• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Nowego Portu obawiają się budowy ul. Nowej Wyzwolenia

Krzysztof Koprowski
13 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W miejscu kamienicy po prawej, planowanej do wyburzenia, będzie zaczynała się ul. Nowa Wyzwolenia, która będzie stanowiła nowe połączenie z ul. Marynarki Polskiej. W miejscu kamienicy po prawej, planowanej do wyburzenia, będzie zaczynała się ul. Nowa Wyzwolenia, która będzie stanowiła nowe połączenie z ul. Marynarki Polskiej.

Projekt planu zagospodarowania dla Nowego Portu wzbudził ogromne zainteresowanie mieszkańców dzielnicy, którzy obawiają się przebiegu tzw. ul. Nowej Wyzwolenia. Postulują, by urzędnicy usunęli jej dotychczasową rezerwę i wykorzystali pod drogę nieeksploatowane tory kolejowe pociągów SKM. To jednak stoi w sprzeczności z polityką przestrzenną miasta i inwestycjami kolejarzy.



Czy należy zlikwidować tory SKM do Nowego Portu i zastąpić je drogą?

Podczas dyskusji publicznej zorganizowanej w Biurze Rozwoju Gdańska pojawiło się ok. 80 mieszkańców zainteresowanym projektem planu - przede wszystkim przebiegiem ul. Nowej Wyzwolenia.

To droga, która ma łączyć rejon ul. Oliwskiej i obecnej ul. Wyzwolenia zobacz na mapie Gdańskaul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska wzdłuż dawnego Jeziora Zaspa (składowiska popiołów) zobacz na mapie Gdańska i przez teren blaszanych garaży zobacz na mapie Gdańska oraz ogrodów działkowych zobacz na mapie Gdańska.

Projekt planu zagospodarowania dotyczył jednak początkowego fragmentu ul. Nowej Wyzwolenia. Mieszkańcy sprzeciwiają się prowadzeniu jej w pobliżu czteropiętrowych bloków Spółdzielni Mieszkaniowej Kolejarz zobacz na mapie Gdańska.

Jezioro w popiołach. Historia zlikwidowanego jeziora Zaspa



Na pomarańczowo zaznaczono propozycję części mieszkańców Nowego Portu. Na pomarańczowo zaznaczono propozycję części mieszkańców Nowego Portu.

Ulica Nowa Wyzwolenia jako miejska ulica?



Biuro Rozwoju Gdańska, choć nie zajmuje się projektowaniem układów drogowych, a jedynie wskazuje dla nich rezerwy terenowe, na spotkaniu przedstawiło autorską koncepcję ul. Nowej Wyzwolenia jako drogi:
  • z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu o szerokości 3 m (taką szerokość mają pasy ruchu np. na ul. Kołobrzeskiej),
  • z obustronnymi chodnikami i szpalerami drzew,
  • miejscami do parkowania w zatokach przy jezdni,
  • infrastrukturą rowerową w formie wydzielonej drogi rowerowej lub pasami w jezdni.


  • Rejon rezerwy ul. Nowej Wyzwolenia. Po prawej widoczny fragment bloku Wyzwolenia 5.

Mieszkańcy: Nowa Wyzwolenia powiela błędy istniejącej ulicy



Zdaniem mieszkańców taki projekt w żaden sposób nie rozwiązuje jednak ich problemów, czyli nadmiernego ruchu pojazdów ciężarowych w Nowym Porcie, ponieważ nowa droga:
  1. nadal będzie poprowadzona w bliskim sąsiedztwie budynków mieszkalnych, co powoduje nadmierny hałas, drgania budynków i ich osiadanie,
  2. nie będzie żadną alternatywą dla kierowców TIR-ów ze względu na niewystarczającą szerokość jezdni,
  3. w przyszłości, gdy wokół powstaną nowe osiedla, będzie utrapieniem dla ich mieszkańców.

- Zaplanowany przekrój z 3-metrowymi pasami ruchu może być poszerzony do szerokości 3,5 m. Z naszych analiz wynika, że jedna jezdnia i dwa pasy ruchu są wystarczające dla ul. Nowej Wyzwolenia. W planie proponujemy dla niej klasę techniczną zbiorczą [identyczną ma np. ul. Nowa Wałowa - dop. red.], czyli wyższą niż ul. Wyzwolenia [ulica klasy lokalnej - dop. red.] - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.
Istniejące zakończenie ul. Pokoleń Lechii Gdańsk przy nieczynnym przystanku SKM Gdańsk Zaspa Towarowa. Docelowo jej kontynuacją będzie ul. Nowa Muzyczna do ul. Marynarki Polskiej. Istniejące zakończenie ul. Pokoleń Lechii Gdańsk przy nieczynnym przystanku SKM Gdańsk Zaspa Towarowa. Docelowo jej kontynuacją będzie ul. Nowa Muzyczna do ul. Marynarki Polskiej.

Droga dla ciężarówek zamiast torów kolejowych



Propozycja mieszkańców, którą przypomniał podczas dyskusji Łukasz Hamadyk, radny dzielnicy Nowy Port, a wcześniej radny miasta, zakłada wykorzystanie nieużytkowanych torów SKM do Nowego Portu jako miejsca do budowy nowej drogi. Miałaby się ona łączyć z gotowym odcinkiem ul. Pokoleń Lechii Gdańsk zobacz na mapie Gdańska w pobliżu tzw. Czerwonego Wiaduktu w Letnicy.

- To rozwiązanie jest proste jak drut. Do Czerwonego Wiaduktu "dociągnięto" już drogę, ale dalsza jej budowa jest solą w oku, bo wybudował się obok deweloper i jemu takie rozwiązanie drogowe jest nie na rękę - uważa Hamadyk.

Którędy pojadą TIR-y do portu? Dyskusja o przebiegu ulic w Letnicy i Nowym Porcie


Zdaniem urzędników proponowane rozwiązanie jest jednak niemożliwe do ujęcia w dokumentach planistycznych i inwestycyjnych ze względu m.in. na:
  1. zabezpieczenie terenu pod ewentualną reaktywację w przyszłości Szybkiej Kolei Miejskiej (niedawno udało się uchronić większość przystanków przed rozbiórką),
  2. problem z poprowadzeniem drogi pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie PKP planuje korektę przebiegu torów,
  3. realizowany przez PKP projekt modernizacji torów do portu - wprowadzanie zmian na obecnym etapie, gdy przygotowano pełną dokumentację projektową, wybrano już wykonawcę robót budowlanych i zabezpieczono środki finansowe, nie ma szans na uzyskanie zgody kolejarzy,
  4. projektowanie drogi, która obsługuje tylko jednostronnie przyległe nieruchomości, co jest rozwiązaniem nieekonomicznym.


Wiadukt w ciągu ul. Krasickiego. Po prawej za podporami znajduje się nieużytkowany tor Szybkiej Kolei Miejskiej do Nowego Portu. Wiadukt w ciągu ul. Krasickiego. Po prawej za podporami znajduje się nieużytkowany tor Szybkiej Kolei Miejskiej do Nowego Portu.

Nowa Wyzwolenia od dawna w dokumentach planistycznych



Ponadto BRG zwraca uwagę, że obecny przebieg drogi został ustalony już w trzech edycjach studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym niedopuszczalne jest uchwalanie planów niezgodnych ze studium.
  1. W studium z 2001 r. ul. Nowa Wyzwolenia przechodziła bardzo szerokim łukiem z rejonu ul. Oliwskiej w stronę ul. Marynarki Polskiej,
  2. W studium z 2007 r. łuk został ograniczony niemal do minimum dla drogi do ruchu pojazdów ciężarowych,
  3. W studium z 2018 r. łuk został zastąpiony skrzyżowaniem z łącznikiem do ul. Letnickiej.

To oznacza, że na przestrzeni lat udało się nieco odsunąć drogę w południowej części od bloków SM Kolejarz, a przebieg z mniejszym łukiem i kolizyjność potoków ruchu powinny wpłynąć na niższą prędkość pojazdów.

[2018 r.] Radni uchwalili studium dla Gdańska


  • Rysunek kierunków w studium z 2001 r.
  • Rysunek kierunków w studium z 2007 r.
  • Rysunek kierunków w studium z 2018 r.

W którą stronę przesunąć Nową Wyzwolenia?



Podczas dyskusji mieszkańcy przekonywali jednak, że można ul. Nową Wyzwolenia "odgiąć" także w stronę torów kolejowych, a tym samym zwiększyć odległość od ich bloków mieszkalnych.

- Wówczas wkraczamy w teren prywatny zabudowany, a wykup takiego terenu jest znacznie droższy od terenu prywatnego bez zabudowy [znaczna część terenu pod nową drogę przebiega przez prywatną działkę - dop. red.]. Przesuwając drogę w stronę torów nie będziemy mogli stworzyć skrzyżowania z ul. Oliwską o parametrach, jakich wymaga droga zbiorcza dla ruchu ciężkiego. Zaproponowany korytarz jest naszym zdaniem optymalny - argumentuje kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.

Właściciel terenów inicjatorem zmiany planu zagospodarowania



Wspomniany właściciel gruntów (BRG nie ujawnia nazwiska ze względu na ochronę danych osobowych) jest wnioskodawcą zmiany obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Po raz pierwszy taką prośbę wystosował w 2007 r., a następnie ponawiał swoje wnioski co kilka lat.

Zależało mu przede wszystkim na przesunięciu łącznika z ul. Letnicką w stronę dawnego Jeziora Zaspa oraz zmianie przeznaczenia terenów z produkcyjno-usługowo-składowych i usługowych na mieszkaniowo-usługowe. Oba te postulaty zostały zaakceptowane.

Nowa zabudowa bez wieżowców i dominant przestrzennych



Nowa zabudowa mieszkaniowa będzie przewyższać istniejące czteropiętrowe bloki o kilka metrów. W projekcie planu nie przewidziano jednak dominant ani wieżowców.

Ponadto w planie zakazuje się tworzenia dróg serwisowych oraz parkingów naziemnych od strony głównych ulic, co ma nadać zabudowie bardziej miejski charakter (parkingi są dopuszczone w halach garażowych lub między budynkami).

  • Potencjalna możliwa forma nowej zabudowy zgodna z projektem planu.
  • Potencjalna możliwa forma nowej zabudowy zgodna z projektem planu.
W planie chroniona jest natomiast kamienica przy ul. Letnickiej 35 zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której nie będzie się już odbywał ruch międzydzielnicowy, ponieważ ul. Letnicka zostanie na jej wysokości "zaślepiona" (ruch aut do Nowego Portu będzie przebiegał wspomnianym łącznikiem przy dawnym Jeziorze Zaspa).

Budowa ul. Nowej Wyzwolenia będzie natomiast wymagała wyburzenia kamienicy przy ul. Wyzwolenia 1 zobacz na mapie Gdańska oraz może przyczynić się do likwidacji lub zmniejszenia zieleńca przy ul. Wyzwolenia-Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska (budynek i skwer są jednak poza granicami projektu tego planu).

Zieleń pośród zabudowy. Czym są parki kieszonkowe



  • Letnicka 35 - ten budynek w projekcie planu podlega ochronie.
  • Nowy ogród kieszonkowy u zbiegu ul. Oliwskiej i Wyzwolenia.

Składanie uwag do projektu planu do 13 czerwca



Mieszkańcy mają czas do 13 czerwca na złożenie uwag do projektu planu i prognozy oddziaływania na środowisko. Z dokumentami zapoznać się można na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Prezydent miasta będzie miała 21 dni na rozpatrzenie uwag i ustosunkowanie się do nich.

- Jeżeli uwagi zostaną uwzględnione, projekt zostanie cofnięty do ponownych uzgodnień i zostanie jeszcze raz wyłożony do publicznego wglądu wraz z dyskusją publiczną. Nieuwzględnienie uwag oznacza natomiast, że projekt trafi do Rady Miasta Gdańska, gdzie będzie poddany głosowaniu - informuje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Przed wyłożeniem planu do publicznego wglądu z możliwości zgłaszania wniosków nie skorzystała lokalna rada dzielnicy (kadencji 2015-2019).

Jak planowane są polskie miasta?



Na dyskusji publicznej pojawiło się ok. 80 osób. Część z nich musiała stać przed wejściem do sali. Na dyskusji publicznej pojawiło się ok. 80 osób. Część z nich musiała stać przed wejściem do sali.

Jeżeli nie nowy plan, to co? Nowa Wyzwolenia nadal zostaje



Nieprzyjęcie przez radnych gotowego projektu planu oznacza, że w tej części Gdańska będą obowiązywały plany z 2002 i 2003 r., w których zawarta jest wizja ul. Nowej Wyzwolenia na bazie studium z 2001 r.

Dodajmy, że plany zagospodarowania nie narzucają w żaden sposób terminów budowy dróg czy budynków. Ulica Nowa Wyzwolenia nie jest ujęta w planach budżetowych miasta na najbliższe pięć lat, a status tej drogi jako rezerwy może utrzymywać się przez dekady.

Jej budowa może być jednak także finansowana przez prywatnego inwestora wraz z budową nowych osiedli w bezpośrednim sąsiedztwie.

Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi 400 mln zł



Miejsca

Opinie (187) 4 zablokowane

  • Szarą.. (6)

    patologiczną strefę chcą obudzić a Oni jak zwykle drą twarz i NIEeeee

    • 9 33

    • (3)

      poziomem komentarza pokazujesz swoją szarą strefę w mózgu... pustą :D

      • 14 6

      • O co koman

        • 3 7

      • (1)

        Spójrz na nowe Brzeźno ile zyskało, potrzeba zmian i jeśli ktoś stwarza możliwości to idź do przodu a nie siedzisz w swojej skorupie bo to Twój Nowy Port? Strefa patologiczna to nie obraza tylko działanie czasu na zapomnianą dzielnicę, ludzi..

        • 1 8

        • Dlaczego od pół wieku nie ma dojazdu do portu Gdańskiego?.Mieszkańcom ul.Wyzwolenia podrzucono kukułcze jajo w postaci przejazdu ciężkiego,portowego transportu przez ich osiedlową ulicę.Ludzie ciężko chorują od hałasu i smogu.

          • 0 0

    • W domu masz patologie (1)

      • 4 3

      • Od pokoleń

        • 0 0

  • Bardzo dobry plan na rozbudowę tej części Gdańska!! (1)

    Trzeba w końcu coś wymyślić z tym "jeziorem".
    Tereny w centrum aglomeracji a na zdjęciach wyglądają jak wieś / fawele / przedmieścia Radomia / getto / slumsy XXI w. Tymczasem Gdańsk się rozbudowuje już w Kolbudach, Żukowie i Kartuzach!!

    • 19 25

    • Jakie slumsy

      Slumsy to te nowe osiedla , blok przy bloku, okno w okno,otoczone płotem. Jak ktoś chce tak mieszkać to niech kupuje mieszkanie na nowym osiedlu, a nie na sile próbuje zrobić to samo w naszej dzielnicy. Ta nowa droga wg planów miasta jest na ręke tylko deweloperom i ten plan jest zrobiony tylko pod nich. Miejmy nadzieję , że nowa prezydent jest inna niż były prezydent i nie będzie chodzić na pasku deweloperki tylko będzie słuchać mieszkańców

      • 3 1

  • To jest właście teren gdzie deweloperów powinni wpuścić (2)

    nawet za 1zł i niech palują, osuszają, kombinują!!!
    wstyd żeby tak centrum milionowej algomeracji, podobno Polski A wyglądało!!!

    • 18 24

    • Nie wpuszczać

      A co tam niby jest takiego strasznego - łąka,garaże,działki? Nam mieszkańcom to w niczym nie przeszkadza, mamy trochę zieleni, miejsce na spacer z psem i mamy garaże dzięki którym w Nowym Porcie nie ma problemów z zaparkowaniem samochodu. Nie chcemy mieszkać w okropnym ciasnym blokowisku z korkami i autami parkującymi na chodnikach ,trawnikach i gdzie tylko się da, bo brakuje miejsc parkingowych.

      • 3 3

    • Tak?A ile mieszkań wykupiły tam zagraniczne fundusze?Młodzi nadal z rodzicami,bo ich nie stać na taką cenę za metr 2

      • 0 0

  • Budować i nie słuchać malkontentów (1)

    Jak budują osiedla bez dróg to płacz a jak chcą chcą robić najpierw drogi to też płacz

    • 11 21

    • a gdzie wyczytałeś, że chcą najpierw budować drogę? przecież to dopiero ustalanie planu dla tego obszaru. Jak zatwierdzą plan to zaczną budować budynki... a drogi jak nie było tak nie będzie.

      • 5 5

  • W tym całym zamieszaniu z tą drogą to brakuje mi jednej rzeczy... jaka jest alternatywa? czy urzędnicy z BRG zaproponowali albo chociaż rozważali inne warianty tej drogi? Na tą chwile wygląda to tak, że wybrali najprostsze rozwiązanie mimo sprzeciwu mieszkańców i się teraz okopują broniąc swojego pomysłu.

    • 31 4

  • (1)

    nie rozumiem po co tam budowac drogi, tam przeciez korkow nie ma ! a zapraszam na przejażdżkę rano np ulicą Spacerową czy Armii Krajowej, nie mówiąc o południu

    • 10 18

    • dróg nie buduje się tylko po to, aby rozładowywać korki. Bardzo często robi się to aby rozdzielić transport ciężki od osobowego, zmniejszyć uciążliwość powodowaną przez ciężarówki bądź w celu poprawienia bezpieczeństwa

      • 8 1

  • A co z Nową Świętokrzyską? (2)

    A co z Nową Świętokrzyską, przecież idą wybory.....?

    • 7 7

    • (1)

      przybysze z warminsko-biedackiego nie potrzebuja nawet obietnic. oni so tak miastowe, ze stanie w korku to nowoczesnosc i element przechwalek w rodzinnym pgr.

      • 6 6

      • Wydaje mi się, że przybysze z Warmii raczej zamieszkują szuflandie Robyga w Brzeźnie i na Morenie :-)

        • 7 1

  • Likwidacja SKM (3)

    Kłamstwo, kłamstwem pogania... a ankieta na końcu artykułu jest wręcz żenująca
    1. Nikt nie mówi o likwidacji torów skm, jest wystarczajaco dużo miejsca na przywrócenie transportu kolejowego do port s.a. (Nabrzeże Oliwskie), na SKM do NP i równolegle biegnącą tzw. Nowa Wyzwolenia TYLKO jak do tej pory MIasto Gdańsk nie prowadziło żadnych rozmów. Przypominam że NW biegnąca w pasie zlikwidowanych dwóch torów (na 12) napewno kosztowałaby mniej niż jej budowa wg. planów BRG.
    2. pkp plk inwestycje nie planuje w najbliższym 10-leciu przywrócenia przewozów pasażerskich na tej trasie.
    3. Miasto nie obroniło likwidacji peronów tylko zrobił to Wojewoda.
    4. Miasto i BRG chce zmiany MPZP żeby prywatnemu właścicielowi wybudować drogę dojazdową na gruncie miejskim (przeniesienie odnogi NW z gruntu prywatnego na miejski), za kasę Miasta, i zmianie przeznaczenia jego gruntu na mieszkaniówkę.
    5. Korzystniejsze dla dzielnicy jest zostawienie MPZP w takim stanie jak jest teraz czyli z 2003 roku (Uchwała Nr XII/319/2003
    rady miasta gdańska
    z dnia 28 sierpnia 2003 roku), czyli teren pod przemysłowo-usługowy (nieuciążliwe) i biegnąca NW do ul. Letnickiej bez ,,odnogi" miedzy blokami SM Kolejarz a zabudowa prywatną.
    6. przypominam że studium nie jest aktem prawnym a tylko ,,wizją", obowiązującym aktem prawnym są tylko MPZP. Czym jest Studium a czym jest obowiązujący mpzp? Studium ogólnie określa politykę przestrzenną i lokalne zasady zagospodarowania, nie jest aktem prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP) jest aktem prawa miejscowego. Ustanawia przepisy powszechnie obowiązujące na danym terenie, będące podstawą wydawania decyzji administracyjnych, w przeciwieństwie do Studium, które wyraża jedynie politykę przestrzenną gminy.

    • 20 16

    • Wreszcie ktoś merytorycznie argumentuje. (1)

      • 10 2

      • dla niektórych taka ilość tekstu może być nie do przeskoczenia... lepiej obrazkowo, takie czasy :)

        • 5 5

    • ładnie napisane

      Szacun za tą wykładnię ...

      • 6 1

  • dobrze kąbinujo, niech robio!

    • 4 12

  • Odnośnie aktywności Rady Dzielnicy (3)

    Nie złożenie uwag odnosi się do Rady kadencji 2015-2019. Obecna Rada jeszcze się ani razu nie spotkała.

    • 18 2

    • (2)

      fakt jest taki, że RD ma niewielki wpływ na obecny plan, ale przyzwoitość względem mieszkańców którzy tą radę w 2015 roku wybierali wymagała żeby formalnie zaprezentować swoje stanowisko. Ciekawe co się stało, że zabrakło czasu żeby coś na kolenie przegłosować i wysłać do BRG

      • 9 0

      • Organizowali festyn, a w międzyczasie się kłócili o jakieś bzdury. (1)

        Tak wyglądała praca RD 2015-2019

        • 9 0

        • i grzybobranie

          • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane