• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe mieszkanie z wadą. Wykorzystać rękojmię czy gwarancję?

Ilona Raczyńska
14 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kupujący może dochodzić swoich uprawnień z tytułu rękojmi niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji. Kupujący może dochodzić swoich uprawnień z tytułu rękojmi niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.

Usterka w mieszkaniu kupionym od dewelopera? Niestety takie sytuacje się zdarzają. Na szczęście istnieją dwa instrumenty dzięki którym możemy dochodzić swoich praw. Mowa o rękojmi i gwarancji. Sprawdziliśmy czym się różnią.



Zasady działania rękojmi określają przepisy Kodeksu Cywilnego. Oznacza to, że w umowie deweloperskiej nie trzeba zawierać specjalnych zapisów, aby z niej skorzystać.

Co to jest rękojmia?

Czy zdarzyło ci się dochodzić praw z tytułu rękojmi lub gwarancji na nieruchomość?

- Rękojmia to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy, która powstaje z mocy samego prawa, w przypadku wydania kupującemu rzeczy dotkniętej wadą fizyczną lub prawną - mówi Ernest Makowski, starszy specjalista w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Sprzedawca odpowiada za wady, które istniały w chwili wydania rzeczy oraz za wady, które powstały po jej wydaniu, ale z przyczyn istniejących już w chwili wydania. Jeżeli wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy konsumentowi domniemywa się, iż wada lub jej przyczyna istniała w chwili wydania rzeczy i to sprzedawca musi udowodnić, że było inaczej. W przypadku umów z udziałem konsumentów odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi nie może zostać ograniczona, ani wyłączona.

W ramach rękojmi można zgłosić wady nieruchomości polegające na niezgodności z umową. Chodzi o sytuacje, gdy mieszkanie nie nadaje się do celu, dla którego zostało zakupione lub zostało wydane przez sprzedającego w stanie niezupełnym, np. bez komórki lokatorskiej. W przypadku wad prawnych mowa np. o sytuacji, w której deweloper sprzedał mieszkanie, które jest własnością osoby trzeciej.

- Od 25 grudnia 2014 roku uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne nieruchomości wygasają po upływie pięciu lat, licząc od dnia wydania lokalu kupującemu - tłumaczy Agnieszka Iwanowicz, Miejski Rzecznik Konsumentów w Gdańsku.
Jeżeli sprzedający celowo zataił wady nieruchomości można dochodzić roszczeń nawet po upływie pięciu lat. Ale jeśli wady były znane kupującemu, to odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi jest wyłączona.

Znajdź rzecznika praw konsumenta w katalogu Trojmiasto.pl

- Wydłużony od 2014 roku okres rękojmi jest korzystną zmianą dla klientów - tłumaczy Piotr Haaza, pełnomocnik zarządu Ekolan SA. - W momencie odbioru kluczy do mieszkania, klienci otrzymują kontakt do osoby z działu rękojmi - opiekuna danej inwestycji. To do niej mogą zgłaszać się z pytaniami, bądź sugestiami dotyczącymi funkcjonowania nieruchomości. Do niej również zgłaszane są ewentualne usterki. Każde zgłoszenie z tytułu rękojmi od klientów jest rozpatrywane indywidualne.
W ramach rękojmi można domagać się m.in.: usunięcia wady przez sprzedającego, obniżenia ceny za mieszkanie posiadające wady, a w skrajnych przypadkach wymiany mieszkania na wolne od wad. Możliwe jest także odstąpienie od umowy z deweloperem, nie dotyczy to jednak sytuacji, w której wada jest nieistotna.

Jak działa gwarancja?

Gwarancję od rękojmi odróżnia to, że jest dobrowolna, a jej zasady w przypadku sprzedaży nieruchomości ustala deweloper. Ten dodatkowy instrument zabezpiecza interesy kupujących w razie wystąpienia w sprzedanej nieruchomości wad fizycznych.

- To dodatkowe uprawnienie dla kupującego, a jego zasady zawarte są w karcie gwarancyjnej, załączonej do umowy - dodaje Agnieszka Iwanowicz.
Gwarant udziela gwarancji poprzez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, w którym określa obowiązki gwaranta i prawa kupującego.

- Należy zaznaczyć, że to gwarant decyduje o treści swoich obowiązków (w tym terminie gwarancji) oraz o zakresie, rodzaju i sposobie realizacji uprawnień kupującego. Oznacza to, iż zakres uprawnień kupującego wynikających z gwarancji może być szerszy lub węższy w porównaniu z ustawowymi uprawnieniami z tytułu rękojmi - dodaje Ernest Makowski. - Gwarant ma obowiązek sformułować oświadczenie gwarancyjne w sposób jasny i zrozumiały. Może to nastąpić również w zrozumiałej formie graficznej, jeżeli rodzaj informacji na to pozwala.

Kupujący ma prawo żądać od gwaranta wydania dokumentu gwarancji w formie pisemnej (na papierze) lub innym trwałym nośniku (np. płyta CD). Sprzedawca ma obowiązek wydać wraz z rzeczą sprzedaną dokument gwarancji.

Trójmiejscy deweloperzy udzielają gwarancji na swoje inwestycje. Zgodnie ze wspomnianymi zasadami ich warunki bywają różne.

- Oczywiście Euro Styl udziela gwarancji na wybudowane przez siebie inwestycje. Czas trwania gwarancji w zależności od poszczególnych elementów wynosi 36 (konstrukcja budynku) lub 12 miesięcy (stolarka, roboty instalacyjne z osprzętem, roboty budowlano-wykończeniowe). O warunkach gwarancji informujemy w formie pisemnej naszych klientów zarówno na etapie podpisywania umowy, jak i w trakcie odbioru mieszkania, wydając kartę gwarancyjną. Właśnie z uprawnień wynikających z gwarancji klienci najczęściej korzystają - informuje Bartosz Podgórczyk, Dyrektor Działu Marketingu. - Rękojmia dla klientów jest pojęciem mniej znanym, wydaje się, że różnica pomiędzy rękojmią, a gwarancją dla większości osób nie jest do końca jasna. Klienci pogłębiają swoją wiedzę na temat rękojmi dopiero w ślad za pojawieniem się potrzeby skorzystania z tego uprawnienia.
Jedno nie wyklucza drugiego

Kupujący może dochodzić swoich uprawnień z tytułu rękojmi niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.

- Wybór należy do kupującego. Nie może on jednak korzystać z obu instytucji jednocześnie w odniesieniu do tej samej wady (czyli nie można reklamować tej samej wady równocześnie z rękojmi i gwarancji, ale po zakończeniu jednej procedury można korzystać z drugiej) - tłumaczy Ernest Makowski. - Specyficzną sytuację stanowi natomiast wybór kupującego prawa do odstąpienia od umowy w ramach rękojmi. W takim przypadku gwarancja wygasa, a wraz z nią uprawnienia z niej wynikające. W przypadku wykonywania przez kupującego uprawnień z gwarancji bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu rękojmi ulega zawieszeniu z dniem zawiadomienia sprzedawcy o wadzie.

Kupujących chroni też ustawa
Co ważne kupujących chroni także ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (zwana ustawą deweloperską), a wszelkie informacje na temat tego jak poradzić sobie na rynku nieruchomości można znaleźć w poradniku przygotowanym przez UOKiK dostępny na stronie internetowej instytucji.

Miejsca

Opinie (46) 4 zablokowane

  • jakie wady (4)

    Niemożliwe za tak wysoka cenę i u/tak uczciwych przedsiębiorców wady i usterki od nowego wierzyć się nie chce.

    • 21 12

    • nie polecam robyg (3)

      to co sie dzieje po kupnie to...

      • 4 1

      • robyg (2)

        Wystawiłem kilka miesiecy temu opinie na profilach dewelopera Robyg na trojmiasto.pl, ale chyba z politycznej poprawności portalu, jako że Robyg jest ich reklamodawcą, opinie choć prawdziwe i oparte na faktach się na portalu nie pojawiły.

        Brawo trojmiasto.pl, jestescie sprzeajni, jak wszystkie media

        • 3 0

        • poprawność polityczna nie z powodu sponsoringu bynajmniej.

          • 0 0

        • kiedys wystawilem na trojmiasto.pl opinie o warsztacie naprawczym gdzie wykonano slabo naprawę. efekt ? pytanie do mnie dlaczego śmiem wystawiać negatywa... ten portal nie ma wiarygodności

          • 0 0

  • ale (1)

    Nie miałam pojęcia że mam dwie opcje, nie przewiduję że coś będzie nie tak bo zamierzam dobrze mieszkanie obejrzeć zanim odbiorę i to z fachowcem. bernadowo park po każdym względem wygląda najlepiej, nawet lokalizacja mi odpowiada.

    • 4 0

    • odbieralem od nich mieszkanie w poprzedniej inwestycji, mialem kilka poprawek, ale na prawde drobnych ( nie podobalo mi sie pomalowanie sufitu w jednym miejscu, jakis odprysk farby, takie glupoty) zrobili od razu, bez gadania
      od 8 lat nie mam zastrzerzen
      jak czytam o innych deweloperach jak np IK to sie wlos na glowie jezy

      • 1 0

  • Mam pytanie, niedawno kupilem mieszkanie i ... (8)

    przy odbiorze nie bylo widac, ze biale sciany i sufit wygladaja jakby mialy 100 lat, po pomalowaniu farba na scianie ukazaly sie wglebienia a sufit po pomalowaniu na bialo wyglada jak w 200 letniej kamienicy, wglebienia, uwypuklenia itd. Czy jakosc sufitu podlega gwarancji/rekojmii?

    • 8 1

    • bos byl cwaniak (1)

      I nie zatrudniles specjalisty do odbiorow z lampa higromwtrem pomiarem laserowym i wiedza.... Cwaniaki z koziej wolki.

      • 8 1

      • ja takiego zatrudniłem też nic to nie dało

        • 1 0

    • Czy czytałeś cały artykuł i zrozumiałeś słowo pisane w nim?? (3)

      Przysługuje ci rękojmia. Zgłoś to deweloperowi. Zobacz co zrobi z tym. Jak się będzie migał, to postraszyć sądem.

      • 6 2

      • haha (2)

        Wiesz ile kosztuje prawnik!? Caly remont ci zrobi każdy za to.... Poza tym , on niczego nie może dochodzic- odebrał a to co jest teraz to jego glupota i cwaniactwo. Nikt zaden sad czy rekojmia nie będzie miała tu zastosowania.

        • 1 9

        • oj biedny rozum masz człowieku, biedny. (1)

          NIe po to ktoś wydaje setki tys. złotych, żeby robić remont i płacić dodatkowo za błędy czy niedociągnięcia dewelopera. I nie ma tu znaczenia, czy to przed czy po odbiorze mieszkania. Czas rękojmi i gwarancji masz jasno określony i w miarę długi. Więc piszesz głupoty, że właściciel nie może dochodzić swoich praw i że rękojmia nie ma zastosowania.

          • 2 2

          • oj niestety stoje po 2 stronie i nalezy CZYTC UMOWE

            masz kilka wejsc do mieszkania w trakcie budowy, potem odbior gdzie nikt cie nie goni na szybko szybko - CZEGO nie znalazles tego nie ma chyba ze byly to wady ukryte konstrukcyjnie lub wyjda w trakcie uzytkowania - KRZYWY SUFIT albo wylewki mozesz zrobic sam dzien po ! rozumiesz ? nic nie dostanie od nikogo !

            • 1 1

    • Tak podlega

      • 0 1

    • jak odebrales mieszkanie to teraz mozesz sie cmoknac

      • 7 4

  • u nas na Szadolkach nie słyszałem o mieszkaniu z wadami (4)

    • 28 10

    • (1)

      Wada jest jedną i wielka SMRÓD a na to nie ma gwarancji.

      • 2 0

      • ew rękojmia w końcu miało pachnąć lawendą ;)

        • 0 0

    • Lawendowe Wzgórza i wszystko jasne.

      • 9 0

    • Bo władze wąchają i też nic nie czują.

      • 4 4

  • Wady mogą być również prawne - Ostrzegam przed Deweloperem "KRJ" dawnej "KRJ Inwestycje"

    Z racji problemów prawnych i technicznych, w jakie jestem uwikłany przez KRJ chciałbym abyście zachowali czujność zawierając umowę i wchodząc w posiadanie mieszkania od tej firmy.

    Oto moje doświadczenia, jestem posiadaczem mieszkania na zrealizowanej już inwestycji tego dewelopera "Cztery Kąty":

    1. Umowa Deweloperska oraz Umowa Przeniesienia Aktu Własności jest zaminowana ogólnikowymi punktami, które deweloper interpretuje na swoją korzyść (niezgodnie z Ustawą o Własności Lokali) - jestem pozwany przez dewelopera gdyż idę z literą prawa, ale mam nadzieję wygrać w sądzie, nikt nawet pewnie nie przeprosi a czasu poświecę mnóstwo na swoją obronę.

    2. Wspólnota Mieszkaniowa jest uwikłana w trzy kosztowne procesy sądowe z Deweloperem, dwa z powództwa dewelopera, jeden z powództwa Wspólnoty ponieważ deweloper nie ma zamiaru rozliczyć się ze Wspólnotą próbując swoimi krokami doprowadzić do bankructwa WM.

    3. Wszystkie 4 budynki "Cztery Kąty" mają mało wydajną wentylację co jest tuszowane przez dewelopera a większość mieszkańców zgłasza związany z tym dyskomfort.

    4. WM mieszkaniowa przez 2 lata nie doczekała się usunięcia prawie stu usterek technicznych wykrytych podczas odbioru budynków na każdy odebrany budynek.

    Kupującym nowe wymarzone "M" radzę zachować czujność. Jak zapłacimy już wszystkie pieniądze na konto dewelopera to zazwyczaj wychodzi na jaw cała solidność.

    • 2 0

  • A jak rękojmia ma się do zakupu używanego samochodu (1)

    W umowach z reguły jest klauzula, że kupujący jest świadom stanu technicznego samochodu. Czy zapis ten znosi rękojmię, czy nie ma on mocy prawnej, w myśl zasady, że prawo ogólne ma pierwszeństwo?

    • 4 0

    • też obowiązuje

      I dotyczy wad fizycznych i prawnych (niezgodności z umową). Warto z punktu widzenia kupującego dodać zapis, że sprzedający zapewnia, że pojazd nie posiada wad ukrytych. dobrzeciradze.pl/blog-2-co-zrobi%C4%87-gdy-zakupiony-samoch%C3%B3d-u%C5%BCywany-posiada-ukryte-wady?

      • 0 0

  • (9)

    Wszyscy macie te same gresy inwestycyjne na podłogach, te same zaprawy i kleje po najniższej cenie i tak samo spaprane wykonanie przez kaszubskich fachowców wysokiej klasy co to paprzą jako podwykonawcy podwykonawców.

    • 46 7

    • No i co z tego ? (6)

      To, że coś jest najtańsze, nie oznacza, że jest złe. Nawet najtańsze materiały muszą spełniać swoją rolę. Mi jako klientowi dewelopera, jest np. wszystko jedno czy kładł on drogie kleje, czy tanie, byleby płytki nie odpadły. Nawiasem mówiąc, minęło już kilka lat i jakoś nic nie odpada. Co do okien i drzwi - też zastrzeżeń nie mam. Działają. A co do spapranego wykonania - jest coś takiego jak odbiór mieszkania. To dzień, w którym można zwrócić uwagę deweloperowi, na wszystkie zauważone niedociągnięcia.

      • 9 16

      • (2)

        "To, że coś jest najtańsze, nie oznacza, że jest złe." - jakosc zawsze kosztuje. ZAWSZE.

        • 4 4

        • (1)

          tak bylo kiedys,aktualnie placi sie za legende marki i za znaczek a nie za jakosc,jakosc jest ze sredniej polki ale cena juz daleko odbiega od sredniej.Mozna kupic buty za 300 i za 3000 ale roznicy nie bedzie poza cena,roznica bedzie w butach za 30-100 i za 300.

          • 3 0

          • będzie też między tymi za 300

            a tymi za 1000 (głównie wygody, mówię o męskich) oraz między każdymi kupnymi a każdymi robionymi na miarę (2k-3k)

            • 0 0

      • Tu się akurat nie masz racji. Cena ma ogromny wpływ na jakość i masz to za co płacisz. Kilka lat mogło minąć bez problemów ale poczekaj kolejnych kilka i zrozumiesz różnicę.

        • 10 1

      • Ale na swoja klatkę schodową to juz Ci do głowy nie przyszło spojrzeć.

        Bo po co, to nie Twoje. Twoje jest od wycieraczki przed drzwiami.
        Wspomnisz tą chwilę za dwa, trzy lata po kolejnym burzliwym spotkaniu waszej wspólnoty gdzie już wam bokiem będzie wychodziło.

        • 14 1

      • tak bo akurat zobaczysz wady pierwszego dnia

        • 14 1

    • Znowu ten golodupiec na garnuszku mamusi. Rany...

      • 0 0

    • ..o wypraszam sobie..! U mnie pracowali ukraincy sprowadzeni tu by kaszubom obnizyc stawki placowe a deweloperowi zapewnic jeszcze wiekszy zysk..!

      • 23 4

  • egzekwowanie rękojmi przy niesolidnym deweloperze to droga przez mękę.

    Mieszkam na "Osiedlu Cztery Kąty" na Matarni od 2013 r. i jestem członkiem zarządu Wspólnoty. Nieruchomość była realizowana w II etapach, deweloper oczywiście opóźniał się w przekazywaniu mieszkań w obu etapach i rozpoczął przekazywanie lokali w każdym etapie przed formalnym uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Do dziś wielu właścicieli mieszkań nie może wyegzekwować usunięcia usterek, a ostatnio po upływie 3 lat niektórzy otrzymali informację, że okres rękojmi już minął. W nieruchomości wspólnej komisyjnie stwierdziliśmy prawie po 100 usterek w każdym etapie, czego tylko cześć została usunięta. Będziemy musieli wystąpić do sądu z tzw. zawezwaniem do ugody, by przeciwdziałać biegowi przedawnienia. Deweloper nie płaci od początku zaliczek czynszowych i uwikłał wspólnotę w kosztowne procesy sądowe. Zaskarżył uchwałę budżetową na 2013 r. i w dwóch instancjach przegrał, ale mimo to nadal nie płaci zaliczek. Po podpisaniu aktów przeniesienia własności w II etapie z klauzulą wygaśnięcia wzajemnych roszczeń, deweloper wystawił bezzasadne faktury na właścicieli lokali i po odmowie zapłaty wytoczył kilkanaście procesów, z których już 3 przegrał.

    Obecnie ten deweloper realizuje kolejną inwestycję obok pod nazwą "Osiedle 4 kąty II. Współczuję ew. nabywcom lokali w tej inwestycji, też realizowanej w II etapach, tym bardziej, że sądy krytycznie wypowiedziały się do takiej formy realizacji inwestycji.

    • 6 1

  • ee tam jakies rekojmie czy gwarancje tu nie ma co gadac tylko w morde lac.

    • 2 0

  • "Oczywiście Euro Styl udziela gwarancji na wybudowane przez siebie inwestycje"

    I co z tego jak nie uznają żadnych reklamacji... w tej firmie zarówno jest kiepski dział sprzedaży jak i reklamacji...

    • 3 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane