Wiadomości

stat

Ile kosztują miejsca w podziemnych halach garażowych

Własne miejsce postojowe to komfort, za metr kwadratowy którego płacimy często prawie połowę ceny metra kwadratowego mieszkania.
Własne miejsce postojowe to komfort, za metr kwadratowy którego płacimy często prawie połowę ceny metra kwadratowego mieszkania. materiały prasowe

Planujesz zakup nowego mieszkania, jego cena jest widoczna na stronie dewelopera, doliczasz koszty transakcyjne. Wyliczasz ile mogłoby kosztować wykończenie i urządzenie nowego M. Oferta wydaje się być warta zainteresowania. A potem nagle okazuje się, że cena jest wyższa o kilkanaście tysięcy złotych... trzeba zapłacić za miejsce postojowe w podziemnej hali.



Na pocieszenie: ceny miejsc postojowych w Gdańsku są jednymi z najniższych w kraju.
Na pocieszenie: ceny miejsc postojowych w Gdańsku są jednymi z najniższych w kraju. Źródło: Home Broker.
Przy limitowanym budżecie na zakup mieszkania zdecydowałbyś się na:

zakup miejsca postojowego w hali

39%

dodatkowy pokój i parkowanie na świeżym powietrzu, nawet jeśli samochód nie mógłby stać pod domem

37%

dodatkowy pokój i ewentualny wynajem garażu lub miejsca postojowego (zwłaszcza w zimie)

24%
Zgodnie z przepisami miejsce postojowe w wielostanowiskowej hali garażowej powinno mieć wymiary 5 x 2,3 m, z zachowaniem odległości między bokiem samochodu a ścianą lub słupem — co najmniej 0,5 m (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie; Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690).

Zgodnie z prawem na jeden samochód przypada więc minimum 11,5 m kw. (bywa, że deweloperzy dla wygody i bezpieczeństwa swoich klientów przygotowują obszerniejsze miejsca). Do tego doliczyć trzeba powierzchnię dojazdów do tych miejsc postojowych i dojścia dla pieszych, które muszą powstawać w większych halach. To kolejne metry kwadratowe, które trzeba wybudować i wykończyć - na działce, która - im jest bliżej centrum - tym kosztuje więcej.
A koszty budowy podziemnych hal garażowych bywają różne - w zależności od głębokości hali garażowej oraz warunków gruntowych, z którymi poradzić musi sobie inwestor i wykonawca.

Weźmy za przykład ostatni zakup firmy Invest Komfort, która za działkę przy ul. Okrzei w Sopocie zobacz na mapie Gdańska (7667 m kw.) zapłaciła ponad 18 mln zł. Oznacza to, że 1 m kw. tej ziemi kosztuje ponad 2366 zł. Działka oczywiście nie będzie zabudowana co do centymetra. W planie zagospodarowania przestrzennego zapisano, że procent terenu przeznaczonego pod zabudowę nie może być większy niż 25, czyli ok. 1917 m kw. (resztę oczywiście trzeba zagospodarować).

Gdyby cenę działki podzielić przez powierzchnię przyszłej teoretycznej maksymalnej powierzchni zabudowy (całą ziemię finalnie odkupią przecież od dewelopera przyszli właściciele lokali), to każdy metr zabudowanego gruntu warty byłby prawie 9 500 zł.

Budynki które tam powstaną będą miały prawdopodobnie cztery kondygnacje mieszkalne i jedną podziemną - razem pięć. Podzielmy 9 500 zł za metr kw. pod budynkami przez pięć kondygnacji. Wychodzi na to, że w cenie teoretycznego 1 m kw. 1900 zł będzie czystym kosztem gruntu - niezależnie czy będzie to metr mieszkania, garażu czy przestrzeni wspólnych, które w budynkach powstaną.

A więc sam grunt pod miejscem postojowym minimalnych rozmiarów (bez dojazdów do niego) kosztowałby tutaj 21 850 zł (1900 zł x 11, 5 m kw). Gdyby dodać do tego koszty udziału w powierzchni dojazdów, koszty zagospodarowania powierzchni działki, która nie będzie zabudowana, koszty przeprowadzenia procesu inwestycyjnego - w tym budowy, marżę dewelopera... zobaczymy ...

To oczywiście jeden z droższych przykładów w Trójmieście, ale obrazuje poniekąd dlaczego na przykład za miejsce postojowe w Nowym Orłowie (również Invest Komfort) zapłacić trzeba od 31 320 do 35 640 zł (trzy kondygnacje nadziemne), ale już na Osiedlu Morskim (Euro Styl) na Pogórzu od 22 do 24 tys. (cztery i pół kondygnacji). W Gdańsku dla przykładu w inwestycji Chmielna Park (Inpro) na Wyspie Spichrzów miejsce kosztuje 24 600 zł (pięć kondygnacji), w Audiopolis (Ekolan) w południowych dzielnicach miasta (pięć kondygnacji) 16-17 tys.

Tej logice nie poddają się jednak ceny miejsc postojowych w halach podziemnych w wysokich budynkach: Albatross Towers (Robyg) 35 tys. - wykupienie obligatoryjne, 25 tys. w Czterech Oceanach (BPI), 27 tys.Czwartym Żaglu (Inpro).

I tu dochodzimy do oczywistości: cenę reguluje jak zwykle rynek - towar jest tyle warty, ile klient jest w stanie za niego zapłacić... Rodziny coraz częściej dysponują dwoma samochodami, w centach miast natomiast nie buduje się wokół budynków parkingów naziemnych, bo zwyczajnie nie ma na to miejsca. Samochód trzeba przecież gdzieś zostawić... i to w rozsądnej odległości od budynku.

Analizując stosunek cen mieszkań do cen miejsc postojowych nasuwa się jeszcze jeden wniosek: wysokie ceny miejsc postojowych rekompensują interesujące ceny samych lokali mieszkalnych. Jeśli miejsce postojowe kosztuje np. 25 tys., to przy minimalnej jego wielkości metr komfortu użytkownika auta kosztuje prawie 2200 zł.

Na większości nowych osiedli miejsce postojowe w podziemnej hali można też wynająć - ceny od 120 do 250 zł - część właścicieli aut takie rozwiązanie wybiera na czas zimy.

Zobacz ogłoszenia o wynajmie garaży i miejsc postojowych w podziemnych halach garażowych

Takie możliwości powoli wprowadzają także deweloperzy, np. Hossa - miesięczny abonament za parkowanie w podziemnej hali garażowej w Garnizonie to koszt 140 zł.


Plebiscyt portalu Trojmiasto.pl na najciekawszy obiekt mieszkaniowy oddany do użytku w 2012 roku

Chcesz ocenić architekturę powstających osiedli mieszkaniowych? Chcesz poznać zdanie innych na ten temat?

Zagłosuj w plebiscycie na najciekawszą realizację mieszkaniową oddaną do użytku w 2012 roku

Do 24 marca możesz oddać jeden głos dziennie na każdą wybraną inwestycję. W plebiscycie biorą udział wybrane przez nas realizacje.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (91)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.