- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (164 opinie)
- 2 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (134 opinie)
- 3 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (323 opinie)
- 4 115-metrowe mieszkanie w Gdańsku (27 opinii)
- 5 Studenci o styku Starego i Młodego Miasta (32 opinie)
- 6 Kompost ze śmieci rozdają za złotówkę (148 opinii)
Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto nowe wytyczne
Po kilku latach pracy oficjalnie zakończono prace nad Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej - dokumentem zawierającym wytyczne w zakresie projektowania nowych i przebudowy istniejących dróg. Dokument został przyjęty zarządzeniem prezydenta Miasta Gdańska i od tej pory obowiązuje w zakresie wszystkich nowych projektów budowlanych oraz w miarę możliwości w projektach będących w toku opracowania.
W styczniu 2018 r. pisaliśmy na temat warsztatów towarzyszących opracowaniu dokumentu, zaś we wrześniu 2019 r. zorganizowano kolejną serię spotkań połączoną z prezentacją bardziej uszczegółowionego projektu dokumentu.
W grudniu 2020 r. ostateczna wersja dokumentu bez żadnego rozgłosu, konferencji czy towarzyszącej debaty naukowej została podpisana przez prezydent Gdańska Aleksandrę Dulkiewicz. Zgodnie z treścią zarządzenia:
- GSUM należy stosować do wszystkich nowych niezainicjowanych dotąd projektów budowy lub przebudowy dróg publicznych z wyłączeniem zadań realizowanych w ramach bieżącego utrzymania, remontu bądź modernizacji istniejącego zagospodarowania,
- GSUM stosuje się w miarę możliwości w przypadku projektów budowy lub przebudowy dróg będących w toku,
- wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom jednostek organizacyjnych miasta zgodnie z podziałem zawartym w zarządzeniu.
Pełna treść dokumentu znajduje się pod artykułem z podglądem zawartości oraz odnośnikiem do pobrania.
Rozwiązania zależne od otoczenia ulicy
Przypomnijmy, że GSUM definiuje formę ulicy odpowiednio do trzech rodzajów tzw. sąsiedztw:
- Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi. Największy priorytet przyznano tu chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
- Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję, np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy. Tutaj kolejność priorytetów jest podobna jak w typie A, ale nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i nie muszą stanowić jednocześnie atrakcyjnej przestrzeni publicznej do spędzania wolnego czasu.
- Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie. Tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego.
Uniwersalne zalecenia dla wszystkich ulic
Ponadto w dokumencie zawarto wiele zaleceń odnoszących się do kształtowania formy ulicy niezależnie od sąsiedztwa, m.in.:
- minimalna szerokość chodnika to 2 m, zaś w sąsiedztwie A 3 m i więcej,
- przestrzeń piesza to "pas ruchu" stanowiący nadrzędną strefę względem innych i wymagający ciągłości materiałowej i dostosowania wysokości względem przejazdów,
- w projektach należy obowiązkowo uwzględniać elementy zieleni,
- miejsca postojowe należy lokalizować bezpośrednio przy jezdni z dopuszczeniem parkowania równoległego lub pasów postojowych w jezdni,
- elementy wyposażenia ulicy, tj. chodniki, jezdnia, torowiska itd. powinny być sytuowane w jednej płaszczyźnie, tworząc "podłogę" wnętrza krajobrazowego.
Unikanie przewymiarowanych układów drogowych
Warto także odnotować, że w sąsiedztwach A oraz B wskazano:
- maksymalne odległości między przejściami dla pieszych co 300 m,
- rezygnację ze stosowania rozległych skrzyżowań z wyspami centralnymi oraz rond o średnicach większych niż 28 m (sąsiedztwo A) i 50 m (sąsiedztwo B),
- zakaz sytuowania dróg serwisowych, wewnętrznych, placów manewrowych, parkingów naziemnych od strony dróg publicznych (dopuszczone są wewnątrz kwartału zabudowy, na zapleczu budynku lub pod/nad ziemią).
Studium Programowo-Przestrzenne dla każdej drogi
Wszystkie zalecenia wynikające z GSUM oraz uwzględnione w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego posłużą do opracowania każdorazowo Studium Programowo-Przestrzennego Ulicy, w którym zawarte zostaną wszystkie wytyczne do projektowania drogi, a w efekcie przełożą się na jej realizację zgodnie z nowym standardem.
Gdański Standard Ulicy Miejskiej - pełna treść dokumentu (PDF, 116 MB)
Miejsca
Opinie (161) 1 zablokowana
-
2021-01-14 16:37
Widać walkę o cenny teren który oczywiście da się sprzedać deweloperom. (1)
To jest podstawa wytycznych budowania dróg w Gdańsku już nie wspomnę o remontach tych dróg bo miejsca za mało do pisania. Ogólnie żenada !!!
- 8 1
-
2021-01-15 12:34
I to jest właściwy wniosek z tego urzędowego gniota.
- 0 0
-
2021-01-14 16:39
(1)
Wystarczy jeden punkt jeśli chodzi o wytyczne:
-Nie brać przykładu z Gdyni- 4 2
-
2021-01-14 16:43
to już chyba przepadło...
zaraza się rozlewa... magistraty sie naśladują.
Po co ryzykować i wychodzić przed szereg?
Jeszcze się coś sensownego zrobi i tylko kłopot, bo będą chcieli więcej...
Patrz PKM... ;)- 1 1
-
2021-01-14 17:01
wytyczne do niewytyczonych dróg (1)
osiedla powstały dróg nima.
- 6 1
-
2021-01-14 17:04
dlaczego kłamiesz?
dróg jest bardzo dużo, znaczna część ulic zakorkowana przez nadmiar samochodów
- 0 0
-
2021-01-14 17:53
Jakie nowe ulice ?? A co ze starymi ? Standardem gdańskich ulic jest dziura na dziurze i nierówności. A oni siedzą i radzą. Paranoja !!
- 2 0
-
2021-01-14 18:28
Trakt św. Wojciecha
Jego ostatnia przebudowa:
-zakostkowanie skwerów zieleni: Zatoka, Krus,
-ugruntowanie patologii chodnikowej z przewężeniami do 30 cm (!) np. okolica Elmet
-zero nowej zieleni- 10 0
-
2021-01-14 18:47
Jak zwykle mało istotnymi rzeczami ...
Lepiej pomału wsiąść się za skrzyżowania ... przerobić je na ronda a ulice puścić pod bezkolizyjnie... oczywiście drożej ale za to bezpieczniej i bezkorkowo ... Jak i tramwaje podobne pod albo nad skrzyżowaniami a nie tracą po 1min bądź więcej na każdym skrzyżowaniu...
- 1 1
-
2021-01-14 20:12
Niech miasto pomysli przy tym o miejscu na sieci podziemne którego wiecznie nie ma
- 2 0
-
2021-01-14 20:57
Czy te zalecenia pozwalają...
... Na wciśnięcie tramwaju w wąska uliczkę z zabytkową zabudową?
- 8 2
-
2021-01-14 21:08
nic o słupkach na chodniku? Tak by było wąsko dla ludzi na wózkach, a w razie awarii auto niech blokuje ruch (1)
No i różne kolory i kształty. Jak na Jelitkowskiej - niskie, szerokie, biało- czerwone po jednej stronie. "Stylowe" żółto-czarne po drugiej. No i środek chodnika to dobre miejsce na postawienie słupa ze znakiem drogowym.
- 4 0
-
2021-01-15 08:45
To coś dużo aut się psuje w Polsce! Bo jak nie ma słupków, to zaraz ktoś wjeżdża na chodnik swoim "zepsutym" szerotem.
- 0 0
-
2021-01-14 22:41
Unikalne miasto Gdańsk, musi mieć swój standard, bo innych miast nie ma
Na świecie są tysiące miast, wiele świetnie planowanych i zarządzanych. Naprawdę trzeba tworzyć standard ulicy dla Gdańska? Czysta forma urzędniczej megalomanii. Teraz proszę o gdański standard dziury w drodze - to jedyny wkład Gdańska w urbanistykę.
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.