- 1 Nowy budynek na wjeździe do Śródmieścia (26 opinii)
- 2 Plan miejscowy dla części Łostowic (94 opinie)
- 3 10 lat temu Riviera stała się Rivierą (151 opinii)
- 4 Nowe Inwestycje Mieszkaniowe. Maj 2023 r. (64 opinie)
- 5 Jakie są najwyższe budynki w Gdyni? (133 opinie)
- 6 Co na podłogę na balkonie lub tarasie? (8 opinii)
Rynek biurowy w 2022 roku. Nie ma paniki, biznes dalej funkcjonuje
Na koniec 2022 roku Trójmiasto pozostaje czwartym rynkiem w Polsce, jeśli chodzi o zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej. Liczba uruchamianych projektów maleje, ale w budowie nadal znajduje się 76 tys. m kw. powierzchni i - pomimo zawirowań, z którymi mierzą się deweloperzy - na przyszły rok zapowiadana jest realizacja kolejnych biurowców.
Ten ostatni od lat pracowicie gonimy, a zalety Trójmiasta jako dobrego miejsca do życia sprawiają, że coraz więcej pracowników różnych branż, jak i firm, które poszukują miejsca na oddział swojej firmy, wybiera właśnie Trójmiasto. Trend ten ugruntowała pandemia, kiedy wielu pracowników korporacji mogło dowolnie wybrać miejsce, z którego pracuje, by "wypróbować" nową lokalizację do życia. Jeśli wybór ten padał na Trójmiasto, często kończyło się to ostateczną przeprowadzką nad morze, zmianą miejsca pracy i w ten sposób zasileniem kadr.
Biurowce i biura do wynajęcia w Trójmieście
Cztery nowe biurowce w Gdańsku i jeden w Gdyni
Według JLL na koniec III kw. w budowie znajdowało się 76 tys. m kw. powierzchni biurowej, a 50,6 tys. zostało oddane od początku 2022 roku.
Największy z zupełnie nowych budynków to oddany przez dewelopera Torus w I kw. Format, który stanął tuż obok przystanku SKM Gdańsk Oliwa
Kolejna co do wielkości nowość to zrealizowany przez Vastint budynek K2 w Gdyni, przy ul. Kieleckiej
Mniej niż 10 tys. miał będący częścią powstającego Airport City i otwarty oficjalnie w maju tego roku budynek Alpha (8,5 tys. m kw.), drugi etap zbudowanego przez Torus we Wrzeszczu kompleksu Officyna (7,3 tys. m kw.) oraz drugi etap powstającego za sprawą Cavatiny przy ul. Marynarki Polskiej i Malarzy
Stawki czynszów w górę
Według obserwatorów rynku i raportu JLL stawki czynszów w nowych obiektach wynoszą obecnie 13,5 do 16 euro za m kw. - czynsze już wzrosły w ujęciu rok do roku, a spodziewane są kolejne podwyżki i oczywiście wzrost kosztów utrzymania powierzchni (tu dużo zależy od tego, kiedy i jakie umowy podpisano na dostawę energii elektrycznej). Na podwyżki reaguje także rynek wtórny (obiekty wielkopowierzchniowe): tu trudno już znaleźć ofertę poniżej 14 euro za m kw.
8,4 tys. m kw. wynajęte w 3T Office Park. Największa transakcja w 2022 roku
Pandemia, a potem wojna, wiele zmieniały jednak w kwestii negocjacji umów najmu. Wcześniej standardem był minimalny pięcioletni okres najmu, teraz - ze względu na brak poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji najemców - umowy często podpisywane są na krótszy, najczęściej trzyletni, okres.
- Tu przewagę zyskują starsze powierzchnie - klasy B oraz pozaklasowe. W budynkach z tego segmentu, które mamy w ofercie, obłożenie wynosi około 90 proc. Dla najemców, którzy nie chcą podejmować długoletnich zobowiązań, wynajem powierzchni z krótszym okresem wypowiedzenia jest optymalnym rozwiązaniem - podkreśla Adam Nowacki, dyrektor zarządzający w agencji Querco Property. - Z kolei najemcy, którzy rozpoczynają niewielką działalność, również wybierają takie oferty, bo ze względu na znaczny wzrost stawek najmu mieszkań ich wynajem na biuro przestał się opłacać.
Najemcy: paniki nie ma
- W tej chwili na rynku panuje umiarkowany optymizm, pełen wrażliwości status quo - podsumowuje sytuację na rynku Marcin Grzegory, zastępca dyrektora w Invest in Pomerania. - Kończący się rok z 22 transakcjami był co prawda nieco słabszy niż 2021, kiedy w Invest in Pomerania odnotowaliśmy ponad 30 nowych inwestycji i reinwestycji, ale też znacznie lepszy niż lata poprzednie, kiedy ich liczba oscylowała około 12. Około połowa nowych wejść to firmy z sektora usługowego, ale pojawia się także coraz więcej firm inżynieryjnych, które działają na granicy usług i produkcji. Jesteśmy też jednym z najważniejszych w tej części świata hubów, które zajmują się bezpieczeństwem finansowym, w Trójmieście przybywa specjalistów w tej dziedzinie.
Efekty przynosi także program "Poland. Business Harbour" wspierający relokację do Polski pracowników i przedsiębiorstw z branży IT z Białorusi, Ukrainy, Mołdawii, Armenii i Gruzji. W woj. pomorskim został on zebrany w projekt Come2Pomerania. Firmy, które przenoszą do Trójmiasta swoje oddziały ze Wschodu, nie zamierzają tu co prawda pozostać na zawsze, ale dopóki jest to ich miejsce działania, rekrutują pracowników w Trójmieście.
Come2Pomerania otwarta dla firm z Ukrainy
- Najemcy nie działają nerwowo, nie przenoszą się do tańszych budynków niższej klasy. Końcówka roku i ogłoszone transakcje pokazały, że te kontrakty, które były w trakcie przygotowania, zostały zrealizowane. To bardzo pozytywny sygnał, który pokazuje, że najemcy podchodzą pragmatycznie i rozumieją, że jeśli chcą się rozwijać, to będą potrzebowali na to przestrzeni - dzieli się swoimi obserwacjami Adam Nowacki.
Po okresie lock downu pojawił się wśród najemców biurowych trend do podnajmowania części powierzchni biurowej, która nie była użytkowana ze względu na powszechną pracę zdalną. Nasi rozmówcy podkreślają jednak, że o ile faktycznie doszło do kilkunastu takich transakcji, to nie stało się to powszechną praktyką, a "powrót do biur" jednak uzmysłowił kadrom zarządzającym, że wiele firm bez biura jednak nie może działać stabilnie.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – biura do wynajęcia
Praca hybrydowa: w biurze i zdalnie
Pandemia zafundowała pracodawcom korporacyjnym przeprowadzony na żywym organizmie test modeli organizacji pracy.
Najpierw praca zdalna stała się przymusowa. Wiele organizacji przekonało się, że taki sposób realizacji zadań się sprawdza, a znaczne grono ich pracowników na dobre odkryło zalety takiego modelu pracy. Po czasie okazało się jednak, że ani praca nie przebiega tak sprawnie, ani ludzie nie czują się dobrze w domowym rozproszeniu.
Praca zdalna w kodeksie pracy. Sejm przyjął zmiany
W tej chwili najbardziej popularnym modelem jest tzw. praca hybrydowa, kiedy pracować można i w domu, i w biurze. Podział w każdej firmie ustalany jest indywidualnie, ale zwykle z naciskiem na to, by dni pracy w biurze były takie same dla całego zespołu w celu integracji i intensywnej pracy nad wspólnymi zadaniami.
- Rzeczywiście praca nam się zhybrydyzowała - przyznaje Marcin Grzegory. - Nie potrzeba już aż takiej powierzchni "per firma". Są organizacje, które potrzebują być cały czas w biurze, są takie, które działają tylko zdalnie, cała reszta jest pośrodku, układając własne harmonogramy pracy hybrydowej. I tak już zapewne pozostanie.
Deweloperzy: weryfikacja kosztów trwa
Według danych JLL na koniec III kw. w Trójmieście współczynnik pustostanów (powierzchni do wynajęcia od zaraz) wynosił 13,5 proc. Dla stabilizacji rynku pożądane jest, by utrzymywał się on na poziomie około 10 proc., bo to oznacza, że w biurowcach nie ma pustek, a jednocześnie najemcy korporacyjni, którzy potrzebują powierzchni od zaraz, mają gdzie się ulokować albo jak "dobrać" metrów kwadratowych dla kolejnych pracowników.
To, na jakim poziomie utrzymuje się ten wskaźnik, w dużej mierze zależy od deweloperów i ich decyzji o rozpoczęciu budowy nowych obiektów.
1000 miejsc pracy w Capgemini Polska
Obecnie ich podejmowanie jest dużo bardziej skomplikowane, bo zmieniły się warunki rynkowe. Banki nie są tak chętne, by kredytować budowę biurowców, a podniesione stopy procentowe znacznie podwyższają koszty takiego finansowania. Deweloperzy poza pozyskaniem najemców do wybudowanych obiektów muszą także brać pod uwagę atrakcyjność ich produktów dla inwestorów (funduszy), które staną się ostatecznymi właścicielami obiektów (nie wszyscy deweloperzy w Trójmieście działają w takim modelu).
- W obecnej sytuacji ryzyka dla inwestorów instytucjonalnych rosną. Pojawiają się też inne aktywa, które są dla nich interesujące, więc deweloperzy nie mają całkowitej pewności co do przyszłego zainteresowania ich produktami - ocenia Adam Nowacki. - Do tego istotnie wzrosły koszty realizacji inwestycji. Ceny materiałów budowlanych po wybuchu wojny najpierw znacznie wzrosły, potem się ustabilizowały. Strona podażowa musi zatem zrewidować koszty, co w takich warunkach nie jest proste ze względu na to, że budowy biurowców trwają kilkanaście miesięcy. Jest to trudniejsze niż w przypadku magazynów, które powstają w kilka miesięcy.
W 2023 roku nowości nie zabraknie, potem może być gorzej
- W związku ze spowolnieniem luka w dostawie podaży będzie musiała się pojawić - prorokuje Marcin Grzegory. - Obserwujemy, jak ona się przesunie. Powierzchnie, które są w budowie, wejdą na rynek w przyszłym roku. Wiemy, że są deweloperzy, którzy w przyszłym roku na pewno rozpoczną budowy. Trójmiastem interesują się także zagraniczni deweloperzy, którzy szukają możliwości wejścia na rynek. Jednak ze względu na to, że jest on stabilny, to raczej będzie to możliwe tylko w formule joint venture z obecnymi na naszym rynku podmiotami.
Zaawansowane budowy dowodzą, że pozwolenia na użytkowanie w 2023 roku otrzymają: już na samym początku roku Officer w Śródmieściu Gdyni, Punkt we Wrzeszczu, Waterfront w Gdyni, drugi budynek Matarnia Office Park nieopodal Portu Lotniczego, C300 Office przy Marynarki Polskiej, niewielki Alzare Office naprzeciwko Galerii Bałtyckiej, w miejscu gdzie niegdyś była mała stacja benzynowa.
Do rozpoczęcia budowy obok ECS-u w Gdańsku od dawna przygotowuje się Torus z projektem Doki Office, zapowiadając, że budowa wreszcie ruszy w 2023 roku. Nowe budowy gotowi są rozpocząć także inni deweloperzy, ale nie ma pewności co do terminu ich startu.

Mapa inwestycji
Zależy Ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-12-28 13:58
Praca zdalna i praca zadaniowa to przyszłość. (9)
W krajach skandynawskich już dawno taki model sie sprawdza. każdy ma wyniki do zrobienia i jest wg nich oceniany. W moim przypadku hybryda sie idealna sprawdza, jak czuje że mam dosyć siedzenia w domu to chętnie udaje sie do biura, jak mam dosyć biura albo wiem że będą korki np w piątki czy wtorki lub czy deszcz czy śnieżyca to pracuje z domu.
W krajach skandynawskich już dawno taki model sie sprawdza. każdy ma wyniki do zrobienia i jest wg nich oceniany. W moim przypadku hybryda sie idealna sprawdza, jak czuje że mam dosyć siedzenia w domu to chętnie udaje sie do biura, jak mam dosyć biura albo wiem że będą korki np w piątki czy wtorki lub czy deszcz czy śnieżyca to pracuje z domu. Wszelakie zebrania w biurze, fajnie sie zobaczyć z kolegami z pracy. Jednak zastanawia mnie ilość biurowców, czy są w nich ludzie czy nie ma lub czy jest ich garstka z pewnością zużycie energii (internet, klimatyzacja, oświetlenie) dalej generuje duże niepotrzebne koszty, dla właścicieli jak i dla planety - i tu pada pytanie. Czy jest to potrzebne aż w tak dużym zabudowaniu ?
- 25 20
-
2022-12-28 14:46
VV (2)
Pytanie zasadnicze to dla kogo tyle tych szklanych biurowców kto tam będzie pracował jeśli ma być proferowanie pracy zdalnej. W Gdyni jest zatrzęsienie nowych biurowców a koszty wielki znak zapytania
- 4 3
-
2022-12-28 16:20
Trzeba sie zorientować kto na to płaci
i kto na owych zarabia ;)
- 2 2
-
2022-12-29 14:40
Nigdzie na Świecie praca zdalna nie przebije stacjonarnej. Wiesza to w "trochę" bogatszych krajach jak USA, Japonia, Wielka Brytania, żeby dać przykład na kilku kontynentach.
- 1 1
-
2022-12-29 09:01
To jest tylko punkt widzenia szeregowego pracownika biurowego (4)
Chętnie poznałbym opinię kogoś z kierownictwa firmy
- 2 0
-
2022-12-29 10:19
(3)
Ja również, ale opinię popartą faktami np. statystykami dotyczącymi wydajności itp. Dodatkowo kierownictwo niech uwzględni czy lepiej mieć pracownika na home office czy na L4 przy założeniu, że jego obowiązków nie będzie przerzucać na tych obecnych w biurze.
- 0 0
-
2022-12-29 15:22
(2)
Fakty są takie, że każdą decyzję podejmuje pracodawca w ramach obowiązującego prawa. Nie znam, żadnego przepisu prawnego, który obigowałby pracodawcę do tłumaczenia się poszczególnym pracownikom, dlaczego w firmie jest taki, a nie inny system pracy. W mojej firmie, w okresie pandemii pracodawca wprowadził pracę zdalną. Pracując w systemie
Fakty są takie, że każdą decyzję podejmuje pracodawca w ramach obowiązującego prawa. Nie znam, żadnego przepisu prawnego, który obigowałby pracodawcę do tłumaczenia się poszczególnym pracownikom, dlaczego w firmie jest taki, a nie inny system pracy. W mojej firmie, w okresie pandemii pracodawca wprowadził pracę zdalną. Pracując w systemie zadaniowym, praca zdalna całego mojego zespołu była utrudnieniem, a nie ułatwieniem w realizacji zadań, dlatego sami wprowadziliśmy sobie hybrydę, aby z czasem wrócić do normalnego systemu stacjonarnego.
- 0 0
-
2022-12-29 16:09
(1)
To sami sobie wprowadziliście czy decyzje podejmuje pracodawca? Oczywiście pracodawca może stosować zamordyzm w granicach obowiązującego prawa, ale pracownicy to nie niewolnicy i mogą sobie pójść gdzieś indziej. W przypadku mało wykwalifikowanych pracowników, to oczywiście niewielka strata, ale ze specjalistami bardziej opłaca się merytoryczna rozmowa.
- 0 0
-
2022-12-30 09:31
Jak wiadomo, w okresie pandemii były obligatoryjne ograniczenia, miedzy innymi praca zdalna, która w naszym zespole sprawdzała się tylko w ograniczonym zakresie. Zasugerowaliśmy pracodawcy, aby podjął stosowne decyzje w zakresie ograniczenia niektórych obostrzeń i tak się stało. To za zgodą pracodawcy wprowadziliśmy hybrydę, a od jakiegoś czasu
Jak wiadomo, w okresie pandemii były obligatoryjne ograniczenia, miedzy innymi praca zdalna, która w naszym zespole sprawdzała się tylko w ograniczonym zakresie. Zasugerowaliśmy pracodawcy, aby podjął stosowne decyzje w zakresie ograniczenia niektórych obostrzeń i tak się stało. To za zgodą pracodawcy wprowadziliśmy hybrydę, a od jakiegoś czasu pracujemy w pełni stacjonarnie i nie wyobrażam sobie inaczej.
Ależ oczywiście, jeżeli pracownikowi nie odpowiada obowiązujący u nas system pracy, to może sobie pójść gdzie indziej.- 0 0
-
2022-12-29 14:38
Praca zdalna jest do d....y.
- 1 2
-
2022-12-28 13:36
Biurowce powinny znajdowac sie na obrzezach miast / przy zewnetrznych ciagach komunikacyjnych, czyli tam gdzie w tej chwili (5)
buduje sie np. sklepy wielkopowierzchniowe. Budowanie biurowców w centrach to obłęd napedzajacy korki i tłok. Dawniej tłumaczono to sobie "prestizowa lokalizacją" ale w obecnych czasach jest to totalna bzdura.
- 68 52
-
2022-12-28 15:04
Chyba jednak nie (3)
Budowanie biurowców na przedmieściach spowoduje korki, ponieważ każdy będzie musiał dojechać autem. W mieście jest (uwaga, uwaga, to może być szok) komunikacja miejska, która te korki rozładowuje. Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że Janusze muszą dojechać do biura wozem, mimo że mają pod nosem komunikację. Na to nic się nie poradzi.
- 21 7
-
2022-12-28 16:12
ale janusze mieszkają właśnie na obrzeżach
- 6 2
-
2022-12-28 16:22
to jest rozmowa z głupim, jak o ścieżkach rowerowych czy przepisach, które dotyczą rowerzystów
oni wiedzą lepiej
- 2 0
-
2022-12-28 20:51
W niektórych miastach może jest komunikacja miejska, w Gdańsku jest tylko atrapa.
- 5 3
-
2022-12-29 21:42
Właśnie nie
W rozwiniętych miejscach jak np Japonia są wielkie biura w centrum, tam tez grunt jest drogi stąd biurowce. Ale uwaga komunikacja miejska jest mega rozwinięta i dużo ludzi dojeżdża na spokojnie mieszkając w typowych sypialniach poza centrum.
- 0 0
-
2022-12-28 14:33
Panika się pojawi, jak się umowy najmu skończą i nie będzie kolejnych. (3)
Wiele biur przy pracy zdalnej świeci pustkami, a są wynajmowane tylko z powodu kar, które trzeba by zapłacić przy zerwaniu umowy.
- 33 8
-
2022-12-28 23:15
(2)
Zaiste, umowy byly zawierane na dlugie lata i zapewne beda sie konczyly dopiero za kilka lat. Ze znanych mi firm w 3miescie i Poznaniu biura swieca pustkami. Moznaby okroic ich powierzchnie o polowe bo i tak wiekszosc jest zdalnie. Dodam jeszcze, ze praca hybrydowa to nonsens. Po co mam isc do biura jesli nadal musze tam uczestniczyc w spotkaniach online bo tylko niewielka czesc zespolu jest w biurze? Praca hybrydowa nie ma ani zalet pracy stacjonarnej ani zdalnej. Jest uciazliwym wybrykiem.
- 7 4
-
2022-12-29 13:23
Dla mnie praca hybrydowa jest idealnym rozwiązaniem. Łączy zalety pracy zdalnej i stacjonarnej. Zależy od branży, charakteru stanowiska i osobistych preferencji.
- 1 0
-
2022-12-29 19:58
Taka praca hybrydowa nie ma sensu
Praca zdalna do zadań, które można wykonać zdalnie. Stacjonarna do zadań, których zdalnie się nie da wykonać. To ma sens.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.