• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zarządcy nieruchomości w Trójmieście. Usługi są coraz nowocześniejsze

Ewa Budnik
28 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Zarządca nieruchomości to osoba, której powierza się faktyczne i prawne bezpieczeństwo swojej nieruchomości, dbanie o jej czystość i zachowanie w dobrym stanie. A także finanse. Czy twoja wspólnota ma dobrego zarządcę...? Zarządca nieruchomości to osoba, której powierza się faktyczne i prawne bezpieczeństwo swojej nieruchomości, dbanie o jej czystość i zachowanie w dobrym stanie. A także finanse. Czy twoja wspólnota ma dobrego zarządcę...?

We wspólnotach mieszkaniowych trwa okres zebrań rocznych. Ich członkowie podsumowują nie tylko stan budynku i wspólnego konta nieruchomości, ale także pracę firmy, której zlecone zostało zarządzanie. Warto to zrobić, bo konkurencja na trójmiejskim rynku jest spora, a firmy zajmujące się administrowaniem mają w swojej ofercie coraz więcej nowoczesnych rozwiązań.



Czy jesteś zadowolony z usług firmy, która zarządza twoją nieruchomością?

Zarządcy nieruchomości (administratorzy) i zarządy wspólnot (osoby wybrane spośród właścicieli w danej nieruchomości do ich reprezentowania) zgodnie przyznają, że w wielu wspólnotach zaangażowanie mieszkańców w życie nieruchomości jest zbyt małe; często nawet nie z braku czasu a z braku potrzeby. Ale czas kiedy zarządcy nieruchomości zwołują zebranie roczne to moment, kiedy wielu z nas przypomina się o prawach i obowiązkach właściciela i najczęściej zadaje sobie pytanie: za co ja właściwie płacę?

Średnie stawki za zarządzanie nieruchomością mieszkalną w zależności od stopnia skomplikowania (wielkości budynku, wyposażenia w dodatkowe systemy czy jego sytuacji prawnej) wynoszą w Trójmieście od 50 do 70 gr za m kw. mieszkania za miesiąc. Co, poza zapewnieniem rozliczenia, zorganizowaniem sprzątania i przeglądów, możemy mieć w tej kwocie?

Kontakt i platforma internetowa

Chociaż zarządca ma mnóstwo obowiązków i jest takim samym człowiekiem jak jego klienci, to jednak w nowoczesnej firmie zawsze będzie nastawiony na kontakt. Biuro czynne tylko w wybrane dni tygodnia i niemożność umówienia się "na nieruchomości", a na dodatek brak odpowiedzi na zapytania mailowe to dzisiaj rzadkie przypadki. Teoretycznie. Bo jeśli posłuchamy opinii rodziny i znajomych na temat jakości zarządzania, to nadal można usłyszeć historie wskazujące, że klient to niechciany petent.

Forum Trojmiasto.pl: wymień się opiniami o zarządcach nieruchomości w Trójmieście

Tymczasem przybywa firm, które proponują kontakt już nie tylko przez mail i telefon, ale także na Facebooku, Twitterze czy innym komunikatorze, z którego dana wspólnota zechce korzystać. W dobrze zorganizowanych firmach ktoś zawsze odbierze także czynny 24 godziny na dobę telefon alarmowy. Na wypadek gdyby w nieruchomości wydarzyło się coś niespodziewanego (np.pęknięta rura) konserwator przyjedzie nawet w środku nocy. Powszechne jest także wykorzystanie platform, które zapewniają członkom wspólnoty dostęp do indywidualnego salda jak i informacji o stanie finansów nieruchomości.

- Zarządcy, którzy wprowadzili takie rozwiązania korzystają albo z gotowego oprogramowania dedykowanego zarządzaniu nieruchomościami mieszkaniowymi, które można po prostu kupić, albo mają programy napisane specjalnie dla swoich potrzeb - mówi Ewa Klechowicz, prezes Stowarzyszenia Zarządców Nieruchomości Trójmiasto. - Aby taki system dobrze działał i rzeczywiście zapewniał klientom bieżącą informację o stanie konta powinien być powiązany z tak zwanym systemem płatności masowych. Jedno i drugie to już standard w usługach, który nie podraża ich kosztu. Jeśli firma zarządzająca nie ma takiego systemu, to albo nie chce wydać pieniędzy na program, albo nie wprowadziła u siebie systemu płatności masowych.
W takim systemie każdy członek wspólnoty ma indywidualne konto, na które dokonuje wpłat. Po ich zaksięgowaniu i zalogowaniu się w systemie można zobaczyć stan zobowiązań. Łatwiej jest wtedy działać także zarządcy, bo system powiadamia go o zaległościach, dzięki czemu sprawniej może on prowadzić windykację należności. Na koncie wspólnoty nie ma zaległości. Oczywiście, firmy które wdrożyły takie rozwiązania swoim klientom, którzy nie chcą lub nie mogą korzystać z internetu nadal dostarczają rozliczenia metodą tradycyjną, na papierze. Mowa tu głównie o osobach starszych. Jak przyznaje Ewa Klechowicz, jest to około 10 proc. wszystkich klientów.

W bardziej rozbudowanych systemach możliwe jest znacznie więcej niż tylko podgląd konta.

- Zarządcy nieruchomości mogą wykupić dostęp do platformy do zarządzania w różnych pakietach. W podstawowym można sprawdzić stan swoich rachunków, saldo obciążeń. Usługa z której my korzystamy umożliwia także głosowanie uchwał przez internet, co niezwykle ułatwia i przyspiesza proces decyzyjny we wspólnotach. Ponadto oferujemy przez tą platformę dostęp do dokumentacji wspólnoty - uchwał, umów, regulaminów, statutów. To jest pomocne dla użytkownika, a przede wszystkim dla zarządu wspólnoty - opowiada Waldemar Fijołek, dyrektor w firmie Veidik Zarządzanie Nieruchomościami.
Przeglądy dronem i usterki na zdjęciu

W zarządzaniu nieruchomościami wykorzystywane są także nowinki technologiczne, które nie powstały wcale na potrzeby tej branży. W Trójmieście są już firmy, które do przeglądu stanu nieruchomości wykorzystują drony. Zamiast zlecać przegląd dachu (i przede wszystkim rynien) firmie, która użyje specjalistycznego sprzętu można użyć drona, którego "okiem" zajrzeć można do rynny, by sprawdzić czy zalegają w niej liście.

Katalog obiektów: zobacz listę firm, które zajmują się zarządzaniem nieruchomościami w Trójmieście

Możliwość szybkiego wykonywania i przesyłania zdjęć wykorzystywana jest także do zgłaszania usterek i informowania o ich usunięciu.

- Zarządca czy mieszkaniec nieruchomości widzi usterkę, wykonuje jej zdjęcie i wysyła do systemu z krótkim opisem. Informację odbiera konserwator, który dzięki temu często może z góry ocenić jakie narzędzia czy części będą potrzebne przy naprawie. Po jej dokonaniu również wykonuje i przesyła zdjęcie, jeśli jest taka potrzeba z dodatkowym widocznym dla wszystkich komentarzem - mówi Waldemar Fijołek.
Coraz mniej angażujące jest także odczytywanie liczników. Zwyczajowo raz na pół roku do zarządcy dostarczyć trzeba było stan licznika wody zimnej i ciepłej. W nowych budynkach oraz przy kolejnych wymianach wodomierzy (okres ich legalizacji wynosi 5 lat) montowane są urządzenia, których wskazania odczytywane są drogą radiową. Zarządcy takie właśnie rozwiązania rekomendują wspólnotom, by uprościć życie właścicielom i sobie.

Monitorowanie sprzątania

Obszar do którego mocno wkracza technika to sprzątanie nieruchomości. Mowa tu o systemach monitorowania lokalizacji pracownika. Dla wielu osób takie rozwiązania są kontrowersyjne, ale firmy zajmujące się zarządzaniem w Trójmieście wprowadzają je, należy więc spodziewać się, że będzie to coraz popularniejsze.

- Wśród zarządców wciąż panuje przekonanie, że nowoczesne technologie nie są potrzebne, bo i tak najważniejsze jest czy ktoś po prostu sprawdzi czy jest czysto. Tymczasem czas skończyć z częstą sytuacją, kiedy jeden udaje że płaci, a drugi udaje że sprząta - mówi Adam Łabędzki z sopockiej firmy Vizum Lab, która stworzyła system monitorowania sprzątania. - Osoba sprzątająca będzie miała przy sobie urządzenie z aplikacją, dzięki czemu można ocenić czas pracy poświęcony na sprzątanie każdego konkretnego pomieszczenia. To ucina wszystkie dyskusje na temat tego czy w danym miejscu było posprzątane czy nie.
Czytaj także: licencja pośrednika i zarządcy nadal "w cenie"

Monitorowanie części wspólnych proponowane jest także w formie kamer, które "obserwują" co dzieje się przy wejściu do budynku lub na klatce schodowej. Obraz z kamery jest po prostu zapisywany na serwerze, może sprawdzić go każdy mieszkaniec. To jednak wymaga nakładów finansowych ze strony wspólnoty, zarządca tego nie zapewni. Tak czy inaczej: technologie w coraz większym stopniu wspomagają i uzupełniają pracę zarządców.

- Oceniam, że piętanaście-dwadzieścia lat temu koszty zarządzania i utrzymania nieruchomości w siedemdziesięciu procentach wynikały z nakładów na materiały, a tylko w trzydziestu procentach z nakładów na usługi. Teraz te proporcje się odwróciły. W dużej mierze wynika to z konieczności dostarczenia nowoczesnych rozwiązań - mówi Ewa Klechowicz.
Reasumując: warto pamiętać, że to nie zarządca narzuca nam swoje usługi, tylko wspólnota decyduje o tym, komu powierzyła swoją nieruchomość i czy proponowana oferta i styl bycia zarządcy jej odpowiada.

Miejsca

Opinie (73) ponad 10 zablokowanych

  • stawka zależna od metra mieszkania (5)

    Nie bardzo rozumiem dlaczego od metra mieszkania a nie od sztuki. Pisma o podwyżkach, zebraniu itp. są pisane takie same do wszystkich . Moja dwuosobowa rodzina musi płacić za zarządzanie 2 razy wiecej niż czteroosobowa rodzina z parteru tylko dlatego że moje mieszkanie ma 97 metrów , a sąsiedzi mają mieszkanie 43 metry. Opłaty powinny być od mieszkania ( od sztuki) a nie od metrażu zajmowanego mieszkania.

    • 4 10

    • Ustawa O własnosci Lokali

      Wszelkie odpowiedzi jak w tytule

      • 0 0

    • jak cię nie stać na utrzymanie dużego mieszkania to zmień na mniejsze (1)

      nie wiem w czym masz problem, dziwię się tylko, że nie rozumiesz, że jak coś jest większe to koszty utrzymania są wyższe. Wydaje się to oczywiste ale widać nie dla wszystkich

      • 1 0

      • Koszt utrzymania dużego mieszkania to wiem jaki jest bo płacę czynsz co miesiąc. Tylko te koszty zarządzania zależne od metrażu dalej sa dla mnie niezrozumiałe. Ze sprzątniętej klatki schodowej, chodnika itp nie korzystam więcej od sąsiadów. Wkrótce i tak się wyprowadzam więc to już mnie nie będzie obchodzić. Koszty miesięczne utrzymania nowego 120 metrowego domu będą niższe niż obecnego mieszkania o ok 20%. Bez zarządzania i funduszu remontowego.

        • 0 0

    • odpowiadam (1)

      zgodnie z ustawą o własności lokali podjęta przez Sejm RP koszty tzw. zarządu nieruchomością wspólną płaci się od wysokości swojego udziału w nieruchomości wspólnej

      żadną uchwałą tego nie zmienisz, bo ustawa jest wyższym aktem prawnym niż uchwała Wspólnoty. Uchwała nie może być niezgodna z ustawą.

      jak zmienisz uchwałą to ktoś średnio zorientowany może zaskarżyć uchwałę z małego mieszkania i wnosić, że jego prawa zostały naruszone i niepotrzebne potem koszty sądowe, bieganie po sądach oraz pracy dla administracji bo musieliby korygować wstecz naliczenia

      jedyna możliwość prawna, skuteczna - na zebranie Wspólnoty zaprasza się notariusza na którym musi być zgodne kworum co do zmian, który w formie aktu notarialnego zmienia zapisy i podział kosztów i wtedy może być tak jak piszesz za sprzątanie czy administrację każdy płaci od sztuki.

      Większe mieszkanie oznacza większy udział w nieruchomości wspólnej, a więc też większa siła głosu

      Jedna rzecz - kolejny ew. nabywca lokalu musi o tym zostać poinformowany.

      • 2 0

      • Nie do końca jest tak jak piszesz

        Obecność notariusza nic nie pomoże jak chcesz przepchnąć uchwałę niezgodną z prawem (z ust o wł lokali), jedyne rozwiązanie to podjęcie takiej uchwały przez 100% udziałów a tym przypadku to nierealne aby ktoś z małym mieszkaniem się pod tym podpisał.

        Co do samego sposobu naliczania opłat od udziału, to może poza kosztem sprzątania to jest to sposób sprawiedliwy, to tak samo jak koszt utrzymania większego domu jest większy od utrzymania mniejszego.

        • 1 0

  • pytanie o veidik (2)

    a Pan z Veidika co się produkuje w artykule ma licencję w ogóle ?

    • 1 1

    • Veidik banda złodziei, omijac

      • 0 0

    • do x

      Pan Fijołek nie ma, to mechanik samochodowy:)

      • 0 0

  • Polecam! (1)

    Jeśli chodzi o pozytywne i skuteczne zarządzanie nieruchomościami polecam firmę Amitom- http://www.amitom.pl/
    Mieszkam w Gdyni i od samego początku są naszymi zarządcami- zawsze na wysokim poziomie, z szybkim i bezkonfliktowym kontaktem :)

    • 1 0

    • Zgadzam się z Panią Martą. Moja wspólnota też korzysta z usług tego zarządcy i też jesteśmy zadowoleni. Wiadomo, nie zawsze jest idealnie, bo po prostu ciężko, żeby tak było. Nawet najlepszym zdarzają się błędy. Ale ogólna działalność firmy bez zarzutu. Faktycznie mogę polecić.

      • 0 0

  • polecam

    Profesjonalnie się naszym budynkiem zajmuje administrator z Osiedle Zielone. Jest kontakt, nie trzeba się godzinami dobijać przez telefon, żeby się dodzwonić, zawsze jest info o spotkaniach właścicieli z wyprzedzeniem, rozliczenia są jasne, wiadomo na co każda złotówka idzie.

    • 0 1

  • zarzadcy (7)

    rozni sa ci zarzadcy , najlepiej gdy lokatorzy wezma sprawy w swoje rece, wychodzi taniej i lepiej

    • 41 7

    • Mieszkańcy mają żadne pojęcie o prawie budowlanym, zasadach zarządzania, najczęściej"wydaje się" im, że są specjalistami w każdej dziedzinie, w zarządzaniu nieruchomościami również. Jak kogoś boli ząb - idzie do specjalisty, czyli dentysty, a nie leczy się sam. Profesjonalne zarządzanie to kawał ciężkiej pracy. Warto poszukać informacji o danym zarządcy, popatrzeć jak sprawdza się obecny...i dopiero później podjąć decyzję, czy ma zostać poprzedni czy szukać warto nowego.

      • 1 0

    • tanio czy dobrze i profesjonalnie (1)

      Pytanie czy Wspólnota ma:
      1. księgowego, który się na tym zna (bo księgowy od zakładu produkcyjnego ma żadne pojęcie o tym).....a księgowość we wspólnotach, prócz w sumie VAT-u i mniej zus-u (ew. umowy o dzieł o i zlecenia) jest jak w każdej zwykłej firmie, którą prowadzi biuro rachunkowe.
      2. prawnika, który zna się na rzeczy, bo jak właściciele zaczną iść do sądu ws np. uchylenia uchwały, w sprawie podważenia rozliczeń itp.
      3. inżyniera budownictwa, który podpowie jakie są problemy techniczne i jak je rozwiązać oraz będzie czuwał nad realizacją przepisów m.in prawa budowlanego np. przeglądy techniczne budynku
      4. administratora, który ogarnie sprawy administracyjne, ubezpieczeniowe, likwidacja szkód,

      Ewentualnie szukać administrator, który częściowo prowadzi dany zakres tj. samemu się administrować a np. księgowość dać profesjonaliście

      Proponuję też szukać administratora, który potrafi i robi rozliczenia comiesięczne. Unika się tu kłopotów z czekaniem na rozliczenia przez pół roku, a druga sprawa to kontrola co miesiąc urządzeń (wodomierze i ciepłomierze) a nie obudzenie się po kwartale lub pół roku, nie mówiąc o roku i dopłata, bo np. urządzenie padło lub nabiło przez spłuczkę lub inne urządzenie masę kasy.

      • 2 1

      • do x

        A spłuczka jest na odpowiedzialności właściciela lokalu czy na odpowiedzialności Wspólnoty? widać, że masz pojęcie...

        • 0 0

    • (3)

      Lepiej - w zależności od lokatorów.
      Taniej - zawsze, dokładnie o kwotę zysku zarządcy. Bo przecież zarządca nie działa charytatywnie, ale czerpie zysk z czynności zarządu.

      • 13 2

      • Wbrew pozorom, wcale niekoniecznie taniej. (2)

        Jeśli zarządca zarządza wieloma budynkami, zawsze może wynegocjować niższe ceny wszelakich usług, czy innych elementów potrzebnych do utrzymania, niż kupując wszystko tylko dla jednego budynku.

        • 7 5

        • (1)

          Wynegocjować niższe ceny? Czego? Prądu? Czy wody i ciepła z GPEC?? Oczym ty człowieku przemawiasz? Takie rzeczy by były ewentualnie możliwe jakby w całym trójmieście były 2-3 firmy administrujące, a nie kilkadziesiąt czy kilkaset. Albo jakby każda wspólnota miała swoją kotłownię, to węgiel, koks czy zrębka w ilościach całosamochodowych by wychodziły znacznie taniej niż w ilościach detalicznych po pół tony-tonę.

          • 3 3

          • chodzi głupku o usługi np. ochrony, sprzątania części wspólnej, przeglądu przewodów kominowych, przeglądów ogólnobudowlanych, przeglądu gazu, przeglądu instalacji piorunochronnej i elektrycznej, przeglądu inst. ppoż..., prowadzenie rachunku bankowego, koszty ubezpieczenia...
            wymieniać dalej czy już łapiesz?

            • 1 1

  • zarzadzanie

    Można się dogadać z naszym administratorem z firmy Osiedle Zielone. Nie było jeszcze czegoś takiego żęby odesłał nas z kwitkiem jak coś chcieliśmy ze wspólnotą wymienić, naprawić, zainwestować w podjazd dla wózków...

    • 0 1

  • PATRONAT. Co sądzicie o tej firmie? (1)

    My mamy serdecznie dość. Brak reakcji na zgłoszenia, ciągłe problemy, nawet po zmianie administratora - nie chcą wydać dokumentów, jedyna sposób to zgłoszenie do sądu

    • 8 1

    • Polecamy firmę ATU

      Byliśmy pod Patronatem. Zmieniliśmy na firmę ATU i jest wszystko dobrze, nie da się tego porównać z poprzednim zarządcą. POLECAMY

      • 0 0

  • Uporzadkowac sprawy pojemnikow na odpady (5)

    Jak sa tacy nowoczesni to niech w koncu zaczna budowac altany śmietnikowe przy swoich nieruchomościach a nie ustawiaja pojemniki przy drodze lub pod oknami jak w Bangladeszu. Wystarczy wydzierzawic teren od gminy lub porozumiec sie z inna wspolnota.

    • 13 6

    • X (3)

      Świetne są takie miejsca do jednego PGO gdzie do budynku jest przypisanych około 10 - 15 Wspólnot......weź się dogadaj...........jakby do jednego PGO były dwie Wspólnoty jak Ci się wydaje to byłoby jak w bajce.....ale na starówce jest np. 7-10 budynków a każdy mądrzejszy od drugiego

      jeden chce kute, drugi z desek a trzeci z drutu......

      ps. nie mówiąc o przepisach sanepidu, gdzie są pewne odległości ustalone.....ale to pewnie wiesz

      ps2 załóż firmę administrującą nieruchomościami i dzierżaw i dogaduj się. Powodzenia.

      • 1 0

      • (2)

        Jak to jest że jedni mogą, adrudzy twierdzą nie da sie. Zmien branże.

        • 0 0

        • (1)

          bo w jednej części masz np. ludzi którzy potrafią się dogadać a w innym miejscu nie potrafią lub są personalne niesnaski, różne interesy, inny punkt widzenia etc.

          Inaczej dogada się 2-3 Wspólnoty, a inaczej 10 -15. Tak czy nie ?

          Administrator to nie psychiatra.

          Jak jest opór ludzki to co poradzisz ?

          Administrator nie ma takich instrumentów, aby coś narzucać (dyktat ?) Wspólnotom, to jest tylko organ doradczy. To czy ludzie we Wspólnotach poczują bakcyla i ruszą 4 litery to już od nich samych zależy.

          Zawsze jest jednak łatwiej na kogoś zrzucić winę, a nie na siebie.

          Jest program "wspólne podwórko" można chapnąć nawet 65 tysięcy w Gdańsku na prace - zgadnij ile na cały Gdańsk wykonano w ubiegłym roku takich podwórek ? Poczytaj to się dowiesz na stronach Gdańska. O czym to świadczy ?

          Myślisz, że dany administrator specjalnie nic nie robi w tej sprawie, aby potem tak jak Ty smarowali na nich na forach i aby to czytał ? Masochizm uprawiają ?

          Nie muszę nic zmieniać, jestem zadowolony z miejsca, gdzie jestem.

          Bez odbioru.

          • 0 0

          • Potwierdzam, chociaż z drugiej strony barykady

            Ostatnio na spotkaniu (1 budynek, 3 wspólnoty) próbowaliśmy ustalić, jak mają wyglądać pojemniki na odpady i gdzie mają być usytuowane. Tam, gdzie to powinno być, czyli w narożniku podwórza najdalej oddalonym od okien budynku, sąsiadki mające okno od tej strony narobiły takiego rabanu, że nawet dla jednej wspólnoty nie da się ustalić, gdzie mają być ustawione pojemniki. Argumenty były różne: że słońce za bardzo grzeje, że mewy będą rozciągać śmieci, że sąsiedzi będą je podrzucać śmieci, a szczury przegryzać pojemniki. Dziwnym trafem we wszystkich innych miejscach oddalonych od okien krzykaczy tych problemów nie było...

            Pozdrawiam serdecznie administratorów w starych wspólnotach...

            • 0 0

    • porozumieć się? czyś ty zwariował? komu by to służyło? chyba tylko mieszkańcom! jaki więc w tym jest biznes?

      • 7 0

  • A BIMON

    Co to takiego

    • 1 0

  • NIEPRAWDA

    Ceny zarzadzania za metr: Quattro Towers we Wrzeszczu 45gr/m2, Albatross Towers na Przymorzu 43 gr/m2.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane