a do szkoły chodzi się głównie w zimie i wtedy najwięcej siedzi się przy biurku) i załatwi sobie zatoki, a z drugiej strony grzejnik będzie buchać, tyle że będzie zasłonięty i pokoju nie nagrzeje. Baaaaaaaaaaardzo niezdrowo i niehigienicznie.

    • 12 9

  • Ech....

    Projekt pierwszy - dużo bardziej przestrzenny, ale minus taki że jak ktoś przyjdzie to nawet nie ma na czym usiąść, jakieś małe pufki to za mało, zdecydowanie, drugi minus to jak dziecko urośnie to nie ma szans wejść pod to łóżko, to jest rozwiązanie na 2-3 lata....

    Projekt drugi - rozwiązanie z szufladami pod łóżkiem fajne, tylko szkoda że nikt nie pomyślał że tej położonej głębiej nie ma szans otworzyć...!
    Drugi kolosalny minus - półeczki przy głowie dziecka z tak ostrymi krawędziami... już widzę te guzy i powybijane oczy, gdy dziecko wstaje, lub gdy po prostu zacznie skakać po łóżku z koleżankami....

    • 10 4

  • witam, dziękuję za zainteresowanie i cenne uwagi.
    Proszę jednak zauważyć że to projekt koncepcyjny- który po uwagach Inwestora dopiero dopracowujemy w szczegółach- szuflada w tym miescu może być albo krótsza o głebokość półek, albo pierwszą półkę podniesiemy na poziom siedziska łóżka aby mogla się otworzyć- rozwiązań tego problemu jest bardo wiele.
    Co do ostrych krawędzi- jeśli projekt toczyłby się trybem projektowym przy współpracy z Inwestorami i zgłosiliby taka obawę- wtedy poszukujemy rozwiązań- albo zaokraglamy półki albo wykonujemy jest z bardziej przyjaznych materiałów niż drewno, płyta meblowa....
    Przy czym zawsze staramy się racjonalizować takie obawy w procesie projektowym.

    pozdrawiamy.

    • 6 2

  • Wszędzie ten róż.
    A potem rosną różowe kaleki.

    • 21 3

  • w tym wieku dziewczynka jeszcze nie wybrała płci...

    • 9 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ogłoszenia polecane

Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
29550 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
17750 zł/m2
Gdynia Orłowo
16800 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
16600 zł/m2
Gdynia Gdynia Port
16400 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
21350 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
16250 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15600 zł/m2
Gdynia Działki Leśne
12050 zł/m2
Gdynia Orłowo
11600 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl