• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM odejdzie od czerwonych wiat? Wizje nowych przystanków

Michał Brancewicz
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina. Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Charakterystyczne, czerwone wiaty, które widać z daleka, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podczas planowanej rozbudowy PKM na południe, nowe przystanki będą prawdopodobnie inne. Jakie, tego nie wiadomo, na razie swoje pomysły zaprezentowali studenci.



PKM Południe powinna mieć przystanki:

- Od czerwonych wiat nie odchodzimy, tylko PKM Południe nie ma być wierną kalką pierwszej PKM, bo powstanie w zupełnie innych realiach - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Tam my się musimy zmieścić pomiędzy istniejącą już zabudową, a przy pierwszej PKM to wokół niej powstają obecnie osiedla. Oczywiście chcemy dalej nawiązywać do pierwszych wiat.
Na razie z tym wyzwaniem zmierzyli się studenci. Ocenianych było 18 prac biorących udział w konkursie "Kolej na południe", organizowanym przez PKM SA i Uczelnie Fahrenheita.

Przyznano trzy nagrody i pięć wyróżnień. Autorzy trzech najlepiej ocenionych projektów otrzymali nagrody finansowe o łącznej wartości 15 tys. zł ufundowane przez PKM SA.

Pierwsza nagroda


  • Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja StawskaMałgorzata Maina w uznaniu za śmiałe, całościowe, rozwiązanie wielkomiejskie łączące przystanek z bogatym programem funkcjonalnym i efektownie rozwiązaną przestrzenią publiczną.


Druga nagroda



Druga nagroda i 5 tys. zł przypadła Urszuli CałusińskiejKlaudii Chorobińskiej. Nagrodzona praca pt. "Połączenie" została wyróżniona za rozwiązanie urbanistyczne łączące izolowane obecnie części dzielnicy za pomocą parkowej przestrzeni publicznej oraz wykazanie potencjału rozwiązania komunikacyjnego kołowego.


Trzecia nagroda



Trzecia nagroda w kwocie 3 tys. zł trafiła do Ludmiły MatsisovichMarty Kloch. Projekt "Żółta wstążka" został doceniony za konsekwentną spójną realizację zamysłu przestrzennego łączącego różne części dzielnicy oraz zachowanie zielonego charakteru miejsca.


W drugim etapie konkursu na bazie ośmiu wybranych projektów studenci będą przygotowywać szczegółowe koncepcje innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników.

- Kiedy pomysły naszych studentów architektury połączymy z pomysłami i kompetencjami studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego, jestem przekonana, że powstaną innowacyjne, kreatywne rozwiązania, uwzględniające szereg aspektów społecznych, ekologicznych czy prozdrowotnych, które zaprojektowane teraz, będą sprawdzały się również za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat - podsumowała prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury PG.
Oczywiście studenckie wizje nie są projektami przeznaczonymi do realizacji. Niewykluczone jednak, że staną się inspiracją dla przyszłych projektantów linii PKM Południe.

Dodatkowy przystanek na trasie PKM Południe



Wyróżnione prace


Pierwsze wyróżnienie
Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej. Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej.

Drugie wyróżnienie
Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach. Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach.

Trzecie Wyróżnienie
Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność. Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność.

Czwarte wyróżnienie
Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego. Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego.

Piąte wyróżnienie
Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi. Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi.


O PKM Południe:


To zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 roku, powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 roku trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedz, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

Opinie (140) 7 zablokowanych

  • (1)

    Piękne wizje,zdolną mamy młodzież i studentów.Oby choć część z nich została w kraju.Choć niestety u nas za talent i wykształcenie rzadko dobrze płacą.

    • 14 15

    • placa jest za pracę

      nie za starz czy dyplom. pomyliłeś ustroje

      • 1 0

  • Zdecydowanie zostawić czerwone przystanki (3)

    Bardzo dobrze się przyjęły i stanowią pozytywną identyfikację wizualną inwestycji.

    • 100 6

    • (1)

      Ale PKM Południe to przedłużenie dotychczasowej linii SKM i nie ma za wiele wspólnego ze starą PKM, więc siłą rzeczy nie ma sensu kopiować wiat.

      • 4 3

      • Nie żebym był za tymi czerwonymi

        one na linię SKM są po prostu za krótkie (przykrywaja zbyt krótki odcinek peronu, ale dlaczego wiaty PKM muszą się różnić od tych na linii SKM (bo tym będzie linia na południe mimo iż nie będzie pewnie należeć do SKM)? To i to są tak naprawdę przystanki kolei miejskiej. Przecież cały czas dążymy do ujednolicenia czy w biletach czy w taborze, czy obsłudze. Po powstaniu linii na Gdańsk Południe moglibyśmy mieć dwie trasy SKM. Jedna Kowale/Św-Gdańsk Śródmieście-Wejherowo, a druga Pruszcz/Lipce-Wrzeszcz-Lotnisko-Osowa-Gdynia.

        • 0 0

    • Zgadza się - czytelna identyfikacja przystanków

      Ew. zmienic kolorystykę na np. żółtą

      • 0 1

  • (13)

    Przecież te wiaty, które są to dobra koncepcja. Estetyczne, wytrzymałe, nawiązujące do kultury ( efekty wycinanki na wiatach ) no i widoczne z daleka. Bez sensu teraz druga linie robić w innej estetyce.

    • 296 14

    • (1)

      Nie da sie.

      • 2 11

      • chodzi o to by szwagier czy inny pociotek prezydęty D. mógł zarobić jako malarz przemalowujący wiaty PKM-ki na inny kolor. Najle

        • 2 0

    • I w wielu miejscach przed niczym nie chronią!

      • 6 10

    • Tylko biało zielone (3)

      • 2 11

      • w Gdańsku tylko kolor "tęczowy" jest ok (2)

        • 1 1

        • lepszy tęczowy niż BRUnatny kaczofaszystowski (1)

          • 2 2

          • taki jak w ECS?

            • 0 0

    • (1)

      pomalować na morski kolor.

      • 1 2

      • jaki morski ?? ,tylko tęczowy jest ok

        • 0 1

    • teraz będą wycinać kaczuszki, pinokie i inne bajkowe postacie

      • 2 2

    • Trochę gwiżdżą na wietrze (1)

      i mało chronią przed warunkami atmosferycznymi

      • 4 0

      • Dzięki temu nie ma tzw. garów na przystankach i jest czysto ;)

        • 1 0

    • ale kolo brata szwagra zięcia teścia pafnucego ... "za nowy projekt" nie zarobi

      i w tym sęk!

      • 0 0

  • W branży reklamowej odejście od sprawdzonego (1)

    rozpoznawalnego wzoru to samobój finansowy i marketingowy. Dlatego zmiany są ale zawsze raczej kosmetyczne np.Coca Cola. Radykalne zmiany wizerunku to domena spółek państwowych czy samorządowych gdzie chodzi by ktoś np. koledzy, znajomi, rodzina zarobił tylko na samej zmianie .Np zmiana logo poczty itp.Wizerunek przystanków jest rozpoznawalny i sprawdzony nie zmienia się z dobrego na lepsze bo wyjdzie niestety na gorsze

    • 97 6

    • No to chyba oczywiste, ze sekta

      Wszystko dla Gdanska, ktora wygrala wybory i teraz obsadza swoimi spolki miasta, ma głęboko w trąbie miasto. I chodzi jak zwykle o skok na kasę. Jest cos do zrobienia, są zlecenia dla własnych wykonawcow. Kasa się przelewa, interes sie kręci.

      • 1 0

  • (1)

    Wiata moi drodzy przede wszystkiem powinna być praktyczna i dobrze osłaniać od wiatru i deszczu.To powinien być kluczowy element rzutujący finalnie na wykonanie.Tak aby pasażer wchodzący w przestrzeń tranportową czuł się komfortowo,bezpiecznie i aby fluktuacje wywołane podróżą do pracy czy domu spowodowały pozytywne wibracje i prawdziwą radość w sercu a i duszy....

    • 29 3

    • Wiata w Gdańsku

      Z tym może być problem. W Gdańsku postawiono pseudowiaty z których śmiał się cały kraj. Dla zwykłego obywatela wiadoma sprawa do czego służą wiaty, ale nie dla urzędników w Gdańsku. Kolejna lipa ma być przy remontowanym dworcu PKP Wrzeszcz. Pasażerów autobusów czeka spore rozczarowanie. Mimo to nie będzie tanio. Drogo i niepraktyczne. Tak wygląda większość inwestycji w ostatnich latach w Gdańsku.

      • 6 3

  • kasa, kasa , kasa (1)

    za racjonalizację należy się kasa - tak jak malowanie tramwajowów i autobusów było jednakowe ale ktoś wymyślił inne kolory i kasa wpadła za pomysł

    • 31 2

    • kazda poprawka w projekcie to potencjalna premia

      • 1 0

  • Wizualizacje a rzeczywistość (3)

    Projekty to jedno, a w rzeczywistości głównym kryterium będzie i tak koszt wykonania takiego przystanku, skutkiem czego odejdzie się od koncepcji z wizualizacji. Cieszy jednak, że w niemal każdej pojawia się dużo zieleni, mam nadzieję, że również przy realizacji będzie jej podobna ilość.

    • 35 4

    • Obecne przystanki PKM to również koncepcja wyłoniona w wyniku konkursu wśród studentów, więc da się.

      • 7 0

    • oj tak dużo zieleni zwłaszcza na peronach no i koniecznie obok torów.

      • 3 2

    • NP

      Tak jak Zielona Wyzwolenia,będzie realizowana na monitorach komputerów?

      • 0 0

  • Czy wy musicie pajacować (1)

    Zróbciw tam takie same wiaty jak wszędzie

    • 76 5

    • Projekt był dobry, sprawdził się. Po co zmieniać coś co działa?

      Nie naprawia się rzeczy, które działają

      • 11 1

  • Zamiast eypasionych przystanków poproszę więcej kursów.

    • 51 2

  • (1)

    Jakie przystanki?
    Może niech w ogóle najpierw powstanie.
    Puki co, to tylko biadolenie, które niczego nie wnosi...
    W czasie zbierania zbędnych informacji, gdzie wszyscy i tak wiedzą, że ta PKM'ka jest ludziom potrzebna jak deszcz roślinom, tworzenia kosztownych STEŚ'ów, już dawno wykarczowano by drzewa na trasie, rozebrano rudery i wykonano inne niezbędne prace przygotowawcze...

    • 28 4

    • Ludzi trzeba czymś zając i po długim wyczekiwaniu na Nową Świętokrzyską nareszcie można dać ludziom poczucie ,że mają na coś wpływ a tak naprawdę nie mają. Więc rozgorzeją teraz debaty a miasto i tak wybierze opcję bez oglądania się na opinię publiczną, która jest zresztą mocno podzielona.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane