• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przestrzenie biurowe projektowane z myślą o przyszłości

zebrała Ewa Budnik
3 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowoczesne biuro ukierunkowane jest na pracownika - przestrzeń i otoczenie wspierać ma kreatywność i dawać wytchnienie.
  • Sale, gdzie pracownicy spotykają się, by pracować w mniejszych grupach mają coraz mniej formalny charakter. Biuro staje się przytulne, domowe, ciepłe.
  • Dobrze wyposażona kuchnia i jadalnia to bardzo ważne miejsce. To miejsce coraz częściej wygląda jak "w domu" i jest wyposażone w urządzenia lepszego standardu niż domowe.
  • Kolory bliskie naturze, wygodnie meble do pracy - wnętrze nowoczesnego biura staje się coraz bardziej domowe.
  • Niebanalne meble sprawiają, że miejsce pracy staje się miejscem ciekawym, inspirującym, przyjemnym w odbiorze.
  • Miejsce kreatywnej pracy małego zespołu lub spotkań z klientami, osobami z zewnątrz (koniecznie z barierą akustyczną).
  • Mała sala konferencyjna.
  • Pomieszczenie relaksu.
  • Stół do gry z piłkarzyki, stół do ping-ponga pomagają oderwać się na chwilę od pracy i służą integracji.
  • Open space to coraz częściej naprawdę otwarta przestrzeń, w której nie wydziela się małych, prywatnych przestrzeni.
  • Mała sala spotkań.

W Trójmieście przybywa nowych biurowców. Dla coraz większej grupy mieszkańców naszej aglomeracji są one codziennym miejscem pracy, a pracodawcy przykładają coraz większą wagę do aranżacji ich wnętrz. Tak jak w przypadku mieszkań, aranżacje te podlegają trendom, zmieniają się. Zapytaliśmy ekspertów z trójmiejskiego rynku, którzy powierzchniami biurowymi zajmują się na co dzień, jak urządzane są one dzisiaj i czego spodziewać się należy w przyszłości.



Maciej Kotarski. Maciej Kotarski.
Maciej Kotarski, dyrektor wynajmu w Olivia Business Centre

Na rynku jest tak wiele nowych trendów, że może być trudno je wszystkie uchwycić. Najciekawszym przykładem "hurtowego" wdrożenia nowych nurtów są technologiczne giganty, Google czy Apple. Dzięki skali mogą sobie pozwolić na niemal wszystko. Kilkanaście różnorodnych lokali gastronomicznych z kuchniami z całego świata, biura wyglądające jak place zabaw, puby, kawiarnie, biblioteki czy wnętrza prywatnych domów, do tego pokoje relaksu, pokoje do spania, centra medyczne, siłownie, baseny, zewnętrzne boiska... Oczywiście także naturalna zieleń; wewnątrz i na zewnątrz budynków - kolosy mogą sobie pozwolić na sadzenie setek drzew, a nawet projektowanie całych parków. Jednak to wszystko jest realizowane z dala od centrów miast, nie działa więc miastotwórczo, a rodzi szereg problemów urbanistycznych - np. zorganizowanie od zera dojazdów dla praktycznie wszystkich pracowników, bo nie da się zamieszkać obok i chodzić na piechotę. Trudno też korzystać z komunikacji publicznej, która w tych miejscach praktycznie nie istnieje.

Inaczej robi to, ulokowany w śródmieściu Seattle i stopiony z miastem, kompleks Amazon. Położony jest on relatywnie blisko morza, które widać z wyższych pięter. W okolicy jest mnóstwo typowo miejskich usług (kafejek, restauracji, sklepów). Główne, wysokie budynki kompleksu skupiono wokół niskiego budynku centrum spotkań oraz "sfer" - kilkupiętrowych szklanych kopuł, wypełnionych tropikalną roślinnością, służących do spotkań, relaksu i, jakże inaczej, kontaktu z naturą. W Polsce podobną koncepcję realizuje Olivia. Pośrodku patio powstaje prawie 1000-metrowy, wypełniony subtropikalną zielenią, w pełni oszklony ogród zimowy. Za dnia będzie służył najemcom Olivii jako miejsce spotkań i relaksu, wieczorami pełnił rolę centrum wydarzeń artystycznych. Wykreowanie miejsc służących do codziennego kontaktu z naturą jest szczególnie ważne w przypadku biurowców znajdujących się w centrach miast. Takie podejście jest oczywiście miastotwórcze, wtedy też zdecydowanie preferowana jest komunikacja publiczna - Amazon nawet sfinansował kilka tramwajów.

Wiele z tych zabiegów wpisuje się w kierunek biophilic design, dla którego najważniejszy jest bezpośredni i pośredni kontakt z naturą. Oznacza to m.in. projektowanie budynków i ich wnętrz w taki sposób, by wpływać pozytywnie na nasze emocje, motywację, kreatywność, skupienie i regenerację. Kluczową rolę odgrywają więc: roślinność, drzewa, naturalne światło (dlatego szklane elewacje), zmienność pór roku, woda, ruch powietrza (stąd tarasy, otwierane okna), zastosowanie naturalnych materiałów czy wzorów i motywów naśladujących naturę.

Cel tych wszystkich udogodnień jest jeden - dbałość o pracownika, jego zdrowie, samopoczucie, a przez to efektywność i zaangażowanie. Jakość biur wyrażać się zatem będzie jakością formy fizycznej i psychicznej osób w nich pracujących. Po polsku używa się słowa dobrostan, po angielsku ten trend to wellness albo szerzej wellbeing. Powstała nawet certyfikacja WELL Building Standard, która ma to wszystko mierzyć. Trend znakomity, lecz czy sama certyfikacja się przyjmie? Czas pokaże...

Oczywiście niepowstrzymanie rozwijają się nowe technologie, które będą automatyczne dopasowywać wentylację, temperaturę i oświetlenie w biurze do potrzeb konkretnych osób, znajdujących się tam w danym momencie, rozpoznające indywidualnie każdą z nich. Nowe technologie już pozwalają na pełną kontrolę otoczenia poprzez samych użytkowników biur, przez zwykły smartfon. Komórki pozwalają też na wygodną i bezpieczną kontrolę dostępu, czyli na wejście do tych wspaniałych przestrzeni oraz na szybki kontakt z zarządcą budynku, gdy coś z tych nowych, wyśmienitych rozwiązań... przestanie działać.

Zuzanna Wiak. Zuzanna Wiak.
Zuzanna Wiak, marketing & development manager w firmie Xplan, która specjalizuje się w aranżowaniu powierzchni biurowych i komercyjnych

Trudno z całą pewnością przewidzieć, jak przestrzenie biurowe będą wyglądały w przyszłości, bo nie wiadomo, w jakim kierunku rozwiną się przez najbliższe kilkadziesiąt lat nowe technologie, a to one miały i mają największy wpływ na sposób pracy, który znamy z wieku XX i początku XXI wieku. Technologia może nas zaskoczyć tak bardzo, że przewartościuje obecnie nam znany świat. Proszę przypomnieć sobie, jak wyglądały biura raptem 20 lat temu, kiedy komputery dopiero zaczęły być powszechnie używane, a telefony komórkowe były dla wybrańców. Dzięki mobilnym urządzeniom i bezprzewodowemu internetowi sposób pracy, jaki znaliśmy kilkadziesiąt lat temu, zmienił się bezpowrotnie. Kto wie, co będzie za 30 lat?

Dziś bardzo znaczącym trendem w projektowaniu biur jest zatarcie podziału pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Nasze biura coraz częściej wyglądają "po domowemu". Odchodzimy od zwykłych stanowisk pracy na rzecz mniej formalnych pomieszczeń i bardziej komfortowych mebli. Wchodząc do niektórych firm możemy się zastanawiać, czy jesteśmy w szklanym wieżowcu, czy w oazach spokoju i relaksu. Nasze ostatnie doświadczenia pokazują, że bez względu na region Polski, nowoczesne powierzchnie biurowe mają sprzyjać komfortowi i relaksowi pracowników. Oczywiście dzięki takim zabiegom, pracodawcy liczą na większą wydajność pracowników, bo... kto nie chciałby zostawać w pięknym biurze po godzinach?

Mariusz Wiśniewski. Mariusz Wiśniewski.
Mariusz Wiśniewski, dyrektor trójmiejskiego oddziału CBRE, międzynarodowej agencji zajmującej się najmem powierzchni komercyjnych

Najemcy coraz bardziej holistycznie podchodzą do pojęcia biura. Najważniejsze jest, by przestrzeń biurowa była dopasowana do jej użytkowników, czyli pracowników. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w średniej wielkości organizacjach na jednej powierzchni spotykają się aż trzy pokolenia, a każde z nich ma inne wymagania. Dobra przestrzeń to taka, której projekt uwzględni je wszystkie. Z tego powodu coraz częściej spotykamy się w biurach z wydzielaniem specjalnych stref np. przeznaczonych do relaksu czy dedykowanych pracy zespołowej. Młodzi pracownicy, których system pracy jest zadaniowy, mają możliwość korzystania z koncepcji tzw. "elastycznych biurek", polegającej na braku przypisanego miejsca pracy w postaci osobistego biurka, a możliwości wybierania innego stanowiska każdego dnia, w tym również pracy zdalnej z domu.

Ponieważ praca przestała być traktowana jedynie jako źródło utrzymania i pełni coraz ważniejszą rolę w naszym życiu, jest niezmiernie istotne, aby aranżacje wnętrz wspierały zrównoważony styl życia. Nowym zjawiskiem jest trend wellness, nazywany przyszłością biurową. Zakłada on połączenie dbania o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników na polu prywatnym oraz biznesowym.

CBRE wyróżniło pięć głównych trendów demograficznych i socjologicznych, które napędzają rozwój zjawiska wellness: wzrost długości życia i pracy, pogarszający się stan zdrowia pracowników, zaostrzająca się rywalizacja o pozyskiwanie talentów z rynku pracy, wzrost świadomości dotyczącej stresu i zjawiska "mindfulness" czyli uważnej obecności, oraz rozwój technologii wspierających dobrostan. To one będą kierowały decyzjami firm o wdrożeniu polityki wellness, która będzie dotyczyła kultury organizacyjnej, sposobów pracy przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii, nowych metod komunikacji i zarządzania, podejścia do realizacji zadań, a w konsekwencji przełoży się na aranżacje powierzchni biurowych.

Politykę wellness będzie wspierać już w niedalekiej przyszłości postępująca automatyzacja procesów poprzez robotykę i sztuczną inteligencję, dzięki której zaoszczędzony czas pracownicy będą inwestować nie tylko w pracę kreatywną, ale również w swój własny rozwój w zakresie fizycznym i intelektualnym, z dużym wsparciem ze strony pracodawcy i stworzonej w biurze infrastruktury. Już dzisiaj możemy obserwować w biurowcach biblioteki, siłownie, miejsca relaksu czy twórczej inspiracji.
zebrała Ewa Budnik

Opinie (53)

  • Fit out biura

    Obecnie ciekawym rozwiązaniem jest fit out biura . Można w ten sposób stworzyć naprawdę niesamowitą powierzchnię biurową. Total Sec z Warszawy ma w ofercie tego typu rozwiązania. podejmują się realizacji na terenie całej Polski. Warto pomyśleć o takim rozwiązaniu.

    • 0 0

  • OBC to zamiast opowiadać bajki... (1)

    Powinno nauczyć się budować na czas. Na ich stronie nadal wisi info, że Star będzie gotowy na III/IV kwartał 2016, a budowa nadal głęboko w polu... Ciekawe czy będzie rok opóźnienia czy więcej... :-)

    • 1 0

    • Serio? To będzie rok opóźnienia jak nic.

      • 0 0

  • Olivia Star to wielki fi..t przygniatający piękną Starą Oliwę (2)

    Kto pozwolił wybudować to szkaradztwo
    niszczące krajobraz dla mieszkańców kilku dzielnic Gdańska?
    I za ile pozwolił?

    • 22 18

    • Oj, niestety to jest racja z tym zniszczeniem krajobrazu. (1)

      • 7 3

      • Krajobraz jest fatalny

        Dlaczego taki budynek nie powstał w centrum obok innych wysokich budynków?

        • 0 0

  • A szara rzeczywistość..... (2)

    To kołchozy typu Open Space gdzie małe mróweczki upchnięte jak śledzie zapi...ą ku chwale korporacji i siedząc koło siebie mają ochotę rzucić się sobie do gardła o awans, smród i syf 30 osób na 20 metrach, sam to przerabiałem i powiedziałem dosyć. Open Space to sposób na ominięcie Prawa Pracy które jednoznacznie mówi ile metrów kw powinno przypadać na pracownika tyle ze w open space do powierzchni wlicza się ciągi komunikacyjne i jest gitara pracownik ma 1,5 m2 ale prawo jest szanowane

    • 2 0

    • W pupie byłeś goovno widziałeś... (1)

      Zgodnie z polskim prawem na pracownika musi przypadać minimum 13 m3 przestrzeni, a nie minimalna powierzchnia. Zatem jeżeli nie znasz przepisów to nie kompromituj się ich przytaczanie...

      • 0 0

      • CZytaj przepisy ze zrozumieniem a nie kopiuj to co znajdziesz w necie

        Na każdego pracownika zatrudnionego w pokoju biurowym powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości tego pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęty itp.).

        WOLNEJ objętości czyli to co pozostaje po odliczeniu wszystkich zajętych powierzchni przez biurka , szafy itp , w praktyce przelicza się to na 4 m2 na pracownika

        • 0 0

  • Cytat: (10)

    "W Trójmieście przybywa nowych biurowców."
    W Gdańsku przybywa bo w Gdyni to buduje się malutkie biurowce i to niewiele. W Gdańsku jest zlokalizowanych ponad 72% trójmiejskich biurowców, w Gdyni mniej niż 22%. Obecnie ponad 90% powierzchni budowanych biurowców trójmiasta zlokalizowana jest w Gdańsku. To są fakty.

    • 23 5

    • no i co (5)

      z tego!

      • 1 3

      • To, że Gdynia jest prawdziwym zadu**em (4)

        I że gdynianie mają tak wyprane móżdżki niczym nie popartą propagandą, że nie są w stanie przyjąć faktów do wiadomości.

        • 7 0

        • (3)

          Mi te biurowce wiszą kalafiora. To jakiś wyscig czy co? Gdańsk jest większy to i więcej biurowców, kościołów też jest pewnie więcej to chyba logiczne.

          • 0 2

          • biurowce => podatek od nieruchomości + miejsca pracy (podatki PIT) (2)

            Więc powinno obchodzić, bo każdy biurowiec to dodatkowy przychód dla miasta

            • 0 0

            • Slabe argumenty. Firma w której pracuję ma np siedzibę główną w Warszawie i pewnie takich firm jest większość. Kasa z PIT jest dla miasta wg miejsca zamieszkania. Jedynie podatek od nieruchomości jest, ale czy to jest taki wielki przychód dla miasta?

              • 0 0

            • nie wszystkie te firmy placa tu podatki np niektore moga je placic w warszawie

              • 0 0

    • faktem jest (1)

      że gdy wyprowadzasz na spacer psa, to statystycznie macie po trzy nogi

      • 2 2

      • Faktem jest, że o statystyce trzeba mieć jakiekolwiek pojęcie by się o niej wypowiadać

        • 2 0

    • trolu czy niezauwazyłes ze twoje wypociny niemaja najmniejszego znaczenia (1)

      bo w kolejnych wyborach i tak Szczurek będzie ponownie wybrany

      • 3 9

      • Ale mnie na prawdę nie obchodzi

        kto będzie rządził w tym mieście. Niech sobie będzie i szczur.

        • 7 1

  • Pan Marian mógłby się ogolić

    Co to za zdjęcie?
    Że niby taki seksi?

    • 1 0

  • Super hiper wnętrza, plejstejszyn, lodóweczka (5)

    I chwalenie się 3-4 tysiami na rękę, podczas, gdy na zachodzie musieliby dać tyle, ale ojro... Że-na-da.

    • 9 6

    • Kochany/Kochana... (1)

      Wez pod uwage takze roznice kosztow zycia na zachodzie- wtedy sie okaze 3-4 tys euro to w zasadzie tyle samo co u nas 3-4 tys PLN Wiem co mowie, gdyz niedawno wrocilam z 2-letniej pracy w Paryzu. Polacy maja nieuzasadnione kompleksy-zawsze nam sie wydaje, ze trawa bardziej zielona u naszych sasiadow

      • 2 3

      • w Niemczech za srednia krajowa w duzych miastach ledwo co starczy ci do pierwszego po oplatach, czynszu i zycia. Smutna prawda, Ale wy bedziecie sie zawsze podniecac 3 tys ojro haha

        • 1 0

    • heh opowiesci jak to jest na zachodzie a zaloze sie ze malo kto z was tam rzeczywiscie byl i wie jak jest

      • 1 0

    • A na zachodzie a na zachodzie...

      A na wschodzie? Urodziłeś się tutaj, mieszkasz tutaj więc albo przeprowadzka, praca zdalna etc. albo przestań płakać jak to jest na zachodzie bo tam nie jesteśmy. Niech się zmienia wszystko stopniowo na lepsze (chociażby dzięki lepszym warunkom pracy czy innym relaxroomom) ale nie płącz bo mogłeś się na prowincji w Indiach urodzić i do końca życia byś uwazał, że maszyna z batonikami nie istnieje na prawdę (skoro Ty nie masz nawet wody...)

      • 6 0

    • To nie wina pracodawcy, ze koszty pracy sa horrendalnie wysokie.

      Jak pracodawca chce dac pracownikowi 10K PLN na reke to musi 6K PLN zabulic do budzetu i zmarnowac jeszcze okolo 100PLN na obsluge wewnatrz-firmowej biurokracji z tym zwiazanej (ksiegowa, papier, toner, oprogramowanie do rozliczen, itp).

      Dlatego pracodawcy zachecaja pracownika bonusami, ktore nie sa tak zlodziejsko opodatkowane - ubezpieczenia zdrowotne, finansowanie lunchu, karnety do klubow sportowych, itp.

      Niestety przy urnach tepy tlum oglupiony obietnicami 500+ zaglosowal na komunistow bez najmniejszej refleksji skad te pieniadze maja sie wziac. Wiec czeka nas jeszcze wiekszy wzrost kosztow pracy i rekompensowanie bonusami.

      • 14 2

  • obozy pracy (2)

    pomalowane w pastele nadal są obozami pracy... najgorsze jest to że człowiek najpierw musi przepracować tam 5 lat aby zrozumieć, że zawodowo zmarnował pięć lat...

    • 32 7

    • Zalezy od stanowiska i charakteru. (1)

      Nie neguje faktu, ze w duzych firmach jest mnostwo posad 'wyrobnikow'. Bez mozliwosci rozwoju i bez mozliwosci awansu. Jezeli trafiles na takie to widocznie zawiodla Twoja ocena oferty pracy.

      Ale sa tez etaty z naprawde fajnymi mozliwosciami 'edukacji przez presje'. Gdzie kazdego dnia rozwiazuje sie popieprzone problemy calkiem poza skala pojmowania przecietnego czlowieka. Rozwalanie obliczen na kilka tysiecy corow? Obracanie kiloma kilionami zielonych w jeden dzien? Zaden problem. Takie cos potrafi wciagnac i zrobic z Ciebie w te 5 lat weterana nie bojacego sie zadnego wyzwania.

      • 8 1

      • po 5 latach weteran, po 10 wrak...

        • 3 0

  • Open space to ZŁO (2)

    Celowo, lub nie, pominięto w artykule kwestię upchnięcia jak największej ilości pracowników na jak najmniejszej powierzchni, czyli słynny open space. Dorabia się do tego teorię o lepszej komunikacji i współpracy. W rzeczywistości ludzie siedzą w słuchawkach wkurzeni na pojawiające się z każdej strony rozpraszacze. Stanowi to duży problem np. w IT, gdzie częsta jest potrzeba skupienia nad rozwiązaniem trudniejszych problemów. Łatwiej wykazać szybką oszczędność na przestrzeni biurowej, a ukryć koszty w postaci mniejszej efektywności pracy, większej absencji chorobowej itp. Ale to się zemści, zwłaszcza w branżach gdzie dominuje rynek pracownika.

    • 44 5

    • Fakt

      Masz racje-open space to chory pomysl, sprawdza sie co najwyzej w call-center i w tym podobnych pracach, gdzie nie trzeba za duzo myslec Zaden inzynier, naukowiec czy prawnik nie bedzie pracowac w openspejsie- tam sie nie da w ogole skoncentrowac

      • 9 1

    • ciekawe ze wszyscy fani ołpenspejsów

      siedza we wlasnych gabinetach :)

      • 24 1

  • Bangladesz i tyle w temacie

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane