Wiadomości

stat

Będą kolejne woonerfy w Trójmieście

Najnowszy artukuł na ten temat

Gdynia zamierza utworzyć kolejny woonerf - na Pustkach Cisowskich

Planowany woonerf na ul. Narzędziowców na terenie Młodego Miasta.
Planowany woonerf na ul. Narzędziowców na terenie Młodego Miasta. materiały prasowe

Piesi, rowerzyści i samochody obok siebie, na jednej płaszczyźnie, niedzielonej krawężnikami - taka przestrzeń nazywana jest z niderlandzkiego "woonerf". Idea, która zrodziła się 50 lat temu w Holandii, zaczyna pojawiać się na ulicach Trójmiasta. Pierwszy woonerf powstał w Gdyni, a w najbliższym czasie planowane są kolejne w Gdańsku i Sopocie.



Czy powinno powstawać więcej deptaków samochodowo-pieszych?

tak, wszędzie, gdzie to możliwe 38%
tak, ale należy z rozwagą dobierać miejsca 32%
nie, to rozwiązanie jest niebezpieczne, nie pasuje do naszych realiów 30%
zakończona Łącznie głosów: 1445
Woonerf, czyli współdzielona przestrzeń ulicy, w której jest miejsce zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów oraz kierowców samochodów, to pomysł z lat 70. XX wieku z Holandii, który rozprzestrzenił się na wszystkie miasta Europy, które chcą uchodzić za przyjazne dla wszystkich uczestników ruchu.

W Polsce pierwszy woonerf powstał w 2014 roku na ul. 6 Sierpnia w Łodzi. Niezbyt atrakcyjna ulica zaczęła przyciągać imprezowiczów i miłośników dobrej kuchni. Potem woonerfy zaczęły powstawać we wszystkich dzielnicach Łodzi.

Pierwszy woonerf w Polsce na ul. 6 Sierpnia w Łodzi.
Pierwszy woonerf w Polsce na ul. 6 Sierpnia w Łodzi. materiały prasowe

Młode Miasto ma być pełne woonerfów



Woonerfy planowane są na terenie Młodego Miasta, gdzie Stocznia Cesarska Development i Stocznia Centrum Gdańsk przygotowują swoje projekty rewitalizacji dawnych terenów przemysłowych.

- Stawiamy sobie za cel stworzenie na naszym terenie jednej z najbardziej ekologicznych dzielnic Gdańska, więc woonerfy będą tu występować dosyć powszechnie. Główny szlak komunikacyjny naszej dzielnicy - historyczna ul. Narzędziowców - będzie doskonale nadawała się do organizacji w formie woonerfu - zapowiada Gerard Schuurman, dyrektor projektu Stoczni Cesarskiej. - Od niej odchodzić będą kolejne drogi, również zorganizowane na zasadzie koegzystencji ruchu pieszego, samochodowego i rowerowego.
Woonerf na Abrahama w Gdyni sprawił, że ulica zapełniła się ludźmi.
Woonerf na Abrahama w Gdyni sprawił, że ulica zapełniła się ludźmi. fot. Maciej Czarniak/trojmiasto.pl

"Wcześniej stał tu samochód na samochodzie"



Warto przypomnieć, że Trójmiasto czekało na swój woonerf do lata zeszłego roku, kiedy to współdzielona przestrzeń pojawiła się na fragmencie ul. Abrahama w Gdyni. Ulica, która do tego czasu była zarezerwowana głównie dla kierowców, a piesi przeciskali się wąskimi chodnikami, ożyła. Pojawili się rodzice z dziecięcymi wózkami, spacerowicze przysiadali na ławkach, ludzie zatrzymywali się na środku, do niedawna jezdni, by porozmawiać.

- Woonerf świetnie funkcjonuje, to bardzo miła przestrzeń - uważa Magda Modrzejewska-Tek z pracowni Floral Design przy Abrahama 27. - Wielu ludzi przychodzi w tę część ulicy, aby spędzić czas w kafejkach czy kawiarniach. Myślę, że takie przestrzenie w miastach są jak najbardziej potrzebne. Jeszcze trzy lata temu na tym odcinku Abrahama stał samochód na samochodzie, co uniemożliwiało ruch pieszych. Aktualnie komfort życia mieszkańców się poprawił, a sama przestrzeń jest o wiele bardziej estetyczna.

Sopot planuje najdłuższy woonerf w Polsce



Swój woonerf zacznie w tym roku budować również Sopot. W sumie ma on mieć 1,2 km długości i powstanie w kwartale ulic: Parkowa, Kordeckiego, Wojska Polskiego, Kilińskiego.. Przebudowa realizowana będzie etapami. W roku 2020 miasto wyda na ten cel 7 mln zł.

Woonerf planowany jest także w Oliwie, w sąsiedztwie kompleksu biurowego Olivia Business Centre, w ramach budowy ul. Nowej Sudeckiej, która w przeważającej części zostanie sfinansowania przez inwestora parku biurowego. Obecnie trwają konsultacje z mieszkańcami Oliwy odnośnie do jej przebiegu i charakteru.