W Trójmieście przybywa magazynów. Kolejne 32 tys. zostało oddane do użytku na Kowalach

7 kwietnia 7R Logistic oficjalnie otworzyło piąty magazyn (32. tys. m kw.) na terenie Centrum Logistycznego Gdańsk Kowale.
7 kwietnia 7R Logistic oficjalnie otworzyło piąty magazyn (32. tys. m kw.) na terenie Centrum Logistycznego Gdańsk Kowale. materiały prasowe

Poruszając się na co dzień po Trójmieście widzimy, że przybywa nowych biurowców, rozrastają się osiedla mieszkaniowe, budują nowe galerie handlowe. Tymczasem w mniej widocznych miejscach nieźle rozwija się jeszcze jeden segment rynku nieruchomości: magazynowy.



Najlepsze rozwiązanie to:

Zobacz wyniki (277)
Nie można oczywiście wpadać w zachwyt. Trójmiasto to nie Polska Południowa czy Centralna, gdzie powstały setki tysięcy metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni magazynowych. Ale nie da się ukryć, że nawet na naszą trójmiejską skalę można mówić o postępie. Analizy rynkowe wskazują, że 2016 rok był rekordowy pod względem podaży i popytu, a trwający rok również zakończyć ma się na plusie.

Jak wynika z szacunków agencji doradczej Colliers International w ubiegłym roku w Trójmieście znaleźli się chętni na około 110 tys. m kw. powierzchni magazynowych (97 tys. wg. Cushman&Wakefield), na dodatek zdecydowaną większość, bo około 88 proc. transakcji stanowiły nowe umowy. To najlepszy wynik w historii. Deweloperzy oddali w tym czasie do użytku ponad 80 tys. m kw. (w tym samym okresie w Trójmieście przybyło 60 tys. m kw. nowych powierzchni biurowych). Warto przy tym zaznaczyć, że poziom pustostanów wciąż utrzymuje się na dość niskim poziomie, wynoszącym ok. 5,8 proc. - wskaźnik ten jasno pokazuje, że na powierzchnie są chętni.

- To dobry znak dla całego rynku. Pokazuje optymizm zarówno wśród inwestorów, jak i najemców. W pewien sposób jest to też potwierdzenie dobrej sytuacji ekonomicznej w całym kraju, nie tylko na rynku lokalnym - podkreśla Łukasz Grupa z Działu Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers International.
Według wyliczeń Colliers na całym rynku trójmiejskim mamy około 380-400 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni magazynowej (podczas gdy nowoczesnych powierzchni biurowych mamy ok. 640 tys m kw.). Biorąc pod uwagę, że w całej Polsce nowych magazynów jest 11,2 mln m kw., jest to niewielki odsetek.

Całkowita podaż i wskaźnik pustostanów na głównych polskich rynkach na koniec 2016 roku.
Całkowita podaż i wskaźnik pustostanów na głównych polskich rynkach na koniec 2016 roku. oprac. Colliers International
Ze względu na dwa dobrze działające terminale - gdański, który powiększył się w ostatnim czasie dwukrotnie i gdyński, zacieśnia się współpraca z krajami położonymi na północ od Polski. Zdaniem ekspertów w dłuższej perspektywie może to być duży atut sprzyjający rozwojowi regionu i wpływający na zwiększone zapotrzebowanie na nowoczesne obiekty magazynowe.

- Dla deweloperów magazynowych, poza terenami przy portach, szczególnie atrakcyjne grunty leżą przy obwodnicy - w rejonie Pruszcza i Kowal, a także w rejonie Kokoszek Przemysłowych. Druga oś to rejon rafinerii, czyli dawnej drogi krajowej numer 7. W każdym z tych obszarów jest jeszcze potencjał do zabudowy - ocenia Marzena Zaczkiewicz, Leasing Manager z firmy deweloperskiej 7R Logistic.
W trójmiejskich magazynach obecni są zarówno przedstawiciele branży FMCG (czyli produkty szybkozbywalne), sieci handlowych, jak i logistycy potrzebujący lokalnych węzłów.

- Operatorzy logistyczni z całej Polski zdają sobie sprawę ze znaczenia trójmiejskiego rynku, dlatego lokalizują tu swoje oddziały przeznaczone głównie do obsługi północnej części kraju - wyjaśnia Łukasz Grupa.
Nowy obiekt na Kowalach

7R Logistic, deweloper z Krakowa, zakończył właśnie budowę Centrum Logistycznego Gdańsk-Kowale V. To piąty z planowanych sześciu magazynów wchodzących w skład Parku Logistycznego Gdańsk-Kowale. Ma 32 tys. m kw. i został oddany do użytku po ośmiu miesiącach od rozpoczęcia budowy.

- Decyzja 7R Logistic o rozpoczęciu budowy pierwszego magazynu w Gdańsku - Kowalach osiem lat temu była podyktowana brakiem odpowiedniej powierzchni magazynowej na tym rynku. Jako jeden z pierwszych inwestorów dostrzegliśmy potencjał tej lokalizacji. Potwierdzeniem słuszności tej decyzji jest duże zainteresowanie każdym z budowanych przez nas obiektów - mówi Marzena Zaczkiewicz.
W ostatnich latach deweloper podejmował decyzję o budowie kolejnych obiektów na zasadzie spekulacyjnej, jeszcze przed podpisaniem umów najmu. Każdy z magazynów zapełnił się najemcami. W 2016 roku oddany został tu do użytku magazyn Gdańsk-Kowale IV o powierzchni 16,4 tys. m kw. W tym roku rozpocząć ma się budowa szóstego, ostatniego w ramach tej inwestycji obiektu o powierzchni ok. 18 tys. m kw. - cały park logistyczny będzie miał wtedy 140 tys. m kw. Właścicielem części parku jest fundusz inwestycyjny Hillwood Europe. Deweloper, nie zdradzając póki co kolejnych lokalizacji, już zapowiada kolejne inwestycje w Trójmieście.

Wśród najemców nowego obiektu znajdą się między innymi przedstawiciele branży automotive czy elektrycznej. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom jednego z najemców z branży motoryzacyjnej (Auto-Partner), 7R przystosowało Centrum Logistyczne Gdańsk-Kowale V pod zabudowę wielopoziomową z automatyką magazynową w postaci automatycznej linii transportu wewnętrznego, a także w system techniki przeładunkowej.

Wnętrze magazynu Gdańsk-Kowale V. Współcześnie magazyny są tak projektowane, by ich obsługa była jak najbardziej zautomatyzowana.
Wnętrze magazynu Gdańsk-Kowale V. Współcześnie magazyny są tak projektowane, by ich obsługa była jak najbardziej zautomatyzowana. materiały prasowe

Rozbudowa parków logistycznych przyspiesza

Największym, bo obliczonym docelowo na 500 tys. m kw., parkiem magazynowym w Trójmieście jest Pomorskie Centrum Logistyczne powstające na Stogach, przy terminalu DCT zobacz na mapie Gdańska. Kończy się tu budowa kolejnego obiektu klasy A, wtedy łączna powierzchnia centrum wyniesie ponad 88 tys. m kw. Magazyny o powierzchni 51 tys. m kw. zostały wynajęte do czerwca ubiegłego roku. Wtedy też ruszyła rozbudowa obiektu o kolejne 36,7 tys. m kw.

- Początkowo planowaliśmy wybudować ten obiekt w dwóch fazach, najpierw 15 tys., a następnie 21 tys. metrów. Ponieważ jednak szybko znaleźliśmy klientów na te magazyny, to od razu zdecydowaliśmy się stawiać większy budynek - tłumaczy Tomasz Arent z firmy Goodman.
Wraz z rozwojem terminalu kontenerowego (w ubiegłym roku oddane do użytku zostało tu kolejne nabrzeże przeładunkowe) przewidywany jest dalszy szybki rozwój tego parku. Oczekiwana jest informacja o rozbudowie parku o kolejne 36,7 tys. m kw.

Czytaj także: trójmiejski rynek zmienia się dzięki DCT

Panattoni, międzynarodowy deweloper, który w Trójmieście zrealizował już składający się z czterech hal magazynowych Panattoni Park Gdańsk (w sumie 46,5 tys. m kw., ul. Elbląska zobacz na mapie Gdańska) w ubiegłym roku oddał do użytkowania dwa kolejne magazyny, w sumie 28,6 tys. w ramach Panattoni Park Gdańsk II. Hale zlokalizowane są w Pruszczu Gdańskim, przy ul. Zastawnej, a więc tuż przy wjeździe na autostradę A1.

Panattoni Park Gdańsk II zlokalizowany jest przy wjeździe na autostradę A1.
Panattoni Park Gdańsk II zlokalizowany jest przy wjeździe na autostradę A1. materiały prasowe
Sukcesywnie rozwija się także Centrum Logistyczne na terenie gdyńskiego portu. W lutym przy ul. Polskiej 19-23 zobacz na mapie Gdańska oddano do użytku magazyn wysokiego składowania o powierzchni 5 tys. m kw. przeznaczony dla towarów drobnicowych. Obiekt wybudowano z zachowaniem skrzydła zachodniego i z odbudowaniem skrzydła północnego przedwojennego magazynu K wpisanego do Gminnej Ewidencji Zabytków miasta Gdyni. To trzeci obiekt oddany do użytkowania w ramach Centrum Logistycznego na terenie portu. Do końca 2019 roku jego potencjał magazynowy wzrośnie o kolejny magazyn wysokiego składowania (ok. 11 600 m kw.) w rejonie ul. Kontenerowej i Logistycznej.

Ile kosztuje najem?
Czynsze w Trójmieście już od jakiegoś czasu są historycznie jednymi z najniższych, ale są stabilne. Aktualnie efektywna stawka czynszu wynosi od 2,20 do 2,90 euro za m kw. za miesiąc.
W kraju najdroższe są w tej chwili najlepsze magazynowe lokalizacje warszawskie (od 3,50 do 4,80 euro za m kw. za miesiąc) oraz krakowskie (od 2,80 do 4,50 euro za m kw. za miesiąc).

Opinie (82)

  • No dobrze Pani "redaktor". (9)

    To proszę jeszcze wytłumaczyć czym uzasadniony jest w tytule oraz w artykule stwierdzenie "w trójmieście". Wszystkie wspomniane inwestycje zlokalizowane są w Gdańsku lub jego okolicach (na potrzeby Gdańska).

    • 72 20

    • (1)

      Szkoda tylko, ze w Kokoszkach wyjezdzajace z parku magazynowego tiry blokuja ruch na jednopasmowej wyjazdowej drodze z Gdanska w strone Żukowa , Kartuz i Kościerzyny, bo zbudowac magazyny to jedno, ale troche pomyslec jak one beda funkcjonowac zwlaszcza w godzinach porannych i popoludniowych szczytow ruchu samochodowego to juz sie nie chcialo... Bravo za krotkowzrocznosc

      • 16 6

      • Dokładnie to pokazuje że najpierw budujemy drogi a potem całą resztę. Na początku może się wydawać że droga nie jest potrzebna, ale potem to procentuje.

        • 16 0

    • Widzę, że po moim komentarzu (3)

      Pani redaktor na szybko dopisała coś na siłę o Gdyni.
      Widać jak na dłoni, że w tej Gdyni to inwestycji co niemiara.

      • 23 14

      • (2)

        Smutne takie zycie spedzone na trojmiasto.pl pod katem "dosrywania" Gdyni...

        • 18 6

        • Dlaczego uważasz, że to "dosrywanie" Gdyni? Raczej konstruktywna krytyka (1)

          Gość napisał jak jest. Tak właśnie trzeba robić by coś mogło się zmienić na lepsze. Jak będziemy wbrew faktom udawać jak dobrze jest w Gdyni to z roku na rok będziemy zostawać coraz bardziej w tyle

          • 4 7

          • Domyślam się, że ze względu na stały charakter wypowiedzi jednako podpisującej się osoby

            - i to pod wieloma artykułami, które często nawet Gdyni nie dotyczą. To nie jest żadna konstruktywna krytyka, tylko zionące jakąś chorą nienawiścią do sąsiedniego miasta wypociny, często wbrew faktom i z wyzwiskami pod adresem osób, które ośmielą się mieć inne zdanie.

            Wiem, że trola nie warto karmić, ale może jakiś sens jest piętnować. A jeżeli masz wątpliwości co do intencji, poszukaj innych wpisów osoby podpisującej się jako "S". Styl zawsze jednakowy. I całą pewnością autor wątku nie życzy sobie, aby w Gdyni cokolwiek zmieniło się na lepsze.

            • 2 2

    • (1)

      A Kowale należą do Gdańska??

      • 12 0

      • Nie. Ale o inwestycjach w Gdańsku też jest napisane w tym artykule

        • 2 0

    • Jeśli ul.Polska w Gdyni jest okolicą Gdańska to fajnie :D A było o tej lokalizacji w artykule :D

      • 3 1

  • (3)

    I tak oto jednym artykułem zaorano KOD i wszystkie tezy mówiące o upadającej gospodarce, mniejszych obrotach, i marginalizowaniu kraju.

    • 37 70

    • Zapraszamy do Gdyni.

      • 11 3

    • Rozpędzony przez PO pociąg będzie się zatrzymywał długo (1)

      Był szczyt NATO i inne europejskie "święta", ale nasza pozycja w UE się marginalizuje i nie zaprasza się już Polski do nowych inicjatyw.
      Kwestia czasu jak wyjdziemy z UE a potem z NATO a hybrydowy wąż z Rosji odkrycie nam kawał zadu...

      Na szczęście do wyborów już 2 lata .

      • 12 12

      • Piotr zacznij samodzielnie myśleć.Uważaj na ten pociąg.Haha.

        • 5 11

  • Szkoda ze kierowcy (16)

    musza stać po 8 godzin na rozladunek czy zaladunek bo robic nie ma komu.

    • 36 9

    • (4)

      Robić nie ma kumu czy raczej płacić nie ma komu.

      • 31 0

      • (3)

        W Niemczech pracownicy portowi zarabiają średnio 3000 euro a u nas?

        • 26 0

        • to jedź do niemiec jak ci źle. (2)

          takie gadanie głupie.
          podziękuje pissowcom że twoja kasa idzie na pięćset minus zamiast do twiojej kieszeni.

          • 7 17

          • Jest mi dobrze, piszę z Niemiec.

            • 11 1

          • Ja też piszę z Niemiec

            i nie pobieram 500+. , a stać mnie na wiele więcej niż od pierwszego do pierwszego.

            • 5 2

    • (5)

      Jak nie płacą to chętnych nie ma. Skończyły się czasy pracowania za półdarmo.

      • 24 0

      • Nie,nie,nie, mój drogi. (4)

        Teraz jest era taniego ukraińca!

        • 7 3

        • (1)

          W tym tygodniu UE zniosła wizy dla Ukraińców do UE. Parę miesięcy i 90% Ukraińców, którzy są u nas pojedzie dalej na zachód bo tam zarobią dużo lepiej, a tu nie specjalnie cokolwiek ich trzyma. Wtedy dopiero pracodawcy zaczną płakać, że nie ma komu robić za głodowe stawki na umowach śmieciowych ;)

          • 11 0

          • No i w tym momencie nieroby z rządu będą musiały popracować i obniżyć jakoś niektóre koszty pracy, albo coś z ZUSem zrobić...

            • 2 1

        • (1)

          Tak samo jak w Anglii taniego Polaka

          • 2 1

          • "Tak samo jak w Anglii taniego Polaka"

            Znaczy że co? że ukraincy są w EU?
            Dłuuuuuugo nie!

            • 2 1

    • niech zaczna normalnie placic (4)

      to sie chetni sami znajda

      • 11 0

      • A ile powinno wynosić takie wynagrodzenie (przy 8h/dzień)? (3)

        pytam się poważnie

        • 2 2

        • (2)

          Za mniej niż 2500 netto nie opłaca się w Polsce pracować. Tyle powinno się płacić ludziom bez kwalifikacji i doświadczenia. Dla fachowców od 3500 netto w górę. Oczywiście praca tylko na umowie o pracę. Mile widziane ubezpieczenie grupowe, karty typu multisport i prywatna opieka medyczna pokrywane przez pracodawcę. Czy to aż tak wiele?

          • 9 0

          • (1)

            Jak widać tak. Bo takich miejsc nie ma.

            • 1 1

            • Klamiesz, bo są.

              Zarabiam 1200 zlotych dziennie w GSR.
              Praca 12h minimum 5 dni w tygodniu.
              Da się? Da!

              • 1 2

  • Propozycja dla Deweloperów Magazynowych / Inwestycje Mieszakniowe / Uslugowe / Hotelarstwo (3)

    Mam piekna dzialke czesciowo zabudowana halami magazynowymi 35km za Gdanskiem 222 w Boleslawowie (Skarszewy) na obszarze
    powyzej 10tys. m2 ( 1,1 ha).
    Byloby to miejsce na nowy Magazyn czy zbudowane nowe osiedle lub innych deweloperow ?
    Pelno jezior w poblizu.
    Jestem w trakcie przygotowywania terenu na jakakolwiek inwestycje.. Mieszkaniowe, uslugowe, hotelarstwo czy raczej domki stawiac ?
    Biedronka i Netto sa wstepnie zainteresowani...
    Proszę o Info

    • 4 18

    • Piłeś nie pisz, bo nic nie można zrozumieć.

      • 14 0

    • Prosze. Info.

      • 2 0

    • Bolesławowo nie leży przy drodze 222... Gdzie konkretniej jest ten teren? Mogę prosić link do jakiegoś ogłoszenia o wynajmie tegoż?

      • 1 0

  • Wszystko fajnie... (4)

    Ale weź tam dojedz. Lokalizacja przy najgorszym węźle na obwodnicy. Nie dość że nie można z niego wyjechać to teraz jeszcze to całe towarzystwo tym węzłem zjeżdża do magazynów. Rewelacja. Budujcie tam dalej a za chwilę ten cały węzeł będzie sparaliżowany...chociaż co ja mówię, już jest sparaliżowany.

    • 31 8

    • właśnie opracowujemy koncepcję

      w 3 wariantach. :) będzie dobrze!

      • 2 1

    • cóz tak już bywa wszędzie

      • 1 1

    • Zanim powstanie projekt wraz z pozwolenia mi minie parę lat.przez ten czas tiry jeździć będą przez niewielkie rondo przy stacji benzynowej.jakiś idiota wydaje pozwolenie na budowę tych magazynów bez rozbudowy infrastruktury drogowej.do magazynów powinien być dojazd bezpośrednio z obwodnicy

      • 4 1

    • Węzeł jest sparaliżowany przez mieszkańców kowal i okolic, ciężarówki to tam wiele nie robią różnicy.

      • 0 2

  • (1)

    W Gdyni marazm, droga do portu czyli estakada przez większość dnia zakorkowana, nie powstają też w okolicy żadne obiekty magazynowe. Szkoda że władze nie chca zainwestować w infrastrukturę i wykorzystać szanse rozwoju.

    • 23 5

    • nie da się. spisek całego świata przeciwko mam!

      • 13 2

  • Gdynia - dno magazynowe.

    Kiedyś największy park logistyczny w Polsce.

    • 27 2

  • super

    do kasy gminy powinno rocznie dodatkowo wpadać ponad 700 tyś. PLN z podatku od nieruchomości. Bogatsza gmina = lepsze życie

    • 17 1

  • tytuł... jak z plotka - 32 tysiące magazynów? (1)

    ja rozumiem, ze czytelnicy tego portalu wykazuja się dosyc prymitywnymi pogladami, ale...

    • 11 1

    • Dobre ! Faktycznie ;)

      • 0 0

  • W jakim trójmieście pani redaktor? Gdańsk dalej Kowale, Pruszcz Gdański, długo, długo nic i dopiero Gdynia (1)

    Przecież nawet takie Kowale biją na głowę całą Gdynię pod względem powierzchni magazynowej, a co dopiero Gdańsk przy którym Gdynia to nic nie znaczący pikuś. Proszę zrobić uczciwe zestawienie ile jest w poszczególnych miastach powierzchni magazynowej na wynajem. Gdynia pełni rolę wręcz marginalną

    • 23 6

    • Efekty prawie 20 lat działania "najlepszego" prezydenta Szczurka

      W powierzchni Magazynowej Gdynia(miasto portowe) liczy się jeszcze mniej niż na rynku biurowym (95% aktualnie budowanej w trójmieście powierzchni biurowej znajduje się w Gdańsku).

      • 15 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Jungle bazaar
Jungle bazaar
targi
lut 12-13
sobota - niedziela, g. 10:00 - 18:00
Gdańsk, Sopot, Ergo Arena
Mieszkaniowe Targi Gdynia Arena
Mieszkaniowe Targi Gdynia Arena
targi
mar 26-27
sobota - niedziela
Gdynia, Gdynia Arena

Ogłoszenia polecane

Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
29250 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
18350 zł/m2
Gdynia Orłowo
17050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
16650 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
21200 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
17200 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15800 zł/m2
Gdynia Orłowo
11100 zł/m2
Gdynia Działki Leśne
10150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl