- 1 Kto kupuje 100-metrowe mieszkania? (64 opinie)
- 2 Raport. Stabilizacja na rynku mieszkaniowym (247 opinii)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (298 opinii)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (886 opinii)
- 5 Kwietniowe nowości u deweloperów (95 opinii)
- 6 Letni remont mieszkania? Zaplanuj go teraz (8 opinii)
Czy można jeszcze poprawić Forum Gdańsk?
Od budowy centrum handlowego Forum Gdańask na Targu Siennym i Rakowym nie ma już odwrotu, ale krytykowany przez wielu projekt wciąż można poprawić.
Na kilka tygodni przed rozpoczęciem budowy wiele w nim zmienić się nie da, ale parę elementów projektu wciąż można, a nawet powinno się poprawić.
1. Trzeba połączyć Targ Sienny i Rakowy z Głównym Miastem
Myśl o tym, by wykorzystać budowę Forum Gdańsk do ucywilizowania przestrzeni wokół Bramy Wyżynnej paraliżuje miejskich urzędników od lat. Choć przy okazji budowy centrum handlowego kierowcy zyskają nową, bezkolizyjną drogę przez Śródmieście, od dawnej przychodni kolejowej aż do ul. Toruńskiej , to nie planuje się żadnych zmian na szerokich Wałach Jagiellońskich, które oddzielają Główne Miasto od Forum Gdańsk.
Czy naprawdę piesi nie zasługują na choć jeden przyjazny gest? Ile jeszcze nowych dróg jest potrzebnych, by na wysokości Bramy Wyżynnej utworzyć naziemne przejście przez Wały Jagiellońskie?
Przypomnijmy, że w 2017 r., gdy gotowe będzie Forum Gdańsk, Śródmieście będzie można ominąć za pośrednictwem tunelu pod Martwą Wisłą i Południowej Obwodnicy Gdańska. Jeśli te dwie inwestycje za łącznie ok. 2 mld zł nie zmniejszą ruchu w centrum miasta, to
co innego zmniejszy?
Nowe przejście nie wpłynie znacząco na zatamowanie zmniejszonego ruchu, tym bardziej że już dziś ruch na pasie jezdni w stronę Traktu Św. Wojciecha i tak jest wstrzymywany przez sygnalizację świetlną dla przejeżdżających przez tory tramwajowe aut.
2. Trzeba połączyć Targ Sienny i Rakowy z Nowymi Ogrodami
Wielokrotnie podkreślano, że Forum Gdańsk zlikwiduje barierę przestrzenną w postaci wykopu z torami kolejowymi. Ale czy faktycznie przykrycie go płytą cokolwiek zmieni na lepsze?
Przed rozpoczęciem budowy, na odcinku od al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) do Huciska istniało jedno przejście przez tory kolejowe (poprzez kładkę) i ul. 3 Maja.
Po zakończeniu budowy tory pokonamy być może w trzech miejscach, ale to nic pewnego. Po pierwsze poprzez sklepy, o ile będą w nich otwarte drzwi (przykład Galerii Bałtyckiej pokazuje, że do sklepu na parterze można zrobić drzwi od ulicy, ale nigdy ich nie otwierać). Po drugie przez wjazd do parkingu, o ile będzie dozwolony tam ruch pieszy i o ile ktokolwiek będzie chciał wchodzić do budynku przez parking. Po trzecie wreszcie przez przedłużenie Drogi Królewskiej - o ile będzie dostępne przed wybudowaniem części biurowej, która ma powstać po galerii handlowej.
Jednak nawet większa liczba przejść nad torami nie zmieni nic w kwestii przekroczenia ul. 3 Maja. Tym bardziej, że po zakończeniu budowy ulica stanie się jeszcze szersza, niż dziś. W dodatku jedyne przejście zaplanowane jest na wysokości wjazdu na parking, czyli mniej więcej w tym samym miejscu, co dotychczas.
Wciąż brakuje dodatkowego przejścia przez ul. 3 Maja na wysokości przedłużenia Drogi Królewskiej. Jest ono niezbędne, jeśli na serio myślimy o przedłużeniu ciągu pieszego od ul. Długiej do Nowych Ogrodów (rozumianych jako fragment Śródmieścia, a nie ulica), gdzie ma docelowo powstać reprezentacyjny gmach wieńczący całą oś (kilka lat temu brano pod uwagę rozbudowę urzędu miejskiego). Tylko w ten sposób możliwe stanie się logiczne połączenie obu rozdzielonych części miasta.
3. Trzeba poprawić brzydką elewację parkingu
Wielka, pusta ściana parkingu od strony ul. 3 Maja od samego początku budzi mnóstwo kontrowersji. Trudno oczekiwać, że deweloper ją przeprojektuje, ale można go przekonać do jej poprawienia.
Można umieścić tam artystyczną grafikę, np. z zarysem panoramy Gdańska, którą parking zasłoni. Można umieścić ciekawe neony. Można wykorzystać szlachetniejsze materiały elewacyjne. Rozwiązań jest wiele.
Również idea przeniesienia (według zwolenników tego pomysłu jest to możliwe technicznie) nad wjazd do parkingu mozaiki z dawnego kina Neptun mogłaby być miłym gestem ze strony inwestora. Wszak nazwa Forum Gdańsk powinna zobowiązywać do promocji lokalnej sztuki.
4. Trzeba zadbać o zieleń
Zielone wzgórze, które pojawiło się przy Wałach Jagiellońskich od strony Bramy Wyżynnej, jest jednym z najdziwniejszych pomysłów w koncepcji zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego. Ta idea narodziła się zanim jeszcze deweloper Forum Gdańsk zainteresował się inwestycją w Gdańsku. Zachowanie tego pagórka nie ma sensu. Nawet projektantowi centrum zabrakło pomysłu, co zrobić z tym skrawkiem trawy na skarpie.
Podpowiadamy więc, by spróbować wykorzystać ten trawnik do stworzenia kompozycji z kwiatów. Może spróbować ułożyć z nich wielki napis "Gdańsk" wraz z herbem albo morskie fale? A może co roku zmieniać układ kwiatów?
Z pewnością nie można jednak dopuścić, by trawa była wypalana przez słońce lub by była utrzymywana, jak większość zieleni w mieście, czyli strzyżona dopiero, gdy urośnie do kolan.
Czytaj także: Jak nie utknąć w korku po zamknięciu ul. Hucisko
Kilkuset gdańszczan zebrało się w niedzielę w okolicach Węzła Groddecka , by zapozować do pamiątkowego zdjęcia na tle panoramy Głównego Miasta, która zniknie po wybudowaniu Forum Gdańsk.
Do pozowania zaprosił mieszkańców Maciej Kosycarz, gdański fotoreporter.
- Chciałbym, aby zachowała się pamiątka po panoramie miasta, widzianej od strony Chełmu. Gdy centrum powstanie, z tego miejsca będzie zupełnie inny widok - tłumaczy fotoreporter.
Duże zdjęcie zostanie opublikowane za trzy lata, po zakończeniu budowy centrum handlowego, gdy wykonane zostanie drugie zdjęcie z tego samego miejsca. Małe zdjęcie fotoreporter udostępni w najbliższych dniach.
Opinie (222) ponad 20 zablokowanych
-
2015-07-13 08:33
A to pewnie kierowcy szcz*ja?. Naucz ludzi kultury, a nie budować przejścia.
- 7 0
-
2015-07-13 08:33
(1)
Riviera zabila Świetojanska. Do tego samochody na tej ulicy. Siedziec w ogrodku na ul. Świetojanskiej to istny masochizm. Halas, nie slychac sie nawzajem. I smrod od spalin!!
A teraz Gdansk zabije Stare Miasto. Bo ludzie beda isc do galerii. Gratuluje. Do tego szerokie arterie, czyli znow smrod i halas.
Dla mnie bomba.- 28 8
-
2015-07-13 08:35
???
Na wies sie wyprowadz ,w miescie musza byc wielkie szerokie ulice.
- 9 14
-
2015-07-13 08:44
Trzeba cały ruch z Traktu przenieść (2)
- Zamknąć Okopową i Wały Jagiellońskie (odc. Podwale-Hucisko) dla samochodów (autobusy zostają):
* przebudować węzeł UE
* obecne tunele pozostawić tylko dla transportu zbiorowego
* dobudować alternatywne drogi jednojezdniowe z liniami tramwajowymi które ominą Śródmieście (Nowa Wałowa-Chmielna-Małomiejska)- 11 16
-
2015-07-13 08:51
UTOPIA (1)
tylko zobacz ile osób teraz jest w tramwajach (poza wakacjami), jeżeli połowa jeżdżących samochodami przesiadłaby się do nich to cały system komunikacji miejskiej nie byłby wydolny. Częściej tramwajów nie puścisz bo już się korkują przy dworcu.
- 10 5
-
2015-07-13 10:23
Można kupić dłuższe tramwaje. No i wreszcie zintegrować taryfę co najmniej w granicach Gdańska z SKM - trudne rozmowy z PKP, ale i tak taniej to kosztuje niż kolejna droga w imię św. przepustowości.
- 2 4
-
2015-07-13 08:46
(1)
Wyjdzie takie brzydactwo jak nowe centrum w bezpośredniej bliskości dworca kolejowego w Sopocie.
- 20 5
-
2015-07-13 08:57
???
Nowe Centrum Sopotu wyglada super ,bedzie nowoczesny dworzec.
- 3 9
-
2015-07-13 08:53
Nie ma szans. Bielawski już przypilnuje, żeby żadna z propozycji nie została zaakceptowana
- 30 4
-
2015-07-13 09:00
Wały Jagiellońskie przy Bramie Wyżynnej powinny zostać wyrzucone pod ziemię (1)
Mam oczywiście na myśli ruch samochodowy. Do tego wyburzyć ten przeklęty wiadukt i mamy piękny kawał przestrzeni dla ludzi.
- 16 8
-
2015-07-13 09:12
I jeszcze ulicę Popiełuszki pod ziemię
I wtedy będzie prawdziwy deptak Droga do Wolności.
- 5 2
-
2015-07-13 09:10
Długi Targ i Długą zrobić przejezdną, będzie lepiej
Będzie lepszy dojazd, w tym również do galerii handlowej FORUM
- 9 3
-
2015-07-13 09:34
Co to znaczy nie ma odwrotu? W 80. roku też nie było? Zablokować budowę tej durnoty i cześć.
- 14 6
-
2015-07-13 09:35
Obok przejścia dla pieszych przez WJ powinien powstać przejazd dla rowerzystów by umożliwić bezpośredni dojazd rowerem z Głównego miasta to traktu wzdłuż Kanału Raduni
- 4 6
-
2015-07-13 09:38
Słuszne, czyli nie do zrealizowania. (1)
Bardzo dobre postulaty! Szkoda tylko, że nie padły przypierwszej prezentacji projektu,, gdy trwały dyskusje z konserwatorem zabytków. Wówczas inwestor musiałby się jakoś odnieść do tych propozycji, bo nie miał jeszcze pozwolenia na budowę. Teraz może zbyć ten artykuł milczeniem. No, chyba, że te propozycje w jakiś sposób obniżyłyby koszty budowy, ale byłoby raczej odwrotnie.
Zatem porzućmy wszelką nadzieję, bo kontrowersyjna galeria handlowa i tak powstanie w takiej postaci.- 7 0
-
2015-07-13 11:10
kwestie lokalizacji przejść dla pieszych (punkty 1 i 2) ...
... nie leżą w ogóle w gestii inwestora.
Porządne zagospodarowanie fragmentu zieleni (punkt 4) leży w interesie inwestora i nie musi wiele kosztować.
Twoje uwagi mogą być trafne co do klocka parkingowego (punkt 3)- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.