• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie

Krzysztof Koprowski
7 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.
  • Tak obecnie wygląda dawny przystanek SKM Nowy Port.

To już koniec marzeń o powrocie SKM do Nowego Portu. Zarówno miasto, jak i kolejarze chcą przeznaczyć tereny kolejowe w obrębie dawnego przystanku Nowy Port zobacz na mapie Gdańska pod zabudowę usługową lub mieszkaniowo-usługową. Radni jednogłośnie zgodzili się na rozpoczęcie prac nad nowym planem zagospodarowania.



Do którego przystanku powinny być wznowione kursy pociągów SKM?

Przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej w Nowym Porcie w rejonie ul. Podjazd funkcjonował do grudnia 2002 r.

Pięć lat później wraz z modernizacją przejazdu przez tory na wysokości skrzyżowania Oliwska - Przemysłowa zobacz na mapie Gdańska zdemontowano tor, którym mogły dotrzeć tutaj pociągi.

Obecnie dawny peron jest niemal w całości zarośnięty. Próżno szukać tutaj tablic informacyjnych, torów czy pozostałej infrastruktury kolejowej. Te zostały już usunięte ponad dekadę temu. Pamiątką po przystanku pozostaje jeszcze fragment wiaty przy wejściu na peron.

SKM dla mieszkańców nowych osiedli w Letnicy



W ostatnich latach wrócił pomysł reaktywacji połączenia SKM na tej linii - przede wszystkim ze względu na wyrastające jak grzyby po deszczu osiedla w Letnicy. Kolejarze pierwotnie chcieli dokonać rozbiórki wszystkich przystanków na dawnej trasie SKM, jednak plany te pokrzyżował konserwator zabytków, który uratował przed rozbiórką przystanki Gdańsk Stocznia (peron do Nowego Portu), Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno. PKP zgodziło się też na pozostawienie peronu przy Węźle Kliniczna (Gdańsk Nowe Szkoty).

SKM nie dojedzie do przystanku Nowy Port



Teraz okazuje się, że nawet jeżeli dojdzie kiedykolwiek do reaktywacji połączenia, to pociągi nie dotrą już do centrum Nowego Portu, a co najwyżej do przystanku Gdańsk Brzeźno. Prezydent Gdańska i Biuro Rozwoju Gdańska zgodzili się przychylić do prośby kolejarzy, by teren przystanku Nowy Port całkowicie wyłączyć z funkcji kolejowej.

- W 2017 r. PKP złożyło wniosek o zmianę planu miejscowego celem wprowadzenia na wskazanym terenie ścieżek pieszo-rowerowych oraz zabudowy usługowej. Ponieważ możliwości inwestycyjne dzielnicy Nowy Port są ograniczone - jest to dzielnica, której struktury pozwalają jedynie na niewielkie uzupełnienia zabudowy - w perspektywie najbliższych lat liczba mieszkańców nie wzrośnie do poziomu uzasadniającego prowadzenie na tym odcinku przewozów SKM na poziomie rentownym. Uznano zatem, że dzielnica Nowy Port obsługiwana będzie w zakresie transportu zbiorowego tramwajem oraz autobusem, których ofertę przewozową można w miarę potrzeb wzbogacić - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Warto podkreślić, że PKP wystąpiło również z podobnym wnioskiem dla przystanku Gdańsk Brzeźno, na co jednak - przynajmniej na razie - nie ma zgody m.in. ze względu na wspomnianą ochronę konserwatorską.

  • Projektem planu będą również objęte istniejące budynki przy ul. Podjazd.
  • Z rejonu dawnego przystanku widać m.in. pomnik na Westerplatte.
  • Z okolic dawnego przystanku roztacza się też widok na wejście na portu.

Urzędnicy: Nowemu Portowi wystarczą tramwaje i autobusy



Zdaniem BRG istnieje ekonomiczno-transportowe uzasadnienia reaktywacji połączenia SKM, lecz jedynie do wysokości Letnicy (przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa) lub ewentualnie przystanku Gdańsk Brzeźno. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przystanek Nowy Port nie został już nawet uwzględniony.

- W ostatnich latach funkcjonowania SKM w kierunku Nowego Portu przystanki końcowe (Brzeźno oraz Nowy Port) charakteryzowały się znikomym potokiem pasażerskim w stosunku do możliwości przewozowych SKM. Atrakcyjniejszą alternatywą dla mieszkańców Nowego Portu była trasa tramwajowa m.in. ze względu na większą częstotliwość kursowania tramwajów oraz jej trasowanie w sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i usługowych. To było właśnie jednym z powodów zawieszenia przewozów SKM do Nowego Portu - dodaje Damszel-Turek.
Granice planu zagospodarowania przestrzennego. Granice planu zagospodarowania przestrzennego.

Radni jednogłośnie poparli sporządzenie nowego planu



Na ostatnią sesję Rady Miasta Gdańska skierowano uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Nowy Port rejon ulicy Oliwskiej i dawnego dworca kolejowego Nowy Port w mieście Gdańsku".

- Północną część obszaru objętego granicami planu stanowią wyłączone z eksploatacji tereny po dawnym torowisku, przeznaczone w planie obowiązującym pod funkcje stacji kolejowej oraz szlaku kolejowego. Z uwagi na niezasadność reaktywacji linii SKM w jej końcowym przebiegu (do Nowego Portu) właściwa jest zmiana przeznaczenia tego terenu i zwiększenie jego możliwości inwestycyjnych. Część południowa objęta została granicami Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdańska dla obszaru Nowy Port z Twierdzą Wisłoujście. W związku z powyższym częściowo zmianie mogą ulec ustalenia dotyczące funkcji przewidzianej dla tego terenu (administracja, usługi, parking). Przeanalizowane zostaną możliwości realizacji zabudowy mieszkaniowej bądź mieszkaniowo-usługowej, jako wzmocnienie procesu rewitalizacji społeczno-przestrzennej poprzez uzupełnienie tkanki miejskiej nową zabudową wpisującą się w charakter otoczenia i dopełniającą zabytkową tkankę Nowego Portu - czytamy w uzasadnieniu przystąpienia do sporządzania nowego MPZP.
Przystąpienie do sporządzania nowego planu pozytywnie zaopiniowała Komisja Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska. Stanowiska w tej sprawie nie zajęła natomiast lokalna rada dzielnicy.

Uchwała na sesji została przyjęta jednogłośnie 27 głosami radnych. Przed głosowaniem żaden radny nie zgłosił chęci zabrania głosu.

W trakcie przygotowania artykułu próbowaliśmy dowiedzieć się, jakie plany wobec działki w Nowym Porcie mają kolejarze. Mimo zapewnień o rychłej odpowiedzi, nie uzyskaliśmy jej przez ponad tydzień.

Miejsca

Opinie (504) ponad 20 zablokowanych

  • Niemcy zbudowali kolej z Gdanska Glownego do Nowego Portu a Polacy zdewastowali to polaczenie (12)

    WSTYD

    • 105 11

    • to od mieszkancow zalezy czy chca odbudowac kolej Gdansk Glowny - Nowy Port (10)

      nalezy przekonac Pania Prezydent Gdanska, ze to polaczenie jest potrzebne wszystkim mieszkancom Gdanska, przeciez ta koleja mozna by dojechac na plaze do Brzezna w 10 minut z Gdanska Glownego, a w 15 minut do Nowgo Portu. Mieszkancy Gdanska piszcie do Pani Prezydent Gdanska i proscie o przywrocenie polaczenia kolejowego Gdansk Glowny - Nowy Port

      • 23 10

      • Nowy Port, Brzezno i Stogi to dzielnice na morzem, zaniedbane, zapomniane, tam jezdza (1)

        najstarsze tramwaje. Gdansk odwrocil sie od morza.

        • 17 6

        • dlatego woda zalewa Gdansk jak deszcz pada, za kare za deweloperow

          • 6 6

      • (2)

        a co na to rada dzielnicy ?

        • 4 3

        • to wlasnie radni dzielnicy powinni opiniowac takie dzialania

          • 9 0

        • Nie znalazła powodu, żeby się wypowiedzieć.

          • 3 1

      • Jesteś imbecylem (4)

        Mają budować/odnawiać linię kolejową żebyś na plażę mógł sobie dojechać? Przez dwa miesiące w roku?
        Pies z kulawą nogą nie jeździ do NP i dlatego ta linia została skreślona.
        Sam geriatria postprlowska tu się odzywa, no i oczywiście pisowsko-ruskie trole.

        • 9 17

        • jo, odgrodzic murem od reszty miasta tak jak w Berlinie kiedys

          • 5 5

        • Jaki światły się odezwał.

          Niech zgadnę: od niedawna pracujesz w trójmieście i mieszkasz w apartamencie w Baninie/na Szadółkach z kredytem na 30 lat?

          • 7 4

        • Tak, dokładnie. Mają budować po to, żeby potem nie było płaczu

          że całe miasto blokują turyści, że okolice dzielnic z dostępem do plaż są rozjeżdżone i zatkane, a także, że nie ma tej mitycznej rotacji samochodów. K..wa ktoś się będzie rotował jak przyjeżdża na plażę z rodziną.

          Więcej płatnych parkingów, mniej ogólnodostępnych miejsc postojowych i mniej komunikacji zbiorowej.

          Przepis na idealnie skomunikowane miasto według gdańskich włodarzy.

          • 6 1

        • A ty cymbałem,mieszkańcy NP i Letniewa chcą odbudowy tej linii.

          • 0 0

    • potrzebne dotacje z Unii Europejskiej

      • 1 1

  • Bezczelność władzy i układy porażają (2)

    Kur..... no jak można przepchnąć coś takiego. SKM jest ale lepiej zburzyć żeby znowu wybudować osiedle bez dojazdu.
    W głowie się nie mieści. A później dziwne ze są korki i ludzie się wściekają.

    • 91 9

    • (1)

      SKM tam juz nie ma od lat

      • 9 8

      • PKM-ki też nie było z 60 lat. I co ? Jakim powodzeniem się cieszy?

        • 10 5

  • Mieszkałem w Brzeźnie za PRLu i jezdziłem (3)

    SKMką do Głównego do szkoły. Jechała 11 minut ale szło się do bloków z 12 minut wiaduktem. Można było dymać na skróty przez tory spierd... przed sokistami. Nie ma sensu reaktywacji tej linii bo stoczniowców nie ma tysięcy jak za PRLu.

    • 25 56

    • Jak sensu nie ma jak zaraz wyrosna tam bloki? (2)

      • 20 6

      • Do apartamentow nad morzem

        To beda jeździc Ferrari i Porsche

        • 9 0

      • Będą stały puste w 80%. Wszystko będzie stało puste pod wynajem

        krótkoterminowy, Górne penthałzy kupią bogaci Polacy jako lokum wakacyjne.

        • 2 3

  • ktoś, chyba nawet tu na forum wspominał, że Niemcy (3)

    mieli w planach domknąć ring kolejowy i tą linię pociągnąć dalej, wzdłuż wybrzeża. to było mądre

    • 60 6

    • Kto tu tak tęskni za niemcami... (2)

      pewno wnuki folksdojczów.

      • 3 20

      • ja ja, was Polen ? Danzig ? ha ha ha ,

        • 0 3

      • nie, Kresowiaka i Warszawianki, którzy ledwo z życiem przed niemcami uszli,

        a po wojnie w pierdlu siedzieli, bo krzywo na Gruzina patrzyli.

        • 2 2

  • Prezydent Gdanska olewa mieszkancow Nowego Portu, tam jezdza najstarsze tramwaje. (7)

    • 82 15

    • wkrotce pojedzie tam najstarszy tramwaj gdanski z napisem Danzig

      • 14 8

    • Gdansk odwrocil sie od morza, Stogi, Brzezno i Nowy Port to sa najbardziej zaniedbane tereny (3)

      • 5 5

      • to widac golym okiem i jak wladze miasta traktuja mieszkancow tych dzielnic wysylajac tam najstarsze tramwaje

        • 4 1

      • (1)

        To dzielnice portowe, nikt bogaty tam nie będzie chciał się wprowadzić

        • 2 7

        • zobacz jak wszedzie na swiecie dzielnice portowe sa atrakcyjne do mieszkania

          • 6 0

    • Dulkiewicz olewa

      Olewa nie tylko Nowy Port ale wszystkich mieszkańców Gdańska, boczne ulice są w opłakanym stanie.A co z Westerplatte!

      • 2 1

    • patola

      bo tam mieszka jeszcze patola i wszystsko dewastuje

      • 0 1

  • (1)

    Kolej zlikwidowano, bo "mieszkańcy wybierali tramwaj, ze względu na częstsze kursowanie". To nie można było tej częstotliwości zwiększyć? Drugi tor itp.?

    • 50 11

    • kiedys

      kiedys w porcie pracowalo tysiace ludzi i bylo kogo do pracy wozic a dzisiaj kogo ma kolejka wozic, patologie po piwo...

      • 0 1

  • kris (2)

    nowy port powinien być perełką gdańska . pytanie tylko komu zależy na tym aby tak nia było?

    • 55 7

    • Perełką? (1)

      Z jakiego powodu?

      • 7 3

      • bo tak jest w Niemczech, we Francji, w Hiszpani, a w Gdansku tak jak widac na zdjeciach

        • 5 2

  • a może (2)

    zorganizujmy się w końcu, wyjdźmy na ulicę i zaprotestujmy? deweloperzy robią z nami, co chcą, a my nawet nie kiwniemy palcem. na polityków nie ma, co liczyć.

    • 68 12

    • (1)

      Budują - źle, nie budują - też źle. Polakowi nie dogodzisz

      • 4 17

      • Niech budują! Linię SKM do Nowego Portu!

        • 9 3

  • Tak (11)

    Gdańsk ma duży teren ale duża jego część to właśnie beznadziejne torowiska i nieużytki.
    A na zaspie to już jest szczyt !
    Tam to podwórka miedzy blokami są wielkości stadionów.

    • 21 43

    • i tam PObudowałbyś jeszcze parę bloków. Tak myślą tylko ziemniaki. Wszystko byś zabetonował, a najlepiej zabetonuj swój tępy łeb,

      • 23 13

    • I bardzo dobrze! (4)

      A nie jak mieszkania w nowych 'apartamentach', że sąsiadowi w bloku obok można piątke zbić i bigosu spróbować.

      • 19 5

      • A co na to Krystyna ze Skarszew ? (3)

        • 7 1

        • A co mnie to obchodzi? (2)

          • 4 4

          • Nie jesteś Krystyną, ona jest mistrzem ciętej riposty... (1)

            • 5 2

            • wolę tą z dużym biustem.

              • 4 0

    • Zdaje się że projekt Mieszkanie Plus przewidywał budowanie nowych mieszkań własnie na terenach po PKP (1)

      Być może Mateusz chce wypełnić swoje wyborcze obietnice o 100 tysiącach mieszkań, do tej pory wybudowano zaledwie kilkaset, ale chociaż na filmie rysunkowym dobrze wyszedł, pochylał się nad projektem milionowego samochodu elektrycznego i promu z zardzewiałą stępką..

      • 7 7

      • mieszkania

        to tereny PKP przy stadionie - ul. Kochanowskiego

        • 5 0

    • od Zaspy to się ... (1)

      Zaspa-Młyniec to najbardziej zagęszczona dzielnica Gdańska i dogęszczać chcą jeszcze bardziej, vide: pas startowy; na tych podwórkach to już nie ma gdzie parkować, parkowanie na drugiego itp., likwidacja parkingów, celem dalszego zabudowanie - gdzie tu logika

      • 8 2

      • I bardzo dobrze że zagęszczą, ten odcinek pasa przypominał do niedawna Bangladesz...

        • 4 4

    • Zabudowac blokami!

      • 2 3

  • (1)

    Warto postawić tam kilka wysokościowców przynajmniej po dwadzieścia pięter aby był ładny widok na zatokę.

    • 27 17

    • I koniecznie muszą mieć angielską nazwę, Newport Towers na przykład...

      • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane