• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne

Krzysztof Koprowski
14 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mury oporowe, skarpy, ekrany akustyczne, drogi serwisowe i wąskie chodniki. Błędy popełnione na miejskim odcinku Trasy Słowackiego mają się już więcej nie powtórzyć dzięki GSUM. Mury oporowe, skarpy, ekrany akustyczne, drogi serwisowe i wąskie chodniki. Błędy popełnione na miejskim odcinku Trasy Słowackiego mają się już więcej nie powtórzyć dzięki GSUM.

Po kilku latach pracy oficjalnie zakończono prace nad Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej - dokumentem zawierającym wytyczne w zakresie projektowania nowych i przebudowy istniejących dróg. Dokument został przyjęty zarządzeniem prezydenta Miasta Gdańska i od tej pory obowiązuje w zakresie wszystkich nowych projektów budowlanych oraz w miarę możliwości w projektach będących w toku opracowania.



Czy nowe wytyczne zmienią sposób projektowania nowych dróg w Gdańsku?

Gdański Standard Ulicy Miejskiej (w skrócie GSUM) to dokument przygotowany przez Biuro Rozwoju Gdańska. Prace nad nim trwały już na etapie sporządzania nowego studium zagospodarowania przestrzennego Gdańska (uchwalonego w kwietniu 2018 r.).

W styczniu 2018 r. pisaliśmy na temat warsztatów towarzyszących opracowaniu dokumentu, zaś we wrześniu 2019 r. zorganizowano kolejną serię spotkań połączoną z prezentacją bardziej uszczegółowionego projektu dokumentu.

W grudniu 2020 r. ostateczna wersja dokumentu bez żadnego rozgłosu, konferencji czy towarzyszącej debaty naukowej została podpisana przez prezydent Gdańska Aleksandrę Dulkiewicz. Zgodnie z treścią zarządzenia:
  • GSUM należy stosować do wszystkich nowych niezainicjowanych dotąd projektów budowy lub przebudowy dróg publicznych z wyłączeniem zadań realizowanych w ramach bieżącego utrzymania, remontu bądź modernizacji istniejącego zagospodarowania,
  • GSUM stosuje się w miarę możliwości w przypadku projektów budowy lub przebudowy dróg będących w toku,
  • wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom jednostek organizacyjnych miasta zgodnie z podziałem zawartym w zarządzeniu.

Pełna treść dokumentu znajduje się pod artykułem z podglądem zawartości oraz odnośnikiem do pobrania.

Podział przestrzenny ulic według sąsiedztw. Od góry typy A, B i C. Podział przestrzenny ulic według sąsiedztw. Od góry typy A, B i C.

Rozwiązania zależne od otoczenia ulicy



Przypomnijmy, że GSUM definiuje formę ulicy odpowiednio do trzech rodzajów tzw. sąsiedztw:
  • Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi. Największy priorytet przyznano tu chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
  • Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję, np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy. Tutaj kolejność priorytetów jest podobna jak w typie A, ale nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i nie muszą stanowić jednocześnie atrakcyjnej przestrzeni publicznej do spędzania wolnego czasu.
  • Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie. Tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego.

GSUM narzuca minimalną szerokość chodnika 2 m (nz. al. Havla z chodnikiem o szerokości 1,5 m). GSUM narzuca minimalną szerokość chodnika 2 m (nz. al. Havla z chodnikiem o szerokości 1,5 m).

Uniwersalne zalecenia dla wszystkich ulic



Ponadto w dokumencie zawarto wiele zaleceń odnoszących się do kształtowania formy ulicy niezależnie od sąsiedztwa, m.in.:
  • minimalna szerokość chodnika to 2 m, zaś w sąsiedztwie A 3 m i więcej,
  • przestrzeń piesza to "pas ruchu" stanowiący nadrzędną strefę względem innych i wymagający ciągłości materiałowej i dostosowania wysokości względem przejazdów,
  • w projektach należy obowiązkowo uwzględniać elementy zieleni,
  • miejsca postojowe należy lokalizować bezpośrednio przy jezdni z dopuszczeniem parkowania równoległego lub pasów postojowych w jezdni,
  • elementy wyposażenia ulicy, tj. chodniki, jezdnia, torowiska itd. powinny być sytuowane w jednej płaszczyźnie, tworząc "podłogę" wnętrza krajobrazowego.

Zgodnie z GSUM pieszy ma mieć zawsze zapewnioną przestrzeń ruchu. Zgodnie z GSUM pieszy ma mieć zawsze zapewnioną przestrzeń ruchu.

Unikanie przewymiarowanych układów drogowych



Warto także odnotować, że w sąsiedztwach A oraz B wskazano:
  • maksymalne odległości między przejściami dla pieszych co 300 m,
  • rezygnację ze stosowania rozległych skrzyżowań z wyspami centralnymi oraz rond o średnicach większych niż 28 m (sąsiedztwo A) i 50 m (sąsiedztwo B),
  • zakaz sytuowania dróg serwisowych, wewnętrznych, placów manewrowych, parkingów naziemnych od strony dróg publicznych (dopuszczone są wewnątrz kwartału zabudowy, na zapleczu budynku lub pod/nad ziemią).

Zgodnie z GSUM niedopuszczalne jest projektowanie w obszarach śródmiejskich wielkich skrzyżowań z wyspami centralnymi, które tworzą barierę przestrzenną, a jednocześnie zabierają cenny teren. Zgodnie z GSUM niedopuszczalne jest projektowanie w obszarach śródmiejskich wielkich skrzyżowań z wyspami centralnymi, które tworzą barierę przestrzenną, a jednocześnie zabierają cenny teren.

Studium Programowo-Przestrzenne dla każdej drogi



Wszystkie zalecenia wynikające z GSUM oraz uwzględnione w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego posłużą do opracowania każdorazowo Studium Programowo-Przestrzennego Ulicy, w którym zawarte zostaną wszystkie wytyczne do projektowania drogi, a w efekcie przełożą się na jej realizację zgodnie z nowym standardem.

Graf decyzyjny procesu projektowego zgodnie z GSUM. Graf decyzyjny procesu projektowego zgodnie z GSUM.


Gdański Standard Ulicy Miejskiej - pełna treść dokumentu (PDF, 116 MB)



Gdański Standard Ulicy Miejskiej od Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (161) 1 zablokowana

  • Ci którzy sie kompromitowali latami z którymi walczylismy i ich głupotą teraz serwuja sie na bochaterów miasta :) (5)

    Skompromitowane urzędasy miasta które same nie będą przestrzegać tego co sami ustalili .A jednocześnie nadal udowodnili ze skopiowali tylko standady zachodnie ale z przed 20 lat!!A nie obecne!!Tak nigdy niedogonimy zachodu bo on niebedzie nanas czekał!
    Najwazniejszy jest komfort bezpieczeństwo i czystość powietrza wmieście a to co oni zaprezentowali ma niewiele wspólnego! To ci sami urzędnicy skompromitowanie co decydowali jakie ma być Mevo.!!

    • 4 6

    • bo jesteśmy w punkcjie, w jakim "zachód" był 20 lat temu (2)

      z dużym optymizmem na to patrząc...

      Nie abym uważał mieszkańców magistratu za geniuszy...
      Ale etapów nie przeskoczysz...

      • 1 2

      • Przeskoczysz etapy (1)

        Komfort, bezpieczeństwo i czystość powietrza. To trzeba ustawić jako priorytet i wtedy przeskoczysz etap dogadzania nielicznym rowerzystom, skupiajac się na eliminacji starych aut zanieczyszczajacych powietrze.
        Trzeba patrzeć na aktualne wyzwania a nie powtarzać etapy sprzed 20tu lat (szczególnie, że o ich przydatności można już coś powiedzieć )

        • 0 1

        • naiwność

          i niewiedza.

          • 0 0

    • sam się kompromitujesz "bo(c)haterze" (1)

      Dalej nie warto czytać, choć jest ta "nanas" - to chyba taki ananas bez skórki.

      • 0 1

      • leming ty sie popisałes głupotą wiec twój wpis jest tyle warty

        • 0 0

  • Przepisy branżowe (3)

    Ciekawe jak się do tego maja wzajemne przepisy poszczególnych branż. Otóż nijak , zgodnie z wytycznymi i przepisami nie da się ułożyc tych wszystkich instalacji we wspólnym kanale. Czy twórcy tego dokumentu prowadzili jakieś konsultacje zakończone jakimis sensownymi ustaleniami, Chyba nie.

    • 11 4

    • (1)

      Chyba tak.
      A nawet warsztaty z nimi mieli i dodatkowe indywidualne konsultacje.
      Do tego w sytuacji skrajnej jest sporo o kanałach infrstruktury.
      Wrocław np ma ich trochę. Nie wspomnę o Pradze czy Berlinie gdzie są mocno rozbudowane takie systemy.

      • 2 0

      • tzw. "uzgodnienia"

        to największe z mozliwych szambo...
        Czeski film...

        • 1 2

    • Głupoty projektant piszesz

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    chcialbym:

    -rowne czyste i nie obsr*ne chodniki ,nie zastawione przez samochody ,smietniki
    -rowne ,dobrze oznakowane ulice bez dziur
    -dobrze oznakowane przejscia dla pieszych
    -dobrze oznakowane miejsca parkingowe,nowe prawo -ustawa -i organ ktory w ciagu 5 min odholuje zle zaparkowany pojazd :samochod osobowy ,ciezarowy,hulajnoge itd

    • 55 6

  • Opinia wyróżniona

    Ale dlaczego, na Boga, czekaliśmy tak długo na tak prosty zapis jak umiejscowienie serwisówki parkingu za budynkiem (7)

    A nie przed. Teraz miasto już zniszczone. Nawet utrwalacie serwisówkę pod dworcem w Gdańsku Głównym.

    • 44 3

    • czekalismy na skonczenie Alchemii (2)

      Inni moga miec klopot.

      • 21 0

      • Przed Alchemią (1)

        Ta serwisowka akurat dobrze wygląda, bo jest tam miejsce na wszystko, zagospodarowanie zielenią, chodniki, zatoczka dla autobusu. Gorzej z serwisowkami przy Alei Salonów i Serwisów Samochodowych, tam nie dosyć że budynki ochydne to serwisówki zastawione parkującymi samochodami

        • 3 10

        • tu nie chodzi o to, jak co wygląda

          tylko co kto komu w tym mieście pokazuje.

          Serwisówka przed Alchemią to marnotrawstwo miejsca.
          A to że gdzieś jest gorzej, to nie argument.

          • 11 0

    • serwisówki dzielą się, analfabeci z blachosmrodów, na lokalówki, domówki i gruzinki. (1)

      • 1 4

      • zapomniałeś o

        drogówkach, tirówkach, dworcówkach, sponsorówkach, eskortówkach, studentkach i cichodajkach

        • 2 0

    • (1)

      Rozumiem kierunek i jestem za by pieszy i komunikacja zbiorowa była stawiana na pierwszym miejscu. Tylko by to się sprawdzilo i miało sens. Miasto musi mieć bardzo zwartą strukturę. Główna osią rozbudowy powinno być SKM i PKM i wykorzystywanie istniejącej infrastruktury. Stworzenie dzielnic tylko przemysłowych i mieszkalnych. Obecnie wszystko jest rozproszone buduję się w szczerym polu na peryferiach całe dzielnice. Komunikacja zbiorowa, rowerowa i piesza ma tylko sens kiedy są krótkie odcinki i duża częstotliwość przejazdów.Obecnie jest duży ruch samochodowy bo ludzie jeżdżą do pracy z sypialni i między firmami. Przy zwartej ukierunkowanej dzielnicy to się zmieni. Druga sprawa Chodnik służy do chodzenia a nie parkowania aut. Potrzebne szerokie jezdnię gdzie na jej krawędzi wyznaczone są miejsca parkingowe. Auta będą i trzeba im stworzyć prawidłowe warunki by maksymalnie wykorzystać przestrzeń ograniczyć ich ruch w poszukiwaniu miejsca oraz dewastacji infrastruktury w wyniku błędnego planowania i wykonania. Studnie kanalizacyjne umiejscowione na chodniku a nie na jezdni. Zawsze będą się rozpadać i zapadać wymagać remontów i kosztów. Na chodniku jest taniej i prościej. To takie moje spostrzeżenia. Pozdrawiam

      • 3 1

      • "musi mieć bardzo zwartą strukturę"

        czyli opresyjny tlok i ciasnota?

        Nawet hodowcy brojlerów wiedzą, ze nie da się w nieskończoność dogęszczać hodowli, bo stłoczone ptaszydła się zadziobią. I nici z hajsu...

        No chyba że chodzi o to, abyśmy się zadziobali...
        Bo warszawska stara Praga jest bardzo zwarta...

        • 2 0

  • A na rondzie można robić wyspy o średnicy 1 metra? (1)

    Takie są na Niepołomickiej i Warszawskiej

    • 5 1

    • owszem można.

      • 1 0

  • to może od razu brak 40studzienek na każdych 100m ulicy?

    • 4 1

  • Gdańsk ma wytyczne...

    ... Jak spotęgować korupcję.

    • 8 4

  • to było do wdrożenia lata temu, wrocław czy kraków już dawno to ma, a tutaj danziś ogłasza rewolucję (1)

    ludki, gdyby Wam zależało na gdańszczankach i gdańszczanach tak jak pitolicie cały czas, to już dawno byście to zrobili, ale niestety to są koszty, to jest zostawienie dla pieszych większej przestrzeni, większe odległości, bezpieczniej, ale dużo dużo drożej, dlatego Wam niespieszno cwaniaczki

    • 5 1

    • Właśnie ani Wrocek anie Krak tego nie mają.

      Poszukaj i pokaż mi co mają.
      Aż poszukałem po tym wpisie, aby sobie porównać i jedyne co mam to jakieś luźne wytyczne dla drzew (czyli mozna je olać) i jakieś uchwały o sieciach. Nie widzę aby ktoś to miał razem pogodzone.

      • 0 0

  • I tak wszystkie chodniki zastawia kierowcy, a SM bedzie udawac, ze nie widza

    • 5 1

  • Proszę od 10 lat o wybudowanie chodnika tak żeby nie trzeba było iść ulicą... (1)

    I moje prośby są daremne.

    • 5 1

    • Chodnik? W Gdańsku? Strata kasy. Zaraz zostanie zdewatowany przez kierowców.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane