• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycja na Zaspie. Ocena oddziaływania na środowisko - potrzebna czy nie?

Ewa Budnik
5 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym
Budynki na pasie startowym od strony ulicy Hynka mogą - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - powstać w pierwszym etapie inwestycji. Inwestor stara się o uzyskanie pozwolenia na budowę. Budynki na pasie startowym od strony ulicy Hynka mogą - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - powstać w pierwszym etapie inwestycji. Inwestor stara się o uzyskanie pozwolenia na budowę.

Od kilku miesięcy wiadomo, że na na pasie startowym na Zaspie powstanie osiedle mieszkaniowe. Inwestor - firma Budimex Nieruchomości - przygotowuje dokumentację niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę pierwszego etapu. Okazuje się, że w kwestiach środowiskowych opinie urzędów są różne.



Czy Twoim zdaniem powstanie tak dużego osiedla będzie znacząco wpływało na środowisko?

W październiku ubiegłego roku rozstrzygnięty został konkurs urbanistyczno-architektoniczny na zabudowę części byłego pasa startowego na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja, od momentu kiedy dotyczące jej plany zostały ujawnione, budzi obawy okolicznych mieszkańców.

Tymczasem inwestor, opierając się na obwiązujących zapisach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przygotowuje się do uzyskania pozwolenia na budowę pierwszego etapu inwestycji. W marcu do urzędu Prezydenta Miasta Gdańska wpłynął wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji.

Prezydent, zgodnie z procedurą, wystąpił w czerwcu z wnioskiem o wydanie opinii do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) - jest to niezależny od samorządu organ administracji rządowej. Z opinii prezydent chciał się dowiedzieć, czy konieczne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (w uzasadnionych przypadkach procedura ta poprzedza wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji).

RDOŚ wyraził opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, bo "kwalifikuje się ono do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco wpływać na środowisko". W opinii czytamy, że RDOŚ "stwierdza brak jednoznacznej odpowiedzi, czy zaproponowane przez inwestora rozwiązania techniczne i organizacyjne są wystarczające w celu zminimalizowania negatywnych oddziaływań zarówno w fazie realizacji i eksploatacji". W swojej opinii RDOŚ, uznał że należy przeprowadzić analizę akustyczną (czy po zrealizowaniu inwestycji nie zostaną przekroczone poziomy hałasu), chociaż dokument o takiej nazwie został dołączony do wniosku od prezydenta. Według urzędu załącznik ten nie spełniał wymogów RDOŚ.

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wraz z wnioskiem otrzymał komplet dokumentów. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia (KIP), która zawiera podstawowe informacje o planowanym przedsięwzięciu, została opisana emisja zanieczyszczeń do powietrza, dodatkowo załączono wydruk z programu analizy stanu zanieczyszczenia atmosfery dla tej inwestycji. Do KIP załączono również "Ekspertyzę akustyczną - określenie miarodajnego poziomu dźwięku A hałasu komunikacyjnego na elewacji projektowanych budynków usługowo-mieszkalnych "Miasteczko Zaspa" przy ul. Jana Pawła II w Gdańsku dla roku 2020 oraz określenie wymaganej izolacyjności akustycznej przegród budowlanych" - informuje Sławomir Sowula, rzecznik prasowy RDOŚ.
W swojej opinii RDOŚ podkreślił także, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zaleca przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla parkingów samochodowych powyżej 300 miejsc parkingowych. W pierwszym etapie inwestycji ma ich powstać 1096.

Zgodnie z obowiązującym prawem prezydent może opinię wydaną przez RDOŚ wziąć pod uwagę, ale nie ma takiego obowiązku.

- W tym przypadku organem właściwym do wydania decyzji jest Prezydent Miasta Gdańska, RDOŚ na wniosek prezydenta wydał tylko opinię - mówi Sławomir Sowula.
- Obowiązek lub brak obowiązku przeprowadzania oceny jest stwierdzany w oparciu o zgromadzony materiał dowodowy i opinie właściwych organów i po uwzględnieniu określonych w przepisach uwarunkowań - dodaje Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
We wrześniu prezydent w swoim postanowieniu stwierdził zatem, że nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania dla środowiska. W dokumencie prezydent potwierdza, że przedsięwzięcie jest kwalifikowane do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, ale stwierdza jednocześnie, że oddziaływanie inwestycji na etapie realizacji będzie odwracalne i przejściowe. Nakłada przy tym na inwestora szereg obowiązków, które mają uczynić budowę mniej uciążliwą dla okolicznych mieszkańców.

Czytaj także: bloki zamiast biur na Zaspie

W odniesieniu do wskazań z opinii RDOŚ prezydent powołuje się na przedstawioną przez inwestora i będącą załącznikiem do karty informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) ekspertyzę akustyczną i analizę emisji zanieczyszczeń do powietrza dla planowanego przedsięwzięcia.

- Nie zlecono osobnej oceny akustycznej dla tej inwestycji, poza tym, co było zawarte w KIP-ie. Miasto nie ma w zwyczaju zlecania odrębnych analiz w takich przypadkach. Zgodnie z obowiązującymi przepisami obowiązek sporządzenia analiz na potrzeby uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach spoczywa na wnioskodawcy, który do wniosku dołącza m.in. kartę informacyjną przedsięwzięcia, do której w wymagających tego sytuacjach załącznikiem jest np. analiza akustyczna - wyjaśnia Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu. - Z ramienia urzędu ocena stanu akustycznego miasta następuje poprzez wykonywanie mapy akustycznej miasta - raz na pięć lat. Obecnie jest wykonywana taka mapa akustyczna miasta, zgodnie z prawem termin jej wykonania przewidywany jest do 30 czerwca 2017 r. Mapa będzie obejmowała stan zainwestowania w infrastrukturę na koniec roku 2016.
W postanowieniu odrzucającym konieczność przeprowadzenia oceny na środowisko prezydent podnosi, że projekt nie przewiduje hałaśliwych urządzeń wentylacyjnych. Mowa jest także o tym, że realizacja przedsięwzięcia będzie związana ze wzrostem natężenia ruchu samochodów, jednak według analizy przedstawionej przez inwestora wynika, że budowa parkingów podziemnych pozwala na ograniczenie liczby miejsc postojowych na terenie i tym samym zmniejsza tzw. niską emisję w rejonie budynków. W analizie, poza zanieczyszczeniami z budynków, które powstaną, wzięte pod uwagę zostały także te, które generują istniejące osiedla. W sumie nie przekraczają one stężeń dopuszczalnych, uzasadnia w postanowieniu prezydent. W dokumencie stwierdza się także, że emisję może obniżyć zastosowanie rozwiązań drogowych, które zapewnią płynny ruch samochodów (te są w trakcie ustalania z Zarządem Dróg i Zieleni w Gdańsku).

Również w kontekście wskazanych przez RDOŚ zapisów planu miejscowego, będących podstawą do stwierdzenia konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, prezydent uznał, że wyczerpuje je przestawiona przez inwestora ekspertyza i analiza. Zapisy planu zalecające ocenę oddziaływania na środowisko parkingów prezydent w postanowieniu uznał za niewiążące - "są to zalecenia, które można przeanalizować, natomiast nie są podstawą do wydawania decyzji administracyjnych".

Na zdrowy rozum trudno wyobrazić sobie, że nowe osiedle przy Jana Pawła II wygeneruje nieludzki hałas i duszącą ilość spalin. Jako mieszkańcy miasta, które intensywnie się rozbudowuje, powinniśmy jednak mieć świadomość przebiegu procedur związanych z powstawaniem kolejnych inwestycji. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji nie została jeszcze wydana.

Ważne zalecenia dla inwestora zawarte w postanowieniu prezydenta:
- inwestor nie może podejmować przedsięwzięć wymagających przy realizacji kondygnacji podziemnych stałych lub tymczasowych odwodnień, palowania bez przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko
- wody gruntowe w miejscu inwestycji znajdują się poniżej głębokości posadowienia drugiej kondygnacji garaży, dlatego inwestycja nie będzie przegrodą dla wód podziemnych spływających z górnego tarasu w kierunku ujęć wody Zaspa i Czarny Dwór
- prace na budowie mają być prowadzone wyłącznie w porze dziennej, a prace hałaśliwe do godziny 18

Inwestycje

Zaspa VVita

Zaspa VVita

Spravia

Gdańsk Zaspa, ul. Jana Pawła II Mapa

31 do 105 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (179) 1 zablokowana

  • Na Chełmie to dopiero samowola prezesika i to... (1)

    ...w typowym socjalistycznym stylu: Postanowił sobie, że kawał ziemi odda deweloperowi pod lidla i biurowiec. Tam też przenieść chce biura spółdzielni - po co mieć biura we własnym budynku jak można mieć w pięknym nowym i jeszcze płacić za czynsz nowemu właścicielowi? Lidla okoliczni mieszkańcy nie chcą pod samymi oknami ale kto by się nimi przejmował? Prócz tego deweloper zburzy budynek klubu emeryta i biblioteki który niedawno wyremontowano za kupę szmalu. Bibliotekę przeniosą do szkoły niby czasowo ale zostanie już tam na zawsze (dyr szkoły zgodził się). Emerytom powie się, że dostaną nowy, jeszcze lepszy klub ale będzie tak jak ze słynnym klubem z Cieszyńskiego.
    Najlepsze jest to, że już było walne zebranie, na którym mieszkańcy zdecydowanie odrzucili ten pomysł.
    Ale stare, sprawdzone socjalistyczne metody mówią, że jak demokratyczne głosowanie nie poszło po twojej myśli to za jakiś czas organizuj następne, aż do skutku (byle mordę demokracją wytrzeć). No i spółdzielnia organizuje kolejne zebranie z tym samym głosowaniem - Ot, swołocz ruska.

    • 30 6

    • pewni było ugadane przed inwestycja

      jednego nie rozumiem?

      dlaczego w centrum Chełmu miedzy witosa a dragana nie ma jeszcze orlików?

      czyzby tereny czekały pod Hipermarket?

      Venom, wiesz coś o tym?

      • 3 5

  • (2)

    Przeciwnikom rozbudowy miasta już czas na spi....nie na wioche.

    • 15 19

    • Budowanie w górę to nie rozbudowa miasta!!! Rozbudowa miasta to powiększanie zagęszczenia zabudowy i multiplikacja ośrodków życiowych.

      • 1 2

    • to jest trolling dewelopera

      nikt na tym nie zyska. Na pewno Gdańsk NIE zyska na 18 piętrowcach od SKM. To będzie koszmar, jaki np. fundujemy sobie na Stoczni - Bastion Wałowa. Zadowolony może być tylko inwestor i posmarowani urzędnicy.

      • 1 0

  • Wycisnąć z m2 terenu jak najwięcej !!!

    Może udałoby się "wcisnąć" na tę działkę jeszcze z 5 budynków ?

    • 27 5

  • czekamy na BASEN a nie na betonowa dzungle !Q

    • 33 5

  • Co za pier^/@-enie

    Kraj biurokractwa i pieprzonych wymogow. I obawy mieszkancow ktorzy są bardziej tępi niz paczka gwozdzi

    • 10 20

  • PARALIŻ KOMUNIKACYJNY (1)

    To będzie paraliż komunikacyjny Hynka oraz Jana Pawła na odcinku Rzeczypospilitej - SKM Zaspa. Już teraz stoi się tam rano i po południu. A jeśli jeszcze dojdzie kilka tysięcy samochodów....No ale o wiele łatwiej sprzedać teren pod budowę niż zbudować/przebudować drogę. Takie rządy w Gdańsku.

    • 42 4

    • OK, zobacz na mapę.

      5 minut spacerkiem do SKM i kwadrans do Gdańska i do Sopotu. Wszystkie sklepy pod nosem, galerie, garnizon, biura itp. OK, zbudowaliby szeroką, pięciopasmową JP II i co dalej? Wiesz, szeroka droga gdzieś musi się kończyć i dokądś prowadzić. Nie od dziś wiadomo, ze to nie szerokość dróg powoduje korki a przepustowość skrzyżowań (wiesz, że na wąskiej Kartuskiej prawie nie ma korków a jak zmienili program świateł przy Hucisku to już były?) - więc załóżmy, że zamiast bloków masz pod oknem mega szeroką trasę i hipermarket (taki był pierwotny plan, jakbyś nie pamiętał). I ta droga kończy się na Hynka. Albo zamiastHynka - dochodzi do Nowej Słowackiego. A dalej? Ludzie zachęceni szeroką JP II nagle stają na krzyzówce przy Bałtyckiej a korki są 4x większe. OK, poszerzamy dalej. Sześć pasów na Słowackiego, burzymy kamienice na Grunwaldziej pod dodatkowe pasy i robimy cztery relacje skrętne ze Słowackiego w Grunwaldzką w lewo w kierunku GG. Dwie z relacji na wiaduktach. No, może nie będzie korków. Ale za chwile, ludzie zachęeni takimi rozwiązniami wybiorą tą drogę i korki się zrobią. I co, dalej będziemy poszerzać? W jakim kierunku? Kosztem czego? Miasto nie jest z gumy..

      • 5 3

  • A o szkole ktoś pomyślał? Do miejscowej podstawówki dzieci juz chodzą na dwie zmiany.

    • 34 2

  • To szkaradztwo na zdjęciu nie może powstać!

    Jeżeli to ma wyglądać jak na zdjęciu to Veto!

    • 20 4

  • Krótko. ...

    Jeden wielki mega korek się szykuje. A niby wszędzie blisko.....,

    • 23 3

  • JPII , a gdzie Nowa Kościuszki (2)

    Brzezno protestowało w sprawie wieżowców i w ostateczności wybudowano 4 pietrowe i jest pięknie. Nikt nie myśli o korkach jak ruszy tyle samochodów. Już teraz w szczycie jest tragedia . Nowa Kościuszki odpuszczono i sznur samochodów leci JPII, A następna inwestycja szykuje sie przy Hallera, przy Chrobrego w nowych molochach też niedługo zamieszkają ludzie. .Ktoś jednak nie ma wyobrazni.

    • 35 2

    • (1)

      Wg takich jak Ty nic nie powinno sie budowac.Wy blokujecie rozwoj miasta.

      • 1 10

      • Zagęszczanie to nie jest rozwój miasta!

        To myślenie dzikusów i imbecyli. Osiedla w PRL były projektowane tak aby zapewniać przewietrzanie a teraz zagęszczając rujnujemy ten system i tworzymy warunki fatalne do życia. Tak duże osiedla to wymagająca tkanka miejska i trzeba umiejętnie się z nią obchodzić. Na dzisiaj tylko się sprzedaje działki i myśli, że jakoś to będzie.

        • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane