• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • Szkoda, jedno drugiego przecież nie wyklucza. (5)

    Zwłaszcza przy nowych inwestycjach mieszkaniowych w tamtych okolicach.

    • 90 6

    • (4)

      W tych okolicach (Nowy Port) nie ma nowych inwestycji mieszkaniowych. Może dopiero będą, niewielkie

      • 6 4

      • Letniewo też pewnie nie ma żadnych nowych inwestycji mieszkaniowych, prawda? (3)

        Dodam, że jest tam planowana budowa aquaparku i kompleksu kinowego.

        • 6 1

        • Letnica to nie Nowy Port ! (1)

          • 4 3

          • ale trasa skmki ta sama!

            • 7 0

        • i co? powstaną pewnie kolejne salooony samochodowe.

          • 0 0

  • Brak dojazdu (15)

    A Robyg zachęcał do kupna mieszkania na Letnicy m. In. reaktywacją SKM. Tyle nowych osiedli tam, a dojazdu brak. Współczuję mieszkańcom nowo powstałych blokowisk.

    • 150 13

    • (1)

      Wszystko na wynajem

      • 16 3

      • Połowa mieszkań na Letnicy kupiona przez Eskimosów.
        Kumaci wiedzą o co chodzi.

        • 20 3

    • (12)

      Ty chyba nie wiesz, gdzie jest Letnica a gdzie Nowy Port. Na Letnicy powstaje nowe, duże osiedle. Jest wyraźnie napisane, że tam SKM w razie potrzeby będzie. W Nowym Porcie nie buduje się nic. Może powstanie jeden, dwa małe bloki na opisywanym terenie. Ilu ludzi tam zamieszka? W zupełności wystarczy tramwaj i autobus. SKM w Nowym Porcie to nieporozumienie. Gdyby kolejka się opłacała to nikt by jej lata temu nie likwidował. Proste.

      • 20 13

      • Tak jak piszesz Nowy Port nie zasluguje na inwestycje w transport, to widac golym okiem (6)

        Prezydent Gdanska nie interesuje sie mieszkancami Nowego Portu, tam jezdza najstarsze
        tramwaje

        • 16 13

        • (5)

          Chwila, chwila, ja nie chcę być źle zrozumiana. Jestem mieszkanką Nowego Portu. Pragnę, by dzielnica się rozwijała! Nowy Port jak najbardziej zasługuje na dobrą i sprawną miejską komunikację. Uważam jednak, że SKM to nieporozumienie, kolejka jest zbędna. Należy zainwestować i usprawnić obecną komunikację - autobusy i tramwaje (te ostatnie szczególnie, bo jedzie się nimi szybko, nie stoją w korkach. Szkoła tylko, że do N.Portu jeżdżą stare).

          • 13 12

          • Ja również jestem mieszkańcem N.Portu (4)

            I uważam, że skmka która jedzie do centrum w 12 minut w porównaniu z tramwajem który buja się pół godziny jest o stokroć lepszą opcją. Sorry ale jak usprawnisz autobusy, jeśli nowych dróg nie zrobią? Nie wiem czy wiesz ale tramwaje na tej linii nie przyspieszą. Bierz pod uwagę, że z naszej dzielnicy za chwilę nie da się wyjechać, bo każda droga wyjazdowa wbija na Płażyńskiego + nowe osiedle w Letnicy z blokami. Względnie wyjechać można na Marynarki ale ta zwykle w szczycie stoi w okolicach stoczni. SKM to najszybsza i jedyna sensowna opcja.

            • 21 7

            • Nie mieszkasz w Nowym Porcie (3)

              Tramwaj nie jedzie do centrum pol godziny z Marynarki 17minut....

              • 8 6

              • A z Oliwskiej? (2)

                Nowy Port to nie tylko ulica Marynarki.

                • 9 1

              • (1)

                Z Oliwskiej tramawaje jeżdżą do Brzezna, Oliwy, Wrzeszcza. Jak chcesz dojechać do centrum musisz dojsc do "10"ki jakieś od 100 do 500 metrow. Tu jest skomasowany atak troli.

                • 3 4

              • g*wno prawda panie trollu.

                wiesz, że istnieje coś takiego jak przesiadka? 5 jedziesz do Brzeźna i wskakujesz w 3; albo 5 jedziesz do Mickiewicza i przesiadka na 2 lub 8.
                Po cholere mam dymać na drugi koniec dzielnicy...

                • 1 3

      • A ci ludzie, którzy obecnie mieszkają w Nowym Porcie nie zasługują na szybkie i wygodne połączenie? Tylko elita z apartamentowców? Zresztą, jeśli już pociągnie się linię do Brzeźna, to co szkodzi ten jeszcze jeden przystanek? Ewentualnie jeszcze przedłużyć ? Mozę ktoś będzie korzystał. A im lepszy dojazd, tym bardziej atrakcyjna staje się dzielnica. A Nowy Port na rewitalizację zasługuje.

        • 17 7

      • A Srodmiescie to porozumienie?

        Mnie ono pasuje ale 90%pasazerow wysiada w Glownym. Kolej perspektywicznie jest konieczna. Jesli pojdzie dobrze i Gdansk bedzie bogatym, handlowo-przemyslowym miastem, potrzeba bedzie komunikacja prawnego brzegu, gdzie bedzie strefa przemyslowa. Beda konieczne kolejne tunele i/lub mosty. Petla szynowa wokol centrum wyglada bardzo efektywnie. Tyle ze obecni "bonzowie" jeszcze wystarczajaco sie nie dorobili.
        Szczegolnie nie dorobili sie wyobrazni.

        • 7 4

      • (1)

        A czy ktoś w ogóle wierzy, że dojdzie do reaktywacji tego połączenia? Deweloper zachęcał super lokalizacją i dobrym dojazdem. Tymczasem ludzie już mieszkają, a jedyną opcją żeby się stamtąd wydostać jest samochód, ew. rower. Dziś radni uchwalają, że nie będzie kolejki do Nowego Portu, jutro wymyślą, że do Letnicy też nie jest potrzebna. Proste.

        • 2 1

        • Chyba nie,bo radne z PiS tam zamieszkały.

          • 0 0

      • Do końca lat 80., gdy mało kogo stać było na samochód, wielu ludzi jeździło kolejką do szkoły czy pracy. Później po zmianie ustroju pociągi coraz częściej świeciły pustkami, ale do upadku tego połączenia bardzo przyczyniły się też władze PKP - gdyby wprowadzić tańsze bilety i czynne kasowniki oraz lepiej dostosować rozkład jazdy do godzin zakończenia lekcji w IV LO i ZSM (gdzie uczniowie dojeżdżający ze środmieścia Gdańska mieli bliżej z SKM-ki aniżeli z tramwajów od strony Marynarki Polskiej), kolejka wciąż mogłaby być całkiem sensowną alternatywą dla innych form komunikacji.

        • 3 1

  • Nowy Port, Brzeźno, Letnica...utoniemy w korkach już niedługo... (8)

    • 131 13

    • (7)

      Tak, utoniecie. Jest tramwaj, sa dwa pasy w kazdym kierunku, jest tunel. Mieszka was tam razem moze 20 tys ludzi - a wy toniecie. To co ma powiedziec Zaspa, Przymorze, zabianka. Nie mowiac juz o tych poludniowych dzielnicach. No , ale pohejtowac co szkodzi. Nie?

      • 22 29

      • 2 pasy w każdym kierunku? (6)

        Może i są. Tylko, że ta droga obsługuje tranzyt kociewsko-mazurski który przyjeżdża tu do pracy i dzięki tunelowi korkuje całe 'nadmorze'. Spróbuj się wydostać z Brzeźna/Portu na Przymorze/Zaspę w godzinach szczytu. 40min w korkach vs 45min tramwajem a to raptem 4-5km.
        Świetne rozwiązanie.

        Co do 20tys mieszkańców-same nowe bloki w Letnicy są planowane na 20tys nowych mieszkańców więc nie chrzań głupot jeśli nie masz pojęcia.

        • 23 3

        • To byl jeden z tych fachowcow z biura rozwoju miasta....Geniusze od strategi i rozwoju wydaja zgody na stawianie nowych osiedli (1)

          I likwiduja jednoczesnie kolej.Powinni dostac tam wszyscy Nagrode Darwina.Wiekszych i**otow .miasto nie. Widzialo.

          • 14 0

          • Ale geniusze sa z PKP. Pkp zarzadza dobra zmiana - Morawiecki, Kaczynski i sp z o.o. Idz sie wyzalaj na zebraniu waszej komorki partyjnej PiS, zamiast tu klamstewka wypisywac.

            • 5 6

        • (2)

          Mowimy o przystanku SKm Nowy Port. Jak ty chcesz dojeszdzac Skm z Portu na Przymorze z przesiadka w Gdansk Główny i uważasz ze bedziesz szybciej niz w godzine, to pogratulowac,
          Obecnie Nowy Port to 10 tys, 20 tys to juz razem z tym przyszłym osiedlem w Letniewie. W samym Nowym Porcie jest bardzo malo miejsca na nowe budynki.

          • 5 5

          • Poczekaj, bo zaraz zacznie się zabudowa dawnego jeziora Zaspa (1)

            Już uchwalili plany na puszczenie tamtędy drogi "nowej Wyzwolenia".
            Jak myślisz, do czego to prowadzi? Zwyczajnie przygotowania gruntu pod kolejną deweloperkę. A to, że miejsce jest skażone (popioły z elektrociepłowni + gruz ze zburzonych gdańskich kamienic w czasie wojny), to nikogo nie obchodzi.
            Najważniejsze, że "nowe apartamenta" będą się sprzedawać jak ciepłe bułeczki a i koperta pod stołem też jakaś wpadnie przy zmianie MPZP.

            • 7 2

            • Oraz nieznane kości na które natrafiła koparka ileś tam lat temu. Grób masowy?

              • 3 1

        • Dodatkowo ul.Marynarki Polskiej zablokowana przez ciężarówki jadące do portu.

          • 0 0

  • To są kpiny!

    • 84 6

  • Dramat

    Najlepiej wszystko zaorać, oddać deweloperom i niech se robią co chcą

    • 107 13

  • Tramwaje ze zlomowca Dortmund tanie jak barszcz

    cieszmy sie

    • 71 11

  • Ale wy jesteście głupi, za 20 lat miasto stanie i zacznie się lament

    • 107 5

  • Gdańskie urzędasy i tak zrobią inaczej, niż chcemy my, mieszkańcy.

    • 97 11

  • kiedys... (10)

    chodząc do Liceum Morskiego , nie wyobrażałem sobie by nie było skm ; dojazd tramwajem to była padaka ; pół szkoły jeździło .... Szkoda...

    • 120 10

    • (9)

      A ja chodzilem do szkoly obok i dojezdzalem na Stogi. I szybciej mi bylo Celina na druga strone , w 106 itramawaj. Taka byla efektywnosc skmki, ktora chodzila raz na godzine. Liceum Morskie to bylo w Gdyni, tak a propos.

      • 9 14

      • (2)

        skm chodziła w szczycie co 30 min a w "puste" godź co godzinę .. do promu z końca Wyzwolenia dreptania godzinę a skm do dworca wygodnie w ciepełku w 20 min.. Z zaspa towarowa tez kupa ludu jeździła jak i z szkotów . 106 jeździł raz na sto lat i nie na Stogi a do dworca przez Przeróbkę więc nie ściemniaj ... A dodatkowo już widzę jazdę promem z buta gdzie nie ma poczekalni z żadnej strony i kabin na promie ... Miłej zimy , deszczów itd...

        • 23 3

        • (1)

          Tak
          1."do promu z końca Wyzwolenia dreptania godzinę"- jest dokladnie 1,7 km. Naprrawde powinienes zadbac o swoje zdrowie, jezeli ty potrebujesz godzine.
          Ze szkoly na Wyzwolenia do przystanku SKM jest 500 metrow. Ile tam dreptales tuptusiu?
          2." Z zaspa towarowa tez kupa ludu jeździła jak i z szkotów" i dlatego Jezdzil tylko jeden wagon skmki. Wiecej nie bylo trzeba.To jest ta kupa ludu.
          3."106 jeździł raz na sto lat i nie na Stogi a do dworca przez Przeróbkę więc nie ściemniaj " - pisalem , ze jechalem 106 i tramwaj.Tak, ze czytaj ze zrozumieniem.
          Nie jezdzilem tez promem, tylko Celina.Tez o tym pisalem.To teraz idz sprawdz co to byla Celina. Poczekalnia tez byla:)Starzy mieszkańcy Portu, czy portowcy wiedza o czym mowie:) . I tak bylem szybciej jadać przez Wisłoujście, niż czekając pol godziny na SKm , następne 20 min na 111 i i jazda 25 minut.

          • 3 1

          • A teraz nie ma ani kolejki,ani promu,więc na pewno nie zmarzniecie.

            • 0 0

      • liceum Morskie (1)

        Zespol Szkol Morskich, miedzy innymi Liceum Morskie znajduje sie na ulicy Wyzwolenia w Gdansku Nowym Porcie od kilkudziesieciu lat

        • 14 0

        • To się nazywało Liceum Zawodowe MHZiGM. Rozszyfruj sobie skrót sam.

          • 3 1

      • (3)

        Nigdy w Gdyni nie było liceum morskiego

        • 6 0

        • (1)

          Gdyni w ogóle nie ma:)

          • 6 0

          • SG

            Gdynia to już Polska.

            • 2 2

        • W Gdyni to była Wyższa Szkoła Morska,a w NP jest Liceum Morskie od lat.

          • 0 0

  • Rozumiem ze zamiast SKM (2)

    Będzie budowane metro? Decyzje jakie podejmowane są w Trójmieście pozbawione są logiki. W Gdyni większość dzielnic stoi w korkach nie ma pomysłu jak to rozwiązać , tutaj wystarczy reaktywować Skm i problem łatwo byłby rozwiązany. Pomysł z likwidacja jest taki sam jak pomysł w Gdyni gdzie ulice zwęża się likwidując pasy . Nie mieści mi się w głowie ze takie pomysły magą zrodzić się w głowach urzędników.

    • 141 5

    • te urzednicze matoly nie moga pojac chocby takiej rzeczy (1)

      ze samo wytworzenie przed wieluaty nasypu,wiaduktow,torowiska ,przejazdow bezkolizyjnych to jest ogromny kapital,ktory tylko i**ota pozostawi niewykorzystany.Ale tu jest problem taki,ze budyniowcy rozumuja jedynie doraznie-co ONI moga z tego miec teraz.dlugofalowy interes publiczny nie istnieje w ogole w ich glowach.

      • 13 0

      • Problem jest taki, że dzisiaj ludzie do pracy jeżdżą stosunkowo daleko i nikt nie porzuci wygodnego i dość taniego transportu w postaci samochodów. Jakbym miał się przesiadać kilkukrotnie i jechać dłużej niż autem też bym się nie przesiadł.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane