Wiadomości

stat

Rękojmia i gwarancja na nowe mieszkanie. Co robić, gdy odkryjemy wady?

Bywa, że radość z zakupu nowego mieszkania szybko się kończy, kiedy okazuje się, że mieszkanie czy budynek ma wady. Warto znać swoje prawa, by wiedzieć, jak postępować.
Bywa, że radość z zakupu nowego mieszkania szybko się kończy, kiedy okazuje się, że mieszkanie czy budynek ma wady. Warto znać swoje prawa, by wiedzieć, jak postępować. fot. 123rf.com

Usterki zdarzają się nawet w nowych budynkach. Chociaż kupujący nie mogą się przed nimi ustrzec, to warto wiedzieć, że są instrumenty, które pomogą nam wyegzekwować od dewelopera naprawę lub nawet zwrot równowartości pieniężnej.



Czy tobie lub komuś z twojej rodziny bądź przyjaciół zdarzyło się wymagać od dewelopera usunięcia wad?

tak, kilkukrotnie

63%

tak, raz

17%

nie pamiętam

7%

nie

13%
Najważniejszymi instrumentami, które pomogą nam domagać się usunięcia wad budynku, obniżenia ceny za mieszkanie, a w skrajnych przypadkach nawet wymiany mieszkania na takie, które tych wad nie posiada, są rękojmia i gwarancja.

Czym jest rękojmia?



- Rękojmia to odpowiedzialność za wady, której zasady regulują przepisy art. 556-576 Kodeksu cywilnego. W przypadku inwestycji deweloperskich, gdy kupujący ma status konsumenta, postanowienia umowy nie mogą niemal nic zmieniać w zakresie i zasadach ponoszenia tej odpowiedzialności. Okres rękojmi w przypadku wad nieruchomości wynosi pięć lat. Bieg okresu rozpoczyna się od wydania nieruchomości nabywcy, co zazwyczaj ma miejsce przy odbiorze - mówi Bartłomiej Gliniecki, adiunkt na Uniwersytecie Gdańskim, prowadzi serwis dla nabywców nieruchomości umowadeweloperska.pl.
Jeżeli w ciągu pięciu lat w mieszkaniu wystąpi usterka, która wynika z niewłaściwie przeprowadzonych prac budowlanych lub ze względu na materiały, które zostały do tego użyte, deweloper powinien naprawić szkodę.

- Jeśli nie będzie w stanie tego zrobić, nabywca może żądać zwrotu pieniędzy w wysokości odpowiadającej kosztowi usunięcia wady poprzez złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny. Odebranie mieszkania czy domu i niezgłoszenie wówczas zastrzeżeń co do jakości wykonania przedmiotu umowy nie pozbawia nabywcy możliwości zgłoszenia wady w ciągu dalszego okresu pięcioletniej odpowiedzialności z tytułu rękojmi - dodaje dr Bartłomiej Gliniecki.
Czytaj więcej: deweloper odpowiada za wady nieruchomości przez pięć lat

Kupujący musi zgłosić wady deweloperowi w taki sposób, jak przewiduje to zawarta umowa, czyli w praktyce natychmiast po jej zauważeniu.

Wyjątkiem od odpowiedzialności dewelopera są sytuacje, kiedy nabywca przez niewłaściwą eksploatację nieruchomości spowoduje takie wady.

Grzyb pojawiający się w nowym mieszkaniu to jeden z częściej zgłaszanych problemów. Deweloperzy zwykle odpowiadają w takich sytuacjach, by więcej wietrzyć. Czasem to pomaga, ale zdarza się także, że przyczyną są wady budynku.
Grzyb pojawiający się w nowym mieszkaniu to jeden z częściej zgłaszanych problemów. Deweloperzy zwykle odpowiadają w takich sytuacjach, by więcej wietrzyć. Czasem to pomaga, ale zdarza się także, że przyczyną są wady budynku. fot. 123rf.com


Gwarancja nie jest obowiązkowa



Gwarancja z kolei nie jest obowiązkowa przy sprzedaży. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku towarów konsumpcyjnych, jak i mieszkań i domów.

- Z moich obserwacji wynika, że jedynie część deweloperów jej udziela. W przeciwieństwie do rękojmi, w przypadku gwarancji zasady jej udzielenia i odpowiedzialności za wady są w znacznej mierze kształtowane przez samego dewelopera. Tak jest między innymi z okresem gwarancji. Najczęściej wynosi on dwa lata. Moim zdaniem to mało i w takim wypadku użyteczność gwarancji jest niewielka - pamiętajmy, że przez pięć lat obowiązuje rękojmia, której zakres w zasadzie jest taki sam, jak gwarancji. Zatem w takim wypadku przez pierwsze dwa lata nabywca może skorzystać z uprawnień z rękojmi oraz uprawnień z gwarancji. Jedne i drugie dają nabywcy te same możliwości, a ich powielenie w zasadzie nie niesie ze sobą żadnych korzyści - tłumaczy Bartłomiej Gliniecki.
Jeżeli zarówno w przypadku rękojmi, jak i gwarancji, odpowiedzialny jest ten sam podmiot, czyli deweloper, to nasza sytuacja może się skomplikować.

- Na przykład w przypadku bankructwa nabywca traci realną możliwość wyegzekwowania naprawy czy zwrotu pieniędzy. Gwarancja byłaby dla nabywcy bardziej wartościowa, gdyby jej okres był dłuższy niż rękojmi, co spowodowałoby wydłużenie objęcia nabywcy ochroną w razie wystąpienia wad - podkreśla Bartłomiej Gliniecki.
Czytaj także: co robić, gdy deweloper nie wywiąże się z umowy?

Osobna gwarancja na poszczególne elementy budynku



Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy deweloper przenosi na kupujących mieszkania gwarancje udzielone przez producentów: drzwi, okien, pieca czy windy. W razie wystąpienia wady kupujący mogą zwrócić się do producenta lub jego przedstawiciela handlowego.

- Wszystkie mieszkania sprzedawane w firmie Robyg objęte są pięcioletnią rękojmią zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Poszczególne elementy budynku objęte są dodatkowo gwarancjami producentów. Długość okresów gwarancji jest różna w zależności od danego producenta. Staramy się każdorazowo wynegocjować dla swoich klientów jak najlepsze warunki gwarancyjne. Informacje dotyczące gwarancji oraz rękojmi przekazywane są klientom w trakcie podpisywania umów rezerwacyjnych. W trakcie odbioru mieszkania klienci otrzymują także instrukcje użytkowania wraz z gwarancjami udzielonymi przez firmy zewnętrzne - mówi Anna Wojciechowska, dyrektor sprzedaży i marketingu w gdańskim oddziale Robyg.
Każdy z poszczególnych elementów budynku może mieć inny czas gwarancji.

- Inpro udziela gwarancji na okres trzech lat w zakresie konstrukcji budynku oraz jednego roku w stolarce okiennej, w robotach instalacyjnych z osprzętem i w robotach budowlano-wykończeniowych - informuje Rafał Zdebski, pełnomocnik zarządu w Inpro.
Deweloperzy niezbyt chętnie wypowiadają się na temat udzielanej gwarancji czy rękojmi. W czasie przygotowywania artykułu zapytaliśmy o te standardy kilkanaście firm deweloperskich z Trójmiasta, tylko dwie odpowiedziały. Dlatego w czasie zakupu lokalu, jako klienci, nie bójmy się pytać o przyjęte przez dewelopera standardy w tym zakresie i jego znajomość prawa.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (73)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.