• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rękojmia i gwarancja na nowe mieszkanie. Co robić, gdy odkryjemy wady?

Joanna Puchala
18 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Bywa, że radość z zakupu nowego mieszkania szybko się kończy, kiedy okazuje się, że mieszkanie czy budynek ma wady. Warto znać swoje prawa, by wiedzieć, jak postępować. Bywa, że radość z zakupu nowego mieszkania szybko się kończy, kiedy okazuje się, że mieszkanie czy budynek ma wady. Warto znać swoje prawa, by wiedzieć, jak postępować.

Usterki zdarzają się nawet w nowych budynkach. Chociaż kupujący nie mogą się przed nimi ustrzec, to warto wiedzieć, że są instrumenty, które pomogą nam wyegzekwować od dewelopera naprawę lub nawet zwrot równowartości pieniężnej.



Najważniejszymi instrumentami, które pomogą nam domagać się usunięcia wad budynku, obniżenia ceny za mieszkanie, a w skrajnych przypadkach nawet wymiany mieszkania na takie, które tych wad nie posiada, są rękojmia i gwarancja.

Czym jest rękojmia?



- Rękojmia to odpowiedzialność za wady, której zasady regulują przepisy art. 556-576 Kodeksu cywilnego. W przypadku inwestycji deweloperskich, gdy kupujący ma status konsumenta, postanowienia umowy nie mogą niemal nic zmieniać w zakresie i zasadach ponoszenia tej odpowiedzialności. Okres rękojmi w przypadku wad nieruchomości wynosi pięć lat. Bieg okresu rozpoczyna się od wydania nieruchomości nabywcy, co zazwyczaj ma miejsce przy odbiorze - mówi Bartłomiej Gliniecki, adiunkt na Uniwersytecie Gdańskim, prowadzi serwis dla nabywców nieruchomości umowadeweloperska.pl.
Jeżeli w ciągu pięciu lat w mieszkaniu wystąpi usterka, która wynika z niewłaściwie przeprowadzonych prac budowlanych lub ze względu na materiały, które zostały do tego użyte, deweloper powinien naprawić szkodę.

- Jeśli nie będzie w stanie tego zrobić, nabywca może żądać zwrotu pieniędzy w wysokości odpowiadającej kosztowi usunięcia wady poprzez złożenie oświadczenia o obniżeniu ceny. Odebranie mieszkania czy domu i niezgłoszenie wówczas zastrzeżeń co do jakości wykonania przedmiotu umowy nie pozbawia nabywcy możliwości zgłoszenia wady w ciągu dalszego okresu pięcioletniej odpowiedzialności z tytułu rękojmi - dodaje dr Bartłomiej Gliniecki.
Czytaj więcej: deweloper odpowiada za wady nieruchomości przez pięć lat

Kupujący musi zgłosić wady deweloperowi w taki sposób, jak przewiduje to zawarta umowa, czyli w praktyce natychmiast po jej zauważeniu.

Wyjątkiem od odpowiedzialności dewelopera są sytuacje, kiedy nabywca przez niewłaściwą eksploatację nieruchomości spowoduje takie wady.

Grzyb pojawiający się w nowym mieszkaniu to jeden z częściej zgłaszanych problemów. Deweloperzy zwykle odpowiadają w takich sytuacjach, by więcej wietrzyć. Czasem to pomaga, ale zdarza się także, że przyczyną są wady budynku. Grzyb pojawiający się w nowym mieszkaniu to jeden z częściej zgłaszanych problemów. Deweloperzy zwykle odpowiadają w takich sytuacjach, by więcej wietrzyć. Czasem to pomaga, ale zdarza się także, że przyczyną są wady budynku.


Gwarancja nie jest obowiązkowa



Gwarancja z kolei nie jest obowiązkowa przy sprzedaży. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku towarów konsumpcyjnych, jak i mieszkań i domów.

- Z moich obserwacji wynika, że jedynie część deweloperów jej udziela. W przeciwieństwie do rękojmi, w przypadku gwarancji zasady jej udzielenia i odpowiedzialności za wady są w znacznej mierze kształtowane przez samego dewelopera. Tak jest między innymi z okresem gwarancji. Najczęściej wynosi on dwa lata. Moim zdaniem to mało i w takim wypadku użyteczność gwarancji jest niewielka - pamiętajmy, że przez pięć lat obowiązuje rękojmia, której zakres w zasadzie jest taki sam, jak gwarancji. Zatem w takim wypadku przez pierwsze dwa lata nabywca może skorzystać z uprawnień z rękojmi oraz uprawnień z gwarancji. Jedne i drugie dają nabywcy te same możliwości, a ich powielenie w zasadzie nie niesie ze sobą żadnych korzyści - tłumaczy Bartłomiej Gliniecki.
Jeżeli zarówno w przypadku rękojmi, jak i gwarancji, odpowiedzialny jest ten sam podmiot, czyli deweloper, to nasza sytuacja może się skomplikować.

- Na przykład w przypadku bankructwa nabywca traci realną możliwość wyegzekwowania naprawy czy zwrotu pieniędzy. Gwarancja byłaby dla nabywcy bardziej wartościowa, gdyby jej okres był dłuższy niż rękojmi, co spowodowałoby wydłużenie objęcia nabywcy ochroną w razie wystąpienia wad - podkreśla Bartłomiej Gliniecki.
Czytaj także: co robić, gdy deweloper nie wywiąże się z umowy?

Osobna gwarancja na poszczególne elementy budynku



Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy deweloper przenosi na kupujących mieszkania gwarancje udzielone przez producentów: drzwi, okien, pieca czy windy. W razie wystąpienia wady kupujący mogą zwrócić się do producenta lub jego przedstawiciela handlowego.

- Wszystkie mieszkania sprzedawane w firmie Robyg objęte są pięcioletnią rękojmią zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Poszczególne elementy budynku objęte są dodatkowo gwarancjami producentów. Długość okresów gwarancji jest różna w zależności od danego producenta. Staramy się każdorazowo wynegocjować dla swoich klientów jak najlepsze warunki gwarancyjne. Informacje dotyczące gwarancji oraz rękojmi przekazywane są klientom w trakcie podpisywania umów rezerwacyjnych. W trakcie odbioru mieszkania klienci otrzymują także instrukcje użytkowania wraz z gwarancjami udzielonymi przez firmy zewnętrzne - mówi Anna Wojciechowska, dyrektor sprzedaży i marketingu w gdańskim oddziale Robyg.
Każdy z poszczególnych elementów budynku może mieć inny czas gwarancji.

- Inpro udziela gwarancji na okres trzech lat w zakresie konstrukcji budynku oraz jednego roku w stolarce okiennej, w robotach instalacyjnych z osprzętem i w robotach budowlano-wykończeniowych - informuje Rafał Zdebski, pełnomocnik zarządu w Inpro.
Deweloperzy niezbyt chętnie wypowiadają się na temat udzielanej gwarancji czy rękojmi. W czasie przygotowywania artykułu zapytaliśmy o te standardy kilkanaście firm deweloperskich z Trójmiasta, tylko dwie odpowiedziały. Dlatego w czasie zakupu lokalu, jako klienci, nie bójmy się pytać o przyjęte przez dewelopera standardy w tym zakresie i jego znajomość prawa.

Miejsca

Opinie (77) ponad 10 zablokowanych

  • Polecam Robyg (2)

    mialem rysy na szybach i kilka innych problemow. Wszystko zalatwione raz dwa.
    Zauwazylem tez rysy na szybach na zewnatrz mieszkania po ok 2 miesiacach. I Robyg wymienil szybe bez problemu. To sie nazywa klasa.

    • 0 4

    • Nie pisz bzdur. Jak pracujesz w Robygu to widocznie musisz co rusz pisać peany cześć pracodawcy. Żałosne. Robyg nie uwzględnia bardzo wielu wad. Większość zrzuca na złą eksploatację, uszkodzenia mechaniczne. Na zgłoszenia otrzymujesz takie odpowiedzi które rozwiewają wątpliwości że traktują Ciebie jak głupka.

      • 0 0

    • ale bujda

      zgłoś, że masz okna brudne, to ci umyją przed świętami :)

      • 3 0

  • (3)

    jestem klientką robyga, zresztą całkiem zadowoloną. Cieszę się, że ta firma stosuje takie przejrzyste zasady rękojmi. dobrze o nich to świadczy.

    • 1 4

    • Robyg odrzuca większość wad jak leci. Na kolejne pisma odpisuje bzdury ich prawnika przy okazji bezczelnie kłamiąc.

      • 0 0

    • Fakt, ta firma stosuje przejrzyste ... komentarze reklamowe :) (1)

      • 6 0

      • Nie wiem czy jest się z czego cieszyć, bo ludzie masowo zgłaszają im usterki. Hitem w ostatnich latach było zalanie piwnic na Lawendowym Wzgórz, gdzie Robyg przerzucił koszty osuszania piwnic (zalanie winą konsturkcyjną bloków) na mieszkańców. Powodzenia!

        • 3 0

  • Archicom Wrocław

    Przykład wrocławskiego Archicomu pokazuje, iż rekojmia to jedynie pustosłowie. W czasie gruntowania ścian okazało się, iż w listwach narożnych jest powietrze i zbrylony tynk. Zgłoszenie odrzucone z automatu, Pani nawet nie raczyła wysłać kogoś od wykonawcy. Uważajcie! Osiedle River Point!

    • 0 0

  • Sprawdzajcie!?

    Nie wszystko można sprawdzić drodzy Państow, kupiłem mieszkanie na poddaszu, i pojawiło sie wiele pęknieć bo skosy nie zostały zaćiagniete siatką elewacyjna jak można było to sprawdzić, dodatkowo, izolacja przy oknach dachowych jest niewłasciwa bo zbiera sie tam już grzyb, w pierszych dwuch latatach nie było to widoczne. Co powiecie na taki stan rzeczy ???

    • 1 0

  • zdarza się

    jak szukałam domu to właśnie wiele razy zetknęłam się z informacjami o tym, że domy zachodziły pleśnią, szyby miały rysy, a nawet że gdzieniegdzie ściany nie trzymały piony. jak szłam obejrzeć swój dom od Lokum (osiedle domków Rozarium) to zabrałam tatę, który zna się na budowalnce żeby pomógł mi wszystko ocenić. pomogł mi pytając o najpotrzbniejsze rzeczy i przy oddaniu domu wszystko było już w najlepszym porząkdu i jest do dziś. a to będą nasze 2 święta w tym domu :)

    • 0 0

  • mieszkanie - nieruchomosc

    Ciężko znaleźć obecnie jakieś fajne mieszkanie. Ja szukam od ponad 2 lat i obecnie korzystam z pomocy biura mokotow.estate24.pl, z czystym sumieniem mogę polecić, jeśli chodzi o Warszawę Mokotów.

    • 0 2

  • To nie dziala (6)

    Dokładnie wszystko sprawdzajcie przy odbiorze i nie odbierajcie dopóki nie naprawia bo potem nic już nie wskoracie. Deweloperzy nie naprawia wam tego nigdy bo wiedzą że nie opłaci się wam sądzić 15 lat. U nas żadna wada nie została naprawiona, deweloper odpowiada na pisma swoimi głupim tekstami i tyle.To jest nie do wygrania.zadna rękojmi gwara ja nic Was nie chroni, najpierw muzielibyscie mieć wyrok sądu, tysiące złotych na rozprawy rzeczoznawców itd. Za. 15 lat może byś ie odzyskali kilka tysięcy.

    • 53 8

    • Deweloper (3)

      Invest Komfort

      • 1 0

      • Ja też (2)

        mieszkam u invest komfort i mialam usterkę i nie robili zadnych problemów, wszystko zostało sprawnie usuniete i szybko. A probowal pan normalnie to zalatwic bez straszenia sadami? Moze problem tkwi w podejsciu?

        • 1 3

        • Podejscie nie podejscie (1)

          Jest zgloszenie - ma byc naprawione i tyle. Moze klient ma jeszcze prosic laskawie, zeby wielki lapowkarski deweloper z laska naprawil swoja niekompetencje? Kpina czy co?

          • 4 2

          • ... czapka z głowy Ci spadnie, jeżeli grzecznie poprosisz?
            Nie zapomnij o "dzień dobry", "dziękuję" i "do widzenia"

            • 2 0

    • Pb Eko

      • 0 0

    • A jaki deweloper ?

      • 2 0

  • euro styl ignoruje rękojmie (1)

    Są słabi - sprzedają budynki niezgodne z prawem budowlanym - np. śmietniki w piwnicy - z których biedni śmieciarze nie mają siły wytoczyć pod górę ciężkich pojemników - osiedle Impuls ( i Idea)

    • 3 0

    • to samo jest przecież na Wiszących Ogrodach od Hossy....

      • 0 0

  • Na Morenovej było tak

    mieszkanie od robyga, w trakcie odbioru technicznego zauważyłem porysowane drzwi, spisaliśmy protokół,mieli 30 dni na usunięcie usterek, na całe szczęście nie musiałem czekać aż tak długo, bo drzwi wymienili bodajże po 3-4 dniach, można? można!

    • 0 3

  • Alconn

    Bloki na Miętowej Gdynia Dąbrowa Alconu nowe, z zewnątrz ładne nowoczesne a w środku? Bloki z wielkiej płyty z 70 lat przy nich to perfekcyjne czegoś takiego dawno nie widziałem . Bierzcie fachowca żeby sprawdził przed podpisaniem umowy ja wzięłam ,nie kupiłam za dużo wad.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane