• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja nowego centrum Niedźwiednika. Plan do wglądu

Krzysztof Koprowski
18 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 148-metrowe wieżowce powstaną w Letnicy
Tak mogłaby wyglądać zabudowa terenu przy przystanku PKM Niedźwiednik. Ostateczny wygląd, w tym przede wszystkim kwestie architektoniczne, będzie zależał od inwestora. Dwujezdniowa droga wzdłuż trasy PKM to ul. Nowa Abrahama. Tak mogłaby wyglądać zabudowa terenu przy przystanku PKM Niedźwiednik. Ostateczny wygląd, w tym przede wszystkim kwestie architektoniczne, będzie zależał od inwestora. Dwujezdniowa droga wzdłuż trasy PKM to ul. Nowa Abrahama.

Ponownie do publicznego wglądu wyłożony został plan zagospodarowania dla okolic przystanku PKM Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańska. Podstawowe parametry, zapisane jeszcze w planie zagospodarowania z ubiegłego roku, nie uległy zmianie. Przyczyną wszczęcia procedury jest sformułowanie zanegowane przez wojewodę.



Czy sąsiedztwo przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to dobre miejsce do mieszkania?

O planie zagospodarowania, dającym nadzieję na stworzenie reprezentacyjnego centrum osiedla Niedźwiednik, pisaliśmy w październiku ubiegłego roku.
Został on uchwalony przez Radę Miasta w styczniu tego roku, ale jeden z zapisów dotyczących terenów mieszkaniowo-usługowych został zanegowany przez wojewodę pomorskiego.

- Zapis, o którym mowa, stosowaliśmy od 15 lat we wszystkich planach. Chodzi o tereny o przeznaczeniu mieszkaniowo-usługowym. Wojewoda zapytał nas, gdzie jest linia, która określa granicę między zabudową mieszkaniową i usługową - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Zdaniem wojewody nie można mówić o terenie mieszkaniowo-usługowym, w którego definicji ponownie używa się słowa "teren", ponieważ teren może posiadać tylko jedną funkcję - albo mieszkaniową albo usługową, a nie "mieszaną".

Widok na proponowane dominanty wysokościowe z Trasy Słowackiego. Po prawej widoczny przystanek PKM Niedźwiednik. Widok na proponowane dominanty wysokościowe z Trasy Słowackiego. Po prawej widoczny przystanek PKM Niedźwiednik.
I tak, przykładowo dla terenu, gdzie przewiduje się dwie maksymalnie 40-metrowe dominanty, zmieniono zapis: teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej zawierający teren zabudowy mieszkaniowej intensywnej MW24 i usługowy U33 na teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej zawierającej zabudowę mieszkaniową MW24, o której mowa w §3 ust. 1 pkt 3, i usługową U33, o której mowa w §3 ust. 3.

W efekcie takiej interpretacji, ponownie do uchwalenia zostanie skierowany fragment poprzedniego planu, gdzie pojawiły się kontrowersyjnej zapisy. Na niewielkim obszarze miasta będą więc obowiązywały dwa, sąsiadujące bezpośrednio ze sobą, plany zagospodarowania.

- Podstawą unieważnienia była wyłącznie kwestia definicji, a nie część merytoryczna. Należało zatem ująć w nowym projekcie planu te tereny [mieszkaniowo-usługowe - dop. red.] oraz włączyć do nich ul. Podkarpacką, aby całość była w granicy jednego planu - dodaje Artur Budziak, projektant prowadzący plan.
Głównym zamierzeniem urbanistycznym jest wytworzenie przestrzeni publicznej w formie deptaka z dopuszczeniem ruchu rowerowego, łączącego przystanek PKM z ul. Podkarpacką. Głównym zamierzeniem urbanistycznym jest wytworzenie przestrzeni publicznej w formie deptaka z dopuszczeniem ruchu rowerowego, łączącego przystanek PKM z ul. Podkarpacką.
Wszystkie pozostałe zapisy zostały przeniesione z poprzedniego planu. Ponownie więc dopuszczona jest wspominana już zabudowa wysoka w formie dwóch, maksymalnie 40-metrowych dominant, pomiędzy którymi przewiduje się ogólnodostępny deptak (z ruchem rowerowym), łączący przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańskaul. Podkarpacką. zobacz na mapie Gdańska

Na pozostałym terenie najbliżej PKM i wokół deptaka maksymalna wysokość zabudowy wynosi 22 metry. Ponadto musi posiadać ona na 80 proc. swojej długości lokale usługowe od strony strefy pieszo-rowerowej. Od tej strony, jak i od ul. Słowackiego oraz planowanej ul. Nowej Abrahama (i jednocześnie od przystanku PKM), należy stosować na elewacjach materiały szlachetne takie jak: kamień, klinkier, drewno, szkło.

Artykuł z 2014 r. ze szczegółowym omówieniem przebiegu ul. Nowej Abrahama z tramwajem

Plan realizuje także dwa postulaty lokalnej rady dzielnicy - możliwości utworzenia skateparku i miejsca do organizacji imprez kulturalno-rekreacyjnych oraz budowy dodatkowego wjazdu na osiedle Niedźwiednik z ul. Słowackiego.

Możliwość połączenia ul. Podkarpackiej z ul. Słowackiego zanim powstanie ul. Nowa  Abrahama oraz po jej realizacji (kilka propozycji przebiegu "łącznika" Podkarpacka - Nowa Abrahama na terenie nieobjętym planem zagospodarowania). Możliwość połączenia ul. Podkarpackiej z ul. Słowackiego zanim powstanie ul. Nowa  Abrahama oraz po jej realizacji (kilka propozycji przebiegu "łącznika" Podkarpacka - Nowa Abrahama na terenie nieobjętym planem zagospodarowania).
Wjazd miałby się odbywać w śladzie planowanej ul. Nowej Abrahama, a następnie łączyć się z ul. Podkarpacką, przechodząc między garażami (bez potrzeby ich wyburzeń). W momencie realizacji ul. Nowej Abrahama, połączenie to zostaje "przesunięte", m.in. ze względu na odległości między skrzyżowaniami, nieco na północ - w kierunku ogródków działkowych.

Szacuje się, że na terenie objętym projektem planu zamieszkać może, przy maksymalnym wypełnieniu zapisów planu, około 1,5 tys. osób, z czego 890 na terenie najbliżej przystanku PKM.

Plan wskazuje, że środkiem terenu, między garażami, może zostać poprowadzona nowa droga, będąca elementem nowego wjazdu z ul. Słowackiego na osiedle Niedźwiednik. Plan wskazuje, że środkiem terenu, między garażami, może zostać poprowadzona nowa droga, będąca elementem nowego wjazdu z ul. Słowackiego na osiedle Niedźwiednik.
Realizacja zapisów planu nie powinna zmniejszyć liczby miejsc parkingowych. Wprawdzie budowa nowego układu drogowego likwiduje kilka miejsc parkingowych przy garażach zobacz na mapie Gdańska, ale dodatkowe miejsca można wykonać wokół istniejącej zabudowy, w efekcie czego łączny bilans wynosi o 14 miejsc parkingowych więcej niż obecnie.

Oczywiście przy nowej zabudowie potencjalny inwestor będzie musiał zapewnić miejsca parkingowe na swoim terenie zgodnie z wymaganiami ilościowymi w planie.

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Niedźwiednik rejon ulic Słowackiego i Podkarpackiej II" wraz z prognozą oddziaływania na środowisko wyłożony jest do publicznego wglądu do 31 grudnia.

Uwagi do projektu planu i prognozy można zgłaszać w nieprzekraczalnym terminie do 18 stycznia 2016 r. Projekt planu oraz informacje na temat sposobu składania uwag znaleźć można na stronie Biura Rozwoju Gdańska.

Miejsca

Opinie (56) 3 zablokowane

  • halo, jest tam kto w tym biurze? (11)

    Pisaliście ostatnio o zakorkowaniu na amen ul. Słowackiego. Ta inwestycja ma pomóc w jej odkorkowaniu?

    • 75 13

    • Przecież budują przy PKM-ce (1)

      Skoro mieszkańcom Niedźwiedzia bardziej opłaca się stać w korkach, niż drałować kilka km na przystanek, to zbudują parę bloków bliże przystanku - może frekwencja się zwiększy. A poza tym: mogą budować i w Baninie - tam korków nie ma, tylko co to zmieni dla Słowackiego?

      • 17 3

      • Powinni tego zabronić!

        wiadomo że chodzi o to że cfaniaczki mają się nahapać! -Ale nasz prezydent Duda Polak wielki i katolik oraz Premier Beata położą temu kres!

        • 0 0

    • Będzie dobrze. (1)

      Tak bo będzie nowa droga jak widać od stacji do ul.Abrachama.Kiedyś gdy było mało budek z piwem to nie można było się dopchać - a teraz piwa w bród i nie ma kolejek.Tak samo będzie z dużymi molochamo chandlowymi.Ludzie się rozejdą na 7 stron i nie będzie korków bo to juz nie będzie jedna galeria lecz 20.

      • 5 1

      • dokladnie

        Efekt skali.
        Tak samo zwiekszenie siatki ulicznej o rownorzednych klasach ulic rozproszyloby ruch. Trzeba dobudowac brakujace Nowe Ulice

        • 0 0

    • Dokładnie tak Panie Władysławie (1)

      Ta inwestycja pomoże w odkorkowaniu ul. Słowackiego, gdyż nie będzie Pan już musiał jechać nią np. aż do Wrzeszcza, bo Pana firma przeniesie swoje biuro właśnie tam. Dodatkowo 1,5 tys. osób zamieszka bliżej Wrzeszcza, nie będzie korkowało górnego odcinka ul. Słowackiego, zjeżdżając z osiedli zza obwodnicy. Tak się tworzy miasto Panie Władysławie.

      • 14 3

      • jak sie ciesz, ze na forum sa jeszcze tu glosy rozsadku!

        • 4 1

    • słowaka jest tak zaje (3)

      że strach, a każda kolejna inwestycja dopie..... jeszcze wiecej samochodów i ludzi.
      Zacznijcie budować gdzieś za obowdnicą !!!!! tak jak to jest w normalnych krajach.
      A ta nowa abrahama nic nie da

      • 2 7

      • Oczywiscie, ze nowa droga nic nie da (1)

        Bo samochody sie nie mieszcza na dolnym tarasie (dokad jada), a nie na drodze.

        Nikt nie chce jechac na N. Abrahama tylko np. na UG.

        Rozwiazaniem jest - bardzo niepopularne - rozwijanie alternatywnych form komunikacji. jednoslad (motocykl, skuter, rower elektryczny, rower - 8 miesiecy w roku jest alterenatywa w Gdansku, dla hardcore'owcow caly rok), PKM, autobus, spacer.

        Z tego miejsca mozna sie do GB przejsc (jesli ktos pracuje w okolicy GB). Zajmie to tyle co stanie w korku i przyjazd spod Szadolek.

        • 3 0

        • akurat w kierunku UG

          To N Abrahama bardzo by sie przydala...

          • 0 2

      • ty chyba chory jesteś?

        A kto tworzy te korki na Słowackiego??
        Właśnie takie ciołki jak Ty którzy"w przypływie mądrości" zdecydowali się zamieszkać na zad.. Za obwodnicą;p i teraz "nowocześnie" stoją maska w maskę na Slowackiego z góry w dół i tylko narzekają i chca wiece dróg i więcej... Ale niestety mam dla wiadomość.. TO NIC NIE DA!! a korki robią sie z ilości aut, które niepotrzebnie jeżdżą 2 razy dziennie z góry na dół i z powrotem zamiast mieszkać na dolnym tarasie jak ludzie myślący... ;)

        • 1 0

    • Korki nie sa "produkowane" przez ludzi mieszkajacych w dobrze skomunikowanych miejscach

      tylko przez ludzi, ktorzy, aby gdziekolwiek sie ruszyc musza wsiasc w samochod.

      Gdzie chcesz budowac miasto? Pod Zukowem?

      Bardzo dobra inicjatywa. Nie wiem tylko po co Nowa Abrahama w formie 2-pasmowki. Tramwaj laczacy "Morene" ze Strzyza (lub zakup tramwajow dwufunkcyjnych jezdzacych po torach PKM). A w tym miejscu jakas ewentualnie droga dwupasmowa lub najlepiej zwykla sciezka pieszo-rowerowa.

      Z czego chcecie utrzymac te wszystkie drogi?

      • 5 0

  • Jeszcze trochę, żeby byle pierdołę w samochodzie zrobić, trzeba będzie jeździć na obrzeża miasta, a nawet do innych miejscowości (2)

    Wszędzie, gdzie są jakieś warsztaty, firmy usługowe, hurtownie, punkty skupu złomu itp. stawia się bloki i biurowce, firmy się likwiduje, a zwykły szary Kowalski pracujący fizycznie ląduje na bruku - przykład mamy na Hallera, Niedźwiednik następny w kolejce.

    • 33 27

    • nie widzę żadnego związku (1)

      co ma wspólnego nowa inwestycja prowadzona przez developera z zatrudnieniem jakiegoś Kowalskiego pracujacego dotąd przeważnie w rozwalającej się budzie lub baraku w prestiżowej dzielnicy miasta. Kowalski ma dwa wyjścia - przenieść się razem z firmą gdzie pracuje w inne miejsce lub postarać się o pracę u developera na budowie w tym miejscu albo gdzieś indziej. jak jest dobry w swoim fachu - nie będzie miał problemu.

      • 3 6

      • Albo moze podniesc ceny za swoje uslugi, aby moc wykupic teren w dobrym miejscu miasta

        Ludzie, mechanik blisko centrum, a mieszkancy na Szadolkach. To jest mysl.

        • 0 1

  • Hmmm...z wizją to ten koszmar achitektoniczny za wiele nie ma wspólnego (4)

    • 36 13

    • (2)

      koszmar to lepszej architektury wymyślić nie można beton i sąsiad zaglądający w okna sąsiada.Okropieństwo

      • 5 1

      • No i jeszcze trochę lasu muszą wyciąć na drogę....

        Poza działkami i garażami jest jeszcze las, którego szkoda...

        • 6 0

      • W Srodmiesciu masz jeszcze mniejsze odleglosci miedzy budynkami

        a jakos wiecej ludzi chce tam kupic mieszkanie niz wpod Zukowem.

        Owszem, fajnie jest miec piekny widok na zatoke z okna. Jednak w miescie to prawie niemozliwe.

        Masz wybor - dobrze skomunikowane osiedle i takie sobie widoki. Albo niezle widoki, ale 2h dziennie w korku.

        Decyzja nalezy do ciebie

        • 1 1

    • za pewne masz lepszy. Pokaż.

      • 1 0

  • Połączyć wewętrzną obwodnicę Gdańska, od Havla do Wita Stwosza przez Nową Abrahama (2)

    • 19 11

    • Nie budowac zadnej WEWNETRZNEJ obwodnicy (1)

      Skad wy sie urwaliscie? To jest miasto, a nie jeden wielki wezel tranzytowy.

      Zamieszkaj chcoby we Wrzeszczu i sie okaze, ze polowa problemow komunikacyjnych znika. Ale jak ktos mieszka na koncu swiata to nie dziwie sie, ze chce wszedzie obwodnic.

      Kto ma utrzymac te drogi? Gdzie chcesz zmiescic wszystkie samochody (gdzie parkingi?) Ludzie opamietajcie sie. W miescie nie da sie sprawic, aby kazdy mogl jezdzic samochodem i nie bylo korkow. Fizycznie niemozliwe.

      Pokazcie mi przyklad jednego miasta (ponad 500-tysiecznego) na swiecie, gdzie to sie udalo.

      • 10 2

      • oj tam oj

        Zapominasz, ze ludzie teraz sa bardziej mobilni i ogolnie wiecej jezdza (w sprawach pracy i prywatnych) niz kiedys.
        Ale jesli chodzi o wewnetrzne ulice to podstawowym problemem jest HALAS przy mieszkaniowce- ktory trzeba bezwzglednie ograniczac.

        • 1 2

  • widzę hajs (1)

    wielki hajs do zrobienia
    developerzy mało nóg nie pogubią tak do tego lecą.

    • 41 5

    • no i bardzo dobrze

      Co zlego jest w robieniu dobrych interesow? Czy uczciwa praca i godne zarobki sa w twoim odczuciu nieetyczne?

      Gdzie maja budowac? W Kartuzach? A potem 10 pasow do Wrzeszcza?

      • 1 2

  • po co powielacie artykuly w trojmiasto.pl ? (1)

    Nie odpowiadają wam komentarze pod nimi? Ze urzędasy kupily najpierw działki a teraz sobie plan uchwalily?

    • 25 4

    • Moge poprosic o wiecej szczegolow?

      To ciekawe zagadnienie. Kto dokladnie, kiedy i za ile.

      Jesli sa dowody to sprawa do prokuratury / CBS / CBA.

      • 3 1

  • szkoła Niedzwiednik (2)

    A co się stanie ze Społeczną Szkołą Podstawową Niedziwednik, która wynajmuje baraki na tym terenie?

    • 15 11

    • zapytaj w szkole

      • 6 0

    • Niestety to koniec.

      Baraki muszą zniknąć,

      • 8 0

  • "mieszkać tam może 1,5 tys. osób", toż to 1/4 mieszkańców całego Niedźwiednika, (5)

    kogoś nieźle porąbało !!!
    + klienci sklepów + pasażerowie PKM = 3000 osób = 1/2 mieszkańców Niedźwiednika na takim małym terenie (!!!)
    ... wyjazd jak zwykle w "koziej d..e", a zlikwidowany parking, to niech sobie mieszkańcy odtworzą pod oknami. Cóż za perspektywa, powinniśmy być wdzięczni... ( a Biedronki i tak może nie być )

    Widać, że tylko portfel dewelopera się liczy, nie mieszkańcy, nie komunikacja, nie wygoda...
    Planowane budynki wyglądają jak więzienie w Iławie, brakuje jedynie muru... Takie zagęszczenie spowoduje gigantyczne korki !!! Na koniec zadam pytanie: to kiedy powstanie ta Nowa Abrahama ? ... za 50 lat ...???

    • 28 21

    • Niedźwiednik to nie wieś (3)

      Kupując tam mieszkanie musiałeś się liczyć, że wcześniej czy później będą w okolicy stawiać kolejne budynki i zagęszczać ilość bloków.

      • 5 8

      • własnie o to sie rozchodzi co postawią (2)

        czy będzie chodziło wyłącznie o zarobek deweloperów,
        czy może będzie jeszcze jakieś urbanistyczne myślenie o tym jak się potem w tym żyje.

        • 3 1

        • Architektura nie powala, urbanistycznie nie wyglada zle (1)

          Nie podoba mi sie to, jak sie dzisiaj buduje. Szklo i metal mi sie przejadly. Nic w tym ciekawego.

          Co do urbanistycznych rozwiazan - niezle. PKM, teoretycznie tramwaj (choc widze, ze juz na wizualizacji tylko droga... mimo, ze na planach miejskich ciagle mowi sie o N. Abrahama z tramwajem - nie pytam jak chca to zmiescic). Autobusy do Wrzeszcza i Glownego przez Morene.

          Jestem jak najbardziej za.

          A korkow nie zwiekszy to tak bardzo jak zbudowanie takiego osiedla przy obowdnicy. Tu ludzie podjada sobie kawalek do Wrzeszcza czy Glownego PKM, a nawet rowerem.

          Z pod obwodnicy - raczej na pewno samochodem.

          • 4 0

          • pytanie: których korków

            tych ze Słowackiego czy tych z Niedźwiednika ?

            • 0 0

    • Powinniśmy zagęszczać miasto jak najbardziej. Póki co to jest wygon a nie miasto.

      • 7 3

  • Taaak, oddzielmy przystanek PKM od zabudowań autostradami z każdej strony, z pasem zieleni między jezdniami szerokim na 50 m, a później dziwmy się, że z PKM nikt nie korzysta... Przed przystankiem droga powinna iść w tunelu albo powinna być wąska. Inaczej będzie zawsze "daleko" od Niedźwiednika.

    • 24 1

  • Połowę życia mieszkałem na niedźwiedniku (3)

    Niestety osiedle jest tak zapuszczone, że po ostatnich odwiedzinach na starych śmieciach stwierdziłem, że żal mi ludzi którzy nadal tu mieszkają.

    • 18 18

    • (1)

      Mieszkam tutaj od 3 lat, jestem bardzo zadowolona. Trochę zapuszczone,swoje lata bez remontu robią swoje, ale osiedle ma niepowtarzalny klimat. Bliskość miasta, lasu i piękny widok na zatokę. Te zmiany nie bardzo mi odpowiadają, z kameralnego osiedla zrobi się druga Zaspa (duże blokowisko).

      • 13 2

      • Masz bardzo

        mgliste pojecie o znaczeniu słowa ,,kameralne''. A od Zaspy wara bo zrobimy na was zajazd!!!

        • 3 6

    • Tu masz "Wizję nowego centrum Niedźwiednika" - otóż okazuje się że Niedźwiednik ma jakieś "centrum"! Normalnie Niedźwiednik jak Warszawa, musi mieć więc też swoje drapacze chmur, a może też i lotnisko... Dotąd wydawało mi się, że miasto musi rozwija się do środka, a nie zajmować pola uprawne wokół, natomiast taka zabudowa jest po prostu architektonicznym i urbanistycznym bełkotem.

      Kopia zakładu karnego w Iławie? To mało powiedziane.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Odea Park | Dzień Otwarty na budowie osiedla kameralnych domów apartamentowych

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: Dom - Mieszkanie - Wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35800 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24100 zł/m2
Gdynia Orłowo
24050 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
24000 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29500 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
18100 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16150 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15850 zł/m2
Gdynia Orłowo
15450 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane