- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (185 opinii)
- 2 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (142 opinie)
- 3 115-metrowe mieszkanie w Gdańsku (34 opinie)
- 4 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (330 opinii)
- 5 Studenci o styku Starego i Młodego Miasta (35 opinii)
- 6 Penthouse za 24,8 mln zł w Gdańsku (161 opinii)
Pytanie do prawnika. Kto odpowiada za wady budynku?
Odpowiedzialność za usterki w częściach wspólnych budynku wielorodzinnego, np. za przeciek dachu, ponosi wspólnota mieszkaniowa. Jednak jeśli od chwili oddania przez dewelopera budynku do użytkowania minęło mniej niż pięć lat, nadal ponosi on odpowiedzialność z tytułu rękojmi.
- W grudniu 2017 r. podpisałem umowę zakupu mieszkania od dewelopera. Znajduje się ono na poddaszu. Rok temu zauważyłem plamę na suficie. Zgłosiłem żądanie naprawy deweloperowi, a jednocześnie wspólnocie, którą wtedy nadal reprezentował deweloper - opisuje swoją sytuację nasz czytelnik. - Sprzedawca nieruchomości poinformował mnie, że wszelkie naprawy spoczywają na wspólnocie. Wspólnota rzeczywiście podjęła się naprawy dachu, ale nieskutecznie, bo wciąż w coraz to nowych miejscach powstają nowe nacieki. Zastanawiam się, od kogo - od wspólnoty czy od dewelopera - powinienem ostatecznie domagać się skutecznej naprawy tego dachu.
Odpowiada Bartłomiej Gliniecki, Kancelaria Prawna dr Bartłomiej Gliniecki
Przeciek z dachu stanowi wadę nieruchomości wspólnej, a nie lokalu. Obecnie czytelnik powinien domagać się naprawy dachu od wspólnoty mieszkaniowej, co wynika z treści art. 17 Ustawy o własności lokali. Może również od wspólnoty dochodzić innych roszczeń, np. odszkodowania za zalanie.
Niezależnie od tego deweloper ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady nieruchomości wspólnej przez okres 5 lat od wydania lokalu pierwszemu właścicielowi (art. 568 § 1 Kodeksu cywilnego). Jeśli przeciek z dachu jest spowodowany np. jego nieprawidłowym wykonaniem albo wadliwością użytych przez dewelopera materiałów, nie jest wykluczona odpowiedzialność dewelopera wobec wspólnoty mieszkaniowej.
Czytaj więcej na temat rękojmi na nowe mieszkanie
Masz wątpliwości dotyczące procedury zakupu lub najmu nieruchomości? Nie wiesz jak postąpić w sporze z deweloperem lub pośrednikiem? Jak się rozliczyć z Urzędem Skarbowym? Prześlij swoje pytania mailem: prawniknieruchomosci@trojmiasto.pl. Na pytania czytelników odpowiadać będą radcy z trójmiejskich kancelarii. Odpowiedzi na wybrane pytania publikowane będą w Serwisach Praca oraz Dom i Nieruchomości portalu Trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (97) 5 zablokowanych
-
2021-01-25 11:53
(1)
Kupiłem mieszkanie na Nowej kaletnicy i szereg usterek odrazu usunął deweloper także polecam i lecę urządzać mój raj na ziemi
- 0 12
-
2021-01-29 22:50
Raj na ziemi w 19 kondygnacyjnym budynku..........
- 0 0
-
2021-01-25 12:13
Na Osiedlu Olimp w Kowalach (2)
prawie wszystkie budynki mają wadę w postaci braku zabezpieczenia przeciw ogniowego konstrukcji dachowych, co wydało się po pożarze na Aresa 6 w 2005 roku. Nadzór budowlany, sąd i straż pożarna nie są zainteresowane problemem. Może dlatego, że budował Investing.
- 14 1
-
2021-01-25 15:44
(1)
Gdzie był ten nadzór jak to budowali?? Co roku przeglądy płatne, za co biorą kase??
- 5 0
-
2021-01-25 17:05
Sycylia Ola, Adamowicz wiesz co robil...?
- 4 4
-
2021-01-25 14:07
Pisz pan na Berdyczow... (1)
Polnord ma sto spòłek celowych np Polnord Apartamenty sp. z o. o. Spółka ma w praktyce zerowy majatek (ma hipoteki i kredyty od spółki - matki na kwoty zbliżone do majątku). Po sprzedaży mieszkań spółka spłaca długi i... przechodzi na kilka lat w stan uśpienia (skrzynka kontaktowa, formalne władze to zarząd spółki matki ("dużego" Polnord SA) i zerowy majatek. Tak przygotowani "czekają" na roszczenia i rękojmię śmiejąc się w kułak.
- 16 0
-
2021-01-26 13:45
Robygi to samo
Bo chodzi by sprzedac a nie gwarantowac.
- 3 0
-
2021-01-25 14:42
(5)
źle podłączone fazy od skrzynki na klatce do mieszkania. efekt po 8 latach od odbioru mieszkania: spalony okap, czajnik, a u sąsiada dekoder, piekarnik i indukcja. energa, administracja, pzu, deweloper - wszyscy umyli ręce. co robić, bo może czegoś nie wiem
- 11 3
-
2021-01-25 23:34
(1)
Czyli, że przez 8 lat wszystko działało? To co się zmieniło? Może jakieś przeróbki kolega zrobił? A gdzie był np. 5 letni przegląd instalacji elektrycznej, że nie wykrył "źle podłączonej fazy" cokolwiek by to nie oznaczało, hę?
- 1 2
-
2021-01-26 13:47
Byl ale za zlotowke
Od pomiaru.
- 2 0
-
2021-01-26 00:27
Co za brednie.
- 0 2
-
2021-01-26 13:47
Sadz sie z zarzadca
Po 5 latach byl wymagany przeglad okresowy inst ele. Jak tego nie wychwycili w protokole to masz sprawce.
- 2 0
-
2021-01-26 16:12
przegląd odbył się i nic nie wykazał. opinii expertów typu "co za brednie" nie potrzebuję. typowe wszystkowiedzące chamstwo z 3miasto.pl, szkoda na was czasu. nie było przeróbek, a DrCewa podsunął ciekawy pomysł. Dzięki!
- 4 0
-
2021-01-25 16:46
polecam
Eurostyl, oni mają wszystko i wszystkich....
- 9 2
-
2021-01-25 20:52
Tak czytam te komentarze. Są przerażające. (4)
Czy ktoś buduje porządnie? A jak coś się zdarzy to w ramach gwarancji czy rękojmi naprawi? Czy wszyscy sa pazernymi oszustami? Chciałem zmienić dwupokojowe w czxerpiętrowcu na Przymorzu na coś nowego balkonem, ale chyba podziękuję.
- 10 2
-
2021-01-25 21:11
Inpro (2)
Szczerze to bez rewelacji, ale dopiero w lokalu od Inpro czuje się trochę bezpieczniej w czterech kątach.
- 1 9
-
2021-01-25 21:55
(1)
Nam zalewa ogródek co ulewę, bo deweloper nie zadbał o drenaż.
- 5 0
-
2021-01-26 11:16
Yyy tam takie tam pierdółki...
- 0 2
-
2021-01-26 08:50
Budros
- 0 1
-
2021-01-25 21:06
Znany ogólnopolski deweloper, 10 razy byli u nas "majstry" od dewelopera naprawiać dach, odmalowywać zacieki i dalej zacieka... porażka. A minął dopiero rok od odbioru.
- 9 2
-
2021-01-25 21:15
frajer który zapłacił
- 2 2
-
2021-01-25 21:23
badanie kamerą termowizyjną
Wykonujemy badania kamerą termowizyjną, dzięki niej można w łatwy sposób znaleźć gdzie ucieka ciepło ale również wykryć tzw. punkt rosy który powoduje grzyba i pleśń.
Takie badania również służą do złożenia reklamacji u wykonawcy lub dewelopera.
Zapraszam Property Scout
tel. 600234889- 10 0
-
2021-01-25 21:27
(2)
Liderem olewania klientów jest z pewnością firma hossa. Mieszkańcy doprowadzeni do ostateczności wywiesili banery i to dopiero zmusiło dewelopera do działania. Fuszerki wychodzą na każdym kroku. Przecieki, mostki cieplne, uziemnienie wanny przyklejone na kleks cekolu do stalaża ścianki GK, instalacja elejtryczna wykonana niechlujnie, bez opisów. Instalacja z ciepłą wodą notorycznie przecieka, izolacja hali garażowej kompletnie skopana itp itd. Dachy w loftach notorycznie przeciekają. Trzymajcie się z daleka od hossy, jeśli chcecie spokojnie mieszkać a nie walczyć z deweloperem, który korzysta z luk prawnych i robi wszystko by nie naprawiać fuszerek. Wiedzą że zarząd nie jest w stanie zebrać pełnomocnictw od wszystkich mieszkańcow, więc droga sądowa jest drogą przez mękę.
- 11 1
-
2021-01-26 00:31
(1)
Juz czuje walek w Twoim poscie. Nie wiem gdzie Ty wpadles na pomysl ze jeszcze ktos robi uziom wanny w nowych mieszkaniach - skoro teraz od lat woda leci w rurkach pcv. ... Tutaj raczej mala wiedza pracownikow ktorzy zobaczyli kabelek zielono zolty i nie mieli pojecia co z nim zrobic.
- 0 5
-
2021-01-26 19:19
Bzdury piszesz, w każdym mieszkaniu hossy jest uziemnienie wanny. Zdjęcia powyższej fuszerki dostępne są na forum Sokółka Zielenisz.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.