• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście Gdyni. Czy zawsze będzie zabudowywane w duchu modernizmu?

Ewa Budnik
31 maja 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Baltiq Plaza przy ul. Świętojańskiej otoczyła Pomnik Harcerzy. Mieszkańcy Trójmiasta szybko zaakceptowali i polubili ten kompleks. Swobodnie przechodzi się pomiędzy budynkami w kierunku szkoły filmowej i teatru muzycznego.
  • Silver House przy ul. Zygmunta Augusta zyskał nagrodę Stowarzyszenia Architektów Polskich za najładniejszy dom wielorodzinny. Docenili go także czytelnicy Trojmiasto.pl wybierając najciekawszą inwestycją mieszkaniową 2015 roku.
  • Sea Towers zostało oddane do użytkowania w 2009 roku. Obok stanęły dwa pierwsze budynki gdyńskiego Waterfrontu. Zabudowa tego kwartału będzie kontynuowana.
  • Transatlantyk nawiązuje do wielkich statków, które niegdyś zawijały do gdyńskiego portu. Jest o tyle ważny, że zamyka widok ulicy Świętojańskiej.
  • Kamienica Moderna przy Placu Kaszubskim. Jej oddanie uporządkowało pierzeję placu.
  • Pierwszy etap inwestycji Art Deco przy ul. I Armii Wojska Polskiego 8. Obok powstał skwer z pomnikiem płk. Kuklińskiego.

Gdynia, nawet współcześnie, zabudowywana jest z uwzględnieniem tradycji modernizmu gdyńskiego. Czy w przyszłości miasto ma szansę odejść od tego szablonu? I jak rozwijało się będzie jego Śródmieście w najbliższych latach?



Jak oceniasz plany rozwoju Śródmieścia Morskiego w Gdyni?

Nowe budynki



Sea Towers, Kamienica Moderna, Transatlantyk, Silver House, Kamienica Abrahama, Baltiq Plaza, Art Deco - to inwestycje, które powstały w Śródmieściu Gdyni w ostatniej dekadzie. Do tej listy dodać można inwestycje Batorego 7Centrum, których budowa kończy się przy ulicy Batorego zobacz na mapie Gdyni. Jak przystało na zabudowę śródmiejską wszystkie one mają wysoką jakość architektury, ich elewacje wykończone są materiałami zapewniającymi trwałość, na ich parterach powstały lokale usługowe, które częściowo wypełnione są gastronomią przyciągającą w te miejsca ludzi. Także ich wnętrza w częściach wspólnych zostały zaprojektowane i wykończone z pomysłem i jakością.

- Budynek powinien spełnić dwa podstawowe kryteria: wprowadzać nowy powiew do przestrzeni miejskiej - wzbogacać ją, na przykład swoim otoczeniem: skwerem z ławką, nową przestrzenią czy pięknym holem wejściowym. Po drugie musi się on odnosić do otoczenia architektonicznego tak, by twórczo nawiązywać do ducha miejsca przy jednoczesnym zachowaniu cech budynku współczesnego. Jeśli uda się osiągnąć te cele, to w efekcie wszystkich starań "lubimy budynek" - tłumaczy Jerzy Wolski z sopockiej pracowni architektonicznej Wolski Architekci. - Udało się to osiągnąć na przykład przy realizacji budynku Baltiq Plaza przy ulicy Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni. To miejsce miało długą i trudną historię; wielu deweloperów chciało tam budować, plan miejscowy narzucił poszanowanie tej przestrzeni - stworzenie miejskiego placu, na którym zostanie wyeksponowany Pomnik Harcerzy. Wszystkie te warunki udało się spełnić.
Niewątpliwie lubiany jest także budynek Silver House przy ulicy Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni. Czytelnicy portalu Trojmiasto.pl wybrali go Najciekawszą inwestycją mieszkaniową 2015 roku w Gdyni. zobacz na mapie Gdyni

- Stowarzyszenie Architektów Polskich przyznało tej realizacji nagrodę za Najlepszy dom mieszkalny - wielorodzinny 2016 roku - dopowiada jego architekt Tomasz Janiszewski z pracowni architektonicznej BJK. - W uzasadnieniu jury czytamy: "budynek plombowy w wyważony sposób nawiązuje, choć nie naśladuje, do modernistycznych tradycji śródmieścia Gdyni...". To jedyna taka rekomendacja, jaką miasto otrzymało w swojej najnowszej historii. W takich chwilach oczy wszystkich zwracają się w stronę Gdyni i staje się ona obecna, potwierdza swój status miasta nowoczesnego, umiejętnie godzącego teraźniejszość z tradycją.
Najważniejszym architektonicznym symbolem miasta stał się oczywiście Sea Towers, którego bryła przegląda się w Basenie Prezydenta zobacz na mapie Gdyni. Realizacja zakończyła się w 2009 roku. Budynek zdecydowanie jest rozpoznawalny, chociaż jako apartamentowiec nie jest zbyt dostępny dla użytkowników miasta.

- Z punktu widzenia wizerunku ważne jest to co jest widoczne, znajduje się w ścisłym centrum miasta i na przykład w okolicach tras przelotowych. Takie obiekty, które historycznie umieszczane były na pocztówkach, tworzą charakter danego miasta, stają się znakami w przestrzeni i wytyczają kierunki rozwoju. Z tego powodu bardzo ważne by nowa architektura była powiązana z kontekstem, przemyślana i wykonana z dobrych i trwałych materiałów. To, co niskiej jakości szybko się starzeje, staje się często źródłem wstydu oraz ironicznych komentarzy. Modernistyczne dziedzictwo Gdyni zobowiązuje, a nowe inwestycje w Gdyni są na tyle widoczne, że zmieniają jej obraz - mówi Jan Sikora, kierownik katedry Architektury Przestrzeni Kulturowych w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Dbałość o wysoką jakość nowej architektury realizowanej w Gdyni na przestrzeni ostatnich lat jest konsekwentna. Często zobowiązują do tego zapisy planu miejscowego, dokłada wymagań konserwator, który opiniuje projekty realizowane na obszarze wpisanym do rejestru zabytków. Sami deweloperzy (najczęściej mocno związani z Gdynią), dokładają starań by projekt miał wysoki poziom i nie był gorszy od tego co realizuje konkurencja.

"Rozlewanie Gdyni"? Do wewnątrz



  • Portova powstaje przy ulicy Wendy. Do nowego kompleksu mieszkalno-usługowego będzie zaledwie kilka kroków z Placu Kaszubskiego.
  • W sąsiedztwie Potovej, przy ulicy św. Ducha wysoką zabudowę planuje także zrealizować PB Górski.
  • Apartamentowiec Awanport przy ulicy Żeromskiego znajdzie się na terenach, które w najbliższych latach będą rewitalizowane i zabudowywane. Oddanie inwestycji planowane jest na II kwartał 2018 roku.
  • Plac Unii - taką docelową nazwę będzie miał kompleks, którego budowa późnym latem lub wczesną jesienią tego roku rozpocznie się przy ul. Władysława IV.
  • Biurowiec Officer. Powstaje obecnie na wyspie pomiędzy al. Zwycięstwa a ul. Świętojańską. Projekt został wyłoniony w konkursie, a potem mocno zmieniony by dostosować go do wymogów planu miejscowego nakazującego wprowadzenie nawiązań do zabudowy modernistycznej.
  • Biurowiec Square niebawem zacznie powstawać przy ul. Partyzantów. Będzie zlokalizowany na obrzeżu Parku Centralnego. Jego otoczenie będzie się z nim płynnie przenikało.
- Te budynki, które powstały w Śródmieściu Gdyni na przestrzeni ostatnich 10 - 20 lat podzieliłbym na dwie grupy. Pierwsza to te - wyraźnie zauważalne - realizacje które wypełniły pojedyncze, puste przestrzenie miasta - Baltiq Plaza czy Transatlantyk. Druga grupa, to inwestycje, które otwierają nowe fronty inwestycyjne; od nich zaczyna się budowanie nowej struktury, która funkcjonalnie zmieni całe fragmenty miasta - porządkuje prof. Piotr Lorens, kierownik katedry Ubranistyki i Planowania Regionalnego na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. - Przecież dzięki powstaniu Sea Towers idea Śródmieścia Morskiego zaczęła się materializować. Także Międzytorze to plany, które zaczynają być realizowane, bo powstaje Portova. Ten budynek zaczyna kreować to miejsce.
W przypadku Gdyni wizja rozwoju Śródmieścia i nowych obszarów we "wnętrzu" miasta ma szerszy wymiar niż w przypadku większości polskich miast. Zwykle argumentem za zagęszczaniem zabudowy w "starych dzielnicach" jest ograniczanie kosztów rozwoju miasta na obrzeżach (doprowadzenie mediów, transport, budowa dróg, szkół, infrastruktury). Tymczasem Gdynia zwyczajnie nie ma zbyt wielkich rezerw terenowych, gdzie mogłaby się "rozlewać". Gdynia Zachód i Gdynia Północ są zurbanizowane w coraz większym stopniu, co oznacza, że za kilkadziesiąt lat nie będzie tam już wolnych terenów pod nowe budynki, a więc także nie będzie go dla nowych mieszkańców. Panaceum jest zabudowa wolnych terenów w środku miasta.

- Zmiany granic administracyjnych portu, które nastąpiły na początku lat 2000 umożliwiają rozwój śródmieścia Gdyni na niezwykle atrakcyjnych terenach poportowych. Ich zagospodarowanie, realizowane sukcesywnie od początku nowego wieku zmieni zasięg reprezentacyjnych publicznych przestrzeni nadwodnych oraz panoramę miasta od strony historycznego centrum i od strony morza. Atrakcyjne śródmiejskie miejsca pracy i zamieszkania stanowić mogą odpowiedź na procesy niekontrolowanego rozlewania się zabudowy na obszary peryferyjne sąsiednich gmin - podkreśla Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni.
Zmiana funkcji nie polega jednak tylko na wybudowaniu mieszkań na terenach, gdzie kiedyś był przemysł. Budowanie nowego miasta to o wiele bardziej subtelny proces, który uwzględniać musi obecność człowieka i jego współczesnych potrzeb.

- Rozwija się kultura wspólnego jedzenia, mamy wysyp nowych lokali gastronomicznych i żaden z nich nie stoi pusty, więc istotne będzie kreowanie przestrzeni, które pozwolą spędzać czas w taki sposób - wskazuje prof. Lorens.
- Naprawdę bardzo trudne jest połączenie w śródmiejskiej tkance ruchu pieszego, samochodowego i rowerowego. A jednak konieczne jest stworzenie takiej przestrzeni, gdzie ten ruch odbywał się będzie niekonfliktowo. A na dodatek to wszystko powinno być komfortowo połączone z komunikacją publiczną - zauważa Tomasz Janiszewski.

Przyszłość wniesie "nowe"?



  • Koncepcyjna wizualizacja zabudowy Międzytorza. Jeden z najważniejszych projektów wielofunkcyjnych, który ma zapewnić rozwój Śródmieścia Gdyni.
  • Dokładnych projektów nowej zabudowy Międzytorza jeszcze nie znamy. Wiadomo jednak, że realizowana ma ona być tak, by Śródmieście przesuwało się w kierunku ulicy Węglowej.
  • Koncepcja dalszej części zabudowy terenu obok Sea Towers i Waterfront. Widok od strony al. Jana Pawła II.
  • Nowy gdyński Waterfront - koncepcja konkursowa pracowni JEMS Architekci. Realizacja rozpocznie się jeszcze w 2018 roku.
  • Wstępna, nieaktualna wizja zabudowy jaka pojawi się w przyszłości przy ulicy Śląskiej. Wysoki budynek, poprzez ulicę Piłsudskiego, będzie widoczny aż od Bulwaru Nadmorskiego
  • Koncepcja zabudowy przy ul. Śląskiej sprzed kilku lat. Teren ten w przyszłości zostanie zagospodarowany.
U progu realizacji jest nowa wielofunkcyjna zabudowa Plac Unii przy ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni. Sporo zmieni się obok urzędu miejskiego. Przebudowany ma być park, a w jego otoczeniu powstaną dwa kameralne biurowce: OfficerSquare.

Wielkim projektem, który w przyszłości ma stać się nowym żywym fragmentem miasta jest Śródmieście Morskie (tereny Międzytorza zobacz na mapie Gdyni, należące do Dalmoru zobacz na mapie Gdyni i odejmujące nową marinę zobacz na mapie Gdyni). Pierwszą jaskółką przepowiadającą rozwój tych terenów było Sea Towers. W 2016 roku dołączyły do niego pierwsze budynki Waterfrontu. Przygotowanie dalszej części inwestycji jest coraz bardziej zaawansowane - jesienią rozebrane na być Centrum Gemini. Już teraz u zbiegu ulic Żeromskiego i św. Wojciecha zobacz na mapie Gdyni powstaje budynek Avanport, na przylegającym do Basenu Prezydenta pirsie z ziemi zaczynają "wychodzić" budynki apartamentowców Yacht Park, a na skraju Międzytorza Invest Komfort buduje wysoką Portovą (po sąsiedzku, przy ul. św. Piotra zobacz na mapie Gdyni, PB Górski przymierza się do budowy równie wysokiego apartamentowca).

- Staramy się by najważniejsze projekty wyłaniane były obowiązkowo w drodze konkursów architektonicznych, największy nacisk kładziemy na Śródmieście i tereny poportowe. Według naszych szacunków na tym terenie może powstać tyle samo powierzchni mieszkalnych użytkowych ile jest w Śródmieściu w tej chwili - mówi Marek Karzyński.
Na drugim biegunie na zabudowę czeka teren w osi ulicy Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni. Podobnie jak będące w budowie nowe osiedle Silva znajdzie się ono co prawda po drugiej stronie torów, ale dzięki ilości ludzi, która tam zamieszka teren ten wchłonięty zostanie do Śródmieścia.

- Dużym tematem "do ugryzienia" jest Śródmieście Południowe. Warto zadawać sobie pytanie co się stanie kiedy Riviera opuści swoje miejsce przy Drodze Różowej, bo czas takich struktur minie. Pytanie czy teren Śródmieścia w przyszłości będzie mógł być rozciągnięty w tamtą stronę? - zastanawia się prof. Lorens. - Pojawia się także pytanie w jaki sposób wymyślić nową tożsamość architektoniczną Gdyni tak, żeby nie eksploatować ciągle modernizmu. Życzę Gdyni by rozwijała się tak jak Nowy Jork - wymyślała się wciąż na nowo.
Wnioski zostały sformułowane w czasie debaty Gdynia. Morze wizji i możliwości. Odbyła się ona w ramach festiwalu architektury i designu Open House Gdynia, którego mecenasem jest Invest Komfort.

Opinie (212)

  • a taras widokowy w See Towers kiedy będzie ogólnodostępny ? (11)

    • 143 14

    • To był jeden z warunków uzyskania zgody na budowę tego czegoś.

      Jak się nie zgadzają niech PINB wyda nakaz rozbiórki

      • 42 3

    • Szczur nas okłamał! (1)

      • 30 5

      • Zawsze okłamuje i tak głosujecie na niego.

        • 23 1

    • niedługo wszystko będzie zamknięte i sprzedane.

      szczurek sprzedaje nawet dobrą spółkę miejską PEWIK.

      • 24 4

    • to może udostępnisz taras w swoim domu (6)

      tylko wymagania wobec innych, niby dlaczego ma być ogólnodostępny? Chciałbyś, żeby Tobie ludzie kręcili się pod drzwiami non stop?

      • 9 30

      • bo taki byl warunek budowy tego straszydla (2)

        A umow sie przestrzega.
        Mogles nie kupowac.

        • 25 5

        • nie był i nie mógł być, nie kłam (1)

          • 1 15

          • to że czegoś nie znasz lub nie wiesz, to nie znaczy, że tego nie ma...

            to tylko pokazuje jak prawnicy traktują swoją pracę i "materię" w której robią...

            • 5 1

      • Ogólnodostępny!!bo i tak się kręcą!!

        W czymś takim jak See i itp.to są same agencje towarzyskie i lokale na krótki wynajem-imprezki,bibki.Sam z tego korzystam to wiem.

        • 19 5

      • windy miały się nie zatrzymywać na każdym piętrze, więc nikt by pod burdelami w ST się nie kręcił

        • 15 2

      • ogólnodostępny

        tak jest zapisane w MPZP, ale ty nie wiesz co to jest

        • 11 1

  • srodmiescie gdyni (19)

    jest zabudowane w duchu marazmu raczej. niestety, prawdopodobnie juz tak pozostanie.

    PS. debata "Gdynia. Morze wizji i mozliwości" ma naprawdę trafiony tytuł, chociaż "Morze wizualizacji" tez by byl na temat. Ludzie, odrobine samokrytyki... chyba ze chodzi o pijane wizje i zmarnowane możliwości.

    • 55 14

    • grunt to ponarzekać (18)

      mam nadzieję, że ulżyło :)
      jak dla mnie temat pasuje, bo oddaje charakter Gdyni - młode miasto, rozwijające się, pełne możliwości. Polecam pomieszkać w innych regionach w Polsce, Gdynia jest bardzo do przodu, ja nie zamieniłabym mieszkania tutaj na nic innego.

      • 12 9

      • Gdynia rozwija się (7)

        i cały czas idzie do przodu. Miasto zmienia się na lepsze. Po co tu narzekać

        • 6 10

        • czy uważasz, że trochę kwadratów na wynajem to rozwój? (6)

          Widzisz w tym jakieś źródła przychodów, poza jednorazowym dealem dla budowlanki?

          • 8 2

          • tak tak, wedługi ciebie rozwój to sierpy, młoty i łupanie kamieni (5)

            jak za rewolucji przemysłowej,
            stary ty i głupi

            • 1 4

            • Rozwój to malowanie popękanego asfaltu farbą (która po roku znika) (2)

              Rozwój to 23 mln rocznie na PPNT.
              Rozwój to lotnisko dla awionetek - nieczynne i bez sensownego dojazdu ( za 90 mln)
              - rozwój to rabunek kasy PEWIKu
              - rozwój to kolejny kredyt na 150 mln
              -rozwój to przebudowa jednego skrzyżowania raz na 8 lat
              - rozwój to zmiana planu zagospodarowania tsk aby przyklepać samowolę budowlaną
              - rozwój to wejścia na Kamienną Górę od lat straszące tabliczkami "Schody do remontu"

              -

              • 8 5

              • pretensje kieruj do prawodawcy czyli rządu (1)

                • 0 3

              • Od kiedy rząd odpowiada za drogi gminne?

                Czy to rząd narzucił plan budowy PPNT, terminalu lotniska?
                Rząd zabrania remontu schodów?

                • 3 0

            • zadałem konkretne pytanie, w zamian wyzwiska i paternalizacja (1)

              Gdzie są źródła przychodu dla miasta? Macie zamiar żyć z mieszkańców? A mieszkańcy skąd będą mieli na podatki? Jakie potrzeby z tego zaspokoisz? Masz zamiar brać kasę ale nie masz zamiaru brać odpowiedzialności za to, jak jest wydawana?

              Ot i cała morda gdyńskiego po(d)stępu.
              Jego cel to szybki pieniądz a potem "żegnaj Gienia".
              USA już płacze, że sprzedali swoją "rewolucję przemysłową". Myśleli że zachowaja władzę na zasadzie "know how" - mżonki i utopia.
              Podobne mrzonki i utopie to "cywilizacja postindustrialna", "ekonomia wiedzy", "europa bez granic" - idee dla prostaczków, aby odwrócić uwagę od tego, kto i gdzie oraz na czym kasę robi.

              • 6 2

              • co za bełkot

                • 1 2

      • W którym miejscu się rozwija? (4)

        • 10 2

        • a w którym nie? (3)

          • 1 7

          • nie rozwija się w aspekcie: (2)

            - układu i systemu komunikacyjno - transportowego przystającego do charakteru tego miejsca.
            - rozwoju nowych terenów miejskich. Za to kanibalizalizuje istniejące tereny, które dają ciagły dochód. Ale niekoniecznie miastu.
            - rozwoju źródeł dochodu miasta jako organizmu a nie klientów uwieszonych klamki administracji
            - współpracy z ościennymi gminami, które miasto uważają za wroga i konkurenta
            - komfortu bytowania wynikającego z rosnących kosztów utrzymania i przerzucania ich na plecy mieszkańców, bo innych źródeł nie ma.
            - realnego życia kulturalnego, zamienionego w dochód dla nielicznych, inwestycje w infrastrukturę i nędzę zespołów i oferowanie niechcianych "zapychaczy" w postaci deficytowych "imprez masowych".
            - realnych działań rozwojowych, stymulujących dochody mieszkańcówi i działających tu podmiotów a zastępowanie ich "fasadami" za którymi jeno wióry i paździerze oraz pokątne interesy jednostek.
            - wtórności podejmowanych działań, gdzie odgrzewane kotlety sprzedaje się jako nowość - vide słynna "fontanna w każdej gminie".
            - itd, itp...
            - ...

            • 5 3

            • ale bełkot (1)

              • 1 3

              • to jedyne co potrafisz z siebie wydzielić?

                zapowietrzyło?

                • 2 1

      • mozliwosci? (4)

        Chyba dla stetryczalych rentierow, co kupuja kwadraty przy porcie, liczac na dawna slawe tych terenow.

        • 5 2

        • (3)

          skoro inwestycje gdyńskie nieraz dostały naprawdę prestiżowe nagrody architektonicznce to znaczy, że coś dobrego się dzieje... z resztą jakby się nie rozwijała to by tego artykułu nie było...

          • 3 6

          • a znasz termin "zaklinanie rzeczywistości"? (2)

            nagrody jakiekolwiek bardzo sie zdewaluowały, ponieważ dostają je ci co mają dostać a nie ci co zasłużyli. A od pewnego poziomu to się samo kręci... Architekci też chcą zarabiać i to dobrze...

            • 7 3

            • mówisz, że białe jest czarne a czarne jest białe (1)

              i nic cię nie przekona?

              brzmi znajomo

              • 1 6

              • to "brzmiące znajomo" zdanie brzmiało tak naprawdę dokładnie odwrotnie

                co potwierdza tezę postawioną przez rozmówcę piszącego o zaklinaniu rzeczywistości.

                • 4 2

  • Port dla statków a ulice dla domów. Jak można zabudowywać mieszkaniami port (11)

    i mówić o ciągłości rozwoju Gdyni stworzonej przez Kwiatkowskiego i Wentę

    • 97 25

    • to dzieje się w całej Europie (9)

      niestety czas w miejscu nie stoi i tereny poportowe muszą być rewitalizowane, trzymanie na siłę ruin w centrum miasta nic nie daje

      • 12 11

      • A wy gdzie mieszkacie (1)

        rozumiem że w lepiance w lesie skoro tak narzekacie na miasta i mieszkania

        • 3 7

        • ale za granicą porty rozrastają sie na zewnątrz a gdyński port ma tereny zabierane pod mieszkania, szczurza paranoja

          • 5 2

      • Dlaczego nie piszesz jak zawsze kwwiiikkk?

        Hahaha

        • 1 1

      • ruin? (3)

        Pomimo wysilkow roznych sil, to nadal czwartyy port na Baltyku. Wiekszy niz porty dunskie, litewskie czy finskie.
        Rozumiem, ze masz zamiar oddac to rentierom nie placacym podatkow?

        • 5 7

        • nie no co Ty niech pust stoi (1)

          i popada w ruinę :) faktycznie lepiej, żeby stały komunistyczne rudery i pustostany w jednym z najbardziej strategicznych punktów w mieście. Byle tyko nie pozwolić innym ani zarobić ani mieć mieszkania w lepszym miejscu...

          • 4 7

          • rudery w miejscu Dalmoru stoją, bo grupa kolesi nie mogła się dogadac, kto ma na tym zarobić.

            Przez 20 lat. Potem miast zaczęło dreptać przy tym absurdalnym pomyśle.
            Podobnie, "międzytorze" - przez 20 lat likwidacji kolejnictwa, okazuje się, że jest ono potrzebne. Na dodatek znalazła sie kasa, którą trzeba wydać i nie można pierdzieć w stołek rozkładając ręce "kasa pusta".
            Port nie stoi pusty.
            Nikt ci nie broni zarabiac czy mieszkać. Ale nie jak masi myśliwi - zabijając, wycinając szynkę a resztę zostawiając na zgnicie...
            Już się pojawiają sarkania, że ze stoczni ścierniwem zaniosło, że farba, że pył węglowy... Nie wiecie gzie się pchacie? Chcesz zarabiać? To nie przeszkadzaj zarabiać innym...

            • 9 1

        • a dawniej Port Gdyński był największy nad Bałtykiem

          • 5 3

      • w Europie?

        Są oddawane tereny przemysłowe po odtworzeniu potencjału w innym miejscu.
        Zrób to samo i weż sobie to "centrum" za darmo.

        • 6 0

      • w całęj eruopie robi się masa głupstw dlaczego mamy je wszystkie powtarzać

        Bo masz kompleks niższości ?

        • 7 1

    • Wenta...

      ... to dbał o rozwój Wybrzeża i reprezentacji Polski w piłce ręcznej. Wizji rozwoju Gdyni raczej nie miał.

      • 1 2

  • Wielka szkoda (2)

    Kiedys Gdynia to zielone miasto. Teraz zabudowuje się każde wolne miejsce, tlok na chodnikach, tlok na ulicach, szkoda...

    • 81 18

    • (1)

      Kiedyś to było...

      • 7 1

      • Gdynia

        Gdynia to nowoczesne miasto z portowymi korzeniami a nie wieś ze stadniną koni i lasem.

        • 4 10

  • Ile jeszcze lat będziecie pokazywać te nieaktualne wizualizacje miedzytorza? (3)

    • 80 5

    • (1)

      No wlasnie... Czekamy na efekty i ciekawe projekty... Zycie w miescie leci szybko

      • 4 3

      • Jakie niby efekty, skoro miasto samo blokuje inwestycje, bo mieszkańcy naciskali mówiąc, że "za dużo betonu". Jakaś miejska schizofrenia gadki o inwestycjach i rozwoju, a potem blokowanie inwestycji, bo szkoda taki ładny kawałek ziemi zabudować.

        • 1 0

    • Będziemy zawsze snuć wizje przed wyborami

      • 6 1

  • Ku pamięci (11)

    Stosunek szczurkowej władzy do gdyńskiego portu określił m.in., zacytowany w artykule, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Gdyni, który uznał za sukces pomniejszenie granic administracyjnych portu i możliwość zabudowywania go przez deweloperów.
    Hasło "modernizm" urosło dla gdyńskiej władzy jako jej rozwojowy wyznacznik i zastąpiło dotychczasową podmiotowość Gdyni jako miasta portowego.

    • 55 8

    • Warto zastanawiać się nad rozwojem miasta (8)

      a nie tylko narzekać. Chocbyscie chcieli to do średniowiecza się nie cofniecie, świat idzie do przodu.

      • 3 12

      • (5)

        No właśnie, warto było zastanowić się nad symbiozą miasta z portem. Przykładowo, można było włączyć do architektury miasta architekturę pięknych statków wycieczkowych, które przybywają do Gdyni w dużej ilości i których z perspektywy miasta nie widać, bo potencjalne miejsce ich ekspozycji portowi odebrano, decydując się na postawienie w tym miejscu blokowiska. Port mógłby przystosować nabrzeże po "Dalmorze" i odpowiednie podejście do niego dla tych statków, na czym zyskałoby miasto pod każdym względem. Niestety, zwyciężyło wspomniane przez ciebie umysłowe średniowiecze umysłowe miejskiej władzy, która z nowych czasów przejęła tylko rozrywkę niskich lotów.

        • 15 2

        • to nie rozrywka...

          To powazny, szybki pieniadz.

          • 4 2

        • Właśnie wczoraj podjechałem na Nab. Francuskie.

          Stał tam duży wycieczkowiec, ale niestety było widać tylko rufę. Oglądających dosłownie kilka osób. Gdyby mógł zacumować przy byłym Dalmorze to byłby widok i wszyscy ze Skweru widzieliby, że Gdynia to miasto portowe.

          • 14 0

        • nie rozumiem skąd u nas ta fascynacja wycieczkowcami, kiedy w resztach miast portowych to (2)

          tak naprawdę zmora tych miejsc, pomijam już sam zrzut ścieków w miejscach postoju, to z takiego turysty miasto nie wiele ma, nocuje na statku, posiłki też ma na statku może coś przekąsi ewentualnie na mieście wiec zysku tyle co w pysku, czym tu się fascynować to tylko duży pływający hotel

          • 5 3

          • (1)

            Cóż, niezrozumienie często wynika z niewiedzy..., że o niezdolności widzenia piękna nie wspomnę.

            • 1 4

            • to jest jak fascynacja piekną kobietą...

              bez brania pod uwagę, że chadza ona w miejsca ustronne i defekuje tak jak każdy. Dla lekkoduchów to uczta dla oczu i zapach niespełnionej podróżniczej przygody, dla konkretnych ludzi to stracona szansa na wykorzystanie takiej wizyty do stymulacji przychodów. Rownież wynikających z tej pozostającej w cieniu aktywności.
              To nie jest łatwe i trzeba być do tego przygotowanym.
              Ale łatwiej jest zarobić na "gruncie" i mieszkaniówce. A raczej "lokalach użytkowych", gdzie prana jest kasa i budowane są przyczyny kryzysu.

              • 2 1

      • czyli tłumacząc z "polskiego" na nasze (1)

        "świat idzie do przodu." - możecie nam skoczyć na pukel, bo i tak swoje zrobimy i swoje zarobimy.

        • 1 1

        • rządy chłoporobotnicze już były w Rosji

          proponujesz powtórkę z ludobójstwa i zarżnięcia gospodarki jak w Korei Północnej?

          • 0 3

    • ku pamięci - cytata: (1)

      "Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie."

      "Prominentny przedstawiciel miasta (Gdyni) wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że „nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem” miasto mu tam budować się nie pozwoli."

      gospodarkamorska.pl

      • 8 1

      • bo deweloperzy placą diamentami

        w sumie to juz sr*ja diamentami

        • 6 1

  • Przecież to jest żałosne:( (5)

    O nowych koncepcjach i wizualizacjach słyszymy od lat, miasto stoi w miejscu. Miedzytorze to wciąż siedlisko patologi, skwer Kościuszki nie zmienił się od lat siedemdziesiątych, budy że stara rybą i sypiace się akwarium. W Gdyni brak gospodarza, widać to na każdym kroku.

    • 90 8

    • A ja lubie te budy (3)

      Ostatnie juz takie w Polsce północnej.
      Mogę powspominać przełom lat 80/90 ubiegłego wieku

      • 1 8

      • Jak to stoi w miejscu

        przecież naprawdę dużo nowych miejsc się buduje, krajobraz miasta caly czas si się rozwija

        • 1 9

      • Przestań trollu pod każdym postem pisać dam że sobą:)) (1)

        • 5 0

        • przestań trollu kopiować tę samą wiadomość

          z tym samym błędem ortograficznym do wszystkich co się z Tobą nie zgadzają... ośmieszasz się na publicznym forum

          • 0 6

    • Stoi w miejscu bo w komentarzach dookoła są narzekania gdy cokolwiek się buduje. Jest ogromna presja wywierana i miasto boi się jakiekolwiek tereny oddać pod inwestycje, bo mają być budki ze starą rybą i zieleń

      • 1 0

  • duch developera, od lat żaden nowy budynek w gdyni nie wygrał żadnej nagrody architektonicznej (10)

    takie nagrody na miarę światową i europejską dostają katowice, szczecin, ale kolebka architektury - gdynia - NIE. :(

    • 46 9

    • Może powinny wystartować zaktualizowane przez szczura samowole budowlane na Kamiennej Górze:)? (1)

      • 11 2

      • Może w konkurencji "Downhill".

        • 5 1

    • gdynia - kolebka architektury? (3)

      co Ty ćpiesz? ewidentnie Ci szkodzi...

      • 12 4

      • Zagraniczne nagrody wcale nie są lepsze (2)

        od naszych polskich. A polskie nagrody są przyznawane nieraz

        • 1 8

        • kolega, koledze... (1)

          Ja tobie, ty mnie...
          Oj, "autorytety", to jak cnota - traci sie ja raz...

          • 7 1

          • zazdrościsz bo nie masz kolegów

            żadnych

            • 0 2

    • otóż dostały i to sporo (3)

      typowy komentarz na Trojmiasto.pl - nie znam się to wypowiem. A słyszałeś o nagrodzie SARP dla Silver House? Budowa roku dla Baltiq Plaza? Z kolei Nowe Orłowo zgarnęło kilka lat temu międzynarodową nagrodę, jedną z najważniejszych w branży. Sprawdź zanim coś napiszesz.

      • 2 8

      • po pierwsze, o gustach sie nie dyskutuje (2)

        A te "gusty" sa mocno kontrowersyjne. I zdecydowanie nie ponadczsowe. Taka jest moja opinia I ja wyrazam.
        Pracujecie "sobie a muzom" a raczej "muzie", ktora uwaza, ze gust mozna sobie kupic.

        • 6 2

        • (1)

          oczywiscie ze o gustach sie dyskutuje bo inaczej to bysmy nadal sie zachwycali rysunkami naskanlymi. tylko glupek nie dyskutuje. glupek wie swoje i basta

          • 0 3

          • masz cos przeciw rysunkom naskalnym?

            Sa historia, dowodem wrazliwosci homo. Ale nie oznacza to, ze maja mnie otaczac obecnie. Podobnie jak twory, ktorych jedyna wartoscia jakas nagroda. Nagroda moze byc dodatkiem do dobrze wykonanej pracy, nigdy odwrotnie.

            • 2 0

  • ludzie polubili Baltic plaza, bo jest tam lidl. (3)

    Szczurek jak wygląda centrum miasta? 10 lutego, Waszyngtona, dziura na dziurze. Możesz mi powiedzieć ile drzew padło twoim łupem? W centrum prawie nie ma zieleni. Dlaczego na terenach portowych i na terenie tzw mariny dałeś zgodę na budowę zamkniętych bloków dla warszawki? Masz ty człowieku jakąś wizję miasta???

    • 83 6

    • kosmonaut won!

      • 6 4

    • no pewnie!

      Wyselekcjonowana grupa rentierow, ktorych podatki zapelnia miejska kase. A przynajmniej kase ciecia, ktory bedzie pilnowal ich mieszkan, w ktorych sa przez 2 miesiace w roku. Za to bede ich wozil gondolami...

      • 5 0

    • Lidl Plaza - dobre!

      I nobilitujace.

      • 10 0

  • A w Gdańsku i starowka i nowoczesnosc (12)

    Wszystko I tak jakoś do siebie pasuje. Ale to Gdańsk...

    • 29 27

    • Nawet mnie nie denerwuj !!! (2)

      Ten szrot odpustowy o nazwie FORUM GDAŃSK nazywasz nowoczesnością ???

      Krewetka, Hotel Metropol i Madison - wyglądające relikty z lat 90-tych nadające się już do wyburzenia.

      I ta PEREŁKA architektury przy wjeździe SKM po lewej stronie do Centrum. Parking dla Trytona. Za to Adamowicz powinien iść karnie do więzienia. A choćby na dwa tygodnie.

      Więc nie pisz o nowoczesności, jak nie masz o tym pojęcia. A gust wioskowy zostaw dla siebie.

      • 23 11

      • Ale marudzisz (1)

        W dodatku nie masz racji

        • 4 10

        • ma rację

          niestety.
          Zaśmiecanie przestrzeni.

          • 7 1

    • (1)

      W Gdansku nie ma starówki!!! To nie jest trudne do zapamietania. Starówka jest w Warszawie

      • 12 8

      • W Gdańsku jest starówka, w Warszawie Starówka - warto zapamiętać.

        • 2 0

    • niestety (5)

      Ci którzy budują w śrómieściu gdańska moga się uczyć kultury projektowania i budowania od deweloperów gdyńskich. Za oblepianie budynków w centrum miasta tanim tynkiem, budowania klocków bez polotu powinny być KARY. Przecież to wszytsko co powstaje za Motławą niczym się od siebie nie rózni, byle tanio i szybko :-( Aż przykro patrzeć na ten etap rozwoju cywilizacji :-(

      • 12 6

      • W centrum musza się trzymać wyglądu "kamieniczek". (4)

        Ale gdy nie muszą, to niestety powstaje g....no.

        Te bloki na Wałowej !! Nowe miasto....taaa....chyba Nowa Zaspa.

        To pokazuje, że w Gdańsku liczy się TYLKO DEWELOPER Z KASĄ.
        Forum Gdańsk ? Ten kwadrat obity nierówno styropianem ? Jakby niższe poziomy układała inna firma niż wyższe. Albo ten biały namiot jarmarczny - przeniesiony z Targu Węglowego.

        Brakuje tylko takiego dużego bochenka chleba - który co roku stoi koło kościoła mariackiego.

        W Gdańsku po prostu niema jakiejś komisji - która by zatwierdzała konkursowe projekty.

        40 % głosów mieszkańcy w głosowaniu na 5 najlepszych prac konkursowych (przy okazji wyborów)
        40 % głosów komisja wybierająca z prac konkursowych.
        20 % głosów Prezydent Miasta.

        I wtedy by niepowstały takie koszmary jak :

        - parking dla Trytona
        - pseudo remont Hotelu Metropol i Krewetka ( już jadąca myszą z tymi swoimi dodatkami z rur i daszków)
        - Forum Gdańsk (plotki chodzą, że to projekt z lat 90-tych....)

        Patrząc na to Forum Gdańsk traci dla mnie sens wyburzania budynku LOT'u.

        • 9 4

        • Chodziło mi o Hotel Monopol.

          "Wizytówka" Gdańska - jak się wychodzi z Dworca PKP.

          • 2 0

        • (2)

          ten paskudny barak lotu do wyburzenia , szkielotor parkinowy to tragedia do wyburzenia , metropol i krewetka czesciowo do wyburzenia ,,, forum gdansk moglobyc lepsze ale tarasy widokowe i plac fajne tylko trzeba przejscia naziemnego ...

          • 1 3

          • A czym ten budynek LOTu różni się od tego białego sześcianu z Forum Gdańsk ?

            Albo od tego białego namiotu stawianego w czasie Jarmarku na placu Węglowym, a teraz widocznym w zabudowie Forum Gdańsk ?

            Te trzy gnioty pasują do siebie. Niestety.

            I to w centrum Gdańska.

            • 6 3

          • Dorzućcie jeszcze tę kupę pogiętej, pokrytej czarnym plastikiem (?) blachy, co przełoniła

            budynki Poczty i Biblioteki.
            Nie dość, że wielkie i wciśnięte na siłę, to powoduje klaustrofobię i do niczego nie pasuje... A tak sie fajnie przez ten park szło... Trochę ładu i przstrzeni.

            • 2 1

    • Tak pasuje jak piernik do wiatraka.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane