• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne

Krzysztof Koprowski
14 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mury oporowe, skarpy, ekrany akustyczne, drogi serwisowe i wąskie chodniki. Błędy popełnione na miejskim odcinku Trasy Słowackiego mają się już więcej nie powtórzyć dzięki GSUM. Mury oporowe, skarpy, ekrany akustyczne, drogi serwisowe i wąskie chodniki. Błędy popełnione na miejskim odcinku Trasy Słowackiego mają się już więcej nie powtórzyć dzięki GSUM.

Po kilku latach pracy oficjalnie zakończono prace nad Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej - dokumentem zawierającym wytyczne w zakresie projektowania nowych i przebudowy istniejących dróg. Dokument został przyjęty zarządzeniem prezydenta Miasta Gdańska i od tej pory obowiązuje w zakresie wszystkich nowych projektów budowlanych oraz w miarę możliwości w projektach będących w toku opracowania.



Czy nowe wytyczne zmienią sposób projektowania nowych dróg w Gdańsku?

Gdański Standard Ulicy Miejskiej (w skrócie GSUM) to dokument przygotowany przez Biuro Rozwoju Gdańska. Prace nad nim trwały już na etapie sporządzania nowego studium zagospodarowania przestrzennego Gdańska (uchwalonego w kwietniu 2018 r.).

W styczniu 2018 r. pisaliśmy na temat warsztatów towarzyszących opracowaniu dokumentu, zaś we wrześniu 2019 r. zorganizowano kolejną serię spotkań połączoną z prezentacją bardziej uszczegółowionego projektu dokumentu.

W grudniu 2020 r. ostateczna wersja dokumentu bez żadnego rozgłosu, konferencji czy towarzyszącej debaty naukowej została podpisana przez prezydent Gdańska Aleksandrę Dulkiewicz. Zgodnie z treścią zarządzenia:
  • GSUM należy stosować do wszystkich nowych niezainicjowanych dotąd projektów budowy lub przebudowy dróg publicznych z wyłączeniem zadań realizowanych w ramach bieżącego utrzymania, remontu bądź modernizacji istniejącego zagospodarowania,
  • GSUM stosuje się w miarę możliwości w przypadku projektów budowy lub przebudowy dróg będących w toku,
  • wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom jednostek organizacyjnych miasta zgodnie z podziałem zawartym w zarządzeniu.

Pełna treść dokumentu znajduje się pod artykułem z podglądem zawartości oraz odnośnikiem do pobrania.

Podział przestrzenny ulic według sąsiedztw. Od góry typy A, B i C. Podział przestrzenny ulic według sąsiedztw. Od góry typy A, B i C.

Rozwiązania zależne od otoczenia ulicy



Przypomnijmy, że GSUM definiuje formę ulicy odpowiednio do trzech rodzajów tzw. sąsiedztw:
  • Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi. Największy priorytet przyznano tu chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
  • Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję, np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy. Tutaj kolejność priorytetów jest podobna jak w typie A, ale nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i nie muszą stanowić jednocześnie atrakcyjnej przestrzeni publicznej do spędzania wolnego czasu.
  • Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie. Tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego.

GSUM narzuca minimalną szerokość chodnika 2 m (nz. al. Havla z chodnikiem o szerokości 1,5 m). GSUM narzuca minimalną szerokość chodnika 2 m (nz. al. Havla z chodnikiem o szerokości 1,5 m).

Uniwersalne zalecenia dla wszystkich ulic



Ponadto w dokumencie zawarto wiele zaleceń odnoszących się do kształtowania formy ulicy niezależnie od sąsiedztwa, m.in.:
  • minimalna szerokość chodnika to 2 m, zaś w sąsiedztwie A 3 m i więcej,
  • przestrzeń piesza to "pas ruchu" stanowiący nadrzędną strefę względem innych i wymagający ciągłości materiałowej i dostosowania wysokości względem przejazdów,
  • w projektach należy obowiązkowo uwzględniać elementy zieleni,
  • miejsca postojowe należy lokalizować bezpośrednio przy jezdni z dopuszczeniem parkowania równoległego lub pasów postojowych w jezdni,
  • elementy wyposażenia ulicy, tj. chodniki, jezdnia, torowiska itd. powinny być sytuowane w jednej płaszczyźnie, tworząc "podłogę" wnętrza krajobrazowego.

Zgodnie z GSUM pieszy ma mieć zawsze zapewnioną przestrzeń ruchu. Zgodnie z GSUM pieszy ma mieć zawsze zapewnioną przestrzeń ruchu.

Unikanie przewymiarowanych układów drogowych



Warto także odnotować, że w sąsiedztwach A oraz B wskazano:
  • maksymalne odległości między przejściami dla pieszych co 300 m,
  • rezygnację ze stosowania rozległych skrzyżowań z wyspami centralnymi oraz rond o średnicach większych niż 28 m (sąsiedztwo A) i 50 m (sąsiedztwo B),
  • zakaz sytuowania dróg serwisowych, wewnętrznych, placów manewrowych, parkingów naziemnych od strony dróg publicznych (dopuszczone są wewnątrz kwartału zabudowy, na zapleczu budynku lub pod/nad ziemią).

Zgodnie z GSUM niedopuszczalne jest projektowanie w obszarach śródmiejskich wielkich skrzyżowań z wyspami centralnymi, które tworzą barierę przestrzenną, a jednocześnie zabierają cenny teren. Zgodnie z GSUM niedopuszczalne jest projektowanie w obszarach śródmiejskich wielkich skrzyżowań z wyspami centralnymi, które tworzą barierę przestrzenną, a jednocześnie zabierają cenny teren.

Studium Programowo-Przestrzenne dla każdej drogi



Wszystkie zalecenia wynikające z GSUM oraz uwzględnione w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego posłużą do opracowania każdorazowo Studium Programowo-Przestrzennego Ulicy, w którym zawarte zostaną wszystkie wytyczne do projektowania drogi, a w efekcie przełożą się na jej realizację zgodnie z nowym standardem.

Graf decyzyjny procesu projektowego zgodnie z GSUM. Graf decyzyjny procesu projektowego zgodnie z GSUM.


Gdański Standard Ulicy Miejskiej - pełna treść dokumentu (PDF, 116 MB)



Gdański Standard Ulicy Miejskiej od Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (161) 1 zablokowana

  • Dajcie spokój. Czytałem ten dokument i nie ma on zupełnie nic wspólnego z tym co jest i co powstaje w mieście (3)

    To jest tylko jakaś pralnia pieniędzy. nic więcej. ktoś ma zarobić za pisanie tego.

    Wszędzie zaleca się pasy ruchu dla rowerów w jezdni, a powstają tylko esy floresy szlaczki zygzaczki na chodnikach lub inne współdzielone chodniki rowerowe. pasów brak.

    • 28 5

    • (2)

      Bo to jest dokument który zaczyna obowiązywać, a nie dokument który obowiązywał ostatnie 20 lat

      • 7 1

      • (1)

        a zakład że się nic nie zmieni po jego obowiązywaniu? ten dokument jest od 3lat gotowy.
        wcześniej obowiązywały podobne. To pic na wodę.

        • 6 4

        • Zakład czy nie zakład, pierwszy komentarz jest bez sensu

          • 1 1

  • Brakuje zdjęć z wielkich inwestycji

    Z pięknego betonowego skrzyżowania Chmielna toruńska za 11 mln. Tam nawet pół drzewa i ćwierć krzaka nie ma

    • 22 1

  • Chodniki dla ludzi

    Ulice nie brukowane,wygluszajace hałas samochodowy.
    Nie dla budowniczych z Kaszub bo to niedouki
    są z ukladami i ......

    • 9 2

  • Brawo Gdańsk

    Teraz wprowadzić to w życie i egzekwować

    • 8 6

  • Nudzą się za tymi biurkami i jest ich za dużo (1)

    Płodza co jakiś czas rozmaite nowe papiery i kwieciste nazwy na swoje dzieła, poza tym nic więcej z tego nie wynika. Przy każdym kolejnym remoncie, przebudowie wychodza jakieś koszmaro-potworki do których nikt się potem nie przyznaje albo rozkładają bezradnie ręce że nic nie można.

    • 19 5

    • Czy przy dworcu głównym będzie wydzielone miejsce dla autokaru aby wsiedli/wysiedli pasażerowie?po uruchomieniu hotelu niema takiej możliwości!na przystanku komunikacji miejskiej jest zakaz!

      • 0 0

  • No to kolejny artykuł (2)

    W którym rowerzyści będą się kłócić z kierowcami aut. I tak większość jeździ i autami i rowerami . Bardzo mały jest odsetek rowerzystów jeżdżących co dzień ( niezależnie od pogody i pory dnia ) na rowerze.fajnie ze buduje się drogi rowerowe , ale nie mogą one powstawać na zasadzie - powstało 14 km nowej drogi rowerowej .... tylko ze ta droga to kupno farby i zwężenie jezdni. I bez tej farby rower jechałby w myśl przepisów po tej jezdni wiec połowa dróg to ściema. Sprzedają jak ktoś pisał tereny zarezerwowane od lat pod drogi deweloperom, nie wymuszając budowy dróg. To co się robi w rejonie niepołomickiej to hit.... skoro rowerzyści chcą aby miasto należało do pieszych i do nich, to rozumiemy ze są eko. A dlaczego nie protestują jak wycina się lasy , drzewa np w rejonie łódzkiej ( ostatni zielony bastion w tej części miasta ) i stawia za gruba kasę domki???

    • 11 7

    • takie trasy na jezdni są milion razy lepsze niż slalomy na chodniku (1)

      • 4 0

      • na Zakoniczynie też chcą zabudowywac ostatnie tereny ziolone!

        Porażka, a potem w budżecie obywatelskim pseudo sukces... bo stawiamy na tereny ziolne. Drodzy włodarze proszę wykorzystajcie zieleń która jest, las na Ujeścisku... , tereny zieolne na Zakoniczynie przy zbiorniku Świętokrzyska i teren wokół SP6. Robyg juz tam wystarczająco dużo betonu nalał.... Kto wydaje zgody na taką zabudowe???????

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Lepiej już się nie ośmieszajcie tym gsumem. (3)

    ZDiZ lekceważy pieszych. Straż Miejska nie zna przepisów albo rżnie głupa. Policja podobmie. Sklepy spożywcze otwierane są w miejscach gdzie dostawca nie ma dojazdu. Więc jedzie chodnikiem. Na chodnikach stawiane są wysokie płoty czy ściany wokół ogródków piwnych, np 10 metrów od Studni Neptuna. Z alejki spacerowej np. na ul. Łąkowej, przy Podwalu, nie da się zejść na chodnik, bo jej koniec tarasują parkujące na wyznaczonym tam miejscu, samochody. Republika deweloperów pozwężała wiele chodników tak, że trudno jest spacerować. Taki jest gdański standard.

    • 106 8

    • Niestety tam gdzie już zostało zabudowane, nic się nie zmieni

      Wielki kawał miasta został już bardzo źle zbudowany. Nawet w centrum mamy mało takich normalnych miejskich ulic, a gdzie tylko pojawi się szerszy chodnik, tam od razu pojawia się legalne i nielegalne parkowanie, i oczywiście opieszałość SM i policji. Jakby ciężko było raz na zawsze przyjąć prostą zasadę - auto nigdy nie wjeżdża na chodnik. Oczywiście na wizualizacjach są ładne ulice z drzewami ale nie oszukujmy się że one zdążą urosnąć za naszego życia. Zresztą nikt ich nie posadzi, bo przeszkadzałyby szybko jeździć samochodem, a chodniki nie będą aż tak szerokie.

      • 18 4

    • Gsum

      Czyli co zrobić dla dewelopera

      • 4 2

    • wszyscy widzą jak wyglądają te nieszczęsne "miejskie" ulice

      • 7 1

  • Pytanie do grafiki typów A, B i C: (1)

    Dlaczego one różnią się tylko rysunkami tła tj. zabudowaniami? Przecież układ drogowy - jednia, droga rowerowa i chodniki jest identyczny kopiuj-wklej. Nawet pojazdy na wizualizacji są identycznie ustawione. Mydlenie oczu i ruchy pozorowane.

    • 12 2

    • A czytałeś podpis pod obrazkiem? Podział przestrzenny ulic według sąsiedztw. No to różnią się sąsiedztwami.

      • 3 0

  • Urbanistyka w Gdańsku to rak z przerzutami

    Witaminą C tego nie wyleczycie, a smrodu, jaki narobiły nowa Słowackiego, Havla, Adamowicza, Droga Zielona długo się nie da przewietrzyć z tego miasta

    • 12 3

  • Zgodnie z GSUM niedopuszczalne jest projektowanie w obszarach śródmiejskich wielkich skrzyżowań z wyspami centralnymi, które

    Terenu już nie ma na nowe drogi. Mozna jedynie budować "ronda" czyli kawałek kółka o średnicy 2 metrów. Gdańsk to jedna wielka bariera przestrzenna.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane