• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyszłość Trójmiasta: co w zeszłym roku nakreślili urbaniści?

Krzysztof Koprowski
4 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jedna z wielu dyskusji planistycznych w 2019 r. - prezentacja zagospodarowania Polanki Redłowskiej. Jedna z wielu dyskusji planistycznych w 2019 r. - prezentacja zagospodarowania Polanki Redłowskiej.

Rok 2019 zdominowały gorące dyskusje nad planami zagospodarowania m.in. Nowego Portu, nadmorskiej części Gdyni oraz Kaczych Buków. Na większą skalę rozpoczęły się działania rewitalizacyjne oraz nałożono pierwsze kary na bazie uchwały krajobrazowej. W planowania przestrzenne włączył się też wojewódzki konserwator zabytków. Przypominamy najważniejsze wydarzenia ubiegłego roku w zakresie szeroko pojętej tematyki planowania przestrzennego.



Czyje zdanie było najważniejsze w 2019 r. przy sporządzaniu planów zagospodarowania?

Ulica Nowa Wyzwolenia - to temat, który po wielu latach prac planistycznych i uwzględnianiu ulicy w różnych opracowaniach, nieoczekiwanie stał się w 2019 r. kością niezgody pomiędzy urzędnikami a mieszkańcami Nowego Portu.

Ci pierwsi przekonywali, że podstawowy przebieg drogi zdefiniowali już w latach 90., a potem dokonywali jedynie korekt przekroju i skrzyżowań, mieszkańcy zaś chcieli całkowitej zmiany dotychczasowej polityki przestrzennej oraz "przełożenia" drogi wzdłuż torów kolejowych.

Ostatecznie - mimo zebrania przez mieszkańców pół tysiąca głosów sprzeciwu - nowy plan zagospodarowania został przyjęty na sesji Rady Miasta Gdańska.

Oprócz nowej drogi, która mogła powstać także na bazie dotychczasowych planów, pomiędzy Nowym Portem a Letnicą będą mogły powstać nowe osiedla mieszkaniowe.

Czytaj też:

Trójmiejski rynek biurowy - podsumowanie 2019 r.



Przyszłość Polanki Redłowskiej i dawnego sanatorium w Orłowie



Gorące dyskusje towarzyszyły też wizjom zagospodarowania dwóch cennych terenów nadmorskich w Gdyni: Polanki Redłowskiej oraz dawnego sanatorium w Orłowie.

W obu przypadkach naciski mieszkańców i działaczy miejskich doprowadziły do dyskusji publicznych nad przyszłością tych terenów.

W Orłowie domagano się wprowadzenia zakazu realizacji apartamentowców (ostatecznie władze miasta zgodziły się z tym postulatem), zaś w Redłowie doprowadzono do prezentacji koncepcji jej zagospodarowania, podczas której obecni byli najważniejsi przedstawiciele miasta (w tym prezydent Wojciech Szczurek, który jeszcze nie podjął decyzji w tej sprawie).

Nowy plan zagospodarowania dla Kaczych Buków



Wiele kontrowersji wzbudził także projekt planu zagospodarowania dla Kaczych Buków, który pozwoli na realizację zabudowy przeznaczonej nawet dla ok. 7,5 tys. mieszkańców.

Plan był już dwukrotnie wykładany do publicznego wglądu. Po pierwszym wyłożeniu i dyskusji publicznej wprowadzono m.in. korekty w zakresie przeznaczenia stadniny konnej oraz rezerwy pod pętlę autobusową. Mieszkańcy nadal podkreślają, że trzeba położyć większy nacisk na ochronę niezabudowanych terenów zieleni.

Market zamiast mieszkań i mieszkania zamiast marketu



W Gdyni warto odnotować jeszcze dwa plany zagospodarowania, nad którymi prace toczyły się w 2019 r.

W pobliżu Tesco na Karwinach pierwotnie planowano zbudować nowe osiedle mieszkaniowe, ale ostatecznie deweloper z tego pomysłu zrezygnował i wnioskował o możliwość realizacji kompleksu handlowego, na co ostatecznie zgodę wyrazili radni miasta.

Zupełnie odwrotne zmiany planistyczne zaszły w rejonie Trasy Kwiatkowskiego i ul. Morskiej. Tu pierwotnie powstać miał hipermarket jednej z sieci handlowych, zaś ostatecznie radni miasta wyrazili zgodę na budowę nowego osiedla mieszkaniowego z budynkami o wysokości do 55 metrów.

Zagospodarowanie terenów wokół Ergo Areny



Nietypową formę prac planistycznych przyjęto dla terenów wokół Ergo Areny, które znajdują się w granicach administracyjnych Gdańska i Sopotu. Radni obu miast przystąpili niemal jednocześnie do ich aktualizacji, a zadanie powierzono gdańskim urbanistom z Biura Rozwoju Gdańska.

Dotychczas w ramach partycypacji społecznej w ramach prac nad planem zorganizowano spotkanie z mieszkańcami, którzy m.in. postulowali różne rozwiązania w zakresie obsługi komunikacyjnej obiektu.

Galeria Bałtycka i lepsze zabezpieczenie przed podtopieniami



W lipcu napisaliśmy o możliwych zmianach w zakresie planowanej od wielu lat rozbudowie Galerii Bałtyckiej. Nieoficjalnie mówi się o hotelu lub/i biurowcach ze sklepami, co z kolei może oznaczać rezygnację z przełożenia podziemnego (skanalizowanego) Potoku Strzyża.

Potok Strzyża był jednocześnie jednym z głównych tematów uchwał rad dzielnic Wrzeszcza Górnego oraz Wrzeszcza Dolnego, które domagały się zmiany dotychczasowej polityki przestrzennej w zakresie zabudowy górnego tarasu i zabezpieczenia ich dzielnic przed skutkami ulewnych deszczy - m.in. w rejonie Galerii Bałtyckiej i Trasy Słowackiego.

Szybka Kolej Miejska na Południe, ale nie do Nowego Portu



Temat nowej linii (a właściwie przedłużenia) SKM na Południe pojawił się wprawdzie przy okazji kampanii wyborczej w 2018 r., ale dopiero w minionym roku stał się tematem szerokiej dyskusji na temat realności tego rozwiązania, zwieńczonej podpisaniem listu intencyjnego.

Nowa trasa SKM miałaby przebiegać wzdłuż ul. Podmiejskiej i Małomiejskiej (bez potrzeby burzenia stojących tam kamienic) do okolic al. Havla. Dalszy przebieg nie jest w żaden sposób ustalony, zaś powrót do wariantu z czasów PRL, czyli przez rejon szkoły na Ujeścisku, stał się całkowicie nierealny za sprawą sprzedaży w październiku działek pod zabudowę mieszkaniową.

Jednocześnie urzędnicy oraz kolejarze podjęli niemal ostateczną decyzję (plan nie jest jeszcze uchwalony) o unicestwieniu szlaku kolejowego SKM do Nowego Portu. Miejsce końcowego przystanku zająć ma zabudowa mieszkaniowo-usługowa.

Dzięki interwencji konserwatora zabytków udało się natomiast uratować większość pozostałych przystanków, co daje nadzieję w przyszłości na reaktywację połączenia do przystanku Gdańsk Brzeźno.

I nagroda w konkursie na koncepcję zagospodarowania Placu Wałowego.
I nagroda w konkursie na koncepcję zagospodarowania Placu Wałowego.

Rewitalizacja gdańskich i gdyńskich dzielnic



Pozostając jeszcze na chwilę w Nowym Porcie, warto przypomnieć o rozstrzygnięciu koncepcji zagospodarowania tzw. Placu Nadwodnego w okolicach zlikwidowanego promu do Wisłoujścia. To kolejny element rewitalizacji tej dzielnicy.

Podobne koncepcje w 2019 r. poznaliśmy również dla Biskupiej Górki, Rynku Oruńskiego oraz Placu Wałowego na Starym Przedmieściu.

Na Dolnym Mieście wyłoniono natomiast prywatnego partnera, dzięki któremu ta część miasta ma stać się atrakcyjnym miejscem do zamieszkania i inwestowania.

Poszukiwania podobnego inwestora trwają jeszcze dla Nowego Portu, w którym w 2020 r. rozpoczną się remonty kolejnych dróg.

Wracając jeszcze do Dolnego Miasta, należy odnotować działania miejskiej spółki TBS, która oddała w 2019 r. do użytku nowy budynek mieszkalny, a w trakcie budowy jest jeszcze biurowiec.

W Gdyni w ramach działań rewitalizacyjnych nowe oblicze zyskała przestrzeń publiczna osiedla Opata Hackiego i Zamenhofa.

Wykonano też nowy parking oraz chodniki w rejonie ul. Arciszewskich na Oksywiu oraz zapowiedziano stworzenie nowego planu zagospodarowania dla "Meksyku".

Pierwsze efekty uchwały krajobrazowej



W 2019 r. po raz kolejny próbowano unieważnić uchwałę krajobrazową w Gdańsku - tym razem sprawę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny, który oddalił łącznie aż dziewięć skarg na jej zapisy.

Co więcej, posypały się także opłaty karne za niestosowanie się do przyjętych uchwał w Gdańsku i Sopocie.

Warto dodać, że w Sopocie uchwała obejmuje wszystkie nośniki - stare, jak i nowe, zaś w Gdańsku taka regulacja wejdzie w życie w kwietniu 2020 r. Gdynia nadal nie przyjęła własnej wersji regulacji reklam.

Wojewódzki konserwator zabytków podejmuje działania



Urząd Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w tym roku aktywnie włączył się w tematy planowania przestrzennego.

Wstrzymał m.in. budowę podziemnych parkingów w centrum Gdańska, o co zabiegali również mieszkańcy i działacze miejscy.

Nieco wcześniej radni koalicji rządzącej w Radzie Miasta Gdańska zdjęli z sesji projekty uchwał Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które miały doprowadzić do rezygnacji z ich budowy.

Mimo zmian personalnych na stanowisku Wojewódzkiego Konserwatora (Igor Strzok zastąpił Agnieszkę Kowalską), podtrzymana została decyzja o rezygnacji z zabudowy wysokościowej na terenie Młodego Miasta.

Takiej zabudowy nie zakładał jednak projekt zagospodarowania jednej z najcenniejszych działek Młodego Miasta - przy Drodze do Wolności. Na początku 2020 r. jej właściciel (deweloper Eurostyl) poinformował także o planach przebudowy pobliskiej hali U-Bootów.

Wizualizacja zagospodarowania płyty parkingu przy Podwalu Staromiejskim. Warto zwrócić uwagę, że na wizualizacji tak okazałe drzewa rosną w niewielkich betonowych donicach. Wizualizacja zagospodarowania płyty parkingu przy Podwalu Staromiejskim. Warto zwrócić uwagę, że na wizualizacji tak okazałe drzewa rosną w niewielkich betonowych donicach.

Lex Deweloper nie wywołał chaosu przestrzennego



Lex Deweloper, czyli nowe regulacje prawne, których w 2018 r. obawiały się władze Gdańska, nie przełożyły się dotychczas na żadne inwestycje.

Na bazie ustawy próbowano w Gdańsku zbudować m.in. budynki przy ul. Kołobrzeskiej oraz al. Jana Pawła II. Oba przedsięwzięcia nie uzyskały jednak odpowiednich uzgodnień ze strony miasta lub/i zostały wstrzymane na wniosek inwestorów.

Sopot i Gdańsk wystosowały również apele do rządu, aby nie dokonywać ułatwień w przepisach prawa, które pozwolą na skuteczniejszą realizację w oparciu o Lex Deweloper.

Wręczenie nagrody - dyplomu w konkursie na Lidera Zrównoważonego Gospodarowania Przestrzenią. Nagrodę w imieniu Gdańska odebrała Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG (druga od prawej). Wręczenie nagrody - dyplomu w konkursie na Lidera Zrównoważonego Gospodarowania Przestrzenią. Nagrodę w imieniu Gdańska odebrała Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG (druga od prawej).

Nagrody za planowanie przestrzenne w Gdańsku



W 2019 r. Gdańsk został trzykrotnie doceniony za działania podejmowane w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego:

Warto dodać, że w Gdańsku znajdują się również trzy projekty mieszkaniowe z podium naszego konkursu na Inwestycję Roku 2018 r. (wyniki ogłosiliśmy w kwietniu 2019 r.):
  1. Front Park (Moderna Holding)
  2. Kamienice Malczewskiego (Allcon Osiedla)
  3. Kontinuum (BMC)

  • I miejsce w konkursie na Najciekawszą Inwestycję 2018 r. - Front Park.
  • II miejsce w konkursie na Najciekawszą Inwestycję 2018 r. - Kamienice Malczewskiego.
  • III miejsce w konkursie na Najciekawszą Inwestycję 2018 r. - Kontinuum.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Opinie (223) ponad 20 zablokowanych

  • A co z tunelem pod Motławą ?

    weśta lepiej wybudujta ten tunel pod Motławą,to skończą sie te korki w centrum....

    • 1 0

  • Jedno jest faktem,

    że władze centralne oraz takie lokalne, które centrum(rząd) tu przysyłą, nie są przychylne Gdańskowi. Pracują nad dorobieniem gęby niemieckości Gdańska, podczas gdy cała "niemieckość" to zamiłowanie niektórych starszych mieszkańców(ale głównie pochodzących z okolic Wilna po powojennych przesiedleniach) do badania historii Gdańska. I dotyczy to badanie nie tylko wątków niemieckich, ale też holenderskich(tereny Żuław) a nawet Szkockich(Stare i Nowe Szkoty). Jest całą grupa pod wodzą p. Januszajtisa(zaiste, niemieckie nazwisko!) która się tym para od lat. Podobnie jak Donald Tusk z kilku kolegami zbierali i publikowali zdjęcia Gdańska i Kaszub sprzed lat.
    Natomiast to, co faktycznie przeszkadza i boli rząd obecny, to fakt, że przewały tu mocno ograniczono. Był prezydent Gdańska z PC, który po bezczelnych wałkach finansowych poszedł siedzieć, jego zastępca z podobnym wyrokiem uciekł i ukrywa się czekając na przedawnienie.
    Natomiast w odwecie i z nienawiści do prezydenta Adamowicza próbowano go wrobić w podobne sprawy. Trwało to kilka lat ale oprócz oczywistych pomyłek niczego mu nie udowodniono. Jedynym efektem tej nagonki była jego śmierć z ręki psychola, który się nasłuchał TVPiS.

    • 2 2

  • O tym czy kamienice Malczewskiego to ciekawa inwestycja nikt poza inwestorami się nie dowie (1)

    Bo inwestycja jest za płotem. Żeby plebs, albo jakieś dzieci, się przypadkiem nie pałętały

    • 20 0

    • I dobrze.

      • 0 1

  • Polityka

    Układ zamknięty.

    • 3 1

  • Idealny temat do hejtowania sami spece od zagospodarowania przestrzennego

    Dominujące opinie opinie o Gdańsku to miastem rządzą deweloperzy i złośliwie betonują miasto,a władze to fasada.Artykuł pokazuje różnice w podejściu do różnych planów,ale to dla trolli bez znaczenia,można się nieżlie uśmiać czytając większość

    • 2 7

  • Żeby zabrtonować wszystko co się da nie trzeba być urbanistą, takie kloce to już lepiej dzieci układają w czasie zabawy.

    • 8 1

  • Gdańscy urbaniści na życzenie deweloperów są jak w filmie Bareji " ... a nie, dobrze, tu będzie jezioro a tam punktowce ...."

    to nic że projekt bez sensu ale nagroda murowana !

    • 8 1

  • a czem basenow nie nakeslili what ?

    • 3 2

  • Tak źle i tak źle

    Wiecie jaki jest największy problem jeśi chodzi o zrównoważony rozwój miasta? To, że jest to utopia. Znacząca większość mieszkańców chce mieć lub ma samochód i chce nim jeździć wszędzie, ale przepustowej drogi czy parkingu(przynajmniej podziemny bo go nie widać i przynajmniej miejsca nie zajmuje) to już "na pewno nie koło mnie". Idzemy dalej "łolaboga deweloperska mafia zabetonowujo miasto", nie ważne, że w miastach rozwijających się przybywa ludności, która gdzieś musi mieszkać, a miasta nie stać(żadnego), na ciągle inwestowanie w budownictwo komunalne. Mamy jeszcze takich mistrzów " okno w okno budują nie ma gdzie chodzić na spacer w środku miasta, bo wszędzie jakieś osiedla zero trawy" po czym dodają "jak można budować tak daleko od centrum na pograniczu, mam dobę do centrum dojeżdzać!" , widzicie co jest tu problemem. Kontynuujemy zabawę, "Nie jeżdżę komunikacją do pracy/szkoły, bo jest za bardzo zatłoczona i kiepsko jeździ", po czym "trzeba zrobić tak, aby ludzie przesiedli się z samochodów, do komunikacji to się miasto odkorkuje", drugie bardzo słuszne, tylko problem w tym, że to pierwsze to stwierdzenie faktu, a nagłe zwiększenie liczby potrzebujących komunikacji nie rozwiąże problemu tłoku w komunikacji tylko jeszcze go pogorszy, bo najpierw trzeba mieć odpowiednią liczbę pojazdów i pracowników(kierowców itp.), aby sprostać zapotrzebowaniu. Fajnie by było gdyby miasto rozwijało się w sposób idealny, ale jest to nierealne, bo nie budować na obrzeżach miasta bo daleko, w środku nie bo zabetonują miasto, deweloperów nie bo mafia, ale mieszkać też gdzieś trzeba, komuniacją trzeba jeździć dobrze, ale nie dobrze, bo autem wygodniej.... A i jestem w pełni świadomy, że pewnie dostanę w opór minusów, bo mam czelność pokazać, absurd dyskusji jaka pada przy zagospodarowniu przestrzennym.

    • 5 5

  • hmm

    to jakaś kpina urbaniści kreślili krajobraz trójmiasta, chyba powinno być deweloperzy i tu bym się zgodził w 100%

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane