• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wnętrza biurowe stają się coraz bardziej domowe

Joanna Puchala
8 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jadalnia w firmie Ciklum w biurowcu Tryton w Gdańsku. Biurowe kuchnie wykańczane są i wyposażane jak domowe. Jadalnia w firmie Ciklum w biurowcu Tryton w Gdańsku. Biurowe kuchnie wykańczane są i wyposażane jak domowe.

W pracy spędzamy znaczną część życia, dlatego tak ważna jest aranżacja przestrzeni biurowej, która często w bezpośredni sposób przekłada się na naszą efektywność. Wiedzą o tym nie tylko architekci, ale też pracodawcy, którzy sukcesywnie zmieniają podejście do urządzania biurowych wnętrz.



Co sprawia, że człowiek dobrze czuje się w biurze?

Jeszcze niedawno normą było przekonanie, że odpowiednie biurko i wygodne krzesło wystarczą do wydajnej pracy. Taka opinia wydaje się zupełnie nieaktualna w obliczu zmieniających się standardów estetycznych. Coraz więcej pracodawców zdaje sobie sprawę, że dbałość o wizerunek miejsca pracy i wdrażanie najnowszych trendów w zakresie aranżacji przestrzeni biurowych odgrywają istotną rolę.

Przestrzeń otwarta nadal popularna?



Jednym z wiodących trendów w projektowaniu biur są nadal przestrzenie otwarte tzw. open space, które umożliwiają pracę w jednym pomieszczeniu nawet kilkunastoosobowym zespołom.

- Badania naukowe pokazały, że najbardziej efektywne są zespoły mające ze sobą bezpośredni kontakt, czyli te, w których dużo rozmawia się na żywo. Stąd też tendencja wykazująca odejście od powierzchni podzielonych na boksy na rzecz pomieszczeń kilkuosobowych koncentrujących się na kooperacji w ramach zespołu - mówi Piotr Fenrych, Project Manager z Xplan.
Popularny aktualnie sposób wyposażania powierzchni biurowych stanowi kontynuację tej idei. Bieżące trendy są ukierunkowane na maksymalne zwiększenie komfortu oraz wydajności pracowników. "Open space" jest nastawiony na komfort, przestronność i funkcjonalność wnętrza. Niezwykle ważny aspekt w tym przypadku stanowi zorganizowanie przestrzeni tak, aby zapewnić skuteczną komunikację i integrację zespołu.

Nie bez znaczenia jest więc oddziaływanie na dobre samopoczucie i kreatywność pracowników. Otwarte przestrzenie są coraz częściej uzupełniane strefami typu "relaks", w których odbywają się spotkania pracowników. Ich wiodącym celem jest stwarzanie wrażenia domowej atmosfery w pracy.

Cisza wspomaga koncentrację



- Niezwykle istotnym elementem takiej przestrzeni jest odpowiednia akustyka, zapewniająca komfort pracy. Świetnie nadają się tu ścianki na kółkach. Mają one właściwości akustyczne i pobudzają kreatywne myślenie, a ilość dostępnych wariantów i konfiguracji sprawia, że ścianki świetnie sprawdzają się w przestronnych przestrzeniach, jak również salach konferencyjnych czy gabinetach - mówi Iwona Sawoń Ladeco.
  • Wydzielone, wygodne, pomieszczenia sprzyjają rozmowom, bez konieczności przeszkadzania współpracownikom. Miejsce do spotkań, Gdańsk.
  • Coraz częściej tworzone są tematyczne sale konferencyjne. Przestrzeń biurowa w Gdańsku.
  • Współczesne przestrzenie do pracy to już nie tylko biurka i krzesła. Kącik do pracy w odosobnieniu, Gdańsk.
  • Często wydziela się specjalne kąciki do pracy zespołowej. Przestrzeń do pracy grupowej, Gdańsk.
  • Równie ważne są sale konferencyjne, które przestały być jednolitymi pomieszczeniami bez wyraźnego charakteru. Sala konferencyjna, Gdańsk.
  • Sala konferencyjna Harley Davidson.
  • Ścianka aranżacyjna o właściwościach akustycznych. Ceny takich ścianek zaczynają się od od 2 tys. zł brutto.
  • Ścianki pomagają w kształtowaniu otwartej przestrzeni - można nimi przesłaniać miejsce pracy, dzięki czemu przy biurku jest też ciszej.
  • Strefa chillroomu pełni różne funkcje: od typowo wypoczynkowej, przez alternatywne miejsce pracy, aż po nieformalne miejsce spotkań z klientami.
  • Wydzielone miejsce odpoczynku lub pracy w małych zespołach można zakomponować we wspólnej przestrzeni na różne sposoby.  Biuro firmy Torus, Alchemia, Gdańsk.
  • Pomieszczenie spotkań za szklaną ścianą nie odbiera wnętrzu przestrzeni, a pozwala pracować w zupełnym oddzieleniu od reszty biura. Torus, Alchemia, Gdańsk.
Ciekawym rozwiązaniem, które mogą poprawić akustykę, są także coraz bardziej popularne biurowe budki telefoniczne.

- Mogą one służyć do rozmów telefonicznych, dyskretnych spotkań lub jako miejsce odpoczynku. Różnorodne konfiguracje jakie umożliwia wyposażenie tego typu pozwala na dopasowanie budki do dostępnej w biurze wolnej przestrzeni oraz konkretnej aranżacji - dodaje Iwona Sawoń.
Inny nowy nurt organizacji pracy w biurze opiera się na wspieraniu wielozadaniowości pracowników. W myśl tej idei tworzy się wspólne stanowiska, które mają pobudzić koncentrację i umożliwić realizację różnych rodzajów aktywności - także w zależności od nastroju i samopoczucia człowieka-pracownika. Na tej podstawie miejsce pracy jest dostosowane zarówno do pracy w ciszy, działań ukierunkowanych na komunikację międzyludzką oraz prace administracyjne.

- Zgodnie z tą koncepcją, biuro stanowi narzędzie do efektywnego zarządzania zróżnicowanym zespołem. Tego typu aranżacja ma pobudzać kreatywność i potencjał pracowników, co bezpośrednio przekłada się na konkurencyjność firmy i tym samym jest elementem strategii biznesowej. Stworzenie otwartego, elastycznego biura pozwala też firmom na łatwiejsze dostosowanie się do zmian związanych z reorganizacją przestrzeni na nowe potrzeby - podkreśla Piotr Fenrych.

Sale konferencyjne i aneksy kuchenne



Nowoczesne sale konferencyjne opierają sie na udogodnieniach poprawiających jakość spotkań. Panele akustyczne i sprzęty multimedialne są tak samo ważne, jak sam wizerunek tego rodzaju pomieszczeń. Nowością, która cieszy się niezmierną popularnością, są tematyczne sale konferencyjne. Przedsiębiorcy z coraz większym zaangażowaniem chcą tworzyć miejsca o oryginalnym i wyjątkowym klimacie.

Trendy w projektowaniu aneksów kuchennych nawiązują głównie do funkcjonalności i wygody. Aktualnie liczy się nowoczesna, prosta i łatwa w utrzymaniu czystości zabudowa.

- Klimat wnętrza aneksów kuchennych jest zdecydowanie kawiarniano-klubowy z obowiązkowymi elementami drewna, które nadają mu ciepła i rodzinnej atmosfery oraz przyczyniają się do redukcji stresu i lepszego samopoczucia pracowników - podkreśla Iwona Sawoń.

Inteligentne przestrzenie



Nowe technologie są nieodzownym elementem naszego życia. W przeważającej mierze wykorzystujemy je w pracy, dlatego współczesne biura są przekształcane w inteligentne przestrzenie. Dotyczy to ie tylko trudno uchwytnych dla oka technologii bezprzewodowych, które umożliwiają pracę i działanie urządzeń w różnych częściach biura, ale także elementów wyposażenia czy technologicznych gadżetów, które cieszą.

- Nowe technologie w ostatnim czasie biją rekordy popularności, zwłaszcza w branży IT. Hitem są biurka z elektroniczną regulacją wysokości. Projektantom zależało, aby oprócz funkcjonalności, były prawdziwą perłą na rynku łączącą funkcjonalność z estetyką. Wyzwanie to udało się w 100 proc., gdyż biurka zyskały miano "rzeźby w przestrzeni" - podaje przykład Iwona Sawoń.

Wyposażenie



Projektowane współcześnie meble biurowe nie tylko zapewniają komfort, mobilność oraz ergonomię pracy, coraz częściej mają także odzwierciedlać kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa.

- Wiele współczesnych wnętrz projektowanych jest nadal w koncepcji minimalistycznej. Stonowana kolorystyka przełamywana jest kontrastowymi elementami, które nadają styl i charakter powierzchni. W aranżacjach zauważamy również modę na eklektyzm, czyli mieszanie stylów, które preferują nasi klienci w bardziej dynamicznych środowiskach. Do nieco większej ekstrawagancji skłonni są raczej pracownicy firm informatycznych niż kancelarie prawne, gdyż taki wizerunek stanowi jeden z elementów polityki kadrowej oraz jest elementem budowania marki - mówi Piotr Fenrych.
  • Przestrzeń oficjalna dzieli się z reguły na część biurową i konferencyjną.
  • Biurka z elektroniczną regulacją wysokości, cena od 2 300 zł brutto.
  • Przestrzeń konferencyjna często jest łączona z miejscem do przeprowadzania mniej formalnych spotkań.
  • Przestrzeń showroomu w biurowcu C200 jest przykładem, jak ciekawie zaaranżować przestrzeń.
  • Sale konferencyjne często wyposaża się w designerskie meble i dodatki. Tu krzesła Tabanda, cena od 990 zł za sztukę. Sala konferencyjna zlokalizowana w Gdańsku.
  • Ciekawa aranżacja sprzyja dobremu klimatowi do współpracy i pobudza kreatywność. Na zdjęciu "zielone ściany" obsadzone żywą roślinnością. Strefa wejścia w biurze firmy Torus.
  • Miejsca pracy w przestrzeni otwartej nie tracą na popularności, chociaż są sukcesywnie ulepszane (biurowiec w Gdańsku).
  • Sama strefa wejściowa powinna być urządzona z pomysłem, gdyż świadczy o wizerunku firmy.
  • Recepcja jest wizytówką firmy, dlatego powinna być jak najlepiej dopasowana wizualnie do formy działalności. Recepcja w jednym z gdańskich biurowców.
  • Budka telefoniczna Mello, cena od 13 tys. zł brutto.
  • Strefa relaksu powinna być dopasowana do ogólnego wystroju miejsca pracy.
  • Oprócz miejsca do samodzielnej pracy, ważne są także przestrzenie do komunikacji międzyludzkiej.

Odpoczynek w miejscu pracy

Miejsce pracy tworzą przede wszystkim ludzie i to oni stają się coraz ważniejszym aspektem biznesowego wizerunku. Nic więc dziwnego, że najpopularniejszą tendencją jest projektowanie przestrzeni przyjaznej pracownikowi. Aranżacje biurowe są ukierunkowane na jego potrzeby nie tylko w zakresie zadań związanych z bieżącą pracą, ale także stref odpoczynku. "Udomowiona", relaksacyjna przestrzeń sprzyja bowiem dobrym efektom w pracy.

Miejsca

Opinie (21)

  • małe firmy robia cos, te outsourcingowe centra to rzezba w stolcu

    w duzych korporacjach main development leci w USA przez naukowcow, i top developerow.

    Jak chcesz cos zrobic poza defektami szukaj pracy w malych i srednich firmach.
    W korporacji dostaniesz marke w cv ale niczego sie nie nauczysz po za biurokracja...

    • 5 4

  • Jak ktos z was ma biuro w domu ( gabinet) to stroi sobie to biuro jak dom czy jak biuro?

    robienie z biur domow to debilizm taki sam jak caly ten open space.

    Poco mi biuro z łøzkiem i fotelem. Fotel mam w pokoju dziennym a łøzko w sypialni.

    zrobcie sobie biuro z sypialnia, z pokojem dziennym wszystko w jednym pomieszczeniu i oczywiscie z aneksem kuchennym.....

    po***eby

    • 5 2

  • ...

    Szklane ściany w ,,pokojach" nad głową kamera , zjezdzasz na dół windą żeby napić się kawy w kawiarni też kamery .I jak tu zwykły pracownik ma wyluzować na przerwie jak jest pod stałą obserwacją."Szklane domy" na grunwaldzkiej to porażka .....

    • 5 0

  • Show-roomy na pokaz

    a dalej open-space-y na kilkadziesiąt osób

    • 4 0

  • i cóż z tego...

    widzimy zdjęcia pięknych wnętrz i nawet na niektórych pojawiają się ergonomiczne meble, coż z tego jeśli widzimy ludzi pracujących na samych laptopach? A jeśli ktoś pracuje powyżej 4 godzin dziennie na "gołym" laptopie, nie wyposażonym w:
    - zewnętrzną pełnowymiarową klawiaturę,
    - zewnętrzną mysz, lub tablet graficzny,
    - zewnętrzny monitor lub właściwą regulowaną podstawkę pod laptopa,
    to po pierwsze robi dużą krzywdę swojemu kręgosłupowi, a po drugie jego stanowisko nawet nie spełnia wymogów polskich przepisów BHP dla pracy z komputerem, czego większość pracodawców nie jest świadoma.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Targi mieszkań i domów

wykład, targi, konsultacje
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane