• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy na nowych osiedlach powstają stacje ładowania pojazdów elektrycznych?

Joanna Puchala
24 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Samochodów elektrycznych będzie przybywało. Coraz częściej dostrzegają to także budujący w Trójmieście deweloperzy. Samochodów elektrycznych będzie przybywało. Coraz częściej dostrzegają to także budujący w Trójmieście deweloperzy.

Inwestycje mieszkaniowe coraz częściej wychodzą naprzeciw ekologii. Jednym ze sposobów na ułatwienie przyszłym mieszkańcom życia w harmonii z naturą jest uwzględnianie przez deweloperów stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Postanowiliśmy sprawdzić, jakie inwestycje w Trójmieście będą wyposażone w tego typu rozwiązania.



Stacje ładowania pojazdów elektrycznych:

Wymogi dotyczące stacji ładowania pojazdów z napędem elektrycznym określa Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. Po jej wejściu, budynki użyteczności publicznej oraz budynki mieszkalne wielorodzinne oraz wewnętrzne i zewnętrzne stanowiska postojowe, usytuowane w określonych w art. 60 ust. 1. gminach, powinny być projektowane i budowane z uwzględnieniem wyposażenia stanowisk w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW. Sposób ustalania minimalnej mocy przyłączeniowej określi minister właściwy do spraw energii.

- Po wejściu w życie Ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2018 poz. 317) należy w określonych budynkach zapewnić moc przyłączeniową, pozwalającą wyposażyć stanowiska postojowe w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW. - mówi Joanna Wójcik Ryłko, architekt z Arch Deco - biura projektowego, odpowiedzialnego za projekt inwestycji Oliva Koncept. - Do dnia dzisiejszego nie zostało opublikowane rozporządzenie ministra, więc na ten moment nie ma przepisów wykonawczych w tym zakresie.

Odpowiedzialność ekologiczna



Mimo to, niektórzy deweloperzy uwzględniają już w swoich inwestycjach mieszkaniowych rozwiązania ekologiczne, w tym również stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Jedną z takich inwestycji jest Olivia Koncept, powstająca w Gdańsku Oliwie, w pobliżu ul. Spacerowej. Oliva Koncept jest flagową inwestycją dewelopera Budner Inwestycje w segmencie premium. Uniwersalne stacje ładowania samochodów elektrycznych powstaną tam w każdej hali garażowej.

Rolą odpowiedzialnych deweloperów jest zapewnienie mieszkańcom osiedli rozwiązań otwartych na przyszłość, wykraczających ponad to, co narzucają nam przepisy prawa. Do takich na pewno należą rozwiązania związane z elektromobilnością, która z roku na rok zyskuje nowych użytkowników. Oliva Koncept zapewnia takie rozwiązania, podobnie jak wiele innych z obszaru inteligentnych technologii. Rozwiązania te wynikają z dużego zapotrzebowania rynku na nowe, przyjazne technologie, które ułatwiają codzienne życie. Zauważamy to szczególnie w segmencie premium. Klienci, decydując się na zakup nowego mieszkania na własny użytek, szukają komfortu także w obszarze nowych technologii, pozwalających im żyć ekologicznie i oszczędnie. Należą do nich m.in. rolety okienne dopasowujące się do stopnia nasłonecznienia czy dopasowywanie szczytów zapotrzebowania na energię elektryczną w godzinach porannych i wieczornych. Do ekologii i optymalizacji kosztowej należy również elektromobilność - mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Budner Inwestycje, dewelopera realizującego Olivia Koncept.

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych jako jedno z udogodnień



- Zaprojektowane stacje ładowania samochodów elektrycznych są wartością dodaną inwestycji. Ich zastosowanie nie wynika z wymogów prawnych. Ponadto obowiązujące przepisy w tym temacie dotyczą głównie punktów ogólnodostępnych. W przypadku inwestycji deweloperskiej, jedynym warunkiem do spełnienia jest uzyskanie od dostawcy prądu odpowiedniej energii - dodaje Joanna Wójcik Ryłko.
  • Jedną z inwestycji, w których znajdą się miejsca do ładowania pojazdów z napędem elektrycznym jest Olivia Koncept realizowana przez Budner Inwestycje.
  • Jak mówi deweloper, uwzględnienie tego rozwiązania wynika z dużego zapotrzebowania rynku na nowe, przyjazne technologie, które ułatwiają codzienne życie.


Kolejną inwestycją, która uwzględnia rozwiązania ekologiczne są Tarasy Bałtyku, zlokalizowane na gdańskim Przymorzu. Realizowana przez Allcon Osiedla inwestycja zdobyła nagrodę Best Residential High-rise Development Poland w ramach prestiżowego European Property Awards 2019-2020.

- Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów oraz w trosce o środowisko, w Tarasach Bałtyku zaplanowano profesjonalną stację ładowania dla pojazdów o napędzie elektrycznym. Będzie ona zlokalizowana w podziemnej hali garażowej przy miejscach ogólnodostępnych. Ponadto, przy prywatnych miejscach postojowych będzie możliwość doprowadzenia instalacji elektrycznej w celu ładowania samochodów lub innego zapotrzebowania na energię. To tylko kilka z ekologicznych rozwiązań zaplanowanych w ramach tej inwestycji - mówi Piotr Tarkowski, dyrektor ds. sprzedaży Allcon Osiedla.
Tarasy Bałtyku to realizacja Allcon Osiedla, która zdobyła nagrodę Best Residential High-rise Development Poland w ramach prestiżowego European Property Awards 2019-2020. Jednym z udogodnień w tej inwestycji będzie stacja do ładowania pojazdów elektrycznych. Tarasy Bałtyku to realizacja Allcon Osiedla, która zdobyła nagrodę Best Residential High-rise Development Poland w ramach prestiżowego European Property Awards 2019-2020. Jednym z udogodnień w tej inwestycji będzie stacja do ładowania pojazdów elektrycznych.


Działający w Warszawie i Trójmieście deweloper Yareal stara się zapewnić mieszkańcom możliwość ładowania samochodów elektrycznych.

- To element podjętego przez firmę strategicznego założenia, by budować budynki w sposób jak najbardziej zrównoważony, zapewniający ograniczenie wpływu na środowisko również po oddaniu mieszkań ich właścicielom. Z tego powodu każda inwestycja mieszkaniowa Yareal przechodzi drobiazgowy proces certyfikacji ekologicznej w systemie Breeam, który weryfikuje takie aspekty budynków, jak m.in. zdrowie i komfort ich użytkowników, wykorzystanie terenu, innowacje, efektywność energetyczną oraz wykorzystane materiały - mówi Katarzyna Rauber z Yareal.
Jak twierdzi deweloper Yareal, tworzenie infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych jest kolejnym krokiem, by umożliwić przyszłym mieszkańcom korzystanie ze zrównoważonych środków transportu. Dlatego również w gdańskiej inwestycji Wzgórze Zinglera przy ul. Sobótki 15, część miejsc postojowych w podziemnych halach garażowych będzie wyposażona w ładowarki dla samochodów.

- Będą to urządzenia do tzw. wolnego ładowania, czyli na prąd zmienny z poziomem ładowania od 20 do 100 proc. w czasie od około godziny do 8 godzin w zależności od pojazdu. Ich moc nie będzie przekraczała 11kW. Współpracujemy z wyspecjalizowanymi partnerami z branży energetycznej, którzy znają zarówno wszystkie wymagania prawne, jak i najlepsze dostępne technologie elektromobilności, również te, które mogą stać się standardem w przyszłości. Każde z wyposażonych w ten sposób miejsc będzie miało indywidualne opomiarowanie, aby właściciel mógł kontrolować zużycie energii. Dotychczasowe doświadczenia z kupującymi potwierdzają, że zainteresowanie elektromobilnością stale rośnie. Widzimy to w wynikach sprzedaży miejsc postojowych z możliwością ładowania aut elektrycznych w garażach podziemnych - podkreśla Katarzyna Rauber.
Wstępna wizualizacja osiedla Wzgórze Zinglera, które Yareal planuje zrealizować przy ulicy Sobótki w Gdańsku, w miejscu, gdzie kiedyś był oddział TVP. Budynki mają mieć rozwiązania umożliwiające ładowanie pojazdów. 
Wstępna wizualizacja osiedla Wzgórze Zinglera, które Yareal planuje zrealizować przy ulicy Sobótki w Gdańsku, w miejscu, gdzie kiedyś był oddział TVP. Budynki mają mieć rozwiązania umożliwiające ładowanie pojazdów.

Miejsca

Opinie (107) 4 zablokowane

  • Dlaczego na blokach nie ma paneli fotowoltaicznych? (14)

    Albo małego wiatraka który starczyłby na oświetlenie klatek i piwnicy?

    • 85 7

    • (7)

      Jak mieszasz w bloku, to masz wspólnotę. Porusz temat, przekonaj ludzi i zamontuj...

      • 20 3

      • (6)

        Bo taka inwestycja nigdy się nie zwróci. Prąd drożeje, ale nie kosztuje on tyle aby opłacało się taką instalację zamontować i później płacić za jej serwisowanie. Piszesz o oświetleniu klatek i piwnicy. Rocznie, to koszt kilkuset złotych. Gra nie warta świeczki.

        • 16 15

        • Zwrot z inwestycji (3)

          Fotowoltaika zwróciła y się szybko i miałaby sens gdyby prawo dozwalalo zaspokoić w prad również poszczególnych mieszkańców i ich lokale a nie tylko części wspolne

          • 21 4

          • (2)

            Dobra, zasilaj się sam w prąd, ale odłącz się od sieci ogólnej.

            • 3 16

            • Chcialam tak zrobic

              Prawo nie pozwala :)

              • 0 2

            • Z dopłatami i ulgami opłaca się.

              Unia narzuca proekologiczne wymogi i Polska tez musi robic to samo. Na domach panele sie opłacaja bo państwo dopłaca a i ulge w podatkach sie dostaje. Łączyć sieci zas nie mozna bo kto i na jakich zasadach zapłaci i jak sie wszyscy wzajemnie ze soba rozliczą. Pomysł i dobry ale wykonanie makabryczne.

              • 2 0

        • jezu (1)

          skąd masz taką wiedzę? w zeszłym roku zamontowałem fotowoltaikę. od tego czasu zarobiłem ok 13 proc wartości instalacji co oznacza, że spłaci mi się to w ok 8 lat. oczywiście do tego czasu ceny prądu wzrosną więc zwróci mi się to szybciej. nie wliczałem do tego jeszcze zwrotu podatku i co więcej, gdybym instalował teraz jeszcze dodatkowe 5 tys bym dostał...

          • 14 2

          • Komu się opłaca?

            Czyli opłaca ci się bo ja za to płacę.

            • 0 0

    • (3)

      tu się nie inwestuje w fotowoltaikę bo nadmiar prądu w normalnych krajach się oddaje za opłatą np w Niemczech, ale "u nas" to ewentualnie operator "za darmo" może od ciebie ten prąd wziąć

      • 1 6

      • Dlaczego wprowadzasz w błąd?

        • 5 1

      • Ale w dowolnym momencie 80% (lub 70%) tej energii możesz odebrać (1)

        • 1 0

        • Czyli 20 czy 30% kradną

          • 0 1

    • (1)

      bo europejska ekologia nie ma nic wspólnego z ekologią

      • 9 2

      • fotowoltaika też nie ma nic wspólnego z ekologią

        Ekologia - nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem oraz wzajemnie między tymi organizmami (czyli strukturą ekosystemów).

        • 1 0

  • Taki problem to nie problem. (9)

    W większości nowych osiedli w budynkach są hale garażowe. Jeśli pokona się problemy proceduralne, to umieszczenie w takiej hali gniazdek do ładowania samochodów nie stanowi najmniejszego problemu technicznego.

    • 21 15

    • Prad (1)

      Ładowanie akumulatorów to nie tylko prad a przede wszystkim bezpieczeństwo podczas procesu

      • 11 1

      • O to już się nie martw - samochód o to zadba

        Daj tylko samochodowi gniazdko jak dajesz swojemu czajnikowi elektrycznemu.

        • 0 0

    • Taa, zwłaszcza kiedy rozdzielnia jest na najwyższej kondygnacji a chciałbyś się ładować w piwnicy z mocą większą niż standardowe 3,7kW (i to ze stratami wynikającymi z dużych odległości)....

      • 7 0

    • Technicznego nie a rozliczeniowego??

      • 1 0

    • (1)

      niedawno czytałem o pewnej złotówie ze stolicy który chciał sobie zamontować przyłącze w hali garazowej do ładowania swojej taryfy, na własny koszt. Wspólnota nie wyraziła zgody ze względu na możliwośc pożaru od ładowanych akumulatorów.

      • 15 0

      • Sądzę że wygrałby w sądzie prawo do zrealizowania swoich zamiarów.

        • 1 4

    • (1)

      Zadna siec tego nie wytrzyma

      • 3 1

      • Czego nie wytrzyma?

        Ataku kosmitów? W Norwegii jakoś wytrzymuje.

        • 1 0

    • to nie problem dla dewelopera, ktory cie szybko zlupie na maxa

      a nagada sie przy tym ze to bardzo skomplikowana usluga.

      • 0 0

  • tylko u nas za free (3)

    za odra juz trzeba placic za ladowanie

    • 30 3

    • (1)

      A u nas myślisz jak bedzie. Posiadanie elektryka to na razie promocja. Jak siec* nałapie odpowiednia ilość rybek i jednocześniei zacznie ubywać kasy z budżetu z akcyzy to zaczną być nakładane dodatkowe koszty na elektryczność. W Norwegii juz zaczynaja gminy i miasta ciąć przywileje posiadaczom aut elektrycznych kiedy budżety przestały sie spinać. Likwidują darmowe parkowanie, znoszą zniżki ptzy zakupie elektryka, wprowadzają opłaty na bramkach... docelowo poruszanie sie elektrykiem bedzie zbliżone kosztowo do poruszania sie spalinowym autem bo żadne państwo nie pozwoli sobie na utratę mld zł z akcyzy. Będzie niby tylko bardziej eko choc to tez wątpliwe bo wyprodukowanie takiego auta dla środowiska obecnie to jak poruszanie sie przez osiem lat dieslem.

      • 25 1

      • Nie przez 8 lat a przez około 50 tys. kilometrów

        • 2 7

    • Za free to milion elekryków od mateuszka pinokia

      Czekam i czekam a mateusz obiecał...
      Pomodlę sie w toruniu u mojego ulubionego ojca

      • 7 2

  • (1)

    Ładowarka dedykowana do jednego z modeli audi ma 260kw poboru mocy :)

    • 14 5

    • Tak, z taką może być mały problem w garażu :-)

      • 0 0

  • (5)

    Kogo stać na elektryczne auto? Chętnie bym takie kupiła... ale malutkie Reno za ponad 130 tysięcy to chyba gruuuuuuba przesada!!

    • 39 9

    • Z dopłatą dla osób fizycznych wychodzi za 87,5 tys. zł.

      • 10 5

    • (1)

      Nie prawda. Skoda citigoe iV z rządową dopłatą 53.100pln. Wcale nie tak drogo. Nissan Leaf 82.600pln, a to już normalnej wielkości kompakt na dodatek doskonale wyposażony. Myślę, że sporo Polaków stać na takie auta, rządowa dopłata 30% na prawdę wiele zmienia. Tylko co z tego, że cena aut staje się coraz bardziej przystępna jak nie ma ich gdzie ładować. W miastach (blokowiskach) gdzie teoretycznie zeroemisyjne pojazdy mają największą rację bytu nie ma miejsca by ten pojazd w ogóle gdzieś zaparkować nie mówiąc już o jego ładowaniu...

      • 15 4

      • Widzę że kolega z Peppera :)

        • 3 0

    • Zmień pracę, weź kredyt. To bardzo proste, w IT prawie każdy zarabia powyżej 6k. Klep dobry kod w pytonku, ogarnij front end, django, mityczne 15k będzie w twoim zasięgu. Od pracy fizycznej można dorobić się tylko garba.

      • 4 16

    • policz

      auto elektryczne "pali" 5x mniej kasy jak "tankujesz" w domu.

      • 5 1

  • (5)

    Coś czuję że te eko-pojazdy wcale nie będą takie eko . Energia elektryczna też emituje wiele zanieczyszczeń i zagrożeń jeśli chodzi o jej wytwarzanie .

    • 26 23

    • Produkcja baterii tez (3)

      Sama produkcja baterii do takiego samochodu powoduje produkcje CO2 większą, niż śmierdzący diesel wytworzy przez całą swoją eksploatacje. Dodatkowo baterie płyną statkiem, który podczas 1 kursu emituje więcej spalin niż wszystkie auta w Polsce w ciągu roku.

      • 10 13

      • witamy trolle koncernów naftowych

        • 9 7

      • powiedz to tym

        którzy kupują z alicośtam. Do nich te śmieci też dostarczają statkiem, ale to ci nie przeszkadza co?

        • 1 2

      • To policzmy śmierdzącego diesla

        Niech przejedzie 300 tys. km, średnio 6l/100km, razem 18 tys l, po 5zł/l to 70 tys. zł. Czyli rozumiem do takiej Skody producent dodaje karoserię i koła gratis do baterii, tak? A może ja tylko karmię trolla?

        • 1 0

    • Kominy elektrowni węglowych mają specjalne filtry przez, które przepuszczają niewiele więcej niż CO2. Rosnący udział OZE będzie równoważył ten bilans. Dodatkowo we własnym zakresie możesz korzystać z OZE - generatory wiatrowe, panele solarne. Myślisz, że rafinacja ropy jest obojętna dla środowiska? Każde źródło energii jest emisyjne, a EV są nisko-emisyjne. Do pojazdów zero-emisyjnych daleka droga, choć zmierzamy już we właściwym kierunku.

      • 9 3

  • (8)

    Ciekawe kto będzie utylizowal te stare baterie z pseudo ekologicznych aut.

    • 45 16

    • (1)

      Tam w środku tych baterii jest metal o nazwie lit. Zawsze znajdą się chętni do utylizacji tych baterii.

      • 5 11

      • Tak jak są teraz chętni na recykling plastiku

        • 7 2

    • Zanim to się stanie to akumulator kolejne kilkadziesiąt lat posłuży jako stacjonarny magazyn energii

      A potem będzie bardzo cennym surowcem do odzysku i ani gram metali się nie zmarnuje.

      • 7 16

    • ten sam, który zezłomuje

      20 milionów diesli z Niemiec

      • 8 3

    • Ci sami co teraz utylizują miliony róznego rodzaju beterii i akumulatorów

      nic nadzwyczajnego

      • 4 5

    • Port-Service zutylizuje po sienkiewiczowsku: Ogniem i zmieciem.

      • 5 2

    • Jak kto? Beda zwozic do Polski bo nikt tego nie bedzie chcial

      • 1 1

    • Ja chętnie zutylizuję

      Zobacz na Allegro ile ten "złom" kosztuje.

      • 0 0

  • Chcesz być eko? (3)

    to nie kupuj eko auta - to zwykła ściema. Eko auto jest całościowo mniej eko niż kopciuch!

    • 39 25

    • minusuja idio ci co nie czytali raportów, że elektryk (zakładając że prąd jest pozyskiwany z ekologicznych zródeł) (1)

      zaczyna emitowac mniej w porównaniu do diesla dopiero po 230tys km!

      • 8 11

      • Tylko kto te raporty pisał - Shell? BP? A może szejk sponsorował?

        A spaliniak do momentu powstania nie emituje nic, a potem tylko ciut ciut.

        • 0 1

    • prawdziwy Polak pali śmieciami

      prąd ma z węgla i jeździ 20 letnim dieslem

      • 17 2

  • (3)

    Na osiedlach nie buduje się nawet miejsc postojowych,a co dopiero stacje ładowania.

    • 59 2

    • miejscąasą, średnio jedno na 4-5 mieszkań, w czasach gdy średnio ludzie posiadają dwa samochody w rodzinie :)

      • 3 0

    • Mateusz...oddawaj moje milion elektryków!!! (1)

      Pinokio gdzie te obiecane auta i stacje elektryczn???. Jedynie koryta coraz szersze na mamonę od podatników na patologię 500+

      • 2 0

      • A tu są te stacje -

        Jest parę, nie? A wiesz jak szybko przybywa?

        • 0 0

  • Stacje do tankowania wodorem-

    na ktorym osiedlu pireszym powstana.I co z OZE na blokach mieszkalnych Zaspy,Przymorza,Zabianki

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Forum Rynku Nieruchomości - Korekta Kursu

3590 zł
forum

ERES Annual Conference

600 - 2200 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane