• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowy chodnik dla aut w Gdańsku. Rura zdecydowała o zabudowie

Krzysztof Koprowski
8 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Wzdłuż nowego budynku przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska powstał chodnik, a właściwie nawierzchnia przypominająca chodnik, bo pełni jednocześnie funkcję dojazdu do miejsc parkingowych. Takie rozwiązanie to efekt projektu planu Biura Rozwoju Gdańska z 2011 r., które zdecydowało, by odsunąć historyczną linię zabudowy, dopuszczając parking i tym samym nie przekładać rury kanalizacyjnej przed nowym budynkiem.



Czy należało dopuścić do budowy miejsc parkingowych przed budynkiem?

Garden Gates - Długie Ogrody 18, bo taką nazwę nosi inwestycja firmy Budimex Nieruchomości, jest już niemal gotowa.

W najbliższych dniach będą przekazywane nabywcom wszystkie 252 mieszkania i 7 lokali handlowo-usługowych. Jak informuje deweloper, projekt cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego od dawna nie ma już wolnych lokali na sprzedaż.

Chodnikiem na parking?



Zbliżający się odbiór oznacza także odsłanianie przestrzeni ogólnodostępnej wokół budynku. Zastosowane tu rozwiązania budzą jednak wiele kontrowersji wśród naszych czytelników.

- To jest chodnik czy parking? Przecież takie rozwiązanie będzie przyczyniać się do konfliktów i niebezpiecznych sytuacji na linii kierowca - pieszy. Kto komu powinien ustąpić pierwszeństwa na tym dziwnym tworze przestrzennym? - zastanawia się pan Andrzej.
- Ulica Długie Ogrody to najbrzydsza część Śródmieścia, która wygląda jak wielki komis samochodowy. Teraz przed nowym budynkiem przewidziano kolejną "wystawę" aut. Kawałek dalej ma powstać jeszcze parking wielopoziomowy. Czy urzędnicy odpowiedzialni za planowanie przestrzenne nie mają żadnego pomysłu na miasto i jedyne, co potrafią projektować, to parkingi? - pyta pan Stanisław.

Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku przy Długich Ogrodach?


Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku


  • Chodnik wzdłuż ul. Długie Ogrody oraz miejsca parkingowe przed budynkiem.
  • Chodnik wzdłuż ul. Długie Ogrody oraz miejsca parkingowe przed budynkiem.
  • Wjazd na teren przed budynkiem oraz do hali garażowej.
  • Ciąg pieszo-jezdny przed budynkiem.
  • Za projekt architektoniczny odpowiada pracownia Pawła Włada Kowalskiego.

Deweloper: to estetyczny ciąg pieszo-jezdny



Deweloper przekonuje, że zastosowane rozwiązanie jest zarówno bezpieczne, jak i estetyczne, choć bez oznakowania może wprowadzać w błąd.

- Dojazd do miejsc parkingowych prowadzi ciągiem pieszo-jezdnym. Jest to rozwiązanie popularne i często stosowane na osiedlach oraz terenach prywatnych. Ze względów estetycznych, został on wyłożony płytami deptakowymi i być może stąd właśnie mylne wrażenie niektórych osób - mówi Andrzej Miś z biura prasowego Budimex Nieruchomości. - O przeznaczeniu danego ciągu zawsze jednak decyduje oznakowanie poziome bądź pionowe, a nie materiał posadzki. Główny ruch pieszych na ul. Długie Ogrody odbywa się chodnikiem, który jest zlokalizowany na terenie miejskim, wzdłuż ulicy i ogólnodostępnych miejsc postojowych.
Wjazd na naziemne miejsca parkingowe zlokalizowano w połowie długości budynku od strony ul. Długie Ogrody. Jest on zabezpieczony szlabanem, ponieważ prawo do parkowania tutaj będą posiadali jedynie mieszkańcy. Dla mieszkańców przewidziano też miejsca w hali garażowej, zlokalizowanej w kubaturze budynku, przy czym ich "dopełnieniem" do przelicznika jedno miejsce parkingowe - jedno mieszkanie, są właśnie miejsca przed budynkiem.



Fragment planu zagospodarowania z 2011 r. Budynek Budimeksu powstał w terenie 001-M/U31. Od strony północnej widoczny jest przebieg kanału sanitarnego wzdłuż ul. Długie Ogrody. Fragment planu zagospodarowania z 2011 r. Budynek Budimeksu powstał w terenie 001-M/U31. Od strony północnej widoczny jest przebieg kanału sanitarnego wzdłuż ul. Długie Ogrody.

Urzędnicy: przełożenie rury kanalizacyjnej podrażało inwestycję



Dlaczego deweloper zrealizował budynek w takim kształcie? To w dużej mierze zasługa Biura Rozwoju Gdańska, które odpowiadało za przygotowanie w 2011 r. projektu planu zagospodarowania dla tej części Gdańska.

Z jego zapisami nie zgadzało się Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które postulowało zachowanie historycznej linii zabudowy, przybliżając tym samym budynek do istniejącego chodnika, bez możliwości tworzenia od strony głównej elewacji miejsc parkingowych. Te mogłyby powstać jedynie wewnątrz budynku lub na jego zapleczu.

Przeszkodą w spełnieniu postulatów stowarzyszenia okazała się rura kanalizacyjna wzdłuż ul. Długie Ogrody, która przebiega pod nowo powstałym ciągiem pieszo-jezdnym i miejscami parkingowymi.

- Przełożenie tej rury jest niesłychanie kosztowne i zniweczyłoby możliwość zainwestowania. Dlatego w projekcie planu dopuszcza się kształtowanie pierzei z uwzględnieniem tego kolektora [w istniejącej lokalizacji]. Ulica Długie Ogrody uległaby wówczas łagodnemu rozszerzeniu, co mogłoby być nową wartością w kształtowaniu tej pierzei - argumentował odrzucenie uwagi FRAG-u na sesji Rady Miasta Gdańska w 2011 r. ówczesny dyrektor BRG Marek Piskorski.

[2015 r.] Ważne zmiany w BRG. Edyta Damszel-Turek dyrektorem


Radni miasta jednogłośnie poparli projekt planu



Za przyjęciem uchwały zagłosowali jednogłośnie wszyscy 33 radni obecni na posiedzeniu. Nikt nie postanowił zabrać głosu w dyskusji czy zadać pytania o zapisy projektu planu.

Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej po ponad ośmiu latach od przyjęcia planu nie kryje gorzkich słów pod adresem Biura Rozwoju Gdańska.

- To kolejny przykład, kiedy zignorowano głos strony społecznej, w efekcie czego powstała nieciekawa przestrzeń miejska, z którą będziemy musieli zmagać się przez najbliższe dekady. Zamiast naprawiać błędy z przeszłości, BRG wciąż popełnia kolejne i to na własne życzenie - ocenia Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia.

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych



Miejsca

Opinie (94) ponad 10 zablokowanych

  • kolejny apartamento-hotel na dobowy najem dla turystów. Przyszłym lokatorom życzę dobrego samopoczucia ;)

    • 11 3

  • Kto kształtuje gospodarkę przestrzenną Gdańska, hydraulicy??? (2)

    Jak w tytule.

    • 13 3

    • politykę przestrzenną Gdańska kształtuje wiele podmiotów instytucjonalnych (1)

      Jak na razie kierownicze funkcje w tych podmiotach zajmują osoby cierpiące na niejawną samochodozę, twierdzące, że oczekiwania pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji zbiorowej traktują priorytetowo. Co innego twierdzą, co innego realizują i mamy to co mamy - coraz bardziej zakorkowane i ponoszące coraz wyższe koszty swojego funkcjonowania niezrównoważone miasto.

      • 0 0

      • niezrównoważone miasto od i dla niezrównoważonych ludzi

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    paranoja (5)

    chodze tam codziennie i sie zastanawiam kto to wymyslił, będa jaja jak sie lokatorzy wprowadza i będą rozjezdzac ludiz na chodniku... a rower to juz wogole nie ma szans jak zawsze utrudnienia dla ludzi - ale pamietajcie, jesli auto moze jezdzic tam po chodniku to rower tym bardziej prawda?

    • 75 15

    • Czy Gdańsk w ogóle jest jeszcze moralny?

      a gdzie kapliczka?

      • 1 5

    • A dlaczego mają być jaja (3)

      Przecież przepisy drogowe mówią jasno jak sie poruszać po ciągu pieszo-jezdnym. Poza tym to środek wielkiego miasta , nareszcie wyładniał.

      • 11 2

      • wyludniał? (1)

        chyba nie mieszkasz w srodku wielkiego miasta bo jest wrecz odwrotnie, co tam sie dzieje! mieszkam to wiem, jest coraz wiecej ludzi, coraz wiecej mieskzan, zobacz ile sie teog buduje w promieniu kilometra!

        • 2 2

        • Sorki ale wyładniała okolica.

          Wcześniej było koszmarnie a tereaz jest cool. Ten nowy budynek, kamiennica moim zdaniem sper wpisała się w charakter Gdańska. A na dodatek jest nowocześnie

          • 4 1

      • Tylko, że nie jest to takowy szlak, nie został oznaczony czyli jest to zwykły chodnik więc wystarczy stanąć na środku i śmiać się z kierowcy, który chciałby przejechać.

        • 1 1

  • plan z 2011

    plan z 2011, więc jeżeli jest to błąd to z tamtego czasu. Więc komentarz Pana z FRAG zupełnie nietrafiony

    • 1 7

  • Przeciez nad tym miastem nikt nie panuje

    Deweloper buduje budynek, rozjeżdża drogę dojazdową, nie remontuje jej i zostaje taka dziurawa na następne lata. Prezydent robi sobie zdjęcie przy kranach z wodą a obok ulica z takimi dziurami że koło można urwać. Piękny prywatny budynek (bez miejsc parkingowych) obok fatalna ulica i samochody zaparkowane na gdzie się da.

    • 13 1

  • A co kogo to g*wn0 interesuje?

    Prywatny inwestor, ludzie sami sobie kupują :D Ale nie, wieśniaki w pleśniejących kamienicach będą dyskutować na forum że ojeja co to się staneło XD
    Dobrze, że wymieracie :)

    • 5 6

  • Parking jest ok (4)

    A pamiętacie, jak tam było przed? To ja już wolę parking niż jakieś krzaki.

    • 27 39

    • A ja wolę dobrze zaprojektowaną strefę pieszą z ławkami, zielenią i całą tą małą architekturą.

      Jak jest rura to się robi coś, co można w razie awarii zdemontować i po naprawie założyć na nowo (np. ławka, bruk, trawa z rolki). Ale powiedzmy sobie szczerze - o ile plan miejscowy to lipa, to dało się z tego wybrnąć własnie tak j.w. napisałem. Ciała dał projektant. Miejsca postojowe w odpowiedniej ilości dało się zapewnić pod budynkiem (np druga kondygnacja, platformy parkingowe). Serio, tam tego parkingu nie musiało być.

      • 2 1

    • na szczęście coraz więcej ludzi rozumie, że nie powinniśmy się godzić na taką bylejakość jaką nam zafundowali na najbliższe 80 lat.

      • 3 1

    • krzaki nie zabijają ludzi

      czego nie da się powiedzieć o samochodach

      • 3 0

    • Czyli trochę ładniejsze, ale nadal g...no i jesteś zadowolony?

      To przykre, że tyle Ci wystarczy. Sporej części mieszkańców nie zadowala jednak bylejakość i sam fakt, że był remont nie znaczy, że ludzie będą piali z zachwytu.

      • 1 0

  • Nonsens powinny byc parkingi przy ulicy a chodnik dalej odsunięty czyli tam gdzie teraz są te miejsca parkingowe

    to jakiś niepełnosprawny umysłowo tak zaprojektował

    • 6 4

  • Co za bzdura!

    Takie rozwiązanie ma tylko jeden cel - daje kierowcom przyzwolenie na jazdę i parkowanie na chodnikach. Z czym na Długich Ogrodach od dawna jest problem, z którym miasto sobie nie radzi i czego dobitnym przykładem było umyślne przyzwolenie na dewastowanie istniejących tam (w teorii) pasów rowerowych, systematycznie zamienianych w miejsca postojowe. Aż w końcu z mapy rowerowej Gdańska musiano po cichu wymazać ten wstydliwy fragment trasy. Teraz samochody będą wypierać pieszych, bo nikt trzeźwo myślący nie zaprzeczy, że wkrótce wszędzie gdzie się da będą stały i jeździły samochody. "Ciąg pieszo-jezdno" to dobry sposób na zrzucenie z siebie odpowiedzialności za utrzymanie tam porządku i bardzo dobry pretekst, żeby w przyszłości nie reagować na skargi mieszkańców. Straż Miejska w końcu będzie miała wymówkę żeby tam nie zaglądać. I tak deweloper będzie zadowolony z ładnej działki, a urzędnicy z tego, że kolejny problem "rozwiązany". Ps "Garden Gates"? Serio? W tym kraju nadal decydujący głoś mają ignoranci, dla który nazwa musi być kolejną pretensjonalną wariacją obcobrzmiących tworów i żałosną kalką zachodu? To już od dawna nie brzmi jak dodawanie prestiżu, tylko jak bezguście i leczenie kompleksów.

    • 13 1

  • deweloper przekonal urzednikow BRG

    - nikogo w Gdansku to nie dziwi, argumenty pewnie tez wymierne adekwatnie, smutne to, swoja droga była okazja wymienić, zmodernizować rure pod nowa inwestycja, a tak...jak peknie to nie nasz problem

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane