• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestor udostępni parking pod skwerem Plymouth za darmo

Michał Brancewicz
18 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Andrzej Boczek, prezes firmy AB Inwestor, która będzie budować biurowiec na skwerze Plymouth nie chce czerpać zysków z parkingu, który powstanie w ramach tej inwestycji. Andrzej Boczek, prezes firmy AB Inwestor, która będzie budować biurowiec na skwerze Plymouth nie chce czerpać zysków z parkingu, który powstanie w ramach tej inwestycji.

Pomysł stworzenia jednego wjazdu na podziemny parking dla miejskiego Parku Centralnego w Gdyni zobacz na mapie Gdyni i prywatnego biurowca wzbudza sporo kontrowersji. Mieszkańcy obawiają się, że chcąc udać się do parku, nie będą mieli gdzie zaparkować, bo miejsca zajmą urzędnicy i pracownicy biur. - Po godz. 17 oraz w weekendy i święta, miejsca w swojej części udostępnię za darmo - deklaruje Andrzej Boczek, prezes AB Inwestor, który wybuduje biurowiec na skwerze Plymouth zobacz na mapie Gdyni.



Michał Brancewicz: Pojawiają się opinie, że skorzysta pan na miejskiej inwestycji: wspólny będzie koszt budowy wjazdu na parking, a pracownicy biurowca, w razie potrzeby, będą mogli korzystać z miejsc wybudowanych przez miasto.

Andrzej Boczek: - To korzystne dla obu stron, bo podzielimy się kosztami np. wjazdu. Biurowiec będzie miał swój własny, samowystarczalny parking, a parking miasta, o czym mówił prezydent Wojciech Szczurek, będzie miał charakter ogólnodostępny, ale też biznesowy, bo miasto będzie na nim zarabiać. Prowadzić go będzie komercyjna miejska Agencja Rozwoju Gdyni, wzorem tego pod Gdyńską Szkołą Filmową.

Mój biurowiec i parking jest w symbiozie z publicznym parkingiem. Jeśli nawet jacyś goście przyjeżdżający do biurowca będą tam parkować, to będzie to leżało w interesie miasta, bo ten parking ma zarabiać. Taka inwestycja, jak biurowiec, jest pożądanym sąsiadem komercyjnego parkingu, podobnie jak drugi biurowiec Officer firmy Panorama, vis a vis parku Plymouth, o czym się nie mówi.

Mieszkańcy mają obawy, że jak będą chcieli wybrać się do parku, to nie będzie miejsca do zaparkowania, wszystkie zajmą pracownicy biurowców albo urzędnicy.

- Biurowce i urzędy funkcjonują do godz. 16-17 w dni powszednie i nie działają w weekendy, a wówczas ich garaże stoją puste, a mieszkańcy właśnie po pracy i w weekendy chodzą do parku, więc parkingi będą na nich czekać puste. Zatem to się idealnie zazębia. Dodatkowo, za państwa pośrednictwem, deklaruję, że po godz. 17 oraz w weekendy i święta mój parking oddam mieszkańcom..

Również za opłatą?

- Nie, nawet za darmo. Tylko mam obawę, że będę psuł interes miejskiej agencji, która ma zarabiać na swoim parkingu. Ale się dogadamy, to szalenie ważne, gdy jest w Gdyni masowa impreza i potrzeba pilnie miejsc postojowych. Poza tym miasto prowadzi taką politykę, żeby w centrum chodniki oddać mieszkańcom, a na ulicach aut było jak najmniej i dlatego tworzy płatne parkingi, by w ten sposób zdopingować ludzi do korzystania z rowerów i publicznej komunikacji, a rejon Plymouth jest świetnie skomunikowany. Ja swoją część mogę oddać pod zarząd miejskiej agencji po godzinach pracy, nieodpłatnie i niech decydują, czy na niej chcą zarabiać czy nie. Chciałbym jedynie mieć prawo do decydowania, na jakie cele publiczne środki z mojego garażu zostaną wydane.

  • Biurowiec na skwerze Plymouth będzie posiadał ogólnodostępny plac z częścią gastronomiczną połączony z miejskim parkiem.
  • Pod biurowcem inwestor wybuduje parking na 70 miejsc. Dodatkowych ok. 280 powstanie pod miejską częścią parku.
  • Na pierwszym planie wspólny wjazd na podziemny parking od strony ul. Świętojańskiej. Wspólne działania prywatnego inwestora i miasta w tej sprawie wzbudzają najwięcej kontrowersji.
W pierwotnym projekcie biurowca miał powstać parking dwukondygnacyjny. Na ile miał być miejsc? Dzisiaj mowa jest o ok. 70, ale na jednym poziomie.

- Miało być więcej, ale okazało się, że są fatalne warunki wodne, tzw. kurzawka. Dlatego robimy mniej miejsc parkingowych i na jednej kondygnacji. Miało być ok. 90 a teraz będzie 60-70. Niestety musiałem zmniejszyć ilość powierzchni użytkowej, aby dostosować ją do wymogów ilości miejsc parkingowych. W każdym razie wskaźniki powinny być identyczne, jak dla sąsiedniego biurowca Officer. I o to będę się starał. 1-2 miejsca na 100 m kw. biur oraz 1-3 miejsca dla usług.

Zaprezentowane w zeszłym tygodniu plany miasta dotyczące stworzenia Parku Centralnego zaskoczyły wiele osób. Wiedział pan o nich?

- Mnie również, nic nie wiedziałem na ten temat. Byłem kompletnie zaskoczony. Przecież ja już zaprojektowałem i opłaciłem projekt wjazdu do parkingu od strony ul. Partyzantów. Teraz muszę zmienić projekt i robić wjazd od ul. Świętojańskiej i będzie on wspólny, co leży w interesie obu stron, też miasta, bo wspólnie będziemy partycypować w jego w kosztach, inaczej miasto musiałoby zapłacić 100 procent.

Jak ma wyglądać współpraca z miastem przy tej inwestycji?

- Wszystko będziemy jeszcze uzgadniać, bo temat jest nowy, ale to miasto ma wyższą pozycję i narzuca pewne warunki, mówi, co należy zrobić i jakie koszty pokryć. Będzie to z miastem konsultowane według jego zasad. To jest naturalne, że ja ponoszę część tych kosztów, ja to rozumiem. Tak było np. gdy zbudowaliśmy Transatlantyk i musiałem zrobić dodatkową sygnalizację świetlną za 300 tys. zł, bo budynek zaczął generować dodatkowy ruch. Również zgramy stylistycznie nasze części parku, a restauracje w moim biurowcu uzupełnią potrzeby korzystających z parku. Zwracam uwagę na wspaniałą szklaną elewację biurowca, która w istocie jest estetyczną własnością publiczną i doda klasy całemu parkowi. Warto wiedzieć, że kupiłem teren od prywatnych, 27 spadkobierców, ostro konkurując z innymi deweloperami.

  • Tak ma wyglądać miejska część Parku Centralnego w Gdyni.
  • Pomysł zagospodarowania miejskich terenów na park.
  • Podziemne miejsca parkingowe w miejskiej części parku.
  • Tak ma wyglądać miejska część Parku Centralnego w Gdyni.
  • Tak ma wyglądać miejska część Parku Centralnego w Gdyni.
Nie obawia się pan, że miejska część inwestycji będzie szła wolniej i będzie hamowała pańską?

- Oczywiście, jak się działa samemu to się robi według własnych planów i dynamiki, miasto jest wolniejsze niż prywatny przedsiębiorca, chociaż Gdynia jest tu pozytywnym wyjątkiem. Mam pewne obawy, ale wszystkie prace na moim terenie będę robił niezależnie od tempa miejskiego. Ale plan jest ambitny, by w 2020 całość została oddana do użytku.

Mimo tego co pan teraz mówi, na początku pojawiło się wiele nieprzychylnych opinii na temat łączenia tych dwóch projektów.

- Te projekty są odrębne, każdy robi swój park i swój garaż i tylko na zasadzie dobrego sąsiedztwa pewne rzeczy należy uzgodnić z korzyścią dla obu stron np. stylistyka lamp, chodników itp. Byłem rozczarowany tym, że na oczywiste białe mówi się czarne. Tutaj nie ma żadnego spisku, to się idealnie uzupełnia. Chyba dobrze a nie źle, że będzie taki piękny park publiczny, chociaż w części na prywatnej działce. Takie inwestycje podnoszą rangę Gdyni, która, mimo że należy do miast średniej wielkości, konkuruje atrakcyjnością i dynamiką inwestycji z miastami "walczącymi" w wadze ciężkiej. Mówiąc obrazowo, ale zachowując wszelkie proporcje, Monte Carlo to małe miasteczko, a jego ranga jest światowa.

Pozwolę sobie tylko przypomnieć, że kiedy trzy lata temu budowałem skate park też spotkałem się z ogromną falą hejtu. Mówiono, że AB Inwestor na pewno przejmie teren i nie będzie tam skate parku, tylko centrum handlowe albo apartamentowiec, a jeśli już, to nie za darmo. Okazało się, że skate park to był strzał w dziesiątkę, wiele dzieciaków tam przychodzi się pobawić. To dowód dobrych intencji urzędników i przedsiębiorcy, bo za prywatne pieniądze (1 mln zł) powstała już część przyszłego tzw. Parku Centralnego, chociaż wówczas nie mieliśmy tego świadomości.

Za parę lat ci, co teraz widzą spisek, też zamilkną. Szczęśliwie czas i czyny służą prawdzie. Apeluję - twórzmy pozytywną, optymistyczną wspólnotę gdynian, bo tak też jesteśmy postrzegani w Polsce i na świecie.

Opinie (171) ponad 10 zablokowanych

  • a pan Sielski dlaczego nie zadaje pytań? (3)

    Deweloper się nie zgodził?

    • 19 1

    • Sielski, dziennikarz który deweloperom się nie kłaniał :) (1)

      • 4 3

      • tylko klęczał przed nimi

        • 1 2

    • Dostal rabat od pana Boczka na apartament w Śródmieściu :)

      • 2 1

  • Znowu obiecanki

    miasto wybuduje parking a Boczek łaskawie udostępni za darmo tak jak udostępniono taras widokowy w Sea Tower. Kolejna ściema i niezły przekręt w Gdyni. Dla dewelopera zniszczą obecny układ zieleni a potem powiedzą, że stworzyli dla mieszkańców Central Park

    • 31 4

  • Tak samo zapewniała hossa przed budową biurowca na Abrahama, że parking będzie dla wszystkich, zapomnieli dodać, że za grubą opłatą...

    • 22 3

  • Oficjalnie...Sea Towers

    Oficjalnie na wieżowiec i punkt widokowy Sea Towers też zwykły obywatel / płatnik podatków miał dostać się bez problemów, atak jest każdy wie.

    • 28 1

  • Agencja Rozwoju Gdyni

    Kolejny twór stworzony tylko po to żeby zatrudnić kolesi. A darmowe parkingi obiecać może zawsze. Przecież i tak nie będzie żadnych konsekwencji jak obietnic nie dotrzyma.

    • 22 1

  • Wtopy PRowskiej już się naprawić nie da

    Chcieli przykryć budowę biurowca central parkiem, ale że dali do mediów tekst o biurowcu następnego dnia następnego dnai po wizkach z parkiem to ludzie pokumali na czym wałek polega.

    I teraz pan inwestor łaskawie odda nam część przestrzeni, którą wcześniej dzięki uprzejmości przychylnych mu urzędników zajumał. I jeszcze sobie lans zrobi, jaki to on dobroczyńca i wspaniały człowiek.

    Klika rządząca Gdynią ma się dobrze i nic tego nie zmieni.

    • 26 1

  • Lipa

    Czuje podstep. Nie ma nic za darmo, chyba ze w ryja dostac to tak. Nie wierze. Bedzie platny normalnie 3 zl za godzine bo wladze miasta powiedza ze polowa projektu jest miasta i ze parking musi byc platny.

    • 16 2

  • Niestety stajecie się portalem developerów (1)

    A nie mieszkańców. Człowiek na zdjęciu prowadzi wojnę z mieszkańcami własnej inwestycji - budynku Transatlantyk. Traktuje ten budynek jak własny folwark, przerzucając koszty z innych inwestycji. Do tego zagadkowym jest, jak ten człowiek, były urzędnik miejski, pozyskał grunt pod gdyńskie centrum biznesu. ABW i CBA powinny w końcu zająć się kontrolą Urzędu Miasta Gdynia

    • 27 4

    • Największą karierę zawszę robią takie ze stajenki bydlątka.

      • 7 0

  • (5)

    Budowa dróg i parkingów zacheca ludzi do poruszania się. Także autobusami i samochodami. Tak jak budowa chodników zachęca do spacerowania a budowa torów do poruszania się tramwajami.
    Tak nie musi być.
    Detroi stanowiło zwartą miejską strukturę. Potem pocięto je potwornymi sznytami typu drogi - Detroit Drogs, parkingami - Detroit Parkings oraz torami - Detroit Metropolitan Koley. Teraz tam są getta a ludzie nie uśmiechają się do siebie.
    A samo Detroit umiera.

    • 8 4

    • (1)

      Pochwal się lepiej jakie będziesz miał swadectwo na koniec roku.

      • 0 2

      • Średnia ocen - mocne 3,0!!

        • 1 0

    • budowa dróg i parkingów zniechęca ludzi do poruszania się inaczej niż samochodem.

      każdy parking darmowy w centrum zachęca do przyjazdu do centrum samochodem i miasto się dusi od nadmiaru samochodów.

      Tak nie musi być.

      bełkotanie o Detroit połączone z kradzieżą nicków nie jest przejawem dobrej polityki komunikacyjnej w aglomeracjacji gdańskiej.

      • 1 0

    • O rany - potworny znów nadaje...

      • 0 0

    • Nie znam języka angielskiego, ale mam jakąś tam ogólną orientację, i drogi to na pewno nie są "drogs", a koleje czy tory "koley"...
      Ależ to trzeba być debilem, żeby takie potworki językowe publikować :(

      • 0 0

  • Przecież to spowoduje jeszcze większe problemy z parkowaniem

    Jak parking będzie za darmo to jeszcze więcej ludzi z biurowca i okolic będzie dojeżdżać samochodem i problem będzie jeszcze większy!!! "Tani" i kompletnie nieprzemyślany ruch!!

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane