• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przygotowania do budowy osiedla na pasie startowym

Ewa Budnik
23 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym
  • Na pasie startowym trwa usuwanie betonowej nawierzchni. Wkrótce deweloper zamierza rozpocząć budowę osiedla.
  • Budimex Nieruchomości deklaruje, że prace prowadzone będą tak, by przez pas startowy można było przejść, a także dojechać do istniejących budynków.
  • Środowiskowa analiza gruntu nie wykazała zanieczyszczeń z okresu działania w tym miejscu lotniska. Mimo to ziemia zostanie zrekultywowana.

Na pasie startowym na Zaspie pracę zaczęła pierwsza koparka. Stare płyty betonowe będą sukcesywnie usuwane, a ziemia pod nimi wymieniana. Bliżej ulicy Hynka zobacz na mapie Gdańska wkrótce rozpocznie się zapowiadana od dawna budowa pierwszych dwóch, wysokich na 17 pięter, budynków.



Chciał(a)byś zamieszkać na osiedlu na pasie startowym?

Od czasu pierwszej prezentacji projektu zabudowy, którą deweloper Budimex Nieruchomości chciałby zrealizować na dawnym pasie startowym pomiędzy al. Rzeczpospolitej, a ulicą Hynka zobacz na mapie Gdańska, minęły ponad trzy lata.

Teraz, za ogrodzoną częścią terenu pasa, rozpoczęły się pierwsze prace. Usuwana jest betonowa nawierzchnia. Właściciel terenu deklaruje, że chce odsłonić ziemię, by woda deszczowa mogła w nią wsiąkać, zamiast zalewać okoliczne ulice.

- Po każdych większych opadach na ulicach i chodnikach wzdłuż pasa tworzyły się olbrzymie kałuże, bo ten rejon dzielnicy nie posiada odpowiedniego odwodnienia dróg. Woda spływająca z pokrytej betonem nawierzchni pogarszała ten stan - wyjaśnia Andrzej Miś, rzecznik prasowy Budimex Nieruchomości. - Po skuciu betonowej warstwy woda będzie w końcu wsiąkać w ziemię.
Demontaż płyt odbywał się będzie w pierwszym kwartale roku. Dalsze prace zaplanowano na maj i czerwiec.

- Jesteśmy w kontakcie z radą dzielnicy, omawiamy harmonogram naszych robót, by pozostawić możliwość przejścia przez pas i dojazdu do budynków. Kolejnym etapem prac będzie wymiana gruntu znajdującego się pod pasem. Działania prowadzone są zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska oraz decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku - podkreśla Andrzej Miś. - Przeprowadziliśmy szczegółowe badania, które wykazały, że nie ma tam poważnych zanieczyszczeń. W niektórych miejscach, na głębokości do 25 centymetrów, występują zanieczyszczenia spowodowane wyciekami z parkujących przez lata samochodów.

Będzie budowa i odnowione drogi



Przedstawiciel dewelopera przypomina, że ten rejon Zaspy wymaga znaczących inwestycji w infrastrukturę - nie tylko w same drogi, ale też instalacje pod ziemią. Budimex Nieruchomości pieniądze na te zmiany musiał znaleźć, bo pozwolenie na budowę dwóch pierwszych wysokich budynków od strony Hynka stało się ostatecznie prawomocne i niebawem rozpocznie się tu budowa. W związku z planowaną inwestycją deweloper zobligowany został do wykonania szeregu prac. Ich zakres został wyszczególniony na poniższej grafice.

Inwestor został zobligowany do wykonania: ok. 825 m kanalizacji deszczowej, ok. 670 m chodnika, ok 135 m ścieżek rowerowych i ok. 725 m jezdni, zamontowania ok. 80 latarni na odcinku 1300 m, oraz budowy przejść dla pieszych i modernizacji przystanków. Inwestor został zobligowany do wykonania: ok. 825 m kanalizacji deszczowej, ok. 670 m chodnika, ok 135 m ścieżek rowerowych i ok. 725 m jezdni, zamontowania ok. 80 latarni na odcinku 1300 m, oraz budowy przejść dla pieszych i modernizacji przystanków.
- W budżecie Budimexu Nieruchomości zarezerwowano na te cele aż 16 milionów złotych. Stosowna umowa została już podpisana z miastem. Prace ruszą po rozpoczęciu budowy osiedla. Oprócz tego, co będzie widoczne na powierzchni, zakres prac obejmie również infrastrukturę podziemną, między innymi kanalizację burzową, odwodnienie, media - informuje Andrzej Miś. - Zgodnie z umową drogową wykonamy gruntowną modernizację ulicy Hynka poprzez rozbudowę skrzyżowań i wprowadzenie sygnalizacji świetlnej, wybudujemy nowy odcinek ulicy Dywizjonu 303, zmodernizujemy w zakresie bezpieczeństwa aleję Jana Pawła II wraz z odwodnieniem i oświetleniem.

Plan miejscowy dla drugiej części w opracowaniu



Budowa dwóch pierwszych wież bliżej ulicy Hynka zobacz na mapie Gdańska, od strony osiedla Impuls, prowadzona będzie na terenie objętym planem zagospodarowania przestrzennego. Mowa w nim o powstaniu budynków mieszkalnych do wysokości 55 metrów (17 pięter) oraz niższej zabudowy wysokości do 15 metrów (cztery piętra).

W przypadku drugiej części terenu należącego do Budimexu Nieruchomości o budowie na razie nie ma mowy, bo zmieniany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Ten obowiązujący teraz narzuca, by powstało tu dzielnicowe centrum handlowo-usługowe, czyli hipermarket lub galeria handlowa. Nie ma to obecnie uzasadnienia, bo taki obiekt nie jest w tym miejscu potrzebny.

Koncepcyjna, konkursowa wizja budynków, które jako pierwsze powstaną na części pasa startowego należącej do Budimex Nieruchomości. Niebawem deweloper przestawi ostateczne wizualizacje. Koncepcyjna, konkursowa wizja budynków, które jako pierwsze powstaną na części pasa startowego należącej do Budimex Nieruchomości. Niebawem deweloper przestawi ostateczne wizualizacje.
We wrześniu ubiegłego roku miasto, uchwałą radnych, przystąpiło do opracowania nowego planu dla pasa startowego.

- Zmiana planu miejscowego wynika między innymi z uchwalenia studium, które dla tego obszaru wskazuje funkcje mieszkaniową i mieszkaniowo-usługową, co jest zgodne z polityką rozwoju miasta do wewnątrz - wyjaśniała podczas sesji Rady Miasta Gdańska, na której przystąpiono do planu Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Procedura uchwalania planu będzie trwała co najmniej kilkanaście miesięcy. W prace zaangażować się w nią może także lokalna społeczność, która po przedstawieniu pomysłów urzędników będzie mogła z nimi dyskutować, a także zgłaszać w wyznaczonych terminach poprawki.

Teoretycznie, w przypadku drugiej części zabudowy, Budimex Nieruchomości mógłby skorzystać z zapisów ustawy Lex deweloper - działka spełnia wymagania dla zabudowy mieszkaniowej na tym terenie. Do tej pory taki wniosek do Biura Rozwoju Gdańska nie wpłynął.

Budimex budowę planuje od kilku lat



Przypomnijmy historię tej inwestycji.

Budimex Nieruchomości działkę na pasie startowym, przy al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska kupił w 2015 r. 5,1 ha gruntu kosztowało 11 milionów euro. Kilka miesięcy później deweloper zorganizował zamknięty konkurs architektoniczny na zagospodarowanie tego terenu. Wzięło w nim udział sześć pracowni z Trójmiasta, a wygrała koncepcja zaproponowana przez współpracujące ze sobą w tym przypadku pracownie Kwadrat i Wolski Architekci. Według niej na pasie startowym mają powstać budynki mieszkalne z usługami na parterach.

Zamysł powstania na tej części pasa startowego znacznie bardziej gęstej zabudowy niż w innych częściach Zaspy wzbudził sprzeciw mieszkańców dzielnicy. Na jednym ze spotkań dewelopera, architektów, przedstawicieli miasta z mieszkańcami dzielnicy wrzało od argumentów o przeludnieniu tej części miasta i wpływie planowanej zabudowy na środowisko. Procedurze przyglądał się Komitet Obrony Zaspy. Pojawiły się kontrowersje wokół przygotowania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko - najpierw Prezydent Miasta Gdańska uznał, że nie jest to konieczne. Ostatecznie Budimex Nieruchomości uzyskał pozwolenie na budowę, ale do Wojewody Pomorskiego wpłynęło odwołanie od niego. Wojewoda pozwolenie na budowę pierwszego etapu utrzymał w mocy i teraz jest ono ostatecznie prawomocne.

- Liczymy, że budowa rozpocznie się w pierwszym kwartale tego roku - mówi Andrzej Miś. - W dwóch budynkach powstanie tu 288 mieszkań.

Inwestycje

Zaspa VVita

Zaspa VVita

Spravia

Gdańsk Zaspa, ul. Jana Pawła II Mapa

31 do 105 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (760) ponad 50 zablokowanych

  • To dopiero będzie tylko uciekać z tego osiedla

    • 0 0

  • Ok, ale czemu takie niskie? (7)

    Miasto według mnie powinno piąć się w górę a nie rozlewać niskimi domkami na zewnątrz, bo to właśnie z tego powodu powstają korki.
    Przecież przy sprawnie działającej komunikacji wewnątrz miasta i nie wielkich odległościach, niema potrzeby aby jechać wszędzie samochodem, ponieważ wystarczy zejść schodami na dół czy też zjechać windą, wejść do sklepu czy do fryzjera, jest bliżej, to samo do pracy, a nie mieszkać w czworaku pod obwodnicą i tracić czas na dojazdy stojąc w korkach.
    To główny powód dla którego uważam, że miasto powinno piąć się w górę.

    • 17 36

    • Co za dzieciak to pisał...

      ... normalnie powinno wybudować 40 domów 100 piętrowych zjeżdżasz w dół do piwnicy ubierasz strój roboczy zapierniczasz 10 godzin po czym idziesz do sklepiku obok po jedzenie do mikroweli i do domu, przyklejasz uśmiech na twarz jest super.

      • 0 0

    • Słowo klucz: (2)

      sprawnie działającej komunikacji wewnątrz miasta

      • 8 2

      • (1)

        Zwiększania gęstości zabudowy przyczynia się do polepszenia komunikacji miejskiej

        • 1 3

        • W którym mieście poprawiło? Bo na pewno nie w Gdańsku!

          • 3 1

    • (2)

      To niech się pnie przy twoim domu.

      • 12 6

      • Po zbudowaniu nowych bloków wystąp do sądu o pogorszenie warunków w twojej dzielnicy. Wszędzie w (1)

        cywilizowanym świecie przegrasz bo jest to miasto, a gęstość zabudowy jest niska.
        Przypominasz krzykaczy z PRLowskiego bloku, który zawsze parkuje pod oknem na państwowym miejscu i na zasadzie ja tu byłem pierwszy opier... innych kur... że to jego miejsce.
        Tu powstają domy, a nie elektrownia atomowa.

        • 3 10

        • na państwoy? Przecież to są miejsca spółdzielcze! Oni je sami utrzymują w wysokich czynszach

          tak samo jak zieleń, boiska, place zabaw czy alejki

          • 7 2

  • planowanie przestrzenne

    z dużą atencją przeczytałem wypowiedzi mieszkańców. W gdańsku mieszkam od urodzenia i tak dynamicznego rozwoju miasta nie pamiętam. Może warto dotrzeć do starej dokumentacji z czasów gierkowskich,która przesądzała o zabudowie pasów startowych b.lotniska, co wówczas proponowano, a co współcześnie jest możliwym do uzyskania? Gdańsk zasługuje na miano metropolii a więc więcej nowoczesności w efektach budownictwa. kto na bieżących realizacjach budownictwa zyska a kto straci? Odwieczny ten dylemat stanowi kanwę dyskusji. Uważam, że ten projekt zasługuje na pełną realizację i z pewnością będzie satysfakcja budowniczych i dumą mieszkańców.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zrywanie nawierzchni starego lotniska na Zaspie

    Wielorodzinne?

    To kołchoz na wynajem będzie. Cała Zaspa i Wrzeszcz będą całkowicie zakorkowane po zakończeniu budowy. Do przychodni trzeba będzie czekać na wizytę miesiąc, teraz się czeka tydzień. Tam powinny powstać max 4 bloki, max 4 piętrowe i dużo zieleni.

    • 7 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zrywanie nawierzchni starego lotniska na Zaspie

    Blokersi

    By postawili jakies centrum sportu a nie kolejne bloki banda poje....w

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zrywanie nawierzchni starego lotniska na Zaspie

    Zniszczyć taki kawał historii, najlepiej niech już jeden na drugi stawiają

    • 11 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zrywanie nawierzchni starego lotniska na Zaspie

    takie charakterystyczne miejsce.... (2)

    zaorać tylko po to żeby wybudować kolejne słoikowe osiede z karton gipsu.

    • 40 12

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zrywanie nawierzchni starego lotniska na Zaspie

      pas

      Liczy się kasa Misu kasa.

      • 6 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zrywanie nawierzchni starego lotniska na Zaspie

      E tam bez przesady,

      Co Ty byś chciał z tego starego pasa zabytek zrobić, żeby tak został nieruszany na wieki? Zaspa i tak jest osiedlem więc niech już lepiej budują.

      • 7 8

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zrywanie nawierzchni starego lotniska na Zaspie

    troche farby i mogła być tam - taka piekna droga dojazdowa

    po 2 pasy ruchu w te i we wte

    • 25 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zrywanie nawierzchni starego lotniska na Zaspie

    i kolejny korytarz wentylacyjny miasta będzie zablokowany

    • 46 1

  • To akurat dobre miejsce na mieszkaniówkę 17 p.

    Jak nie tu to gdzie?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane