• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • Chodźcie dalej głosować na Gdańskie elyty.

    Brawo wy!

    • 80 13

  • W Gdyni to samo. Deweloperzy rozdają karty...

    • 52 6

  • Tak wybrali to tak mają mieszkańcy lemingradu

    • 56 11

  • Przystanek elegancki hahaha

    • 13 9

  • Protest (5)

    Chcecie pokazać Pani prezydent, że nie zgadzacie się na takie rozwiązania? Że chcecie transportu miejskiego i oczekujecie racjonalnej polityki z założeniami na dekady?

    Zróbmy protest, np. w najbliższy piątek przed UM. Co wy na to?

    • 73 21

    • Protest (4)

      Uważasz że ktoś przyjdzie przecież Gdańsk to prawie sami Peowcy a ta nasza prezydentowa to chyba jakas pomylka

      • 22 15

      • (3)

        Tu nie chodzi o to jaką partię reprezentuje. Nie ma znaczenia, czy to PO czy PiS. Chodzi o przekaz medialny.

        W tej chwili ogromne firmy inwestują w całym Trójmieście, giganci z zachodu. A tam PR jest bardzo ważny. Jeśli byśmy zebrali się w wystarczająco silnym i licznym gronie, to przekaz poszedłby w świat. I te wielkie firmy musiały by odpowiedzieć w swoich krajach dlaczego inwestują w mieście/państwie, które nie szanuje swoich obywateli.

        Jeśli UM nie będzie miał z kogo ściągać podatku, jeśli firmy zaczną dopytywać UM co się dzieje w mieście, to w końcu będzie trzeba wyjść do mieszkańców.

        Inna sprawa, że taka manifestacja pokazałaby dobitnie, że nie interesuje nas martyrologia, nie chcemy brać udziału w pogrzebach, kłótniach o Westerplatte, o nazwy ulic, bo to nie jest w żaden sposób dla nas, mieszkańców, dobre. Nie ma znaczenia, przy jakiej ulicy mieszkamy, nie ma znaczenia kto jest dyrektorem muzeum, kto z kim chodzi za rękę. Znaczenie ma za to chaos urbanistyczny, komunikacyjny i totalny brak poważania dla obywateli.

        • 18 8

        • (2)

          Zasadniczo ok, ale Westerplatte i patron ulicy też ważny.

          • 10 2

          • (1)

            W jakim świecie? Dla kogoś, kto musi przemieścić z punktu A do B, dla kogoś, kto chce powiedzieć bezpiecznie w parku na ławce, wykąpać się w czystym morzu, patron ulicy i dyrektor muzeum na Westerplatte nie ma najmniejszego znaczenia, to są i będą kwestie drugorzędne.

            Przez te wojny i tematy zastępcze tracimy tylko czas, który powinniśmy wykorzystać na budowę lepszego miasta i lepszego jutra.

            • 10 7

            • Nie zbudujesz lepszego jutra ignorując to co przydarzyło się w przeszłości. Trzeba wyciągać wnioski z historii by nie powielać błędów. Chińskie przysłowie: hańbą jest poślizgnąć się dwa razy w tym samym miejscu

              • 7 1

  • Przecież to jest chore! (1)

    Miasto się rozwija, przyjeżdżają nowi mieszkancy miasta a oni likwidują kolej!

    • 78 10

    • Przecież ta kolej jest już zlikwidowana od 2002r...

      • 1 1

  • radni PiS też poparli ten projekt (4)

    • 28 15

    • Nie peprz głupot,a jak masz dowody to podaj źródlo! (3)

      • 11 15

      • Cenkiewicz na jutubie gadal.

        • 12 3

      • za projektem glosowalo 27 radnych, liczac ze PO i komitet p.Adamowicza glosowal w calosci za /nie wiadomo jak z obecnoscia/to daje 22 glosy do kogo naleza te pozostale 5 nietrudno zgadnac

        • 14 1

      • W artykule masz wyraźnie. A radni dzielnicy mieli to w nosie. Olali temat.

        • 14 0

  • Czy kogoś to dziwi? (1)

    Przecież to było do przewidzenia. W Gdańsku buduje się tylko osiedla. No i Nowa Bulońska która korki przeniesie z Jasienia do Moreny

    • 60 5

    • Na Morenie sà korki i nic przeniesie nie da

      • 2 1

  • generalnie to było do przewidzenia

    nie mniej linia do przystanku Brzeźno (faktycznie Nowy Port powinna wrócić), koncepcje rozwoju tej linii były i są ale nie do pojęcia dla wybitnych myślicieli z BRG

    • 55 6

  • Granda

    W Gdańsku jak zwykle brak polityki patrzącej przyszłościowo. Południe odcięte od kolei, teraz czas na zawsze odebrać kolej na północy miasta. Zburzyć i spalić to jest myślenie.

    • 74 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane