- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (425 opinii)
- 2 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (265 opinii)
- 3 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (110 opinii)
- 4 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (170 opinii)
- 5 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (257 opinii)
- 6 Fotowoltaika. Najpopularniejsze rozwiązania (80 opinii)
Studenckie wizje zagospodarowania dworca PKS i Blaszanki
Studenci architektury Politechniki Gdańskiej zaprezentowali swoje wizje dla przyszłej zabudowy terenów obecnego dworca PKS przy ul. 3 maja w Gdańsku , a także poprzemysłowych terenów Blaszanki, czyli dawnej fabryki opakowań blaszanych przy Podwalu Przedmiejskim . Ich prace można było oglądać na Politechnice Gdańskiej.
Inwestorzy - właściciele terenów (PB Górski w przypadku dworca PKS, Invest Komfort w przypadku terenów Blaszanki) nie zostali zaproszeni do współpracy.
Zobacz także: studenckie wizje zagospodarowania parku Steffensa
- Dworzec PKS to miejsce, które powinno inaczej witać osoby przyjeżdżające do Gdańska. W innych miastach tego typu miejsca wyglądają już inaczej. Jest to obiekt w całości prywatny. Możemy inwestora wesprzeć głównie miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, być może jakimś włączeniem się w ten projekt - mówił w czasie ogłoszenia wyników konkursu Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska. - Na pewno chcielibyśmy skorzystać z tych prac jako inspiracji do wspólnej pracy i dialogu z inwestorem. Mamy świadomość, że każdy trudny projekt, także ten, kończy się kompromisem, z którego jedni będą zadowoleni, inni mniej.
Nowy dworzec PKS w Gdańsku
Miasto jest w trakcie opracowania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu dworca PKS. Studenci swoje koncepcje oparli o zapisy planu, który jest w trakcie przygotowania.
- Te opracowania stanowią rodzaj poligonu doświadczalnego, pozwala to sprawdzić, jak młodzi, nieobarczeni jeszcze nadmiarem wiedzy, która czasem ogranicza, ludzie potrafią podejść do rozwiązania problemów, jakie stawiają miejscowe plany - mówił Jacek Droszcz, przewodniczący sądy konkursowego. - Ten test wykazał, że przed urzędem jest jeszcze praca do wykonania, bo pewne zapisy planu trzeba będzie zmienić. Mamy już wstępne przemyślenia, które zostaną przekazane miastu. Problemem jest na przykład ilość miejsc postojowych dla autobusów. Okazuje się, że ten teren, przy takich założeniach planu miejscowego, nie jest w stanie przyjąć tak wiele miejsc odstawczych.
Elementy, które ukazały słabość sporządzanego planu zagospodarowania, spowodowały, że nie przyznano pierwszej nagrody.
II nagroda i 3,5 tys. zł trafiło w ręce zespołu: Agata Abdelgader, Monika Merk, Yasemin Schmid.
W pracy doceniono ciekawe uformowanie pierzei oraz ukształtowanie wewnętrznego dziedzińca zintegrowanego z istniejącą zabudową. Zdecydowane wprowadzenie osi widokowej na reditę bardzo dobrze realizuje wymagania wynikające z ochrony krajobrazu kulturowego. Ekspozycja przestrzeni peronów dworcowych od ul. 3 Maja jest jednocześnie czytelnym komunikatem o funkcji miejsca, niewymagającym dodatkowych objaśnień.
Zdaniem komisji konkursowej, proponowana stylistyka architektoniczna, nawiązująca do wzorów z lat 70. i 80. ubiegłego wieku, nie nadąża jednak za nowoczesnymi rozwiązaniami urbanistycznymi i funkcjonalnymi.
III nagroda i 2,5 tys. zł przeznaczona została dla zespołu: Anna Kurek, Agnieszka Linda, Katarzyna Meissner.
I wyróżnienie i 1 tys. zł trafił do zespołu w składzie: Ioanna Khalupyak, Filip Murzhak, Grzegorz Żurawik.
II wyróżnienie i 1 tys. zł otrzymał zespół w składzie: Irem Eray, Faez Ibrahim i Paulina Sosnowska.
Blaszanka na Dolnym Mieście w Gdańsku
- Teren ten należał do różnych inwestorów. Teraz jest szansa, aby obszar Blaszanki został zagospodarowany. Na całym Dolnym Mieście będą intensyfikowane prace. Mam nadzieję, że w całą działalność inwestycyjną wpisze się także projekt Blaszanki, bo to jest brakujący element układanki dotyczącej rewitalizacji Dolnego Miasta - mówił Alan Aleksandowicz. - Szalenie ważne jest, byśmy mogli się z inwestorem wzajemnie inspirować - zarówno jeśli chodzi o funkcję komercyjną, mieszkaniową, jak i funkcje publiczne, w tym nowy obiekt szkolny.
I nagroda i 6 tys. zł trafiła do zespołu: Weronika Budzyńska, Kinga Czarniecka, Dominika Kierszka, Maciej Szukała.
Praca została nagrodzona za przemyślaną i dobrze rozwiązaną kompozycję urbanistyczną całego kwartału zabudowy. Autorzy oparli ją na klarownym układzie urbanistycznym, w którym zaprojektowane zostały osie widokowe i otwarcia perspektywiczne, które dobrze integrują proponowane, współczesne rozwiązania architektoniczne z historycznym kontekstem zabudowy śródmiejskiej.
Kwartały zabudowy zostały zaprojektowane w sposób zwarty z zapewnieniem przestrzeni zielonej dla mieszkańców. Wykorzystanie dachów na przestrzenie sportowo-rekreacyjne polepszają ekonomikę zagospodarowania przestrzeni.
Zastanawiająca jest faktura elewacji z dominującą bielą, która wydaje się sugerować nadmorski, a nie śródmiejski charakter zabudowy.
II nagroda i 3,5 tys. zł trafiły do zespołu: Jakub Leszczyński, Kamil Miszewski.
III nagroda i 2,5 tys. zł dla zespołu: Mateusz Banaś, Monika Mańko, Katarzyna Ulasińska.
Miejsca
Opinie (91) 5 zablokowanych
-
2019-06-26 07:57
Zmiękczanie opinii publicznej.
Budynek dworca i cały przynależny teren powinien być gruntownie wyremontowany i służyć społeczeństwu. Obszar jest wystarczający. Tłoku aż takiego nie ma. Widać że kierowcy to układny naród i dobrze radzą sobie na tym obszarze. Po co budować aby budować. Dobre rozwalić a karton i gips postawić i remoncik co 2 latka.
- 5 1
-
2019-06-26 08:00
Ala
Ładne ale po co kolejny klocek w zabytkowym miescie ? Moze warto zaprojektować cos na styl dawnej architektury miasta ?:)
- 6 0
-
2019-06-26 08:09
Schody,
Praca nr 2 jest naprawdę fajna ale te olbrzymie schody... Studenciaki wiedzcie, że ludzie niechętnie korzystają z takich schodów, zwłaszcza starsi, schorowani. Rozumiem, że z tyłu jest górka ale żeby na nią wejść już lepiej zrobić ścieżkę w formie pochylni z tarasami spoczynkowymi - tak pokonują wzniesienia w górach - nie w poprzek stoku schodami a wzdłuż stoku odcinkami
- 5 0
-
2019-06-26 08:16
tragiczne ....ani to ladne ani nowoczesne ani stylizowane ....proste kloce betonowe albo ceglane
- 11 3
-
2019-06-26 08:21
Przy takich założeniach (zabudowa budynkami na powierzchni)
Jedynym wyjściem jest zejście z dworcem autobusowym pod ziemię. Zrobić wielopoziomowy podziemny, albo chociaż zagłębiony. Szczególnie że sprzyja ukształtowanie terenu, możnaby wchodzić z istniejącego tunelu bezpośrednio na poziomy - 1 i - 2 dworca autobusowego
- 4 0
-
2019-06-26 08:34
Wilczy Szaniec i tama na Zalewie Solińskim mają więcej
finezji i polotu niż te kloce. kogo wy kształcicie na tych uczelniach, bo na pewno nie architektów.
- 11 2
-
2019-06-26 08:36
Dworzec, dworzec, dworzec... nudą zaczyna wiać
Piszecie już kolejny artykuł na ten temat i nic dalej się nie dzieje, pozostają jedynie rozwiane nadzieje, że może kiedyś...
Projekty są świetne, nie powiem, że nie... jednak w pierwszej kolejności dworzec powinien czemuś więcej służyć, niż jak to jest obecnie spęd dla bezdomnych, gdzie jest brudno, śmierdzi, że po prostu nie chce się tam być...
Przede wszystkim, dworzec powinien służyć podróżnym, tylko o jakich podróżnych tu mówić, kiedy siatka połączeń autobusowych nieustannie się kurczy, pasażerów przez to jest co raz mniej, nasuwa się zatem pytanie, dla kogo ten dworzec?- 3 0
-
2019-06-26 08:38
Szału nie ma, królują prostackie "odważne" płaszczyzny lub osiedlowa sztampa
Może się szanowni studenci zapatrzą na znajdujący się poniżej dworzec kolejowy? To ładny ponadczasowy budynek, przy którym Wasze projekty to dość żałosna dziecinada.
- 9 3
-
2019-06-26 08:38
Współautorka
Ładna ta współautorka
- 1 0
-
2019-06-26 08:43
(2)
Nawet nie wiedziałam,że miasto już sprzedało te tereny.Ale ten handel idzie migiem.
- 7 1
-
2019-06-26 09:44
(1)
Ten teren już dawno sprzedał ten, którego politykę się teraz kontynuuje.
- 1 0
-
2019-06-26 12:26
Szybko mu to poszło.To ja chyba jeszcze dużo nie wiem co już poszło w prywatne ręce.Haha.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.