- 1 Gedania, Danziger Hof - problemy do rozwiązania (283 opinie)
- 2 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (256 opinii)
- 3 Tulipanowe pole już otwarte (103 opinie)
- 4 Morska Park. Osiedle będzie dokończone (184 opinie)
- 5 Barometr Cen Nieruchomości. Lokale użytkowe na sprzedaż (43 opinie)
- 6 Ten gmach znany jest tylko od strony wody (66 opinii)
Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne
Po kilku latach pracy oficjalnie zakończono prace nad Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej - dokumentem zawierającym wytyczne w zakresie projektowania nowych i przebudowy istniejących dróg. Dokument został przyjęty zarządzeniem prezydenta Miasta Gdańska i od tej pory obowiązuje w zakresie wszystkich nowych projektów budowlanych oraz w miarę możliwości w projektach będących w toku opracowania.
W styczniu 2018 r. pisaliśmy na temat warsztatów towarzyszących opracowaniu dokumentu, zaś we wrześniu 2019 r. zorganizowano kolejną serię spotkań połączoną z prezentacją bardziej uszczegółowionego projektu dokumentu.
W grudniu 2020 r. ostateczna wersja dokumentu bez żadnego rozgłosu, konferencji czy towarzyszącej debaty naukowej została podpisana przez prezydent Gdańska Aleksandrę Dulkiewicz. Zgodnie z treścią zarządzenia:
- GSUM należy stosować do wszystkich nowych niezainicjowanych dotąd projektów budowy lub przebudowy dróg publicznych z wyłączeniem zadań realizowanych w ramach bieżącego utrzymania, remontu bądź modernizacji istniejącego zagospodarowania,
- GSUM stosuje się w miarę możliwości w przypadku projektów budowy lub przebudowy dróg będących w toku,
- wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom jednostek organizacyjnych miasta zgodnie z podziałem zawartym w zarządzeniu.
Pełna treść dokumentu znajduje się pod artykułem z podglądem zawartości oraz odnośnikiem do pobrania.
Rozwiązania zależne od otoczenia ulicy
Przypomnijmy, że GSUM definiuje formę ulicy odpowiednio do trzech rodzajów tzw. sąsiedztw:
- Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi. Największy priorytet przyznano tu chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
- Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję, np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy. Tutaj kolejność priorytetów jest podobna jak w typie A, ale nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i nie muszą stanowić jednocześnie atrakcyjnej przestrzeni publicznej do spędzania wolnego czasu.
- Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie. Tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego.
Uniwersalne zalecenia dla wszystkich ulic
Ponadto w dokumencie zawarto wiele zaleceń odnoszących się do kształtowania formy ulicy niezależnie od sąsiedztwa, m.in.:
- minimalna szerokość chodnika to 2 m, zaś w sąsiedztwie A 3 m i więcej,
- przestrzeń piesza to "pas ruchu" stanowiący nadrzędną strefę względem innych i wymagający ciągłości materiałowej i dostosowania wysokości względem przejazdów,
- w projektach należy obowiązkowo uwzględniać elementy zieleni,
- miejsca postojowe należy lokalizować bezpośrednio przy jezdni z dopuszczeniem parkowania równoległego lub pasów postojowych w jezdni,
- elementy wyposażenia ulicy, tj. chodniki, jezdnia, torowiska itd. powinny być sytuowane w jednej płaszczyźnie, tworząc "podłogę" wnętrza krajobrazowego.
Unikanie przewymiarowanych układów drogowych
Warto także odnotować, że w sąsiedztwach A oraz B wskazano:
- maksymalne odległości między przejściami dla pieszych co 300 m,
- rezygnację ze stosowania rozległych skrzyżowań z wyspami centralnymi oraz rond o średnicach większych niż 28 m (sąsiedztwo A) i 50 m (sąsiedztwo B),
- zakaz sytuowania dróg serwisowych, wewnętrznych, placów manewrowych, parkingów naziemnych od strony dróg publicznych (dopuszczone są wewnątrz kwartału zabudowy, na zapleczu budynku lub pod/nad ziemią).
Studium Programowo-Przestrzenne dla każdej drogi
Wszystkie zalecenia wynikające z GSUM oraz uwzględnione w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego posłużą do opracowania każdorazowo Studium Programowo-Przestrzennego Ulicy, w którym zawarte zostaną wszystkie wytyczne do projektowania drogi, a w efekcie przełożą się na jej realizację zgodnie z nowym standardem.
Gdański Standard Ulicy Miejskiej - pełna treść dokumentu (PDF, 116 MB)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-01-14 12:22
chcialbym:
-rowne czyste i nie obsr*ne chodniki ,nie zastawione przez samochody ,smietniki
-rowne ,dobrze oznakowane ulice bez dziur
-dobrze oznakowane przejscia dla pieszych
-dobrze oznakowane miejsca parkingowe,nowe prawo -ustawa -i organ ktory w ciagu 5 min odholuje zle zaparkowany pojazd :samochod osobowy ,ciezarowy,hulajnoge itd- 55 6
-
2021-01-14 13:36
Ale dlaczego, na Boga, czekaliśmy tak długo na tak prosty zapis jak umiejscowienie serwisówki parkingu za budynkiem (7)
A nie przed. Teraz miasto już zniszczone. Nawet utrwalacie serwisówkę pod dworcem w Gdańsku Głównym.
- 44 3
-
2021-01-15 13:42
(1)
Rozumiem kierunek i jestem za by pieszy i komunikacja zbiorowa była stawiana na pierwszym miejscu. Tylko by to się sprawdzilo i miało sens. Miasto musi mieć bardzo zwartą strukturę. Główna osią rozbudowy powinno być SKM i PKM i wykorzystywanie istniejącej infrastruktury. Stworzenie dzielnic tylko przemysłowych i mieszkalnych. Obecnie wszystko jest
Rozumiem kierunek i jestem za by pieszy i komunikacja zbiorowa była stawiana na pierwszym miejscu. Tylko by to się sprawdzilo i miało sens. Miasto musi mieć bardzo zwartą strukturę. Główna osią rozbudowy powinno być SKM i PKM i wykorzystywanie istniejącej infrastruktury. Stworzenie dzielnic tylko przemysłowych i mieszkalnych. Obecnie wszystko jest rozproszone buduję się w szczerym polu na peryferiach całe dzielnice. Komunikacja zbiorowa, rowerowa i piesza ma tylko sens kiedy są krótkie odcinki i duża częstotliwość przejazdów.Obecnie jest duży ruch samochodowy bo ludzie jeżdżą do pracy z sypialni i między firmami. Przy zwartej ukierunkowanej dzielnicy to się zmieni. Druga sprawa Chodnik służy do chodzenia a nie parkowania aut. Potrzebne szerokie jezdnię gdzie na jej krawędzi wyznaczone są miejsca parkingowe. Auta będą i trzeba im stworzyć prawidłowe warunki by maksymalnie wykorzystać przestrzeń ograniczyć ich ruch w poszukiwaniu miejsca oraz dewastacji infrastruktury w wyniku błędnego planowania i wykonania. Studnie kanalizacyjne umiejscowione na chodniku a nie na jezdni. Zawsze będą się rozpadać i zapadać wymagać remontów i kosztów. Na chodniku jest taniej i prościej. To takie moje spostrzeżenia. Pozdrawiam
- 3 1
-
2021-01-15 23:42
"musi mieć bardzo zwartą strukturę"
czyli opresyjny tlok i ciasnota?
Nawet hodowcy brojlerów wiedzą, ze nie da się w nieskończoność dogęszczać hodowli, bo stłoczone ptaszydła się zadziobią. I nici z hajsu...
No chyba że chodzi o to, abyśmy się zadziobali...
Bo warszawska stara Praga jest bardzo zwarta...- 2 0
-
2021-01-14 18:02
serwisówki dzielą się, analfabeci z blachosmrodów, na lokalówki, domówki i gruzinki. (1)
- 1 4
-
2021-01-14 21:21
zapomniałeś o
drogówkach, tirówkach, dworcówkach, sponsorówkach, eskortówkach, studentkach i cichodajkach
- 2 0
-
2021-01-14 15:02
czekalismy na skonczenie Alchemii (2)
Inni moga miec klopot.
- 21 0
-
2021-01-14 16:53
Przed Alchemią (1)
Ta serwisowka akurat dobrze wygląda, bo jest tam miejsce na wszystko, zagospodarowanie zielenią, chodniki, zatoczka dla autobusu. Gorzej z serwisowkami przy Alei Salonów i Serwisów Samochodowych, tam nie dosyć że budynki ochydne to serwisówki zastawione parkującymi samochodami
- 3 10
-
2021-01-14 17:55
tu nie chodzi o to, jak co wygląda
tylko co kto komu w tym mieście pokazuje.
Serwisówka przed Alchemią to marnotrawstwo miejsca.
A to że gdzieś jest gorzej, to nie argument.- 11 0
-
2021-01-14 10:16
Lepiej już się nie ośmieszajcie tym gsumem. (3)
ZDiZ lekceważy pieszych. Straż Miejska nie zna przepisów albo rżnie głupa. Policja podobmie. Sklepy spożywcze otwierane są w miejscach gdzie dostawca nie ma dojazdu. Więc jedzie chodnikiem. Na chodnikach stawiane są wysokie płoty czy ściany wokół ogródków piwnych, np 10 metrów od Studni Neptuna. Z alejki spacerowej np. na ul. Łąkowej, przy
ZDiZ lekceważy pieszych. Straż Miejska nie zna przepisów albo rżnie głupa. Policja podobmie. Sklepy spożywcze otwierane są w miejscach gdzie dostawca nie ma dojazdu. Więc jedzie chodnikiem. Na chodnikach stawiane są wysokie płoty czy ściany wokół ogródków piwnych, np 10 metrów od Studni Neptuna. Z alejki spacerowej np. na ul. Łąkowej, przy Podwalu, nie da się zejść na chodnik, bo jej koniec tarasują parkujące na wyznaczonym tam miejscu, samochody. Republika deweloperów pozwężała wiele chodników tak, że trudno jest spacerować. Taki jest gdański standard.
- 106 8
-
2021-01-14 16:15
wszyscy widzą jak wyglądają te nieszczęsne "miejskie" ulice
- 7 1
-
2021-01-14 16:12
Gsum
Czyli co zrobić dla dewelopera
- 4 2
-
2021-01-14 10:59
Niestety tam gdzie już zostało zabudowane, nic się nie zmieni
Wielki kawał miasta został już bardzo źle zbudowany. Nawet w centrum mamy mało takich normalnych miejskich ulic, a gdzie tylko pojawi się szerszy chodnik, tam od razu pojawia się legalne i nielegalne parkowanie, i oczywiście opieszałość SM i policji. Jakby ciężko było raz na zawsze przyjąć prostą zasadę - auto nigdy nie wjeżdża na chodnik.
Wielki kawał miasta został już bardzo źle zbudowany. Nawet w centrum mamy mało takich normalnych miejskich ulic, a gdzie tylko pojawi się szerszy chodnik, tam od razu pojawia się legalne i nielegalne parkowanie, i oczywiście opieszałość SM i policji. Jakby ciężko było raz na zawsze przyjąć prostą zasadę - auto nigdy nie wjeżdża na chodnik. Oczywiście na wizualizacjach są ładne ulice z drzewami ale nie oszukujmy się że one zdążą urosnąć za naszego życia. Zresztą nikt ich nie posadzi, bo przeszkadzałyby szybko jeździć samochodem, a chodniki nie będą aż tak szerokie.
- 18 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.