• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich

Joanna Puchala
6 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
W halach garażowych ogólnodostępne miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych obecnie muszą powstawać. Istnieje także możliwość zamontowania licznika energii przy miejscach indywidualnych. W halach garażowych ogólnodostępne miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych obecnie muszą powstawać. Istnieje także możliwość zamontowania licznika energii przy miejscach indywidualnych.

Od marca 2021 roku zaczęła obowiązywać unijna dyrektywa nakładająca na deweloperów obowiązek zabezpieczenia odpowiedniej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w nowych budynkach. Oznacza to, że specjalne ładowarki znajdziemy teraz w garażach podziemnych lub na parkingach naziemnych nowych inwestycji.



Czy uważasz, że stacje ładowania pojazdów elektrycznych w inwestycjach deweloperów są potrzebne?

Chociaż nowe prawo obligatoryjnie dotyczy projektów inwestycji, które pozwolenia na budowę otrzymały po wejściu nowego prawa w życie, to rosnącą popularność stacji ładowania samochodów w budynkach realizowanych przez deweloperów obserwować można już od kilku lat.

Wielu z nich dopuszcza, na życzenie klienta, doposażenie miejsca postojowego w hali garażowej. Tak jest m.in. w Allcon Osiedla. W przypadku tego dewelopera zastosowane rozwiązania opierają się o ładowarki przenośne, chociaż stale analizowane są nowe rozwiązania dotyczące elektromobilności.

Prywatne czy ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów?



- Oprócz rozwiązań przenośnych stosujemy i projektujemy także ładowarki ogólnodostępne. Zlokalizowane są one w hali garażowej lub na terenie na zewnątrz inwestycji. Są to urządzenia o znacznie większej mocy, co przekłada się na krótszy czas ładowania samochodu. Zwykle są one współdzielone pomiędzy dwa ogólnodostępne miejsca postojowe. Dzięki temu z ładowarki mogą korzystać wszystkie zainteresowane osoby, także te, które nie mieszkają na terenie konkretnej inwestycji - mówi Łukasz Śledź, dyrektor działu przygotowania i realizacji inwestycji w Allcon Osiedla.

Deweloperzy w Trójmieście



Ładowarki ogólnodostępne, nieprzypisane do konkretnego miejsca postojowego, deweloperzy z reguły umieszczają w miejscu, gdzie wjechać mogą nie tylko mieszkańcy - w ogólnodostępnej części hali podziemnej lub na miejscach postojowych zewnętrznych. To umożliwia korzystanie z nich nie tylko mieszkańcom, ale także ich gościom.

Prywatne miejsce w hali garażowej z możliwością montażu ładowarek do pojazdów elektrycznych mogą wykupić także nabywcy mieszkań na niektórych trójmiejskich osiedlach Robyga. Deweloper przyznaje jednak, że docelowo planuje montaż ładowarek elektrycznych we wszystkich realizowanych inwestycjach.

- W niektórych inwestycjach dajemy klientom możliwość zainstalowania i korzystania z ładowarki przy wybranym miejscu parkingowym w garażu podziemnym. Zabezpieczamy odpowiednio instalacje budynku oraz ilość energii dla przewidzianej liczby stanowisk tak, by możliwy był montaż ładowarek. Dla inwestycji będących w trakcie realizacji planujemy od razu montaż ładowarek zewnętrznych na ogólnodostępnych miejscach postojowych - mówi Arkadiusz Borowiecki, dyrektor ds. realizacji inwestycji Robyg w Gdańsku.
Na potwierdzenie tych słów dwie pierwsze ogólnodostępne stacje ładowania o mocy 22 kW zostaną zamontowane na osiedlu Zajezdnia Wrzeszcz.

Ogólnodostępne stanowiska ładowania samochodów elektrycznych zostały także uwzględnione w pierwszym etapie inwestycji Oliva Koncept dewelopera Budner Inwestycje. W drugim etapie zaplanowano także możliwość podłączenia przy stanowiskach w hali garażowej indywidualnych stacji ładowania z osobnymi podlicznikami.

- Monitorujemy popularność takich rozwiązań i z pewnością - w przypadku dużego zainteresowania klientów - również w kolejnych inwestycjach będziemy je wprowadzać do oferty - mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Budner Inwestycje.
Czytaj także: Inteligentne rozwiązania w inwestycjach deweloperskich

Z kolei Euro Styl na terenie inwestycji Osiedle Beauforta, Perspektywa, Dynamika oraz Doki Living uwzględnił infrastrukturę do przechowywania, serwisowania i ładowania sprzętów.

- Praktyczne udogodnienia zachęcają do korzystania z alternatywnych dla auta środków komunikacji i spełniają oczekiwania zwolenników współczesnej ekomobilności. W halach garażowych, przy wybranych stanowiskach, umieszczamy przyłącza zakończone gniazdem elektrycznym, umożliwiające montaż ładowarek lub bezpośrednie ładowanie rowerów, hulajnóg czy skuterów - mówi Filip Nawratil, kierownik projektów w Euro Stylu.
Takie gniazda są zabezpieczone przed dostępem osób trzecich oraz indywidualnie opomiarowane.

Jak rozlicza się prąd w stacji ładowania?



Chociaż unijna dyrektywa, która nakłada na deweloperów obowiązek zapewnienia stacji do ładowania pojazdów, dotyczy nowych projektów inwestycji, to w ostatnich latach można zaobserwować rosnącą popularność stacji ładowania samochodów w realizowanych obiektach. Chociaż unijna dyrektywa, która nakłada na deweloperów obowiązek zapewnienia stacji do ładowania pojazdów, dotyczy nowych projektów inwestycji, to w ostatnich latach można zaobserwować rosnącą popularność stacji ładowania samochodów w realizowanych obiektach.
Jak przyznają nasi rozmówcy, schematów opomiarowania stacji ładowania pojazdów jest kilka, a zastosowane rozwiązanie zależy od konkretnego przypadku i jest poprzedzone analizą.

- Już na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego należy przewidzieć odpowiednią moc przyłączeniową dla budynku na potrzeby ładowarek samochodowych. Każdorazowo nasze rozwiązania opierają się o liczniki przypisane konkretnym miejscom, a to z kolei pozwala przyszłej wspólnocie i administratorowi swobodnie rozliczać indywidualne miejsca postojowe. W przypadku, gdy klient decyduje się na zakup takiego miejsca, otrzymuje układ pomiarowy w standardzie - wyjaśnia Łukasz Śledź.
Montaż stacji ładowania pojazdów i przynależnych do nich liczników zależy od możliwości technicznych budynków, a także oferty firm dostarczających rozwiązania technologiczne.

- Każdorazowo taką instalację należy skonsultować z zarządcą budynku - doradza Arkadiusz Borowiecki.
Ogólnodostępne stanowiska ładowania pojazdów podlegają natomiast z reguły pod wspólnotowy system rozliczeń.
Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (170) 8 zablokowanych

  • (6)

    Aż dziwne że nie ma u góry info "artykuł sponsorowany"

    • 28 6

    • Kto konkretnie miałby być sponsorem? (5)

      • 2 9

      • Deweloper (2)

        Na koncu masz ich namiary

        • 11 2

        • (1)

          Jest jakiś sposób o przekazaniu tych samych informacji bez posądzania o sponsoring, równoważny z wątpliwą rzetelnością artykułu?

          • 4 8

          • Nie ma

            Przy najmniej nie na tym portalu

            • 2 0

      • koncerny (1)

        • 0 0

        • I znowu te strajki kobiet.

          • 1 2

  • Czekam (10)

    Na obiecane auta elektryczne od Morawieckiego i kupię mieszkanie z ładowarką.

    • 28 15

    • Ja sie uczylem angielskiego (3)

      Bo rudy mowil o drigiej irlandii, a tam teraz gorzej niz u nas. Także dobrze że za jego rządów nic nie wyszło

      • 5 22

      • Ostatnio wzorem były dla nas Węgry (1)

        Teraz coraz częściej pisze się o Białorusi

        • 18 5

        • Ciesz sie ze nie jest

          Bo widzisz co robią opozycja

          • 0 4

      • 3 razy 15 to dopiero była ściema. Większość

        osób które dała się kupić za te kity. Tylko dlatego na nich głosowała.

        • 0 0

    • Okazaly sie zbyt malo ekologiczne

      • 5 2

    • Toć w Jaworznie buduje się fabryka polskich samochodów elektrycznych Izera wspierana przez rząd.. (4)

      Coś niedoinformowani ci wyborcy platformy...

      • 7 5

      • W Ostrołęce budowała się elektrownia węglowa

        Do pewnego czasu też była wspierana

        • 3 2

      • Tak, tak...A w Baranowie Horała buduje Centralny

        • 1 2

      • Tak,tak...A w Baranowie Horała buduje Centralny Port Komunikacyjny wspierany przez rząd. (1)

        Podobno jest już prawie na ukończeniu - tak sprawnie partia buduje...

        Coś słabo poinformowani ci wyznawcy dziadko-wodza...

        • 2 2

        • Pierwsza łopata w Baranowie zostanie wbita w ziemię w 2023 ..parę dni temu rząd podpisał z Hiszpania umowę w sprawie szybkiej kolei która będzie jeździć do cpk...cóż wyborcy platformy potrafią tylko.powielac farmazony jak ich nawiedzony mistrz Borys budka...

          • 0 0

  • Czy ładowarka samochodowa wymaga specjalnie dedykowanej instalacji? (16)

    Moje miejsce parkingowe graniczy z pomieszczeniem gospodarczym, do którego podłączona jest energia elektryczna 220V. Zastanawia mnie czy zakup ładowarki wystarczy, czy będę musiał mieć oddzielną instalację elektryczną

    • 8 2

    • (12)

      wystarczy ale bedzie dlugo ladowalo, lepiej miec 360v

      • 8 1

      • Czli popularna siła jest dedykowaną instalacją? (4)

        • 1 3

        • trojfazowa siec (1)

          to nie tylko parametr napiecia, ale i odpowiednio transformowany prad.

          • 2 1

          • Milcz ignorancie

            • 0 2

        • (1)

          Nie zawsze. Stacja szybkiego ładowania pobiera do 60kW. Czyli tyle co ulica domków jednorodzinnych

          • 6 1

          • do 150KW

            • 4 1

      • A gdzie masz360V. Nie ma takiego standardu

        • 2 1

      • A gdzie jest 360V?

        • 1 1

      • Zupełnie nie ma potrzeby instalacji trójfazowej, chyba że jeździsz na Taxi i zużywasz całą baterię każdego dnia (4)

        Na zwykłym 240V/ 20A naładujesz ~20km / godzinę. Już przez 8 godzin parkowania w nocy odzyskujesz 160km. Większość ludzi w Polsce nie robi więcej niż 50-60km / dobę.

        Mocniejsze instalacje 240V/32A pozwolą na praktycznie naładowanie 80% baterii przez noc nawet w pojazdach z największymi bateriami.

        • 3 4

        • Kolejny coś słyszał. 240V to tylko w UK
          Gniazda jednofazowe GreenUp to max 16A
          Czyli 230V *16A to 3600W. Przy akumulatorze 20kWh to Ok 6 godzin o ile nie przegrzewa się gniazdo i akumulator

          • 4 0

        • Czyli garaże podziemne z miejscem do ładowania aut elektrycznych to lekka ściema (2)

          Praktycznie w każdej chwili mogę taką ładowarkę dokupić i zainstalować w dowolnym miejscu z dostępem do energii elektrycznej

          • 1 3

          • Tak, tylko właśnie to miejsce dostępu do energii jest problemem (1)

            Trzeba by mieć gniazdko przy każdym miejscu parkingowym, a jak wszyscy naraz włączą to może wywalić zabezpieczenie na cały budynek

            • 4 0

            • Wcale nie jest to taki problem z mocą, raczej z fizycznym dostępem do instalacji/liczników

              Mam wallboxa na miejscu postojowym w hali. Ma 11 KW, podłączony pod mój licznik z mocą umowną 12,5 KW. W nocy nastawiam (1 w tygodniu) i w 6 godzin mam naładowane do 80% (dla ochrony żywota baterii)

              • 1 2

    • W pomieszczeniu masz pewnie 230V pod światło, nie pociągnie.

      • 6 0

    • (1)

      Moi sąsiedzi co drugi dzień lądują swojego elektryka przez całą noc że zrobionej na dziko instalacji od oświetlenia garażu

      • 3 2

      • a potem wnuczek jeździ nim po placu zabaw

        • 4 1

  • (4)

    Najlepszy numer że wyprodukowanie i utylizacja tych "eko" bolidów o wiele bardziej zanieczyszcza środowisko niż pojazdów klasycznych....a tak mamy śrubowanie durnych eko norm i lansowanie mega drogich elektryków pozwalających na przejechanie 250km....komedyja.Ja zostanę przy swoim Porsche z 1964r.

    • 48 18

    • Maluchy zaczęto produkować w 1972r. (1)

      Kłamczuszku

      • 14 9

      • Albo walka z CO2.... lasy i miasta - wszedzie wyrąbują jak szaleni drzewa

        A wystarczyloby sadzic sadzic i jeszcze raz gdzie popadnie - najtansza cudowna metoda ale po co jak mozna sztucznie podaki podwyzszac pod pretekstem emicji CO2 - kraje rozwijajace nigdy nie dogonia wtedy bogate zachodnie korporacje (ktore zreszta patentuja wszelkie eko-technologie). To wszystko to nnowy eko-terroryzm

        • 0 0

    • ciebie chyba opłaca rosyjskie lobby paliwowe

      • 0 0

    • Eksperci w TV za kilka lat urobią opinię w temacie "eko" elektryków

      Tak jak eksperci urobili wiekszosc w temacie covida i scypioneczek. Pandemia obnażyła jak łatwo sterować masami dzieki mediom

      • 2 2

  • I większość z nich w Polsce stała będzie nie używana, a producent i dostawca pieniądze weźmie... Z X lat, jak już elektryki będą bardziej popularne to trzeba będzie je wymienić i znowu producent i dostawca monetę weźmie...

    • 11 2

  • W dzisiejszej dobie to podstawa (12)

    Szczerze mówiąc zastanawiałam się nad kupnem auta elektrycznego ale wciąż uważam ze ładowarek jest za mało, niejednokrotnie producent takiego auta gwarantuje naładowanie auta do 80% w 30 min, testy zwykłych kowalskich na YT pokazują ze to ponad godzina. Nie wiem jak to do końca działa ale czy zostawiajac auto na ładowaniu i w tym czasie idąc na zakupy ktoś mi nie gwizdnie kabla? I co wtedy? Auto nie naładowane a np jest niedziela i serwisy zamknięte. Na trasie; tankowanie paliwem trwa kilka min i jadę dalej. Często podróżuje ze swoimi 2 kotami (nie bardzo lubią podróże dlatego wole się szybko przemieszczać) a tu znów postój godzinny na trasie.. stacji benzynowych wokół mojego osiedla jest 3, ładowarek 0. A co jesli się spieszę na spotkanie, do pracy, muszę dzień wcześniej jeździć i szukać ładowarki bo rano nie zdążę.. i nawet podjezdzam pod ładowarkę a tam ktoś przede mną dopiero się podpial i kolejna godzina do tylu..za mało informacji na ten temat i punktów lądowań

    • 13 20

    • Wariat

      • 1 10

    • Zglos sie na sreberko

      Tam ci wybija takie głupie pomysły

      • 4 6

    • (6)

      Wkrótce elektryki będą bardziej popularne. Do jazdy po mieście mogą być bezkonkurencyjne. Wystarczy, że coraz więcej dzielnic będzie zamkniętych dla pojazdów spalinowych

      • 5 20

      • a co ci zmieni jesli bedziesz mial jeszcze wiecej samochodow na glownym arteriach. (1)

        • 4 2

        • Klaus Schwab w Davos juz dawno zapowiedział że zlikwiduja prawo wlasnosci aut

          W maistach bedziesz mogl tylko na minuty wynajmowac elektryki a wszystko inne zakazane bedzie. Eksperci w TV w zaledwie rok-dwa urobią Wasze zdanie i zaakceptujecie te zmiany. Docelowo te elektryki bedą autonomiczne (nie pojedziesz sobie dowolna sciezką polną ze swoją dziunią)... tylko wyznaczone trasy (no i oczywiscie tylko dlatych z digitalnymi paszportami posluszenstwa)

          • 3 1

      • Do jazdy po mieście samochód to nienajlepszy wybór (2)

        Stanie w korkach, później szukanie miejsca parkingowego. Nie dzięki. Najlepszy wybór to taksówka, a na krótszych dystansach hulajnoga elektryczna. Jak kogoś nie stać to komunikacja miejska lub rower.

        • 4 3

        • No tak, czekanie pół godziny na taxe jak się chce pojechać do sklepu kupić coś na obiad i zgrzewkę wody to znakomite rozwiązanie.

          • 6 1

        • do pracy w głownym miescie to SKM

          wbrew propagandzie producentów samochodow, elektrycznosc nie eliminuje ich sporej wady: zajmuja mase przestrzeni. Dalej beda korki i rozjechane trawniki, tylko bardziej eko, elektrycznie

          • 4 1

      • Sadze, ze zamkniecie miast spowoduje raczej exodus mieszkańców w miejsca gdzie da sie zyc. Zostana tylko ludzie, ktorzy sa w stanie zyc bez samochodu lub stac ich na elektryczny. A takich wielu nie ma.

        • 10 2

    • W dzisiejszej to raczej podstawa by odchodzic od aut. ze wzgledu na korki i przeladowane miasta

      • 5 7

    • Co do kradzieży kabla, są takie zabezpieczenia że raczej nikt nie odepnie - musisz mieć kluczyk od auta, żeby odblokować. Miałem
      za to sytuację, gdzie stacja się zawiesiła i nie dało się wypiąć kabla ze stacji - musiałem zgłosić to do Energi, oni przyjechali, wypięli i mi przywieźli. Ale to było 1 km od domu, gorzej jakby to było kilkaset km.

      • 4 1

    • A co jak w dniu wyjazdu Ci się samochód zepsuje, nieważne spalina czy elektryk? A co jak skręcisz kostkę?

      Myślę że dostawcy prądu i ładowarek dadzą radę nadążyć za popytem. Na tą chwilę mam w odległości 3km dwie szybkie darmowe ładowarki (Oliwa). Od 3 miesięcy używam ich prawie codziennie o różnych porach dnia, choć bywa że i kilka razy dziennie. Mniej więcej co piąty raz jest zajęta jak podjeżdżam, wtedy jadę do drugiej i jeszcze się nie zdarzyło, żeby obie były zajęte. Jest w aplikacji możliwość podejrzenia, czy jest zajęta czy nie, ale zajęta jest tak rzadko, że nawet nie chce mi się wyciągać telefonu i jadę w ciemno. Na płatnych musi więc być całkiem pusto. Mit tym samym obalam - nie dotyczy co prawda ładowarek przy autostradach na poczatku i końcu weekendu, tam może być tłok.

      • 0 0

  • Hahaha (3)

    A w starej UE juz co 4 kierowca elektryka wraca do spalinowki

    • 37 16

    • Brakuje jeszcze tylko dwoch patodeweloperow

      Hossy i górskiego. Mielibyscie komplet, ale jak znam życie to się nie chcieli dorzucić do artykulu

      • 26 3

    • 3 na 4 zostaje przy elektryku. Całkiem spoko wynik.

      Nigdy nie dogodzisz każdemu.

      • 6 7

    • Kłamstwo!!

      Poniżej 10 % powraca do spalinowych. W 3 różnych źródeł 97 (mało wiarygodny panel), 93 lub 89 % już nie kupi spalinowego. W tym ostatnim badaniu w dodatku było jako jedynego, a to ogranicza liczbę zwolenników elektryków, wśród których część posiada 2 samochody w tym 1 spalinowy.

      • 2 2

  • "Ogólnodostępne stanowiska ładowania pojazdów podlegają natomiast z reguły pod wspólnotowy system rozliczeń." (10)

    Czyli wszyscy mieszkańcy płacą równo za to, że ktoś sobie jeździ elektrykiem! Nieźle!

    • 51 3

    • Niekoniecznie być tak musi

      • 2 8

    • To niech też sobie kupią elektryki (4)

      To naprawdę nie są duże koszta, zamiast jeździć gruzami za 5 tys.

      • 1 22

      • No pewnie, że nie (3)

        taki Leaf to tylko 130 tys. - niewiele więcej przecież od np. clio za 60 tys. Toć to grosze

        • 16 0

        • Clio tankujesz raz na tydzien (2)

          A leafa codziennie z elektrowni węglowej, hahahaha

          • 8 1

          • W zimę dwa razy dziennie

            • 4 0

          • A Ty gdzie tankujesz swoją pralkę i lodówkę?

            Szczęśliwie w gniazdku coraz mniej węgla, może w baku elektryka więc też? Do tego czy to spalinowe Clio czy elektryczne ZOE energii potrzebuje tyle samo - tyle że ZOE ma mniejszy "bak".

            • 0 0

    • Bo to hasło marketingowe , tak jak siłownie, sale zabaw itd

      W praktyce to dodatkowe problemy dla wspólnoty żeby się tego pozbyć lub to utrzymać.
      Bo tak jak napisałeś - kilku korzysta , wszyscy płacą

      • 3 0

    • Skąd wniosek że "wspólnotowy system rozliczeń" = "wszyscy płacą za jednego"?

      To znaczy tylko tyle, że wspólnota ustala zasady korzystania z ładowarek i tak jak ustali, tak będzie. Mogą sobie ustalić że ładowarka jest zamknięta kluczem dostępnym u pana Zdzicha i pan Zdzichu spisuje stan licznika prądu przed i po ładowaniu. A mogą ustalić jakoś inaczej - ich wola.

      • 1 0

    • Też sobie kup

      • 0 0

    • ZTCW to zazwyczaj takie stacje są na karty RFID

      przypisane do lokatora więc łatwo rozliczyć koszty zużycia energii. Im więcej EV tym czystsze i cichsze będą nasze miasta. Kto raz kupił elektryka już na "smroda" się nie chce nawrócić. Żeby jeszcze tylko ceny BEV spadły.

      • 1 1

  • (2)

    Ehh.. Lokalni pato-deweloperzy od chowu klatkowego i te ich marketingowe frazesy adresowane do utrzymanek- ajfoniar w Suvach.

    • 34 5

    • (1)

      W falowcach problemu z ładowaniem elektryków nie ma?

      • 3 14

      • Zasikane falowce przy chowie klatkowym z nowo powstałych inwestycji typu nowe letnievo to luksus.

        • 11 2

  • A czy obecnie budowane osiedla nie powinny miec takze miejsc do skladowania zuzytych baterii? (10)

    • 44 23

    • dokaldnie. to dotyczy patrzenia w przód

      szkode, ze nikt z miasta nie powie deweloperom, ze nalezy zostawic miejsce na infrastrukture ktora ma sie rozrosnac przy nowo budowanym osiedlu.

      BO znam i takie gdzie problem jest z wiatami smietnikowymi. Zwyczajnie ich kosztem pobudowano garaze albo nadmiarowe bloki.

      • 11 5

    • (1)

      a na pojemniki z olejem do aut spalinowych są?

      • 16 6

      • olej lejim do kanalizacji.

        • 12 2

    • ? (3)

      Gdzie jest pomieszczenie do przechowywania samochodów zużytych olejów i chemikaliów oraz wszystkich zanieczyszczeń, które wylewają.

      • 4 6

      • A co Ty warsztat planujesz?

        • 8 1

      • A wiesz gdzie będą składowane akumulatory z tych aut za kilka lat? (1)

        Tam gdzie obecnie plastik ! W oceanie ! Plastik tez był kiedyś modny

        • 3 2

        • Nie będą, bo mają zbyt dużo cennych metali żeby ich nie przetworzyć.

          Lit to nie ropa, że wystarczy zbombardować jakieś arabskie dzieci żeby mieć zapas na pokolenia.

          • 2 3

    • zużyte baterie są odbierane do recyklingu (2)

      z pocałowaniem ręki

      • 2 2

      • Pytanie jak koncza? Mam nadzieje,ze nie tak jak segregowane smieci wywozone do Chin (pozniej tez Polski), gdzie po prostu byly (1)

        tylko skladowane..Wszystkim sie oplacalo w tym lancuszku, a smieci po prostu zostawaly

        • 3 0

        • Jak kończą?

          Coraz częstsza jest praktyka wykorzystania baterii z pojazdów do systemowych magazynów energii elektrycznej lub w instalacjach przydomowych, bądź towarzyszącym instalacjom PV funkcjonujących w firmach.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane