• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taki NIE będzie nowy LOT. Wizja pracowni Axis Mason

Zespół projektowy gdańskiego oddziału Axis Mason
21 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Axis Mason swoją wizję (w wersji zabudowania także działek, które obecnie nie należą do inwestora) przedstawiło także w formie filmu.

Przedstawiamy szczegóły prac, które wzięły udział w konkursie na następcę budynku LOT-u przy Wałach Jagiellońskich 2/4 w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj publikujemy propozycję, która powstała w gdańskim oddziale pracowni Axis Mason. Ta praca nie zdobyła żadnej nagrody, ale jury zakwalifikowało ją do zwrotu kosztów wykonania.



Czytaj także: Poznaliśmy wyniki konkursu na następcę budynku LOT-u

Projekt oraz jego opis opracował zespół projektowy w składzie: Maciej Mazur, Arkadiusz Kicki, Dawid Szpilewski, Michał Okuniewski, Dominika Calińska, Aleksandra Rychlińska, Marcin Napiórkowski, Marcin Witosławski, Krzysztof Listopad.

***

Rozwiązania urbanistyczno - architektoniczne

Pytania, jakie stawialiśmy sobie rozpoczynając pracę nad projektem dotyczyły głównie współczesnego kontekstu działki, na której do zakończenia II Wojny Światowej istniał hotel Danzigerhof.

Zaprojektowany pod koniec XIX w. przez berlińskiego architekta Carla Gausa w stylu neorenesansowym hotel wraz ze zbudowanym nieco później, a umiejscowionym po przeciwnej stronie Bramy Wyżynnej gmachem Banku Rzeszy, współtworzył architektoniczne obramowanie wjazdu na teren Głównego Miasta. Przed Bramą, na przecięciu z reprezentacyjną aleją Dominikswall (Wały Dominika) urządzono rozległy skwer na którym w 1903 r. odsłonięto konny pomnik cesarza Wilhelma I.

W wyniku działań wojennych w 1945 roku zniszczeniu uległ nie tylko hotel Danzigerhof, ale również przestrzeń Dominikswall - szeroka aleja projektu niemieckiego urbanisty Jacoba Stübbena. W ich miejscu wybudowano Wały Jagiellońskie - dwujezdniową arterię komunikacyjną odcinającą obszar Głównego Miasta od Targów Siennego i Rakowego. Zatarciu uległa oś historycznej Drogi Królewskiej wiodącej ku Bramie Wyżynnej.

Widok zabudowy od strony Huciska. Architekci zwracają uwagę, że budynek stał będzie nie tak jak Danzigerhof przy miejskim placu, a przy ruchliwej arterii komunikacyjnej. Widok zabudowy od strony Huciska. Architekci zwracają uwagę, że budynek stał będzie nie tak jak Danzigerhof przy miejskim placu, a przy ruchliwej arterii komunikacyjnej.
Zmienił się zatem kontekst przestrzenny. Dzisiejszy Danzigerhof nie stanąłby już przy reprezentacyjnej, pełnej zieleni, miejskiej alei, ale przy niezwykle uciążliwej i ruchliwej arterii komunikacyjnej. Nie sposób myśleć o współczesnej formie nowego Dworu Gdańskiego nie uwzględniając tak diametralnej przemiany przestrzeni wokół. Autorzy planu miejscowego dostrzegli potrzebę podwyższenia wysokości pierzei wzdłuż ulicy Wały Jagiellońskie gdyż obecnie istniejące budynki, poczynając od dawnego pawilonu LOT, nie budują pierzei w skali adekwatnej do lokalizacji i proporcji wnętrza ulicy.

Projektowany obiekt zapoczątkuje również budowę zachodniej pierzei Targu Węglowego, którego nie do końca określone krawędzie odbierają mu cechy czytelnego wnętrza urbanistycznego. Dominuje tu ruch samochodowy, a jeden z najbardziej reprezentacyjnych placów miejskich przedwojennego Gdańska pełni dziś rolę parkingu.

Uznaliśmy, że architektura projektowanego budynku powinna stanowić rodzaj tła i pomimo znacznej skali nie może formalnym przepychem dominować nad zabytkowym zespołem przedbramia. Architekturę elewacji zbudowano w oparciu o klasyczne zasady kompozycji. Rytmiczny układ otworów okiennych kondygnacji, kolumnada w poziomie przyziemia oraz lukarny w połaciach dachu nadają projektowanej zabudowie powściągliwego i spokojnego wyrazu. Plan miejscowy określa obowiązujące linie zabudowy budynków, wysokości gzymsów, kalenicy oraz kąt nachylenia połaci dachowych. Inwestor oczekiwał obiektu, którego gabaryty zbliżą się do maksymalnych wartości wskaźników wynikających z planu. Forma zabudowy została ukształtowana zgodnie z tymi wytycznymi. Gzymsy główne przyjęto na wysokości 20 m od strony Wałów Jagiellońskich i na wysokości 18 m od strony Targu Węglowego. Nachylenie połaci dachowej pod kątem 55 stopni.

Rytm zabudowy od strony Targu Węglowego i Katowni określony został historycznymi podziałami działek jednak bez dosłownego odniesienia się do pierzei historycznych. Miejscowo został zaakcentowany zróżnicowaniem wysokości gzymsów i okapu. Subtelnym nawiązaniem do historycznych podziałów parcelacyjnych jest również zmiana głębokości montażu stolarki okiennej w otworach w wybranych obszarach projektowanej elewacji.

Widok od strony Złotej Bramy. Przesunięte w stronę Złotej Bramy wejście pod tunel miałoby pomóc w stworzeniu przestrzeni publicznej - niewielkiego placu na poziomie -1. Widok od strony Złotej Bramy. Przesunięte w stronę Złotej Bramy wejście pod tunel miałoby pomóc w stworzeniu przestrzeni publicznej - niewielkiego placu na poziomie -1.
Najbliższe sąsiedztwo projektowanego budynku to ważny punkt na mapie komunikacyjnej śródmieścia Gdańska. Przy ulicy Wały Jagiellońskie usytuowane są przystanki tramwajowe i autobusowe, a wzdłuż budynku przebiegają główne ciągi piesze. Nie bez znaczenia dla projektowanej inwestycji jest fakt realizacji ogromnego centrum handlowo - usługowego Forum Gdańsk na Targu Siennym i Targu Rakowym. Ze względu na to, iż wspomniany kompleks zabudowy znajduje się na przedłużeniu ciągu Drogi Królewskiej, jak również zostanie połączony ze zrealizowanym przystankiem SKM Śródmieście, nowego znaczenia nabiera piesze połączenie tego obszaru z Głównym Miastem. W związku z prognozowanym wzrostem ruchu pieszego w kierunku powstającego centrum handlowego rośnie znaczenie przejścia podziemnego pod ulicą Wały Jagiellońskie. W przedstawionej koncepcji założyliśmy nie tylko przesunięcie schodów do tunelu w kierunku Targu Węglowego, ale również obniżenie znacznej części terenu wzdłuż południowej elewacji projektowanego budynku tworząc rodzaj małego placu przed wejściem do tunelu oraz do części usługowej usytuowanej na poziomie -1 projektowanego budynku. Przyjęte rozwiązanie nie uniemożliwia jednoczesnej realizacji naziemnego przejścia pieszego przez ulicę Wały Jagiellońskie.

Zgodnie z regulaminem konkursu projektowana zabudowa została podzielona na dwa etapy. Etap pierwszy obejmuje wielofunkcyjny budynek usługowo - hotelowo - biurowy. Drugi etap zabudowy to uzupełnienie programu budynku wielofunkcyjnego - usługi, hotel i powierzchnie biurowe. Istotnym elementem drugiego etapu jest otwarty - w naszej koncepcji będący dopełnieniem przestrzeni publicznej - pasaż łączący Targ Węglowy z ulicą Wały Jagiellońskie. Wzdłuż pierzei Targu Węglowego zaprojektowano szpaler niskich drzew w linii istniejącego drzewostanu. Krótki szpaler zaproponowano również od strony ulicy Wały Jagiellońskie przed głównym wejściem do hotelu.

Plansza konkursowa. Rzuty budynków w dwóch wersjach: zabudowy działek należących do inwestora oraz wszystkich działek przeznaczonych do zainwestowania pomiędzy Wałami Jagiellońskimi, a Targiem Węglowym. Plansza konkursowa. Rzuty budynków w dwóch wersjach: zabudowy działek należących do inwestora oraz wszystkich działek przeznaczonych do zainwestowania pomiędzy Wałami Jagiellońskimi, a Targiem Węglowym.

Rozwiązania materiałowe

Ze względu na lokalizację projektowanej zabudowy i bezpośrednie sąsiedztwo wielu zabytkowych obiektów, szukaliśmy odpowiedniego materiału elewacyjnego, który pozwoliłby na wkomponowanie tak dużego budynku w historyczny kontekst ale również pozwoliłby nadać nowej zabudowie współczesny i elegancki wizerunek.

Elewacje zaprojektowane zostały z miedzianej okładziny elewacyjnej TECU Bond w kolorze Oxid o delikatnie brązowym wybarwieniu. Arkusze miedzi powlekane lakierem zapobiegającym procesom utleniania się miedzi uzyskują delikatny, satynowy połysk. Materiał ten pozwala na zintegrowanie elewacji z połaciami dachu i nadaje elewacjom subtelny i elegancki wyraz plastyczny. Dla podkreślenia wejść do hotelu część kolumnady od strony Wałów Jagiellońskich i Targu Węglowego zaprojektowano w okładzinie z kamienia zbliżonego do barwy kamieniarki Bramy Wyżynnej.

Rozwiązania funkcjonalno - użytkowe

Zaprojektowano budynek o siedmiu kondygnacjach nadziemnych oraz dwóch kondygnacjach podziemnych.

Na poziomie -1 przewidziano lokal usługowy dostępny z obniżonego placu prowadzącego do tunelu pod ulicą Wały Jagiellońskie oraz basen i SPA hotelowe z zapleczem. Na poziomie -2 znajdują się pomieszczenia techniczne, podbasenie oraz 45 stanowisk parkingowych. Wjazd do garażu podziemnego odbywa się za pomocą dwóch wind samochodowych dostępnych z poziomu terenu z dojazdem od ulicy Wały Jagiellońskie.

Widok od strony Wałów Jagiellońskich. Od tej strony miałaby znaleźć się część biurowa. Widok od strony Wałów Jagiellońskich. Od tej strony miałaby znaleźć się część biurowa.
Część biurową wraz z jej strefą wejściową zaprojektowano od strony ulicy Wały Jagiellońskie. Część pobytowa hotelu zaprojektowana została w kształcie litery C w przeważającej części od strony Targu Węglowego i Bramy Wyżynnej, dzięki takiemu rozwiązaniu uzyskano dość duży, kameralny dziedziniec hotelowy. Apartamenty umieszczono na narożniku od strony dawnej Katowni z widokiem na Złotą Bramę i Główne Miasto.

Na kondygnacjach bloku pobytowego zaprojektowano 156 pokoi wraz z apartamentami. Komunikację części hotelowej na parterze stanowi podłużny, dwukondygnacyjny hol, który łączy wejścia od strony podjazdu dla autokarów (ulica Wały Jagiellońskie) oraz wejście główne od Targu Węglowego. Hol obejmuje recepcję, lounge, bar, kawiarnię, usługi hotelowe oraz wejścia do części bankietowo-restauracyjnej i konferencyjnej na pierwszym piętrze. Na ostatniej kondygnacji hotelowej, od strony Targu Węglowego zaprojektowano przeszklony Sky Bar ze spektakularnym widokiem na sylwetę Głównego Miasta. Na poziomie parteru, od strony zejścia do tunelu pieszego zaprojektowano duży, dwupoziomowy lokal usługowy z wewnętrznymi schodami ruchomymi, dostępny z ulicy Wały Jagiellońskie oraz z obniżonego placu na poziomie tunelu.

Widok od strony Targu Węglowego. Na najwyższej - siódmej - kondygnacji powstać miałby taras widokowy z którego rozciągać się będzie widok na Główne Miasto. Widok od strony Targu Węglowego. Na najwyższej - siódmej - kondygnacji powstać miałby taras widokowy z którego rozciągać się będzie widok na Główne Miasto.

Opinia jury konkursowego
Praca spełnia wymagania regulaminowe co do zakresu rzeczowego jej wykonania, natomiast przekracza warunki w zakresie formy podania poprzez brak zamieszczenia na planszach wymaganej ilości 8 wizualizacji z miejsc wskazanych w załączniku do regulaminu dla etapu II.
Praca nie spełnia wymagań regulaminu do do zgodności rozwiązania z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w zakresie niezachowania warunku przeznaczenia nie więcej niż 15 proc. powierzchni kondygnacji podziemnych na powierzchnię użytkową usług oraz braku zaprojektowania wjazdu na parking podziemny z targu Węglowego. Poważne wątpliwości budzi rozwiązanie wjazdu na parking od strony Wałów Jagiellońskich poprzez windę oraz brak zapewniania odpowiedniej ilości miejsc postojowych dla etapu I w sytuacji, gdy nie będzie realizowany etap II. Rozwiązanie kondygnacji podziemnej i zaproponowany sposób wjazdu do hali garażowej w sposób istotny naruszając ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego wpływają na naruszenie wymagań funkcjonalnych i użytkowych projektowanego obiektu, tym samym wpływają na ocenę pracy.
Projekt nie przedstawia oryginalnej idei projektu, idei adekwatnej do uwarunkowań lokalizacji. Obiekt ma formę architektoniczną, która pasować może w wielu miejscach. Jest zasadniczo konsekwentnie jednorodna w różnych relacjach do otoczenia. Zastosowane rozwiązania różnicujące elewację nie niwelują tego wrażenia, zwłaszcza od strony Targu Węglowego, gdzie należało zaznaczyć na elewacji podział dawnej parcelacji. Wątpliwości budzi rozwiązanie lukarn dachowych, których wielkość tworzy kolejny pas i podnosi wizualnie płaszczyznę elewacji. Przesadna ilość lukarn, powoduje zanik formy dachu, tworząc ścianę na jego poziomie. Rozwiązanie takie budzi wątpliwości co do zgodności z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego odnoście kształtowania formy budynku.
Praca została zakwalifikowana do zwrotu kosztów jej wykonania.
Zespół projektowy gdańskiego oddziału Axis Mason

Miejsca

Opinie (117)

  • Koszmar (1)

    Co to za architekci? Ta wizja to blokowisko na starówce ?! Koszmar hanzeatycki wraz z odLotem niczym afera AmberGold....To jakaś paranoja zakompleksionych amatorów z przedmieścia ? Po co to to pokazywać? No chyba ze za tym stoi najmądrzejszy i spasiony Wielki Samorząd Gdańska....

    • 20 3

    • Da się jeszcze na Trójmieście wykazać kulturą? Bo póki co "spasiony wielki samorząd Gdańska" reprezentuje ten sam poziom co Pan.

      • 0 0

  • Calkiem ok

    Akurat ten projekt mi sie podoba. Tak samo jak wyczesane przystanki pkm ta firma zaprojektowala- jak na nowoczesna kolej przystalo, jednak pan marszalek wybral czerwone, niefunkcjonalne, przewiewne paskudztwa.

    • 8 10

  • kolejna trumienka architektoniczna (4)

    Dobrze, że nie poszedłem na architekturę, po latach widzę, że to martwa dziedzina, wszystko podporządkowuje się optymalnemu wykorzystaniu powierzchni, estetyka stała się zbędnym luksusem.

    • 21 3

    • (3)

      Dobrze, że nie poszedłeś, bo dziś budowalbys 'historyczne' i 'polskie' pastisze

      • 4 4

      • chyba masz rację, pewnie byłoby właśnie tak (2)

        Wyraz "pastisz" ma złe konotacje, raczej projektowałbym budynki klasycyzujące, eklektyczne.

        • 1 2

        • Eklektyzm. Bezguście. (1)

          • 0 1

          • Modernizm to bezguście.

            • 0 0

  • Lokalizacja -to miejsce szczegolne , proponowany projekt komponuje sie w przestrzeni z elegancja i kultura,ktorej generalnie brak dzisiejszej architekturze Gdanska , a wybrany projekt do realizacji zaskakuje brakiem urody

    • 10 2

  • w kolko to samo (1)

    Jako jest cel zamieszczania w kolko projektów z podpisem tak NIE będzie wyglądać lot ?
    Tak boli to prasowanie, które przegrały czy nic się w Trójmieście nie dzieje i trzeba jakoś zapełnić lukę nowinek ?

    • 6 5

    • Pracownie, które nie wygrały boli zawsze, to oczywiste, ale w tym przypadku boli też wielu innych ludzi zainteresowanych jedną z najbardziej kluczowych pierzej Gdańska.

      A Ciebie co boli, że o tym piszą? Przeskoczyć jeden czy kilka artykułów, widząc tytuł to chyba nie problem dla średnio inteligentnego człowieka? Czyżby Pan Przewodniczący komisji zawitał na forum? :)

      • 2 1

  • Jeden wielki glut i notoryczne psucie wyglądu Gdańska (3)

    Szajsowata koncepcja wzorowana na zagranicznych g*wnach. Tłumaczenie, że budynek będzie stał przy ruchliwej ulicy jest idiotyczne skoro obok jest siedziba NBP diametralnie różna. Zamiast nawet stylizowanej bryły nawiązującej do dawnego hotelu stawia sie kolejny g*wniany kloc. Wystarczy już że to całe forum spieprzyło widok głownego miasta, to teraz kolene przesunięcie granicy szkła i betonu w głąb starego miasta. Opanujcie się lemingi zafazcynowane zachodnim g*wnem !!! Przestańcie psuć i szpecić Gdańsk. Ludzie nie przyjeżdzaja tutaj aby spacerować wśród stali i betonu tylko po to aby popatrzeć na piękną architekturę.

    • 20 5

    • Ale czy Ty wiesz, że architektura Danzigerhofu czy obecnego NBP to również była kopia ówczesnych trendów zachodnich, a nie żaden nasz polski błysk geniuszu twórczego?

      • 2 4

    • JEDNO WIELKIE G* - to chyba ulubiony zwrot czytelników Trójmiasta. Poziom i kultura, aż miło czytać.

      • 1 3

    • Dokładnie tak jak mówisz....

      Najlepiej zabudować starówkę... załatwili nam widoki nad motławą budując jakieś hiltony i inne szity... dorzcili forum przed starówką które zasłania cały widok na Stare Miasto i teraz jeszcze coś takiego miałoby tam stanąć...

      • 3 1

  • Budynek powinien przypominac ten NBP obok Bramy Wyzynnej!! (1)

    Ta propozycja jest bardzo zla, zbyt n numentalna jak poprzednia!!!!

    • 14 2

    • Popatrz na forum które budują

      • 0 1

  • Ludzie czy Wy oszaleliście? To tylko projekt budynku - jednego z wielu. Poluzujcie szelki. Szkoda zdrowia :-)))

    • 6 1

  • Zburzyć LOT, zostawić dziurę, tak na 30 lat, ogrodzić obłowić kasę

    Z reklam na płocie, taką mam koncepcję.

    • 10 1

  • Pasuje jak świni siodło

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane