- 1 Tulipanowe pole już otwarte (105 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (460 opinii)
- 3 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (157 opinii)
- 4 Czy zamiast ogródków będą mieszkania? (268 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (110 opinii)
- 6 Gedania, Danziger Hof - problemy do rozwiązania (288 opinii)
Czy na nowych osiedlach powstają stacje ładowania pojazdów elektrycznych?
Inwestycje mieszkaniowe coraz częściej wychodzą naprzeciw ekologii. Jednym ze sposobów na ułatwienie przyszłym mieszkańcom życia w harmonii z naturą jest uwzględnianie przez deweloperów stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Postanowiliśmy sprawdzić, jakie inwestycje w Trójmieście będą wyposażone w tego typu rozwiązania.
- Po wejściu w życie Ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2018 poz. 317) należy w określonych budynkach zapewnić moc przyłączeniową, pozwalającą wyposażyć stanowiska postojowe w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW. - mówi Joanna Wójcik Ryłko, architekt z Arch Deco - biura projektowego, odpowiedzialnego za projekt inwestycji Oliva Koncept. - Do dnia dzisiejszego nie zostało opublikowane rozporządzenie ministra, więc na ten moment nie ma przepisów wykonawczych w tym zakresie.
Odpowiedzialność ekologiczna
Mimo to, niektórzy deweloperzy uwzględniają już w swoich inwestycjach mieszkaniowych rozwiązania ekologiczne, w tym również stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Jedną z takich inwestycji jest Olivia Koncept, powstająca w Gdańsku Oliwie, w pobliżu ul. Spacerowej. Oliva Koncept jest flagową inwestycją dewelopera Budner Inwestycje w segmencie premium. Uniwersalne stacje ładowania samochodów elektrycznych powstaną tam w każdej hali garażowej.
Rolą odpowiedzialnych deweloperów jest zapewnienie mieszkańcom osiedli rozwiązań otwartych na przyszłość, wykraczających ponad to, co narzucają nam przepisy prawa. Do takich na pewno należą rozwiązania związane z elektromobilnością, która z roku na rok zyskuje nowych użytkowników. Oliva Koncept zapewnia takie rozwiązania, podobnie jak wiele innych z obszaru inteligentnych technologii. Rozwiązania te wynikają z dużego zapotrzebowania rynku na nowe, przyjazne technologie, które ułatwiają codzienne życie. Zauważamy to szczególnie w segmencie premium. Klienci, decydując się na zakup nowego mieszkania na własny użytek, szukają komfortu także w obszarze nowych technologii, pozwalających im żyć ekologicznie i oszczędnie. Należą do nich m.in. rolety okienne dopasowujące się do stopnia nasłonecznienia czy dopasowywanie szczytów zapotrzebowania na energię elektryczną w godzinach porannych i wieczornych. Do ekologii i optymalizacji kosztowej należy również elektromobilność - mówi Arkadiusz Zalaszewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Budner Inwestycje, dewelopera realizującego Olivia Koncept.
Stacje ładowania pojazdów elektrycznych jako jedno z udogodnień
- Zaprojektowane stacje ładowania samochodów elektrycznych są wartością dodaną inwestycji. Ich zastosowanie nie wynika z wymogów prawnych. Ponadto obowiązujące przepisy w tym temacie dotyczą głównie punktów ogólnodostępnych. W przypadku inwestycji deweloperskiej, jedynym warunkiem do spełnienia jest uzyskanie od dostawcy prądu odpowiedniej energii - dodaje Joanna Wójcik Ryłko.
Kolejną inwestycją, która uwzględnia rozwiązania ekologiczne są Tarasy Bałtyku, zlokalizowane na gdańskim Przymorzu. Realizowana przez Allcon Osiedla inwestycja zdobyła nagrodę Best Residential High-rise Development Poland w ramach prestiżowego European Property Awards 2019-2020.
- Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów oraz w trosce o środowisko, w Tarasach Bałtyku zaplanowano profesjonalną stację ładowania dla pojazdów o napędzie elektrycznym. Będzie ona zlokalizowana w podziemnej hali garażowej przy miejscach ogólnodostępnych. Ponadto, przy prywatnych miejscach postojowych będzie możliwość doprowadzenia instalacji elektrycznej w celu ładowania samochodów lub innego zapotrzebowania na energię. To tylko kilka z ekologicznych rozwiązań zaplanowanych w ramach tej inwestycji - mówi Piotr Tarkowski, dyrektor ds. sprzedaży Allcon Osiedla.
Działający w Warszawie i Trójmieście deweloper Yareal stara się zapewnić mieszkańcom możliwość ładowania samochodów elektrycznych.
- To element podjętego przez firmę strategicznego założenia, by budować budynki w sposób jak najbardziej zrównoważony, zapewniający ograniczenie wpływu na środowisko również po oddaniu mieszkań ich właścicielom. Z tego powodu każda inwestycja mieszkaniowa Yareal przechodzi drobiazgowy proces certyfikacji ekologicznej w systemie Breeam, który weryfikuje takie aspekty budynków, jak m.in. zdrowie i komfort ich użytkowników, wykorzystanie terenu, innowacje, efektywność energetyczną oraz wykorzystane materiały - mówi Katarzyna Rauber z Yareal.
Jak twierdzi deweloper Yareal, tworzenie infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych jest kolejnym krokiem, by umożliwić przyszłym mieszkańcom korzystanie ze zrównoważonych środków transportu. Dlatego również w gdańskiej inwestycji Wzgórze Zinglera przy ul. Sobótki 15, część miejsc postojowych w podziemnych halach garażowych będzie wyposażona w ładowarki dla samochodów.
- Będą to urządzenia do tzw. wolnego ładowania, czyli na prąd zmienny z poziomem ładowania od 20 do 100 proc. w czasie od około godziny do 8 godzin w zależności od pojazdu. Ich moc nie będzie przekraczała 11kW. Współpracujemy z wyspecjalizowanymi partnerami z branży energetycznej, którzy znają zarówno wszystkie wymagania prawne, jak i najlepsze dostępne technologie elektromobilności, również te, które mogą stać się standardem w przyszłości. Każde z wyposażonych w ten sposób miejsc będzie miało indywidualne opomiarowanie, aby właściciel mógł kontrolować zużycie energii. Dotychczasowe doświadczenia z kupującymi potwierdzają, że zainteresowanie elektromobilnością stale rośnie. Widzimy to w wynikach sprzedaży miejsc postojowych z możliwością ładowania aut elektrycznych w garażach podziemnych - podkreśla Katarzyna Rauber.
- Joanna Puchalaj.stolp@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (107) 4 zablokowane
-
2019-11-24 12:37
(1)
Ładowarka dedykowana do jednego z modeli audi ma 260kw poboru mocy :)
- 14 5
-
2019-11-25 23:34
Tak, z taką może być mały problem w garażu :-)
- 0 0
-
2019-11-24 11:46
Taki problem to nie problem. (9)
W większości nowych osiedli w budynkach są hale garażowe. Jeśli pokona się problemy proceduralne, to umieszczenie w takiej hali gniazdek do ładowania samochodów nie stanowi najmniejszego problemu technicznego.
- 21 15
-
2019-11-24 22:46
(1)
Zadna siec tego nie wytrzyma
- 3 1
-
2019-11-25 23:33
Czego nie wytrzyma?
Ataku kosmitów? W Norwegii jakoś wytrzymuje.
- 1 0
-
2019-11-24 12:05
Prad (1)
Ładowanie akumulatorów to nie tylko prad a przede wszystkim bezpieczeństwo podczas procesu
- 11 1
-
2019-11-25 23:31
O to już się nie martw - samochód o to zadba
Daj tylko samochodowi gniazdko jak dajesz swojemu czajnikowi elektrycznemu.
- 0 0
-
2019-11-25 10:54
to nie problem dla dewelopera, ktory cie szybko zlupie na maxa
a nagada sie przy tym ze to bardzo skomplikowana usluga.
- 0 0
-
2019-11-24 13:14
(1)
niedawno czytałem o pewnej złotówie ze stolicy który chciał sobie zamontować przyłącze w hali garazowej do ładowania swojej taryfy, na własny koszt. Wspólnota nie wyraziła zgody ze względu na możliwośc pożaru od ładowanych akumulatorów.
- 15 0
-
2019-11-24 21:06
Sądzę że wygrałby w sądzie prawo do zrealizowania swoich zamiarów.
- 1 4
-
2019-11-24 12:39
Technicznego nie a rozliczeniowego??
- 1 0
-
2019-11-24 12:36
Taa, zwłaszcza kiedy rozdzielnia jest na najwyższej kondygnacji a chciałbyś się ładować w piwnicy z mocą większą niż standardowe 3,7kW (i to ze stratami wynikającymi z dużych odległości)....
- 7 0
-
2019-11-25 18:33
Ładne
Te Tarasy Bałtyku
- 0 0
-
2019-11-25 16:47
Gdyby w kazdym bloku 10 osob kupilo elektryka i w nocy chcialo ladowac to zadna siec tego nie wytrzyma
- 4 1
-
2019-11-25 16:36
Ciekawe co powie zaklad energetyczny jak uslyszy jakie zlacze jest potrzebne
- 2 0
-
2019-11-25 15:31
Ostatnio czytałem na jednym z portali artykuł, którego autor testował akurat dłużej elektryka
jeżdżąc nim na co dzień i przy tej okazji opisał swoje problemy z ładowaniem w Warszawie, w sytuacji, gdy mieszka w 3 - letnim warszawskim bloku, gdzie w hali garażowej nie ma nawet gniazdka. I wiecie co?
Nawet w Warszawie jednak w tej chwili elektryk jest tylko dla osób, które mają dom jednorodzinny, ewentualnie halę garażową z ładowarką i brak sąsiadów lub tylko jednego-dwóch co mają elektryki.
Dlaczego? Bo ładowarki w naszej stolicy to jednak głównie tereny salonów samochodowych, gdzie przeważnie podpięte są testowe elektryki danej marki, parkingi centrów handlowych, a na ogólnodostępnych miejscach często stoją inne auta prywatne, albo carsharingowe. No i konsekwencje są najgorsze, gdy wypadnie, że trzeba podładować auto w niedzielę niehandlową albo święto, bo wtedy centra handlowe i parkingi w nich pozamykane.
I mnie to zastanawia, bo co wtedy z w sumie większością takiego Gdańska, gdzie większość mieszkańców żyje w blokach i kamienicach, gdzie nie ma hal garażowych? Jak będą głównie elektryki to będzie trzeba dosłownie zawalić miasto ładowarkami, żeby to jakoś wyglądało.- 2 0
-
2019-11-24 22:41
taka wspaniala ta elektromobilnosc (3)
ze zapominamy w jaki sposob wytwarza sie w Polsce energie elektryczna, juz w tej chwili w upalne lato energetyczny Polski jest na granicy wytrzymalosci, ciekawe, czy da rade gdy bedziemy ladowac milion samochodow elektrycznych w tzw. szybkich ladowarkach po kilkadziesiat kilowatow mocy
pomijam fakt, ze produkcja i utylizacja baterii w ogole "nie obciaza" srodowiska naturalnego- 13 1
-
2019-11-25 15:05
Odpowiedź na to jest prosta: prąd w elektrowni Bełchatów dla samochodu elektrycznego to 1/10 emisji CO2 dla samchodu spaliniwego o tej podobnej mocy.
- 0 0
-
2019-11-25 11:02
Mnie to też zastanawia, nawet zagranicą elektryki to wciąż max kilka procent pojazdów (1)
Co w sytuacji, gdy za około 10 lat elektryków będzie na ulicach państw 50%? To rąbnie i to w każdym państwie, bo elektrownie nie będą w stanie tego uciągnąć.
Plus produkcja i utylizacja baterii, albo najgorsze, czyli gaszenie płonącego elektryka, gdzie ogniwa gasi się bardzo ciężko, bo w nich się żarzy i bateria potrafi zapalić się ponownie i wywołać kolejny pożar po kilku godzinach od ugaszenia.
Dlatego uważam, że elektryki to jak SUVy, chwilowa trwająca jakiś czas moda, już raz zresztą były próby u zarania dziejów motoryzacji, gdy samochody elektryczne dominowały nawet nad spalinowymi i parowymi. A i potem były prototypy elektryczne i małoseryjna produkcja, gdzieś od późnych lat 80.- 1 1
-
2019-11-25 14:08
z suvami się nie zgodzę ale z reszta tak ;)
- 0 1
-
2019-11-24 17:43
Zapomnijcie o elektrykach bo to gadżety. (4)
Nie maja nic wspolnego z ekologią, popatrzcie na Norwegów, tam juz sobie w brodę pluja.
Zabawki dla naiwnych.
Badz madry przed szkodą - zastanow sie zanim wydasz kupe kasy!- 18 10
-
2019-11-24 20:31
bezmózgowcu nigdzie nieplują przeciwnie w całej europie codziennie rosnie liczba aut bez emisyjnych (1)
I wPolsce tez tak będzie a szkodnikiem to jesteś ty bezmózgowcu masz wątpliwości podłącz rure wydechowo od swojego blachosmroda do pokoju i go odpal na 5 minut ,jak przeżyjesz to może wróci ci choć resztka rozumu
- 3 8
-
2019-11-25 14:31
Spokojnie chłopaku bi ci żyłka pęknie :)
wyprodukowanie baterii do elektryka niszczy srodowisko w takim stopniu co 8 lat jezdzenia spalinowcem.
Daje sobie reke uciac ze tych 8 lat nie zrobisz na jednej baterii :) po 5 bedzie do wymiany- 2 1
-
2019-11-24 19:15
w Norwegii 50% nowych aut (1)
to elektryki, dzięki temu w miastach jest czyste powietrze
- 7 9
-
2019-11-24 19:46
A poza miastem? A to już nas nie obchodzi
- 0 6
-
2019-11-24 19:44
(1)
Nie wycinajcie lasów, nie budujcie wysokich budynków to będzie ekologicznie, na co dzień to polecam rower.
- 10 2
-
2019-11-25 14:03
Ja polecam być zdrowym i młodym.
- 0 1
-
2019-11-24 18:34
BMW i3 (3)
Spróbuj zrobić GD do Wwa - bez 700cc dodatkowego pierdzidelka jechałem 8godzin. Po mieście w zimę 50km zasięgu....
Nie ma gdzie się podłączyć bo ciagle ktoś staje na tych miejscach
Energa i Enea dają na msze a nie stacje ładowania- 21 4
-
2019-11-25 13:58
Realpolitik
warte wyróżnienia
- 1 0
-
2019-11-24 19:17
95% kierowców jeździ po mieście (1)
i dzienne robi nie więcej, niż kilkadziesiąt kilometrów. A do Warszawy polecam pociąg.
- 9 6
-
2019-11-24 21:11
A na miejscu BMW i3 z carsharingu Innogy
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.