• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej portu w Śródmieściu Gdyni? Co stanie się z pirsem Dalmoru?

Wioletta Kakowska-Mehring, Michał Sielski
1 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Koncepcja zagospodarowania pirsu Mola Rybackiego według Portu Gdynia. Koncepcja zagospodarowania pirsu Mola Rybackiego według Portu Gdynia.

Port Gdynia myśli o przejęciu terenów na dawnym pirsie Dalmoru zobacz na mapie Gdyni. Choć na jego części powstaje osiedle mieszkaniowe, to reszta może być wykorzystana jako zaplecze dla wycieczkowców. Pomysł przeszedł do fazy rozmów na szczeblu rządowym.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

Swoją koncepcją zagospodarowania dawnych terenów Dalmoru Port Gdynia pochwalił się w ubiegłym roku. Wsparcie dla tego projektu wyraził wówczas kandydat PiS na prezydenta Gdyni, poseł Marcin Horała.

Prezydentem nie został, ale koncepcja pozostała, tylko teraz rozmawia się o niej już na szczeblu rządowym. Bo choć jej realizacja - czyli zmiana planów miejscowych - wymaga akceptacji samorządu, to w obszarze właścicielskim o porozumienie nie będzie trudno, gdyż zarówno Polski Holding Nieruchomości (właściciel terenów Dalmoru), jak i Port Gdynia to spółki kontrolowane przez Skarb Państwa.

Wycieczkowce w centrum Gdyni



Zgodnie z obowiązującym dziś planem miejscowym, uchwalonym przez radnych Gdyni, na terenie po Dalmorze ma powstać zespół mieszkań, biur i apartamentów.

Projekt pod nazwą Yacht Park już jest w toku, a ostatnio Polski Holding Nieruchomości poinformował, że w drugiej połowie roku rozpocznie drugi projekt, czyli budowę trzech biurowców przy ul. Waszyngtona. Pomiędzy nimi a dawnym pirsem Dalmoru ma powstać ogólnodostępny plac miejski.

W oficjalnej koncepcji, forsowanej przez Port Gdynia, na terenie Mola Rybackiego pojawia się zabudowa mieszkaniowa, ale dominować mają usługi z funkcjami wystawienniczymi i kulturalnymi. W zamierzeniach jest plac na parkingi i miejsce, gdzie mógłby cumować Dar Młodzieży.

Największe zmiany dotyczyłyby przeniesienia do centrum wycieczkowców (Nabrzeże Angielskie zobacz na mapie Gdyni), przybijających obecnie do Nabrzeża Francuskiego oraz budowy wieżowca - hotelu z ogólnodostępnym tarasem widokowym.

Port Gdynia powiększa się. Zielone światło dla doliny logistycznej w Kosakowie




Dla wycieczkowców czy Portu Zewnętrznego?



Jak zmienią się więc tereny w sercu Gdyni? Na czym najbardziej zależy zarządowi Portu? Czy chciałby przejąć cały pirs Dalmoru, czy tylko jego część? Chciałby współpracować z PHN-em czy kupić jego tereny? - takie pytanie zadaliśmy władzom Portu Gdynia.

- Trwają jedynie rozmowy dotyczące sposobu zagospodarowania tego terenu. Jesteśmy zwolennikami zagospodarowania poprzez budynki użyteczności publicznej i stworzenia tam nowej atrakcji turystycznej, zgodnie z wcześniej prezentowanymi koncepcjami. Chcemy, aby pirs dalmorowski był swoistym buforem między portem i miastem, stąd planujemy wykorzystywanie tego nabrzeża na tzw. nieuciążliwą działalność portową - zaplecze dla cruiserów [wycieczkowców - dop. red.] - informuje Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Portu Morskiego Gdynia.
Jak się dowiedzieliśmy, rozmowy są prowadzone ze wszystkimi gestorami tych terenów - głównie ze spółką PHN.

- Na tym etapie rozmowy dotyczą bardziej sposobu zagospodarowania. W kwestii właścicielskiej dopuszczalne są najróżniejsze rozwiązania - dodaje Maciej Krzesiński.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Pojawiły się jednak informacje, że Port chce pozyskać Dalmor, ponieważ potrzebuje zaplecza dla mającego powstać portu zewnętrznego. Wprawdzie ostatnio Port pozyskał tereny po stoczni Nauta i po spółce Vistal, ale to wciąż mało.

- Ten teren nie jest i nie może być zapleczem portu zewnętrznego. Jak zaznaczyłem wcześniej, wykorzystanie w przyszłości pirsu dalmorowskiego dotyczy przede wszystkim cruiserów, a więc bardzo czystej i przyjaznej - atrakcyjnej również dla turystów i mieszkańców - działalności portowej - zapewnia Maciej Krzesiński.
"Czysta" działalność portowa to także zaplecze biurowe dla firm, które zainwestują w projekt lub przyszłych dzierżawców.

PHN milczy, miasto gotowe na "korzystne" zmiany



O ewentualną współpracę z Portem zapytaliśmy władze Dalmoru, a także właściciela tej spółki, czyli Polski Holding Nieruchomości. Niestety, do czasu publikacji nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Realizacja tej koncepcji nie jest jednak możliwa bez poparcia władz miasta. Przypomnijmy, że zgodnie z planem miejscowym, uchwalonym przez radnych Gdyni, na terenie po Dalmorze może powstać zespół mieszkań, biur i apartamentów dla tysięcy osób.

Nie ma natomiast mowy o funkcjach portowych, choćby nawet nieuciążliwych.

- Miasto nie jest właścicielem tych terenów i nie bierze udziału w rozmowach o własności gruntów. Obecny właściciel, PHN, zapewnia o chęci kontynuowania inwestycji, które rozpoczął, oraz o braku woli zbycia na rzecz Portu. PHN złożył wniosek o pewne zmiany w planie. Nie wykluczamy w przyszłości uwzględniania tego typu wniosków, gdy inwestorzy wykażą, że taka zmiana byłaby korzystna dla rozwoju i funkcjonowania Śródmieścia Morskiego - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jednak jaka funkcja tych terenów jest najbardziej pożądana z punktu widzenia rozwoju Gdyni - portowa czy śródmiejska, czyli mieszkaniowo-usługowa?

- Mieszane funkcje miejskie są w tym miejscu optymalnym wyborem i dlatego właśnie takie zostały przyjęte w planie miejscowym. Drobne korekty, być może z czasem konieczne, nie powinny oznaczać zasadniczej zmiany planu - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Nowy plac miejski i biurowce w centrum Gdyni



O takie zmiany już PHN wystąpił. Chodzi o część terenu położonego na wschód od pirsu nr 1. Główne założenia przewidywały korekty granic terenów przewidzianych pod zabudowę usługowo-mieszkaniową, wprowadzenie "ikonicznego" zespołu zabudowy na zakończeniu Mola Rybackiego, realizację na jego osi terenu zielonego, a także nieznaczne podniesienie terenu, umożliwiające realizację zbiorczego parkingu podziemnego oraz układu komunikacyjnego pod terenem zieleni.

- Prezydent przychylił się do przedstawionych postulatów, zaznaczając, że możliwości procedowania zmiany planu powinny być poprzedzone konkursem, którego wyniki przedstawią szczegółowe rozwiązania nowego zagospodarowania terenu, które zostaną zapisane w nowym planie. Uzgodniono, że PHN podejmie prace dotyczące organizacji konkursu oraz etapowanie prac projektowych i planistycznych. W zakresie "ikonicznego" zespołu zabudowy na zakończeniu Mola Rybackiego PHN zakładał zaproszenie do konkursu wytypowanych, uznanych na świecie architektów - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Miejsca

Opinie (170) 7 zablokowanych

  • Urzędnicy stoją okoniem... (3)

    Widać że w Gdyni nie liczy się rozwój portu stoczni tylko deweloperska ...jak by mogli zlikwidowali by cały port ...

    • 88 13

    • Ileż można powtarzać te same głupoty o porcie, deweloperach i władzach Gdyni? (1)

      • 3 13

      • sieć pamięta,,,

        "Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że „nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem” miasto mu tam budować się nie pozwoli."

        • 4 1

    • To nie jest pomysł horaly

      Tylko mój :) ileż to razy przy okazji artykułów o Gdyni pisałem o tym w komentarzach. Horala ściągnął

      • 5 4

  • Był ktoś z was pod szczytowers, i okolicy? Zimno cień hula wiatr (3)

    Pusto, betonowa pustynia. Tak zabili to miejsce i zabijają kolejne

    • 104 12

    • Kuba Wojewódzki nie narzeka (2)

      • 3 12

      • a on nie pod Kamienną?

        ---

        • 1 1

      • trenejro Rumburak

        też nie narzeka

        • 4 0

  • Kiedy caly ten syf z terminala masowego zniknie z centrum miasta? (12)

    Haldy mialu weglowego pod golym niebem? Ten syf z terminala masowego zanieczyszcza Gdynie. Przeladunki mialu weglowego czy smierdzacej biomasy powinny zniknac z Gdyni. Pogonic tych smierdzieli i brudasow z portu. Zarabiaja pieniadze kosztem zdrowia i komfortu mieszkancow

    • 26 29

    • Port tam jest od początku istnienia Gdyni jako miasta. (10)

      Po co budować mieszkania w okolicy portu?

      • 15 3

      • Smrod z portu, zanieczyszczenie pylem to problem w sporej czesci miasta (9)

        Argumenty w stylu tam zawsze smierdzialo albo tam zawsze byl syf slabe sa. Mamy XXI wiek, jestesmy w Unii warto by smierdziele i brudasy z portu zmienily metody zarobkowania na bardziej przyjazne.ludziom i srodowisku.

        • 4 9

        • jak na razie jedynym poza portem ekonomicznym sukcesem gdyni (8)

          jest wyciąganie kasy z unii, więc geniuszu masz szansę być pierwszy, który zastapi 1000 miejsc pracy terminalu masowego czymś czystym i zyskownym

          • 7 3

          • Zlikwidowac ten syf czyli terminal masowy i tam obslugiwac wycieczkowce (7)

            • 4 9

            • bogaty z domu jesteś :) (6)

              ile miejsc pracy w Gdyni daje terminal, a ile wycieczkowce?
              Ile na terminalu zarabia zarząd portu a iletraci na wycieczkowcach?
              Ile w podatkach przynosi miastu i państwu terminal a ile tracimy na wycieczkowcach?

              Wypowiadasz się, więc znasz oczywiscie odpowiedzi na te pytania :)

              • 3 4

              • Pieniadze to nie wszystko .. rodzice nie nauczyli? (5)

                Smrod, zanieczyszczenia z terminala truja cale miasto, truja mieszkancow, odstraszaja turystow. I nie pisz bzdur o tysiacu zatrudnionych w tym trujacym terminalu... Co oni tam robia przezucaja lopatami te haldy mialu?

                • 4 5

              • sądzisz, że wycieczkowce to tylko lawendą woniają? (3)

                Jest cieman i cicha strona tego biznesu, czyli tony g*wna, które te pływające miasta się pozbywają w trakcie postoju.
                I to jest główny powód ich pojawiania się przy nabrzeżu.
                Naszym szczególnie...

                • 5 0

              • Gdzie widzisz te tony g**na? (1)

                Byłeś kiedyś na takim statku? czy masz pojęcie jak tam się gospodaruje wszelkiego rodzaju odpadami? Czy wiesz, że na opróżnianiu ich zbiorników porty i specjalistyczne firmy zarabiają spory szmal? Mieszkańcy apartamentowców, zwłaszcza tych na wynajem mają w nosie segregację śmieci itd. Krótki pobyt, imprezka, a śmieci byle gdzie i byle jak. Oczywiście nie wszyscy, ale sporo z nich nie dba o "nie swoje" otoczenie.

                • 1 0

              • byłem, widziałem, pracowałem

                A zarabiać na tym trzeba umieć.
                I w te umiejętności to szczerze wątpię...
                Nie cierpię też tego wcisku, jak to będziemy zarabiać na tych pięknych, zwiewnych jednostkach. Oraz barwnych, uśmiechniętych ich pasażerach.
                Nie, jeśli już, to będziemy zarabiać na podcieraniu im tyłka...
                Co do mieszkańców apartamentów, to mentalnie te same typy, co uzurpują sobie prawo do zarządzania (cokolwiek to oznacza). Kieca, gajer, perfuma a brudy pod dywan i do szafy...

                • 0 1

              • to kolejny dowod na to, ze pomysl przedstawiony w artykule durny jest

                • 0 1

              • Ciebie już wystarczająco struły.

                • 1 0

    • nie zniknie

      Pieniądz nie śmierdzi a tam sie pieniądz robi.
      To miejsce przy porcie to "centrum", jak z koziej d**y trąba.
      Miejsce fasadowej chwalby urzędu miasta, całkowicie nieprzydatne w codziennym życiu mieszkańców. Gdyby nie basen WSM, to nie miałbym żadnej motywacji do odwiedzania tej części miasta.

      • 3 1

  • Prima Aprilis (2)

    Nie ma możliwości wprowadzenia dużych wycieczkowców do tej części portu.

    • 11 4

    • Wchodzą głównym wejściem i cumują w basenie Prezydenta więc o co biega?

      A za holowniki i pilotaż płaci armator.

      • 1 2

    • Teraz jest kiepsko, ale można podejście przebudować.

      • 3 0

  • Polityka władz Gdyni odnośnie terenów Dalmoru jest błędna. Waterfronty rozwijane są na Zachodzie tylko tam gdzie upadły stocznie lub inne duże przedsiębiorstwa a lokalizacja że względu na parametry np. głębokość uniemożliwia prowadzenie działalności portowej. W Gdyni sytuacja wygląda inaczej. Mamy tu Port który świetnie prosperuje ale potrzebuje nowych terenów. Oddanie Dalmoru dla Phn to marnotrawstwo. Władze Gdyni upieraja się podobnie jak przy budowie lotniska. Mam nadzieję że zmienia zdanie.

    • 11 0

  • Więcej deweloperki! (4)

    Po co nam jakiś port i jakieś morze?! Przenieść morze a tam postawić osiedla! Po co morski charakter Gdyni? Szczur ma inne pomysły ja mi ufam xd

    • 77 14

    • Nie doczytałeś, że Szczura nie wymienia się w artykule? Tylko Skarb Państwa jest. (1)

      • 2 10

      • jak Szczurek tak nic nie może to po kiego grzyba siedzi na tym stołku?

        • 5 0

    • gdzie własciwie jest szczur? co on robi całymi dniami? (1)

      • 13 1

      • Siedzi u ciebie na chacie i uprawia melanż. Od czasu do czasu przeczyta komentarze na trójamiasto.pl i się pośmieje.

        • 12 2

  • Wycieczkowce przy Nab. Angielskim? (5)

    Jak autorzy koncepcji cumowania wycieczkowców przy Nab. Angielskim wyobrażają sobie bezpieczne i sprawne, a przy tym niewymagające nadmiernych kosztów (czyt. asysty wielu holowników) manewrowanie jednostkami o dł. 250 - 350 m na tym akwenie Portu?

    • 9 3

    • No właśnie,

      czemu nie ma opini specjalistów (kapitanatu portu, operatorów holowników) o takiej reorganizacji portu?

      • 0 1

    • Na makiecie

      • 2 0

    • Prima aprilis

      To jest prima aprilis. 10000%

      • 1 1

    • wyburzenie falochronu i przesunięcie go wgłąb zatoki

      prędzej czy później to musi nastąpić albo należy zasypać te baseny i rozszerzyć "szypułę" dla portu zewnętrznego.
      Albo spełnić oczekiwania urzędu miasta i z zgasić światło w porcie.

      • 5 0

    • Prima Aprilis

      • 3 1

  • Węgiel. Węgiel widzę w tym miejscu. (1)

    • 10 4

    • Czarno to widzę...

      • 3 0

  • Powodzenia w "parkowaniu" (2)

    Lepsze jest wrogiem dobrego...Przypominam, że tam jest falochron (na grafice nie widac). Przy nb francuskim można się swobodnie obracać a przy dalmorze jest ciasno. Holowniki będą miały sporo pracy, wycieczkowce trzeba będzie smarować wazeliną a ich kapitanowie będą brać valused na samą myśl o wejściu do Gdyni...

    • 9 4

    • Przecież to jest oczywiste, że wymagałoby to przebudowy tej części portu.

      • 1 0

    • No i te niepowtarzalne widoki na haldy mialu weglowego

      Jeden powiew wiatru i bialy wycieczkowiec robi sie szary

      • 6 0

  • Naprawić błąd! (1)

    Już od paru lat nieraz tu pisałem o wykorzystaniu nabrzeża po Dalmorze jako przystani dla oceanicznych wycieczkowców. Może wreszcie w niektórych, dotychczas tępych, łbach decydentów coś zajarzyło? Oby tak, bo jest jeszcze możliwość zawrócenia ich błędnej polityki wobec tego miejsca.

    • 8 1

    • Zapomniałem, że dzisiaj jest prima aprilis i ten artykuł może być tylko smutnym żartem.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane